Auteur Topic: belastingen over uurtarief  (gelezen 14289 keer)

mick82

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
belastingen over uurtarief
« Gepost op: zaterdag 15 september 2012, 15:41 »
Hallo iedereen.

Ik heb een vraag,

hoe wordt de inkomsten belasting van de ondernemer met personeel over het uurtarief gerekend?

Als men bijv. Een uurtarief van 28 euro ex btw heeft,  wordt dan over de hele 28 euro de inkomstenbelasting berekend voordat werknemersloon en sociale verzekeringen werknemer er afgetrokken zijn?

Of wordt van de 28 euro eerst het werknemersloon en sociaal verzekeringen werknemer afgetrokken en over het overgebleven bedrag inkomstenbelasting van de ondernemer gerekend?

Kan nergens een duidelijk antwoord op deze specifieke vraag vinden, ik hoop dat iemand van jullie mijn vraag beantwoorden kan.

Alvast bedankt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #1 Gepost op: zondag 16 september 2012, 01:05 »
hoe wordt de inkomsten belasting van de ondernemer met personeel over het uurtarief gerekend?

Jij wilt als eenmanszaak een beveiligingsbedrijf met personeel beginnen? Jij beseft wel goed welke risico's daaraan verbonden zijn?

http://www.kvk.nl/ondernemen/rechtsvormen/

Als men bijv. Een uurtarief van 28 euro ex btw heeft,  wordt dan over de hele 28 euro de inkomstenbelasting berekend voordat werknemersloon en sociale verzekeringen werknemer er afgetrokken zijn?
Of wordt van de 28 euro eerst het werknemersloon en sociaal verzekeringen werknemer afgetrokken en over het overgebleven bedrag inkomstenbelasting van de ondernemer gerekend?

Je betaald alleen inkomstenbelasting over de winst, dus de omzet - (loon)kosten.

Kan nergens een duidelijk antwoord op deze specifieke vraag vinden, ik hoop dat iemand van jullie mijn vraag beantwoorden kan.

Wat dacht je ervan om eens een seminair van de KvK bij te wonen?

http://www.kvk.nl/bijeenkomsten/

Of kijk eens op de site van de belastingdienst

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/

Als jij moeite hebt om dit soort vragen beantwoord te krijgen, dan vraag ik mij af in hoeverre jij geschikt bent om als ondernemer aan de slag te gaan  :-\

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #2 Gepost op: zondag 16 september 2012, 23:08 »
Ik hoop dat je idd informatie in een begin stadium aan het verzamelen bent. Zoals planner aangeeft, bij KvK en belastingdienst kunnen ze dit soort vragen beantwoorden.

Persoonlijk vind ik dat tegenwoordig erg makkelijk gedacht wordt over even voor jezelf te gaan werken. Het is mooi als er ondernemers spirit zit in mensen, daar is dit land groot mee geworden maar kom wel goed beslagen ten ijs. Er zitten nogal wat valkuilen hier en daar, en bij KvK kun je een hoop wijzer worden.
Voor de kritisie, ik weet dat de KvK ook weer een onderneming opzich is met een eigen agenda, maar toch is daar veel informatie in huis tav zelfstandig ondernemen.

mick82

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #3 Gepost op: maandag 17 september 2012, 04:00 »
Planner en mik,

bedankt voor de info, mijn plannen zijn ook nog in een begin stadium.

Ik ga ook zeker nog meerdere seminars van de kvk etc. volgen

ik ben momenteel werkzaam in de beveiliging europawijd, en ben daardoor weinig thuis en op dit moment niet echt in de gelegenheid om daadwerkelijk een bezoek af te leggen aan bijv een kvk.

Nogmaals bedankt en zal de info zeker ter harte nemen.

Groet,

mick82

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #4 Gepost op: maandag 17 september 2012, 05:05 »

Je betaald alleen inkomstenbelasting over de winst, dus de omzet - (loon)kosten.


Dat is iets te kort door de bocht.

Een ZZP-er mag geen eigen personeel hebben maar mag wel weer mensen tijdelijk inhuren.
Wil je vast personeel dan moet je naar een andere rechtsvorm zoals, BV, NV, VOF of CV.
En voor die bedrijfsvormen betaan dan weer andere regels. Bij een BV ben je b.v. zelf in dienst bij je eigen BV.

Maar het algemeen advies dat gegeven is is wel goed. Zorg dat je verdomd goed op de hoogte bent van alles voordat je er aan begint..... en nog een tip:
Zorg dat je boekhouding wordt gedaan door een professional.
Je kunt het zelf doen, maar dan moet je wel veel goed op de hoogte zijn van alle regeltjes. Ben je dat niet dan ga je vroeg of laat flinke problemen krijgen met de belastingdienst.

Je zou niet de eerste zijn die kapot gaat door problemen met de belastingdienst en de boetes die worden opgelegd aan bedrijven zijn vaak ook niet mals.

Maar, mocht je er aan gaan beginnen dan wens ik je oprecht heel veel succes toe !

