Auteur Topic: Vechtsport en zelf verdediging  (gelezen 23927 keer)

A. Nonimus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
  • He who fails to prepare, prepares to fail.
    • Bekijk profiel
Vechtsport en zelf verdediging
« Gepost op: donderdag 9 september 2010, 16:22 »
Ik praat nog wel eens met reguliere beveiligers en wat me soms op valt is, dat sommigen het geweldig vinden dat ze aikido karate super ninja kunnen.
Bij de vraag hoe vaak ze dat nu in hun werk gebruiken hoor ik meestal een gepreveld "nooit".

Inderdaad, vraag jezelf af hoe vaak je als een ninja in een gevecht duikt en 10 man met twee vingers de deur uit werkt.
Bij dat antwoord overweeg dan of je hiervoor nu een minimaal van 4 jaar aan training wilt doen.

Begrijp me niet verkeerd, als je een dergelijke sport gewoon leuk vind moet je het altijd doen.
Er zit altijd wat tussen wat goed van pas kan komen.
En aan een sport doen is best wel een must, goed voor de nodige conditie.

Maar voor die conditie kan je ook tennis of een andere sport doen, iets wat je leuk vind.
En niet iedereen vind het leuk om elke woensdag avond een dojo in elke hoek te bekijken en thuis te komen met het gevoel dat je door een bus bent plat gereden.

Maar goed, een paar truukjes en of arm en been klemmen kunnen toch verdraaid handig zijn voor je werk.
Ga eens bij een sportschool langs en vraag daar of ze ook meer gericht les kunnen geven voor je werk zonder eerst een zwarte band te halen.
Krav Maga of Systema zijn hiervoor zeer geschikt. De basis hiervoor is best wel simpel en je hoeft er niet eerst een paar jaar voor te trainen.

Ok, het is wel mogelijk dat je alsnog de eerste keren thuis komt met een gevoel dat je onder de bus hebt gelegen.

Kickboksen, karate en dergelijke vind ik dan persoonlijk minder geschikt, je kan iemand beter met een vies vinger klemmetje naar de deur begeleiden in plaats van diegene door diezelfde deur heen te hengsten.

En denk eens na over yoga of iets in die richting.

Ik snap dat je nu even moet lachen, een beveiliger op yoga........geeft niet, ik wacht wel even.

Goed, yoga.
Werkt ontzettend goed voor de innerlijke rust, iets wat eigenlijk onmisbaar is voor een beveiliger.
Neem een voorbeeld aan de Samurai, wie kent ze niet.
Die Japanse krijgers die met een vlijmscherp zwaard de tegenstanders chop, chop, BBQ klaar maakten.
Wist je wel dat die Samurai voor de innerlijke rust aan bloemschikken deden?
Deze krijgers wisten toen al dat je met innerlijke rust veel verder komt.
Dit is trouwens ook de basis van Systema, en dan bedoel ik innerlijke rust door middel van ademhaling.

Voor een CPO ligt dit natuurlijk iets anders.
Daar zijn zelf verdediging technieken meer noodzakelijk om je klant te beschermen.
Behalve dan in de High Risk sector, daar druk je de bad guy gewoon een 9mm in zijn neusgat.
Of je hebt je Russische vriend de AK47 "probleem oplosser". Werkt ook op afstand ;)
Maar goed, dat is een heel ander verhaal.


M.v.g.
A. Nonimus

« Laatst bewerkt op: donderdag 9 september 2010, 16:27 door A. Nonimus »
Space is a dangerous place...especially if it's between your ears!

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 9 september 2010, 19:00 »
Systema en AK47, die gaat nog al op Russische tour...
Wat sporten betreft, wordt al moe als ik er aan denk.

Yah, rust is belangrijk;
En vind het ook helemaal niet lachwekkend of iets van die aard,
Wat ik wel lachwekkend vind, zijn macho fighters.
En het is goed dat je benadrukt dat een hels gevecht,
een veel groter probleem geeft, dan een subtielere manier van verdediging..

« Laatst bewerkt op: donderdag 9 september 2010, 19:37 door PyroBatNL »

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 00:35 »
Ik zit er wel aan te denken om straks Krav Maga te gaan doen, zodra ik mn diploma heb. Op het moment kan het niet, omdat het hier in de buurt 's avonds is en ik elke avond werk. Dus ff kijken of het straks wel kan.

