Auteur Topic: Proeven van bekwaamheid examen  (gelezen 44726 keer)

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Proeven van bekwaamheid examen
« Gepost op: maandag 25 juli 2011, 19:50 »
Ola! Ik heb over ongeveer 3 weken praktijkexamens. Ik doe de opleiding dus via de LOI, maar ik lees hier en daar over Pec bv. Blijkbaar is dat tijdens de rollenspellen het zogenaamde bedrijf waar je dan werkt. Maar nu vind ik een heel handboek op de svpb site over Pec bv. Via LOI heb ik daar niks over vernomen. Is het de bedoeling dat ik dat hele handboek uit m'n hoofd leer ofzo? Weet iemand dit? Misschien dat iemand niet zo lang geleden examens heeft gehad?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011, 15:52 »
Hoi
Ik weet niet precies welk handboek jij bedoeld maar zover ik weet gaat het op het praktijk examen over want jij weet en moet/kan doen tijdens rondes/receptie werk ed. met in het bijzonder reageren op situatie als aanhouden (juiste volgorde en juiste info vragen), vragen om medewerking visitatie (en evt afhandeling bij diefstal) (denk aan aankoopbewijs en uitvoer formulier) tijdens brand/sluit rondes, evt constateren inbraak of cleandesk is gehandhaafd enz enz.

Wat je wel heb is een klapper met daarin nummers van politie, TD, Hoofd beveiliging ect ect.
Dat kun je weer gebruiken in de verdere acties.

Ze vragen of je klaar bent voor de opdracht en vervolgens krijg je de opdracht. Rustig lezen en verder op je af laten komen.

Ik heb al een aantal mensen begeleid en wat je ziet is dat de meeste examinatoren je echt niet onderuit willen halen, soms helpen ze zelfs door door te vragen om te kijken of je iets toch weet maar wegens de zenuwen even niet op komt. Ook niet schrikken als ze de opdracht direct afkappen, dan hebben ze vaak al genoeg gezien.

Heb je nooit een dagdeel rondleiding gehad of zelfs oefen examen? Dat zou ik heel slecht vinden van het LOI. Misschien even bellen naar examen lokatie en vragen of je daar mag rond kijken. brutaal mens heeft de halve wereld.

Suc 6

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011, 17:30 »
Nee, LOI doet daar niet aan. Wel jammer. Ik heb een aantal voorbeeld rollenspellen op papier gekregen van een collega die in februari is geslaagd. En ik heb wat van die oefenexamens van de svpb site uitgeprint. Dat handboek heb ik ook uitgeprint. Ik heb svpb gemaild hoe en wat. Blijkbaar moet ik dat handboek wel even doornemen, zodat ik ongeveer weet hoe het zogenaamde bedrijf PEC BV, tijdens de rollenspellen, te werk gaat. Voor de rest... Alle regeltjes doornemen en m'n best doen. Hopen dat het allemaal goed gaat komen. Heb nog tot 12 augustus te gaan, maar heb nu al de zenuwen. Can't help it :)

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011, 20:13 »
dat is wel jammer idd
PEC BV is bij bijvoorbeeld G4S opleidings centra zoals ede en zoetermeer mooie ruimtes met echt kantoren en receptie nagemaakt, zelfs een supermarkt ruimte ed
maar op bijvoorbeeld ROC breda is PEC BV een lokaal met een soort balie en alles is fictief
Dus het verschild nogal

goed laten zien wat ze willen zien dan is het eigenlijk zo klaar
Soms willen ze in een casus meerdere handelingen zien zoals bij inbraak niet alleen melden en politie evt waarschuwen maar ook TD laten bellen om maatregelen te laten nemen. Is het open raam/deur niet eerder weg gaan totdat het open raam/deur is opgelost en weer melden dat je je ronde vervolgt

Wellicht wist je het al maar beter twee maal gehoord dan helemaal niet

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 27 juli 2011, 07:18 »
Goede tips zijn altijd welkom :) bevestiging inmiddels ontvangen. 12 augustus is judgement day. Aan het eind van mn vakantie. Ik hoop dat ik 'm met een feestje mag afsluiten :)

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 27 juli 2011, 11:05 »
Goede tips zijn altijd welkom :) bevestiging inmiddels ontvangen. 12 augustus is judgement day. Aan het eind van mn vakantie. Ik hoop dat ik 'm met een feestje mag afsluiten :)

S6, we zullen duimen
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 27 juli 2011, 15:02 »
Goede tips zijn altijd welkom :) bevestiging inmiddels ontvangen. 12 augustus is judgement day. Aan het eind van mn vakantie. Ik hoop dat ik 'm met een feestje mag afsluiten :)

S6, we zullen duimen
hopen op een feestje dan maar, S6

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 27 juli 2011, 20:45 »
Heb ik toch een vraag :) Als je tijdens een b/s ronde bijv. een vertrouwelijk document onder het kopieerapparaat ziet liggen. Die moet je dan in bewaring nemen en veilig stellen. Dan moet je toch ook een notitie achterlaten? Hoe precies? Want als het een vertrouwelijk document is, mag je er (neem ik aan) niet in kijken van wie het is?