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #5 Gepost op: maandag 17 september 2012, 08:14 »
Dat is iets te kort door de bocht.

Inderdaad, dat is wel erg kort door de bocht, maa feitelijke wel juist

Een ZZP-er mag geen eigen personeel hebben maar mag wel weer mensen tijdelijk inhuren.
Wil je vast personeel dan moet je naar een andere rechtsvorm zoals, BV, NV, VOF of CV.

Een ZZP'er is geen rechtsvorm. Als ZZP'er ben je een eenmanszaak, en hoewel de naam wellicht anders doet vermoeden, mag je als eenmanszaak wel degelijk personeel in dienst hebben. Of het verstandig is is dan weer een heel andere vraag

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 00:28 »
Even mijn visie van wat ik er van gelezen en begrepen heb.

Als je in als eenmanszaak gaat beginnen en personeel voor je wilt laten werken maar niet alle administratieve rompslomp wilt hebben kan je ook eens gaan informeren bij Payrollbedrijven is wel iets duurder dan zelf
in dienst nemen. Maar je hebt geen last van het feit dat jij de feitelijke werkgever bent en dus ook niet
direct aan het personeel vast zit.

Het payrollbedrijf draagt dan zog voor de afdracht van alle vaste lasten enzo en stuurt jou de factuur
die betaald moet worden. Tevens zijn er payrollbedrijven die voor jou op jou briefpapier naar de klanten
kunnen factureren. Het restant van wat er overblijft na hun factuur aan jou krijg jij dan gestort

Mocht ik het verkeerd uitleggen dan volgt er vast wel een reactie op.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 08:13 »
Enrico,

Je legt het goed uit. Maar wat zegt de CAO hier over?

Artikel 9.3
Ten hoogste 20% van het vaste personeelsbestand in een onderneming mag bestaan uit uitzendkrachten.


enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 11:56 »
Dank je wel Planner. Door je ergens in te verdiepen leer je nog wel eens wat.

Dat maar ten hoogste 20% van het vaste personeel uitzendkracht mag zijn wist ik niet.
Vraag me echter wel af hoe vaak en of hierop gecontroleerd wordt.
Voor iemand die start met een beveiligingsbedrijf is dit geen erg prettige regel mede omdat je in de beginfase
niet makkelijk kan zeggen ik neem x aantal man in dienst al dan niet met een oproepcontract.

Voel wat dit aangaat een nieuw onderwerp aankomen voordat we in dit onderwerp te veel gaan afwijken van de vraagsteller zijn vraag.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 12:25 »
Vraag me echter wel af hoe vaak en of hierop gecontroleerd wordt.

Weinig (of niet). Maar wie zou dit moeten controleren (het controleorgaan?), en welke sanctie zou men dan opgelegd kunnen krijgen bij een ovetreding?

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 12:33 »
Heel eerlijk gezegd Planner ik heb geen flauw idee en wil me er eigenlijk ook niet druk over maken.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 14:33 »
Enrico,

Je legt het goed uit. Maar wat zegt de CAO hier over?

Artikel 9.3
Ten hoogste 20% van het vaste personeelsbestand in een onderneming mag bestaan uit uitzendkrachten.


Bij payrolling geeft een bedrijf de verantwoordelijkheid voor zijn werkgeverschap uit handen en komt het personeel in dienst van een salariėringsbedrijf.
 
Zo'n bedrijf besteedt juridische en administratieve aangelegenheden zoals de salarisadministratie, afdracht van sociale premies en bijvoorbeeld pensioenen uit aan een payrollonderneming. Personeel dat via een payrollconstructie betaald krijgt kan geen beroep doen op de afspraken uit de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) van de betreffende bedrijfstak.

De 20% regel is in dit geval dus niet van toepassing.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 20:25 »
Personeel dat via een payrollconstructie betaald krijgt kan geen beroep doen op de afspraken uit de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) van de betreffende bedrijfstak.

De 20% regel is in dit geval dus niet van toepassing.

De 20% regel is niet van toepassing op de werknemers, deze is van toepassing op de werkgever!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: belastingen over uurtarief
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 18 september 2012, 21:07 »
Personeel dat via een payrollconstructie betaald krijgt kan geen beroep doen op de afspraken uit de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) van de betreffende bedrijfstak.

Overigens is dit ook te kort door de bocht. Er bestaat ook nog zo iets als inlenersbeloning. Dat betekend dat het bruto uurloon, de ADV, overwerk en onregelmatigheidstoeslagen, loonsverhogingen, periodieken en onkostenvergoeding betaald worden conform de CAO waar de andere vakkrachten in de betreffende branche in werken dienen worden te betaald. Dat is in ieder geval na 26 weken het geval, maar in de VPB CAO is bepaald dat de inlenerebeloning al vanaf de eerste dag geld. En dus kan een werknemer die beveiligingswerkzaamheden uitvoert wel degelijk een beroep doen op een gedeelte van de afspraken in de VPB CAO.