A. Nonimus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
  • He who fails to prepare, prepares to fail.
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 02:09 »
Systema en AK47, die gaat nog al op Russische tour...
Wat sporten betreft, wordt al moe als ik er aan denk.

Die russen zijn ook geen domme mensen :)
Systema is in mijn ervaring iets beter voor de beveiliger dan Krav Maga omdat het meer subtielere kant heeft.
Dat is ook de reden dat het geleerd werd aan de geheime dienst aldaar.
En de AK47 is gewoon lekker goedkoop en met name in veel risico gebieden gemakkelijk te krijgen.
Vooral handig voor de munitie.

Yah, rust is belangrijk;
En vind het ook helemaal niet lachwekkend of iets van die aard,
Wat ik wel lachwekkend vind, zijn macho fighters.
En het is goed dat je benadrukt dat een hels gevecht,
een veel groter probleem geeft, dan een subtielere manier van verdediging..

Een rustig innerlijk is zeker belangrijk, maar als men anderen verteld dat men yoga doet wil dat bij de onwetenden nog wel eens op de lachspieren werken. Beetje jammer maar het gebeurd.
Mijn moto, minimaal geweld voor maximaal effect.
Alleen in mijn tak van de beveiliging betekent dat wat anders dan de gemiddelde beveiliger.
Maar ik heb in mijn werk als beveiliger waar dan ook nog nooit een klap uit hoeven delen, altijd alles opgelost met rust en praten.
Space is a dangerous place...especially if it's between your ears!

A. Nonimus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
  • He who fails to prepare, prepares to fail.
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 02:14 »
Ik zit er wel aan te denken om straks Krav Maga te gaan doen, zodra ik mn diploma heb. Op het moment kan het niet, omdat het hier in de buurt 's avonds is en ik elke avond werk. Dus ff kijken of het straks wel kan.

Krav Maga is zeker de moeite waard.
Ik weet niet hoe het bij jullie gegeven word maar houd één ding in de gedachten.
Krav Maga is ooit uitgevonden als laatste redmiddel op het slagveld.
De basis is dat je je tegenstander zo snel mogelijk uitschakelt en hem aflevert bij zijn maker.
Maar volgens mij gaan ze daar hier in Nederland wat minder op in en is het meer toe gespitst op zelf verdediging.

Maar het is zeker een goede "tool" voor een beveiliger voor het geval dat.
Als het kan, zeker doen.
Space is a dangerous place...especially if it's between your ears!

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 10:38 »
Ja, ik had er eerst nog nooit van gehoord. Maar toen kwam Pyrobat ermee. Ben ff gaan rondkijken op t net en vind het echt interessant. Wat ik heb gezien is dat het in Nederland inderdaad meer is om je uit benarde situaties te "vechten". Het ziet er af en toe best rommelig uit, maar is echt over nagedacht. Ik wil het heel graag doen, maar eerst maar s zien of ik dat straks kan combineren met stage.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 september 2010, 14:14 door Christiane »

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 10 september 2010, 14:28 »
Ik doe krav maga al een tijdje en het is een prima manier om te sporten en je weerbaarheid op peil te brengen.
Maar ik zou iedereen toch aanraden om eens 2 of 3 proeflessen of een cursus van 10 lessen te nemen.

KM is ook een sport waar je het 'ik ben net door een bus overreden' gevoel mee thuis komt. kortom het is wel een pittige sport.
Als KM-er ga je in principe altijd de confrontatie uit de weg, ten alle tijden. Lukt dit niet ga je er desnoods dwars door heen.
Voor de beveiligers is een basis cursus heel leerzaam en goed te gebruiken, Zo'n cursus is hoofdzakelijk gericht op wat pols/arm klemmen, een aantal trap en stoot technieken. Het kunnen los komen uit een aantal pakkingen.
Justitie gebruikt in hun opleidingen ook zelfverdedigingstechnieken op basis van ju jitsu/aikido, krav maga.

