Auteur Topic: Antwoord op de CAO-onderhandelingen  (gelezen 10266 keer)

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Gepost op: maandag 5 mei 2014, 17:18 »
Unie Security start voorbereiding cao-overleg
De cao is zonder overeenstemming tussen de vakbonden en werkgevers een jaar verlengd. Niet omdat vakbonden dat afspraken met de werkgevers maar omdat de wet dat zo bepaalt. In de Wet op de cao is namelijk vastgelegd dat een cao, indien deze niet is opgezegd of vernieuwd, verlengd wordt voor een gelijke periode als waarvoor de laatste was overeengekomen met een maximum van een jaar. De cao Particuliere Beveiliging is daardoor zonder wijzigingen verlengd tot 1 oktober 2014.

Werkgevers wilden weliswaar een loonsverhoging afspreken maar alleen als vakbonden ermee instemden daar iets van gelijke waarde voor in te leveren. Een spreekwoordelijke sigaar uit eigen doos! Een stap naar voren en tegelijkertijd een zelfde stap terug; daar schiet niemand wat mee op. Jullie in ieder geval niet.
Nu de expiratiedatum (dag dat cao afloopt) weer nadert, denken we aan de toekomst. En wij willen op tijd met de onderhandelingen beginnen zodat voor 1 oktober bekend is waar jullie aan toe zijn. Natuurlijk willen wij een loonsverhoging voor jullie afspreken zodat de waarde van jullie salaris minimaal op peil blijft. Er is per slot van rekening inflatie waardoor jullie nu minder kunnen kopen voor jullie salaris dan een jaar geleden. Maar wat als dit nou weer niet lukt? Moeten wij toestaan dat werkgevers weer een cao-verlenging 'binnenhalen' zonder dat jullie er op vooruit gaan? Ons antwoord op die vraag is nee!

De cao opzeggen dan? Dat brengt echter een groot risico met zich mee! Dat zou namelijk betekenen dat onder andere de afspraken over overname van beveiligers bij objectwisselingen, zowel voor minder als meer dan 20.000 uurs-objecten, niet meer gelden. Dan lopen huidige beveiligers als gevolg van de prijs gedreven concurrentie een zeer groot risico dat zij hun baan verliezen en ingeruild worden door jonge en goedkopere collega's. De afspraken tussen vakbonden en werkgevers, obligatoire bepalingen, gelden na een opzegging van de cao namelijk niet meer. Obligatoire of verticale bepalingen zijn bepalingen in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) die betrekking hebben op de relatie tussen de onderhandelingspartners die bij de cao betrokken zijn. Voorbeeld van zo'n afspraak is dus de regeling bij contractswisselingen. Uiteraard houden jullie wel alle persoonlijke rechten zoals salaris, vakantiedagen, ouderendagen, etc. Dit noemen we de doorwerking van de cao. Het begrip doorwerking betekent dat de individuele arbeidsovereenkomst gewijzigd wordt door de bepalingen uit de cao. Dit volgt uit art. 9, 12 en 13 van de Wet CAO. Het betreft hier de normatieve of horizontale bepalingen, de afspraken die betrekking hebben op de relatie tussen de werkgever en de werknemers. Obligatoire of verticale bepalingen - de afspraken die worden gemaakt die betrekking hebben op de onderhandelingspartners - werken niet door.

Als een cao afloopt terwijl er nog geen nieuwe cao overeen is gekomen, dan ontstaat er weer individuele contractsvrijheid en vervallen de verticale en diagonale bepalingen. Dit geldt echter niet voor de horizontale bepalingen. Ook na het aflopen van de cao blijven deze deel uitmaken van de individuele arbeidsovereenkomst, de nawerking van de cao-bepalingen.
Het begrip nawerking is niet vastgelegd in de Wet CAO, maar is tot stand gekomen aan de hand van rechterlijke uitspraken.

Wat is nu wijsheid?
Natuurlijk gaan wij met werkgevers het gesprek aan om een nieuwe cao af te sluiten. Hopelijk realiseren werkgevers zich dat het onontkoombaar is de salarissen en salarisschalen structureel te verhogen. De branche heeft, zeker na de nieuwe werktijdenregeling, waarvan de evaluatie nog steeds loopt, behoefte aan rust en niet aan werkgevers en werknemers die elkaar in de haren vliegen. Maar wat als die gesprekken wederom tot niets leiden? Uiteraard hebben wij daar een opvatting over. Wij willen bovenal tot het uiterste gaan aan de cao-tafel tot een akkoord te komen. Dat is onze taak als belangenbehartigers. Als dat niet lukt, zijn jullie aan zet. Zonder steun van onze leden bereiken wij niets. Hopelijk komt het zo ver niet en laten werkgevers zien dat overleg zin heeft en het tijd is voor een langs normale weg afgesproken cao!
Maar voordat de onderhandelingen beginnen, willen wij weten wat jullie ervan vinden!
Willen jullie dat wij de cao opzeggen met alle risico's van dien? Of zijn de afspraken over baanbehoud bij objectwisselingen te belangrijk?

