Auteur Topic: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging  (gelezen 19534 keer)

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 19 december 2012, 13:59 »
In het eerste bericht heb je het over evt. een bedrijfje te starten, een bedrijf zal zeker wel winst willen maken.
Het doel is geen winst maken, zoals in je laatste bericht vermeld.
Je zou dan meer kunnen denken aan een stichting.
maar ook hier zitten wat heken en ogen aan, met name juridisch.

Ik ben toch wat sceptisch als je vermeld dat je 10% van de prijs vna een beveiliger iemand kan neer zetten, dan zeg je toch ipv een beveiliger. Dan ga je toch in de werk sector van de beveiliging zitten.
Want gaat de organisator van een evenement besparen op beveiligers, (onder minimum gesteld aantal beveiligers zitten die door vergunning verlener is bepaald). Of zijn het extra mensen, maar dan ook extra kosten voor een organisatie, ook al is het maar 10% v d prijs.

Veel mensen zullen het zien als broodroof op de beveiliging, ook al zijn je intenties goed.
De beveiliger heeft niet meer bevoegdheden als een gewone burger maar er mag een professionaliteit van verwacht worden, vaak aangevuld met BHV en/of EHBO opleidingen.

Mijn inziens zou ik het bij vrijwilligers werk houden, dan ben je hoofdelijk ook niet direct aansprakelijk, wordt je wat voor organisatie dan ook, let dan op dat als je het bestuur gaat vormen, de wet zegt: artikel 2:9 van het Burgerlijk Wetboek centraal: “iedere bestuurder moet zijn bestuurstaak behoorlijk uitoefenen.”
De basis voor deze wet is de gezamenlijke aansprakelijkheid van het bestuur als er schade optreedt.

koekerdt

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 19 december 2012, 18:38 »
Ja daar heb je gelijk in. Of het een bedrijf of een stichting of een vereniging of ..... wordt, dat weten we nog niet helemaal. We moeten nog even kijken wat het best bij onze doelen past. We hebben een clubje wat de aansturing doet, dit is het bestuur of de directie (afhankelijk van de rechtsvorm) Dit zijn mensen die het niet voor het eerst doen. De eisen voor een behoorlijk bestuur zijn geen probleem wat dat betreft.

Om een direct voorbeeld te geven wat we nou egt in ons hoofd hebben om te doen een praktijk voorbeeld.

een klein festival, 1000 bezoekers. Eis in de vergunning is 1 beveilig per 250 bezoekers. Er is 1 hoofdingang (2 beveiligers) en er loopt een interventieteam rond (3 beveiligers) Daarmee zijn er al meer beveiligers dan de vergunning vraagt. Maar ondertussen zijn er ook nog 3 nooduitgangen. Wij leveren in dit geval 3 mensen om bij iedere nooduitgang 1 man te zetten en 2 mensen bij het podium om overzicht te houden op het publiek zodat die snel het interventieteam kunnen waarschuwen als ze wat zien.

Of er vraag voor is? Dat zal de toekomst ons leren, tot nu toe hebben we 3 klussen, en dat is voordat we egt begonnen zijn en actief zijn gaan werven.

Maar eerst moeten we uitzoeken wat de kaders zijn waar we binnen kunnen werken. Ik heb contact gezocht met Dienst Justis, maar die laten erg lang op zich wachten......

koekerdt

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 8 januari 2013, 10:38 »
ondertussen heb ik contact gehad met dienst justis, die hebben me weer doorgestuurd naar de gemeente, de gemeente weer door naar bijzondere wetten.

Bijzondere wetten wist me uiteindelijk antwoord te geven.

Het komt er op neer dat de ondersteunende mensen wel redelijk wat zaken mogen doen. voornamelijk passieve taken zoals de eerder genoemde nooduitgang in de gaten houden. Ook het controleren van kaartjes of het assisteren bij het omdoen van polsbandjes mag. Rondlopen en de beveiliging alarmeren als je wat ziet mag iedereen.

Wat uitdrukkelijk niet mag is ingrijpen bij vechtpartijen. Ook mag tassen controleren, fouilleren en om legitimatie vragen niet. Ook moet er rekening mee gehouden worden dat de ondersteunende mensen op geen enkele manier meegeteld mogen worden voor de eisen in de vergunning aanvraag. Of dit moet uitdrukkelijk benoemd worden in de vergunning.

Ook moet er even goed gekeken worden welke naam deze lui krijgen. Een naam die al ergens anders gebruikt wordt, is niet de bedoeling. Bijvoorbeeld dingen als "Toezichthouder" enzo mogen niet, aangezien dit een term is die door BOA's gebruikt wordt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: ondersteunende diensten leveren aan de beveiliging
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 9 januari 2013, 23:24 »
Bijzondere wetten wist me uiteindelijk antwoord te geven.

Het komt er op neer dat de ondersteunende mensen wel redelijk wat zaken mogen doen. voornamelijk passieve taken zoals de eerder genoemde nooduitgang in de gaten houden. Ook het controleren van kaartjes of het assisteren bij het omdoen van polsbandjes mag. Rondlopen en de beveiliging alarmeren als je wat ziet mag iedereen.

Ciske, wie moest een cursus erbij doen???

Als jij niet weet dat kaartcontrole, polsbandjes omdoen en een nooduitgang bewaken geen beveiligingswerk is , zou ik toch een een cursus erbij doen