Maar voor dit alles is de rust kunnen houden en geweldloos oplossen de basis.

bordeauxdog

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Dit is een geweldig forum!
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 11 september 2010, 10:55 »
oke er zijn beveiligers die er erg mee te koop lopen omdat ze kunnen kickboxen,akido enz enz en geloof me de helft daarvan beoefent geen vechtsport,want daar loop je niet mee te koop waarom zou je voorbeeld;
bij een (risico)evenement in a'dam zegt mijn baas heb 2 nieuwe beveiligers die krijg je vanavond mee om weg wijs te maken, er  wordt gevochten door een man 0f 4 ik sta dus met een nieuwe collega een dame van 20 heel erg tenger en 1.60 cm groot en een inhuur beveiliger formaatje kleerkast 2 meter hoor 1 meter breed en die liep dus ook al vanaf moment 1 te schreeuwen dat hij vechtsport dit en vechtsport dat.
 (wordt ik zo moe van )we zien het gevecht mijn vrouwelijke collega wilde er op af maar kleerkastje sprong ervoor en kreeg me toch een paar rake klappen(neus gebroken,tand door zijn lip) toen kwam mijn grootste verrassing van de avond ik wilde ingrijpen maar de vrouwelijke collega gaf een paar kicks(3 stuks maar)waar mijn mond van open viel 2 gingen knock-out zodat de rest al snel indimde en hebben samen de groep verwijderd,dat was nog eens verrassend stel je voor kleerkast krijgt klappen en een klein meisje want zo zag ze er uit regelde het wel ff
ik zelf beoefen al 17 jaar kickboxen en nee ik gebruik het heel weinig in mijn werkzaamheden maar ik merk zelf omdat ik weet dat ik een aardig potje kan trappen en slaan dat ik meer zelf vertrouwen heb om iets op te lossen en door die gedachte kom je zelfverzekerd over bij de probleem zoekers.
maar mijn tip is zwijg hier over of praat er over als ze je het vragen blaas niet hoog van de toren daar verdien je geen respect mee voor de klerenkast heb ik niet veel respect gekregen maar voor de dame zeker wel als je je wil bewijzen tegenover je collega's laat dan zien wat ze aan je hebben maar niet met je mond   
« Laatst bewerkt op: donderdag 16 september 2010, 10:48 door bordeauxdog »

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 15 september 2010, 22:22 »
.. Cowboygedrag noem ik dat.

Oh ehh tipje: probeer wat punten en komma's te gebruiken, leest wat makkelijker  ;D

pieterbouthoorn

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 111
  • all round beveiliger. BHV'er EHBO, AED
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #9 Gepost op: zondag 19 september 2010, 02:30 »
Ik heb zelf geen ervaring met krav maga maar geloof best dat dit erg handig kan zijn in de beveiliging!
Zoals ik in de voostelronde al heb gesch
reven beoefen ik MMA cagefight, dit is ook handig in gewelddadige situaties! Je begint natuurlijk niet gelijk met cagefighting! Meeste mensen die dit beoefenen hebben al een basis van een martial art zoals bijv. kickboxen of jiu jitsu. De basis van cagefighting is in principe freefight, dit houdt in dat alle aspecten van vechtsport getraint worden dus niet alleen maar slaan en schoppen maar ook submission moves (armklemmen, beenklemmen en wurggrepen) en daarbij wordt er ook nog eens getraint op rust bewaren en niet gelijk als een dolle beginnen te rammen!

Ik ben het er zeker mee eens dat praten de beste oplossing is! Maar mocht het uitlopen op een gewelddadige situatie ben ik toch blij dat ik deze sport beoefen!
Maar net zoals in dit topic al gezegd wordt je moet gewoon de sport doen waar je je lekker bij voelt of dat nou voetbal is of martial arts dat maakt dan niet uit! Je krijgt van sport in ieder geval ee goede conditie en dat is al heel handig in de beveiliging!
« Laatst bewerkt op: zondag 19 september 2010, 02:36 door pieterbouthoorn »
Don't fear the dark, embrace it!

Johan

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 46
  • EHBO, mijn lust en mijn leven,
    • Bekijk profiel
    • ehboforum.nl
  • Bedrijf: Nog zoekend naar vast werk.
  • Functie: Evenementen beveiliger.
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 12 februari 2011, 12:07 »
Als beginnend beveiliger, heb ik naar aanleiding van bovenstaande postings toch een vraag.

Is het niet zo dat als je aan een van die sporten doet, en deze in de praktijk gebruikt, dat het dan aangemerkt kan worden als wapen?
Tevens kom ik dan met mijzelf in tweestrijd, want stel, ik heb een persoon een blauw oog of bloedneus geslagen, dan zou ik hem daarna als doorgewinterde EHBO'er moeten helpen.

Dus wat zou een mogelijkheid zijn om dit probleem te voorkomen, buiten natuurlijk zelf de rust bewaren en een confrontatie aangaan.   

