Auteur Topic: Telefoonlijn in meterkast  (gelezen 2835 keer)

Johan22

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Telefoonlijn in meterkast
« Gepost op: zondag 10 juni 2018, 09:16 »
Beste forumleden,

Aangezien ik de tuin redelijk open heb liggen voor het leggen van elektra kabel - overweeg ik om direct telefoon kabel mee te nemen voor het toekomstig alarmsysteem (zodat deze tzt. uitkomt in de meterkast..die in de garage zit)
Toch vaak voorstander van bedraad.

Dient dit telefoonkabel te zijn of misschien UTP kabel ?

Adviezen welkom,

Ook indien UTP kabel, welke CAT versie evt.

Alvast bedankt,




Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Telefoonlijn in meterkast
« Reactie #1 Gepost op: zondag 10 juni 2018, 09:47 »
Ik begrijp dat jou ISRA/overname punt van je telefoonaanbieder uitkomt in de garage (woon je in belgie?).
Ik zou in ieder geval zeker geen telefoonkabel leggen maar een nette UTP cat 5e is voldoende.
Ik weet niet of internet ook uit binnenkomt daar waar je telefonie binnenkomt, want analoge telefonie zal er uit gaan en dan zal je willen doormelden over internet naar een meldkamer over via push berichten naar je telefoon.

En als je dan toch bezig bent zou ik er een of meerdere bijleggen voor wie weet in de toekomst.

Raymond1975

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Telefoonlijn in meterkast
« Reactie #2 Gepost op: zondag 10 juni 2018, 10:28 »
1 of 2 utp kabel pstn en eventueel  ethernet zo duur is die kabel niet ik maar ik zou eerder gaan voor een mantelbuis kun je later erin trekken wat je nodig.

Johan22

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Telefoonlijn in meterkast
« Reactie #3 Gepost op: zondag 10 juni 2018, 14:55 »
ISRA punt komt uit in (hoek van)de woonkamer.
Nope, woon gewoon in NL (ja, meterkast in garage)
Echter vanuit woonkamer richting meterkast van de garage gaat niet echt (netjes) meer lukken. Daarom zou ik waar deze het huis binnenkomt, buitenom de bekabeling willen leggen richting garage (aangezien geulen toch al gegraven zijn).
Dat zal ongeveer 25 meter betreffen, wil uiteraard zo min mogelijk signaal verlies...
« Laatst bewerkt op: zondag 10 juni 2018, 15:01 door Johan22 »

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Telefoonlijn in meterkast
« Reactie #4 Gepost op: zondag 10 juni 2018, 15:28 »
Ik zou dan zeker een UTP kabel leggen en als het mogelijk is, zou ik ook een mantelpijp(en) leggen van buiten naar de meterkast in in de schuur (mocht dat nodig zijn en kunnen). Want mocht jij straks overgaan op glas is het misschien prettig als deze uitkomt in de meterkast ipv in de woonkamer?

UTP cat5e is over het algemeen voldoende, wil je meer zekerheid kun je overwegen om er cat6(a) in te leggen. Voor de inbraakcentrale zal het niet uit maken, die heeft niet veel data in gebruik.

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Telefoonlijn in meterkast
« Reactie #5 Gepost op: zondag 10 juni 2018, 15:42 »
Ik zou dan zeker een UTP kabel leggen en als het mogelijk is, zou ik ook een mantelpijp(en) leggen van buiten naar de meterkast in in de schuur (mocht dat nodig zijn en kunnen). Want mocht jij straks overgaan op glas is het misschien prettig als deze uitkomt in de meterkast ipv in de woonkamer?

UTP cat5e is over het algemeen voldoende, wil je meer zekerheid kun je overwegen om er cat6(a) in te leggen. Voor de inbraakcentrale zal het niet uit maken, die heeft niet veel data in gebruik.

Helemaal mee eens!

Als je nu de boel toch open hebt liggen kan je beter een mantelbuis leggen, mocht er later ooit iets vervangen moeten worden of je wil graag nog een kabeltje erbij hebben ergens voor kan je dit meestal zonder teveel gedoe doen.

Ik heb het thuis ook gedaan toen de tuin overhoop ging (zowel in de voortuin naar de garage als in de achtertuin) later kon ik daar probleemloos nog een paar extra kabeltjes bij trekken  ;D

Johan22

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Telefoonlijn in meterkast
« Reactie #6 Gepost op: zondag 10 juni 2018, 22:46 »
Bedankt voor jullie reacties.
We zullen eens aan de slag gaan met jullie tips.

Mvgrt.,
Maarten