Een collega zei dat je er dan achter moet komen van wie het is en hem/haar berichten. Of via de manager. Beetje verwarrend. Wie o wie?

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 27 juli 2011, 20:52 »
Heb ik toch een vraag :) Als je tijdens een b/s ronde bijv. een vertrouwelijk document onder het kopieerapparaat ziet liggen. Die moet je dan in bewaring nemen en veilig stellen. Dan moet je toch ook een notitie achterlaten? Hoe precies? Want als het een vertrouwelijk document is, mag je er (neem ik aan) niet in kijken van wie het is?

Een collega zei dat je er dan achter moet komen van wie het is en hem/haar berichten. Of via de manager. Beetje verwarrend. Wie o wie?

Indien een bedrijf een clean-desk procedure heeft, want daar ga jij nu van uit, staat in jou instrukties wat en hoe je moet handelen. In dit geval is er meestal een voorgedrukt kaartje van de beveiliging wat je bij de vindplaats legt. Het vertrouwlijk stuk neem je in bewaring tot het wordt opgehaald. Dit vermeld je in de dagrapportage.

Indien het bedrijf geen clean-desk procedure heeft, dan geloof mij maar dat jij na een aantal weken niet meer elk kopieerapparaat controleert  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 juli 2011, 20:54 door Harry »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 27 juli 2011, 22:22 »
Haha! Nee ok, maar gaat om de rollenspellen met examens. Stel dat ik dat krijg. Moet ik wel weten wat hun van mij verwachten tijdens de rollenspel. Want ik weet niet of het vertrouwelijke document toevallig in een envelop zit met een naam erop. In dat geval neem ik het in bewaring, veilig stellen en dan zou ik de persoon een bericht achter kunnen laten. Maar als dat dus niet zo is, notitie achter laten op de plaats waar het gevonden is?

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 27 juli 2011, 22:51 »
Indien je die vraag krijgt, zeg je gewoon dat jou handelen afhankelijk is van de instrukties van de opdrachtgever. Jij kunt tenslotte niet bepalen of een document vertrouwelijk is, mits het niet is aangegeven door middel van b.v. een stempel "vertrouwelijk".

Wat zegt je leerboek erover? Het is n.l. per opdrachtgever anders geregeld. Ik zou niet weten wat het "standaard" antwoord is.

Op een desk kun je een kaartje van de beveiliging achterlaten waarop staat dat er vertrouwelijke informatie is aangetroffen en dat het door de beveiliging in bewaring is genomen.

Als het onder een kopieerapparaat ligt, heeft zo'n kaartje geen zin lijkt mij. In dat geval zou ik het meenemen, bekende gegevens in de rapportage vermelden en het overdragen aan de coördinator beveiliging.

Tja en als het een klein bedrijfje is waar iedereen elkaar kent en bij de voornaam noemt, dat zou ik m ff bellen en zeggen da tie iets vergeten is bij het kopieerapparaat.
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 juli 2011, 22:55 door Harry »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 28 juli 2011, 05:01 »
in de boeken staat "laat een notitie achter". Zo staat het er. Ik zal het wel vragen tijdens de examens ALS ik die vraag krijg. Weet nu wel wat ik moet doen als er wel of geen naam opstaat :) thanks!

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 28 juli 2011, 10:38 »
Ze maken het je niet zo moeilijk tijdens het examen. Ik heb die brand-sluitronde ook gehad. Je ziet het liggen staat met koeieletters op strikt vertrouwelijk en je laat een notitie achter. Moet je naar Amersfoort voor je examen?
Ik vind het wel heel vreemd van het LOI dat ze je niet een paar keer laten oefenen, volgens mij moeten ze toch ergens een plek hebben waar je dat kan doen. Je hebt het namelijk in Amersfoort zelf bij het examen centrum en je hebt ook nog Zadkin. Ze kunnen je toch niet zomaar in het diepe gooien!
Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 28 juli 2011, 12:12 »
Het is in Amersfoort ja. Ja, blijkbaar kunnen ze dat wel. LOI thuisstudie hé. Het enige wat je hebt is mailcontact met docenten als je vragen hebt. Dan kan je een vraag insturen en een paar dagen later krijg je antwoord. Maar notitie laat je achter op de plek waar je het vond, Sirena?

Dus in principe wordt je wat dat betreft wel in het diepe gegooid. Ik denk dat LOI er vanuit gaat dat je anders wel praktijktrainingen tijdens je stage krijgt. Maar goed, klopt wel meer niet bij LOI. Want moet nog één of ander formulier van ze krijgen waar ik al een maand om vraag. Maar het mailcontact met docenten en beoordelingen van huiswerk ben ik best wel tevreden over.

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: Proeven van bekwaamheid examen
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 28 juli 2011, 15:42 »
Ja alleen notitie achtergelaten. Ik zou Amersfoort bellen als ik jou was, het is heel erg prettig de examenomgeving te kennen en te weten wat je te wachten staat. Moet je alleen nog praktijkexamen of zit op deze dag ook het waarnemen/observeren erbij? Wanneer je dat ook nog krijgt is het zeker om een oefendag aan te vragen.

Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever