Auteur Topic: Mistgeneratoren  (gelezen 33325 keer)

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Mistgeneratoren
« Gepost op: zaterdag 21 februari 2015, 22:04 »
Ik ben wel nieuwsgierig welke mistgeneratoren jullie gebruiken en waarom juist deze.
Maar ook wel benieuwd welke mistgeneratoren je beslist niet (meer) wil gebruiken en waarom niet.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.101
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 21 februari 2015, 22:42 »
Niet meer.

Iemand die zo'n ding wil moet maar naar de concurrent want ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee gehad.
De Bandit oud model gehad maar op het moment dat die het moest doen deed hij het niet of was het verwarmingselement weer stuk (wat peperduur was om te vervangen)
Ik heb de Bandit nieuw model gehad waar je je scheel betaald aan dure refills.
Ik heb de Stratus gehad die het af liet weten en uiteindelijk (gelukkig) werd gestolen omdat men dacht dat het de geldkist was.
Ik heb als laatste de Vulcano gehad, deze was verreweg het eenvoudigste in te stellen en bij te vullen maar had als nare eigenschap dat telkens de thermo beveiliging stuk ging.
Dat was dan wel eenvoudig en goedkoop te herstellen maar je koopt niet zo'n ding om bij elke temperatuurstijging boven de 25 graden ook weer de beveiliging te moeten vervangen.

Dus als een ander die dingen wil verkopen prima, ik lever de uit- en ingangen wel maar sluit ze dan maar mooi zelf op de geboden in- en uitgangen aan en lever zelf de service maar naar de eindgebruiker want ik heb het vertrouwen in die dingen toch wel volledig verloren en wil mijn naam er niet meer aan verbinden.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

draakskuh

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 100
    • Bekijk profiel
  • Functie: Installatie Technicus
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #2 Gepost op: zondag 22 februari 2015, 16:36 »
wij hebben de bandit en een protect geplaatst maar de bandit is best duur kwa vloeistof dus dat raad ik niet aan. de protect heb ik verder geen nare ervaring mee

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 26 februari 2015, 21:21 »
Niet meer.

Iemand die zo'n ding wil moet maar naar de concurrent want ik heb er alleen maar slechte ervaringen mee gehad.
De Bandit oud model gehad maar op het moment dat die het moest doen deed hij het niet of was het verwarmingselement weer stuk (wat peperduur was om te vervangen)

Dat was een bekend probleem. Hierom is er ook een nette inruilregeling geweest om de oude versies in te ruilen op de nieuwe versie.

Citaat
Ik heb de Bandit nieuw model gehad waar je je scheel betaald aan dure refills.


Dure hervullingen? Dat valt toch wel mee? Ik ben wel benieuwd wat je dan duur vind. Sowieso heeft de klant geld bespaard doordat er het meenemen van goederen hoegenaamd niet mogelijk is.

Citaat
Ik heb de Stratus gehad die het af liet weten en uiteindelijk (gelukkig) werd gestolen omdat men dacht dat het de geldkist was.
Ik heb als laatste de Vulcano gehad, deze was verreweg het eenvoudigste in te stellen en bij te vullen maar had als nare eigenschap dat telkens de thermo beveiliging stuk ging.
Dat was dan wel eenvoudig en goedkoop te herstellen maar je koopt niet zo'n ding om bij elke temperatuurstijging boven de 25 graden ook weer de beveiliging te moeten vervangen.

Mistgeneratoren moeten natuurlijk net als alle andere onderdelen van het beveiligingssysteem deugdelijk gemonteerd worden. Meenemen zou eigenlijk niet moeten mogen.

De Vulcano ken ik niet. Zijn die uberhaupt nog te koop in Nederland?

Citaat
Dus als een ander die dingen wil verkopen prima, ik lever de uit- en ingangen wel maar sluit ze dan maar mooi zelf op de geboden in- en uitgangen aan en lever zelf de service maar naar de eindgebruiker want ik heb het vertrouwen in die dingen toch wel volledig verloren en wil mijn naam er niet meer aan verbinden.