Wat willen jullie dat wij voorstellen bij het cao-overleg?
Zijn jullie bereid, als de situatie daarom vraagt en praten niets meer oplevert, in actie te komen?
Laat het ons weten! Dat kan op Facebook, ook via een direct message, maar ook via de mail aan maarten.hoelscher@ziggo.nl. Stuur dit bericht door aan zoveel mogelijk collega's en vraag ook hun te reageren. Want wat er ook gebeurt; wij staan achter en als het moet voor jullie.
Tot slot: een lang en best ingewikkeld verhaal. Dat kon helaas niet anders. Heb je er vragen over? Stel deze gerust op Facebook.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 5 mei 2014, 20:21 »
Prachtig verhaal Fred en volkomen waar, maar ik ben de laatste nog niet vergeten hoor.
Was jij niet een van de JA knikkers die ons in deze ellende gestort heeft?
Nu een verhaal afsteken alsof je bovenop de barricades staat???

En dan dat toontje met WIJ en JULLIE, het staat me gewoon niet aan.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #2 Gepost op: maandag 5 mei 2014, 20:24 »
Dat is ook "toevallig". Net nu ik hier over begin denken ze bij de bond hetzelfde!!!

Maar goed, de vakbonden hebben hun hand uitgestoken, ik ben erg benieuwd of de werknemers nu eindelijk bereid zijn om MASSAAL op de uitnodiging in te gaan? Want als dat nu niet gebeurt dan gaat het denk ik nooit meer gebeuren!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 5 mei 2014, 20:34 »
Prachtig verhaal Fred en volkomen waar, maar ik ben de laatste nog niet vergeten hoor.
Was jij niet een van de JA knikkers die ons in deze ellende gestort heeft?
Nu een verhaal afsteken alsof je bovenop de barricades staat???

En dan dat toontje met WIJ en JULLIE, het staat me gewoon niet aan.

Zippie,

de fout die Fred maakt is om de bron niet te vermelden. Dit is namelijk een bericht van de Unie:

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/618646578213633?stream_ref=10

En nu kan jij wel weer gaan lopen afgeven op wat er allemaal fout is gegaan in het verleden, en wat mij betreft heb je zeker op een aantal punten gelijk, maar feit is, dat wanneer jij werkelijk wilt dat er iets gaat gebeuren, jij SAMEN met de bonden op zal moeten trekken. Want de enige manier waarop de bonden is kunnen bereiken is wanneer de werknemers zich massaal achter de bonden gaan scharen. En zelfs dan is dat geen garantie dat zij heel veel kunnen bereiken en/of herstellen, maar zonder die steun gaat er zeker NIETS veranderen.

En de bonden steunen is niet alleen maar JA knikken als daarom gevraagd wordt. Men reikt nu de hand uit en vraagt om input. Maak daar dan ook gebruik van en geef je input, maar blijf wel realistisch. Nadat mensen hun input hebben gegeven moet er een gezamenlijk standpunt ingenomen worden, dat betekend dus dat misschien niet alles wat jij wilt naar de onderhandelingstafel gebracht wordt, en wat wel naar de onderhandelingstafel gebracht wordt, daar gaan de werkgevers waarschijnlijk niet zo maar hun handtekening bij zetten. Dan is het aan de leden om te bepalen of zij bereid zijn om de eisen die zij samen hebben kracht bij te zetten, in welke vorm dan ook.

Aan jou de keus....

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 5 mei 2014, 22:18 »
Zippie,

de fout die Fred maakt is om de bron niet te vermelden. Dit is namelijk een bericht van de Unie:

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/618646578213633?stream_ref=10


Neem mij niet kwalijk dat ik de bron niet vermeld heb, maar ik ben er van uitgegaan dat niemand het idee zou hebben dat ik dit zelf bedacht heb en dat ik deze info via de Unie Security verkregen heb. Bij deze is het door planner rechtgezet.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 12:31 »
Ik weet wel dat Fred dit verhaal niet zelf bedacht heeft, maar dat nou juist hij dit gaat plaatsen hier.
Hij heeft die @@@%%$@#$$#%@#% CAO die we nu hebben met hand en tand zitten verdedigen.

Hij zou met het schaamrood op zijn kaken ergens in een hoekje moeten gaan zitten.

Maar ook voor degene die het wel geschreven heeft geldt natuurlijk hetzelfde, Zij hebben het tegen beter weten in doorgedrukt en niet bepaald netjes gehandeld (door onwaarheden te verkondigen).

En nu gaan doen of ze bovenop de barricades staan, ik zou maar dat is persoonlijk wel eens een excuus willen zien voor die zooi die ze gemaakt hebben.
En dan zeggen: WIJ de bestuurders die het fout gedaan hebben gaan nu eerst eens met die werkgevers praten en ze heel duidelijk maken dat de maat vol is.
Geen sigaren meer uit eigen doos en eerst teruggeven wat ze van ons gejat hebben. en dan praten we verder.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 12:48 »
Ik weet wel dat Fred dit verhaal niet zelf bedacht heeft, maar dat nou juist hij dit gaat plaatsen hier.
Hij heeft die @@@%%$@#$$#%@#% CAO die we nu hebben met hand en tand zitten verdedigen.