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 12 februari 2011, 12:35 »
Als beginnend beveiliger, heb ik naar aanleiding van bovenstaande postings toch een vraag.

Is het niet zo dat als je aan een van die sporten doet, en deze in de praktijk gebruikt, dat het dan aangemerkt kan worden als wapen?

Ja
 


Citaat
Tevens kom ik dan met mijzelf in tweestrijd, want stel, ik heb een persoon een blauw oog of bloedneus geslagen, dan zou ik hem daarna als doorgewinterde EHBO'er moeten helpen.

Dus wat zou een mogelijkheid zijn om dit probleem te voorkomen, buiten natuurlijk zelf de rust bewaren en een confrontatie aangaan.   

 
Dit bordje aan de muur hangen... ;)
 
 



 
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Spongebobfan

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 8 maart 2011, 18:07 »
Als beginnend beveiliger, heb ik naar aanleiding van bovenstaande postings toch een vraag.

Is het niet zo dat als je aan een van die sporten doet, en deze in de praktijk gebruikt, dat het dan aangemerkt kan worden als wapen?

Ja

Hoezo zou het beoefenen van een sport als wapen aangemerkt worden? Ik zou in dat geval geen strafbare feit plegen in de zin van de wet wapens en munitie. Wel zou het kunnen dat als ik vechtsport zou inzetten dat ik strafbaar zou zijn met het wetboek van strafrecht: mishandeling bijvoorbeeld. Maar ook dat is afhankelijk van in welke vorm en in welke mate ik gebruik maak van vechtsport.

Vb met een armklem iemand tegen de muurdrukken na een aanhouding, of  iemand K O slaan omdat ie niet mee wil werken aan jou aanhouding omdat hij een pakje peiken heeft gestolen. Zit nogal een verschil tussen. denk ik.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 8 maart 2011, 22:22 »
Als beginnend beveiliger, heb ik naar aanleiding van bovenstaande postings toch een vraag.

Is het niet zo dat als je aan een van die sporten doet, en deze in de praktijk gebruikt, dat het dan aangemerkt kan worden als wapen?
Tevens kom ik dan met mijzelf in tweestrijd, want stel, ik heb een persoon een blauw oog of bloedneus geslagen, dan zou ik hem daarna als doorgewinterde EHBO'er moeten helpen.

Dus wat zou een mogelijkheid zijn om dit probleem te voorkomen, buiten natuurlijk zelf de rust bewaren en een confrontatie aangaan.
Tweestrijd valt toch mee, ik bedoel je bent beveiliger en EHBO-er, stel dat het gebeurd dat iemand een bloedneus oploopt in een situatie (de discussie in het midden latend of het goed is wat je doet) door jou dat is één situatie.
Vervolgens is het toch mooi en goed dat je ook iemand kan helpen, het lijkt wat krom maar het zou kunnen gebeuren.
Of het komt door een collega en jij bied dan weer uiteindelijk hulp.

Voorkomen is natuurlijk het aller beste, en daarom is een uitgebreidere agressie training van grotere waarde dan een vechtsport. Vechten is naar mijn mening wel het aller laatste wat je wil doen.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 8 maart 2011, 22:28 »
Als beginnend beveiliger, heb ik naar aanleiding van bovenstaande postings toch een vraag.

Is het niet zo dat als je aan een van die sporten doet, en deze in de praktijk gebruikt, dat het dan aangemerkt kan worden als wapen?

Ja



Citaat
Tevens kom ik dan met mijzelf in tweestrijd, want stel, ik heb een persoon een blauw oog of bloedneus geslagen, dan zou ik hem daarna als doorgewinterde EHBO'er moeten helpen.

Dus wat zou een mogelijkheid zijn om dit probleem te voorkomen, buiten natuurlijk zelf de rust bewaren en een confrontatie aangaan.   

 
Dit bordje aan de muur hangen... ;)
 
 
(Klik om afbeelding weer te geven.)

Ik zou daar niet volmondig ja op willen zeggen.
Gebruik puur ter verdediging en binnen proporties of om zelf een situatie te controleren, dan niet.
(denk ook weer aan agressie training, ook dit is een onderdeel binnen de training)
Vechtsport puur als agressieve reactie midden en buiten proportie, daar zal zeker zwaar aan getild worden, en al zo danig be- of veroordeeld worden.

Het bordje zal zeker helpen :o