Bel je me als je een klant hebt die een mistgenerator nodig heeft?
Wat gebruik je nu als je een situatie hebt waar je C/M maatregelen moet invullen?

Citaat
suc6

Gerrit

Bedankt voor je bijdrage!!

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 februari 2015, 21:34 »
wij hebben de bandit en een protect geplaatst maar de bandit is best duur kwa vloeistof dus dat raad ik niet aan. de protect heb ik verder geen nare ervaring mee

Je argument tegen een Bandit vind ik een merkwaardig argument. Ik vraag me dan ook af wat jouw definitie is van duur. De prijs van een navulling is marktconform en een rondje googlen gaf mij in ieder geval aan dat een Bandit navulling voordeliger is dan een Protectvulling.

Daarnaast kun je een Protect mistgenerator niet gebruiken als Borg erkend installateur, omdat deze niet kan voldoen aan de eisen zoals beschreven in de VRKI die verwijst naar installatievoorschriften mistgeneratoren 2001. Hierin staat het volgende:

Citaat
4.7 Voordat een mogelijke indringer de door een mistgenerator bewaakte ruimte kan betreden
moet deze ruimte, of dat gedeelte van de ruimte waar de attractieve goederen aanwezig
zijn, ongeachte de vorm en inrichting ervan, gevuld zijn met de voorgeschreven
hoeveelheid mist. De juiste hoeveelheid mist is die hoeveelheid waarbij binnen 10
seconden de ruimte, waarin de mistgenerator is geplaatst, geheel met mist is gevuld en
het zicht nog maximaal 50 cm bedraagt.

Citaat
5.1 De toe te passen mistgenerator moet een ruimtevullende werking hebben van minimaal 15
m3 per seconde. Is de capaciteit van de generator hiervoor te klein, dan dienen meer
generatoren te worden toegepast, zodat deze gezamenlijk voldoen aan de eis van artikel
4.7 van dit voorschrift.

Voor zover mij bekend kan alleen een Bandit mistgenerator aan deze eisen voldoen.

Je kunt dit ook terug zien op de website Compare Security Fog Generators.

Geen mistgenerator is in staat om binnen 10 sec. een doorzicht van minder dan 50 cm te leveren of om 15 m3 mist per seconde te produceren.

Zo'n Protect is best een mooi apparaat, maar dan om een discotheek te bemistten, maar niet voor een beveiligingstoepassing. Daar is ie gewoon te langzaam voor en de mistproductie te laag.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 26 februari 2015, 21:36 »
2 documenten die nog wel het lezen waard zijn over dit onderwerp.

Helderheid in mist
Installatievoorschriften mistgeneratoren

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.101
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 22:41 »

Dure hervullingen? Dat valt toch wel mee? Ik ben wel benieuwd wat je dan duur vind. Sowieso heeft de klant geld bespaard doordat er het meenemen van goederen hoegenaamd niet mogelijk is.
Apparaat moet ook regelmatig getest worden en als je toestel na zoveel maanden testen dan aangeeft dat de vloeistof te laag wordt moet je als installateur een dure refill op de plank hebben liggen om deze te kunnen plaatsen of het geheel opsturen en laten hervullen (waarbij de klant zijn toestel zoveel tijd niet kan gebruiken)

Mistgeneratoren moeten natuurlijk net als alle andere onderdelen van het beveiligingssysteem deugdelijk gemonteerd worden. Meenemen zou eigenlijk niet moeten mogen.

Als ze de halve balie en een deel van de vloer hebben gesloopt lijkt het me toch dat deze wel goed vast heeft gestaan. Maar men me te herinneren dat de Bandit ook met slechts 2 schroeven was vast te zetten

De Vulcano ken ik niet. Zijn die uberhaupt nog te koop in Nederland?
 
werden/worden verkocht door Nebetec.

Bel je me als je een klant hebt die een mistgenerator nodig heeft?

nee dus, ik heb het vertrouwen in die dingen volledig verloren en weiger klanten met dure onbetrouwbare  apparaten op te zadelen.

Wat gebruik je nu als je een situatie hebt waar je C/M maatregelen moet invullen?

Niets dus, ik lever ze wel een goed kluis of verwijs ze wel naar een goede rolluiken installateur, misschien iets minder fraai en rekening houden met de indeling maar wel veel betrouwbaarder en uiteindelijk vaak ook goedkoper.

suc6

Gerrit
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 februari 2015, 22:50 door GerritB »
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 23:08 »
Apparaat moet ook regelmatig getest worden en als je toestel na zoveel maanden testen dan aangeeft dat de vloeistof te laag wordt moet je als installateur een dure refill op de plank hebben liggen om deze te kunnen plaatsen of het geheel opsturen en laten hervullen (waarbij de klant zijn toestel zoveel tijd niet kan gebruiken)


Het testen kan zonder mistuitstoot op een eenvoudige wijze gebeuren.

Ik ging er even van uit dat je BORG installateur bent of werkte voor een BORG installateur. iedere BORG installateur heeft namelijk als het goed is dergelijke componenten op voorraad. Dan is het een eenmalige investering en de refill kost niet zo veel.

Citaat
Als ze de halve balie en een deel van de vloer hebben gesloopt lijkt het me toch dat deze wel goed vast heeft gestaan. Maar men me te herinneren dat de Bandit ook met slechts 2 schroeven was vast te zetten

Inderdaad "slechts" met 2 inbusbouten (M8 uit het hoofd). Die ruk je niet zomaar stuk en daarnaast zou de mistgenerator oorspronkelijk al lang geactiveerd zijn.

[quote}nee dus, ik heb het vertrouwen in die dingen volledig verloren en weiger klanten met dure onbetrouwbare  apparaten op te zadelen.

Niets dus, ik lever ze wel een goed kluis of verwijs ze wel naar een goede rolluiken installateur, misschien iets minder fraai en rekening houden met de indeling maar wel veel betrouwbaarder en uiteindelijk vaak ook goedkoper.[/quote]

Na inmiddels enige honderden mistgeneratoren verkocht te hebben durf ik te beweren dat het absoluut een betrouwbare oplossing is en vrijwel zonder uitzondering goedkoper. Kluizen missen vaak het volume om als meeneembeperkende maatregel te dienen en rolluiken zijn of niet toegestaan of zijn met afstand duurder dan om het even welke mistgeneratoren.

Citaat
suc6

Gerrit

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.101
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 23:08 »
Je argument tegen een Bandit vind ik een merkwaardig argument. Ik vraag me dan ook af wat jouw definitie is van duur. De prijs van een navulling is marktconform en een rondje googlen gaf mij in ieder geval aan dat een Bandit navulling voordeliger is dan een Protectvulling.

Wat is marktconform?
Als er maar 2 leveranciers zijn die met refills werken en die houden beide ongeveer de zelfde prijs aan dan is een prijs al snel marktconform.
Vergelijk je het echter met dat een liter van die vloeistof door de installateur verkocht kan worden voor rond de 25 euro dan is het werken met een refill dus wel peperduur.
Dan kan dat ding dan wel geheel worden nagekeken en getest maar beter zou zijn om een product op de markt te brengen die gewoon zo goed is dat dit niet hoeft en waar gewoon voor een paar euro zelf een liter van die vloeistof in gegoten kan worden.

En wat die nette inruil regeling betreft meen ik nog bedragen van rond de 800 euro in mijn hoofd te hebben aan reparatiekosten van een apparaat wat nog geen 2 jaar oud was.
Dus zo netjes kon ik dat niet noemen en vandaar dat een aantal van mijn klanten dat dus ook niet hebben gedaan.
 
suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 23:18 »
Marktconform is een prijs die vergelijkbaar met een ander product in een vergelijkbare vorm. Losse flesjes zijn leuk, maar zijn maar beperkt houdbaar. 3 bedorven flesjes zijn net zo duur als een onbeperkt houdbare  en goedgekeurde drukcilinder.

Producten die je zelf kan navullen met een paar euro vloeistof zijn veredelede mistmachines voor in discotheken en niet in staat om conform de voorschriften een mistuitstoot te produceren. Ze zijn te langzaam en de aerosol te groot om voldoende mistdichtheid te produceren.

Het beste uit 2 werelden is helaas nog niet bedacht.

Je spreekt nu over herstel (bij een andere importeur dan de huidige). Die inruilregeling was uitermate aantrekkelijk aangezien de regeling gold voor elke mistgenerator, ongeacht merk en conditie. Er is ook goed gebruik gemaakt van die regeling destijds.

draakskuh

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 100
    • Bekijk profiel
  • Functie: Installatie Technicus
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 23:49 »
na de bandit 3 keer getest te hebben samen met de klant was die leeg, de protect niet dus goedkoper.
klant wil graag met mist testen gezien de opstelling in de winkel regelmatig wijzigt. generator is op wens van de klant gemonteerd dus heb niks te maken met regels

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.101
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 28 februari 2015, 11:34 »

Ik ging er even van uit dat je BORG installateur bent of werkte voor een BORG installateur. iedere BORG installateur heeft namelijk als het goed is dergelijke componenten op voorraad.

Dat heeft weinig te maken met een Borg erkend bedrijf te zijn of niet.
Als een klant specifiek iets wil dan ga ik daar niet meteen specifieke reserve onderdelen van 800 euro voor op de plank leggen die alleen maar voor dat ene product gebruikt kunnen worden.

Daarnaast vind ik dat de verhoudingen een beetje scheef zijn in jullie producten en/of prijsstelling.
Je koopt een generator voor goed 1250 euro maar wil je die gebruiken dan moet er nog een vulling bij kopen van ruim 700 euro.
Alsof je een auto koopt van 20.000 euro en voor elke keer dat je tank leeg is heb je een reservetank in de garage liggen voor 11.000 euro die er dan weer onder geschroefd moet worden.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 28 februari 2015, 13:59 »
"BORG installateur bent of werkte voor een BORG installateur. iedere BORG installateur"

Volgens mij, Norman...., ga je ook met 'borg' naar bed?
Heet je vrouw misschien "Borg"....?  :P

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 28 februari 2015, 14:04 »
Ff serieus nu.....

PG-Security heeft de "Grumpy".

Ziet er goed uit.

Nog geen ervaring mee.

Betaalbaar en refill 20 à 30 euri......
Uitstoten van 600 t/m 1800 per minuut.

En laten we wel zijn.....
Iedereen die het startgeluid hoort met de wolk die op je afkomt..... denkt er geen moment aan om gewoon dóór te gaan!

Mvg.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Mistgeneratoren
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 28 februari 2015, 14:47 »
na de bandit 3 keer getest te hebben samen met de klant was die leeg, de protect niet dus goedkoper.
klant wil graag met mist testen gezien de opstelling in de winkel regelmatig wijzigt. generator is op wens van de klant gemonteerd dus heb niks te maken met regels

De Protect stoot onvoldoende mist uit en bij een inbraak is de kans zeer reeël dat er goederen worden meegenomen. Dat maakt de bezuiniging op de Protect een dure. Daarnaast is het stroomverbruik van een Protect flink hoger dan die van een Bandit en dus duurder op langere termijn.   

Daarnaast heeft het plaatsen alles te maken met de regels. De regels stellen dat een ruimte in 10 sec. vol moet staan met mist met een doorzicht van < 50 cm. Een Protect haalt dat bij lange na niet.