Hij zou met het schaamrood op zijn kaken ergens in een hoekje moeten gaan zitten.

Maar ook voor degene die het wel geschreven heeft geldt natuurlijk hetzelfde, Zij hebben het tegen beter weten in doorgedrukt en niet bepaald netjes gehandeld (door onwaarheden te verkondigen).

En nu gaan doen of ze bovenop de barricades staan, ik zou maar dat is persoonlijk wel eens een excuus willen zien voor die zooi die ze gemaakt hebben.
En dan zeggen: WIJ de bestuurders die het fout gedaan hebben gaan nu eerst eens met die werkgevers praten en ze heel duidelijk maken dat de maat vol is.
Geen sigaren meer uit eigen doos en eerst teruggeven wat ze van ons gejat hebben. en dan praten we verder.

Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen.....
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 13:43 »
En nu gaan doen of ze bovenop de barricades staan,

De kaderleden en bestuurders hebben de afgelopen jaren al een aantal keer op de barricades gestaan. Ze stonden daar alleen voor joker, want zij waren de enigen....

ik zou maar dat is persoonlijk wel eens een excuus willen zien voor die zooi die ze gemaakt hebben.

En heb jij al eens een keer in persoon, of desnoods via de telefoon met een vakbondsbestuurder gepraat?

En dan zeggen: WIJ de bestuurders die het fout gedaan hebben gaan nu eerst eens met die werkgevers praten en ze heel duidelijk maken dat de maat vol is.
Geen sigaren meer uit eigen doos en eerst teruggeven wat ze van ons gejat hebben. en dan praten we verder.

En dan? Dan is de sfeer aan de onderhandelingstafel hoogstwaarschijnlij om te snijden, en de werkgevers zeggen echt geen ja. En dan mijn beste Zippie, wat moet er volgens jou dan gebeuren? En vooral, DOOR WIE?

Jij verspildt je energie aan een "strijd" tegen de vakbonden, terwijl jij juist SAMEN met de vakbonden ten strijde zou moeten trekken tegen de werkgevers....

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 13:46 »
Eindelijk wat 'nieuws' over de CAO. Rijkelijk laat..

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 13:52 »
Eindelijk wat 'nieuws' over de CAO. Rijkelijk laat..

Tja, maar in ieder geval gebeurt er weer wat. De vraag is alleen of beveiligers nu eindelijk eens bereid zijn om, net als bijvoorbeeld de schoonmakers, indien dat nodig zou zijn, op te komen voor hun belang, en niet vanaf de kantlijn blijven toekijken wanneer de bonden niets kunnen bereiken, om vervolgens de bonden weer de schuld te kunnen geven. ZIppie heeft het vooralsnog niet begrepen....

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #10 Gepost op: zondag 11 mei 2014, 17:06 »
Bij loonsverhoging, moet ik dan denken aan de verhoging per 1-1-2014,
Of de verhoging per 1-1-2015?

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #11 Gepost op: zondag 11 mei 2014, 17:18 »
Vooral mailen naar Maarten en ik weet zeker dat je een reply krijgt.
Jammer dat het daarbij blijft, net als met de vorige CAO, ALLE kritiek werd weggewuifd!
Reparatie vakantiedagen, we zitten er nog op te wachten.

ALLEEN ACTIES kunnen er voor zorgen dat we loonsverhoging krijgen!

1-1-2013 geen loonsverhoging(zelfs geen 5%???)
1-1-2014 geen loonsverhoging
1-1-2015 ACTIE

3 jaar de nullijn dat pikt toch niemand?

Ronald

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 22 mei 2014, 15:13 »
Inderdaad word het tijd dat de werkgevers wederom om de tafel gaan zitten met de caocomissies van de verschillende vakbonden.
Wij allen roepen altijd van alles en onze wensen lijstjes zijn groot, echter wanneer de daad bij het woord gevoegd moet worden geven wij (beveiligers) geen thuis.
Reden: ik kan geen vrij krijgen of noem alle veelvoorkomede excusses maar op. Want dat zijn het excusses.

Maar laten we nu eens eerlijk zijn, als we nu iets willen bereiken zullen wij ook bereid moeten zijn om hier iets meer voor te doen. Maar wat ?

Natuurlijk kunnen wij eerst onze eigen werkgever informeren, dat het tijd wordt voor veranderingen in arbeidsvoorwaarden. Maar ook acties gezamenlijk ergens in Nederland.
Praat eens met collegae hierover en laat je vakbond het weten wat je ideeen hierin zijn, ben je niet lid, gebruik dan een facebookpagina van een vakbond om post een berichtje.

Laat van je horen


Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 29 mei 2014, 05:45 »
Ik wil toch een opbouwend geluid geven:

 Heel weinig collega's volgen het beveiliginsforum niet. Dus zij zullen dit ook niet weten, als men actie wil dienen de vakbonden, kaderleden en vakbondsleden meer zich moeten richten op de werkvloer. Hun gezicht laten zien, anders wordt het niets.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Antwoord op de CAO-onderhandelingen
« Reactie #14 Gepost op: maandag 2 juni 2014, 14:01 »
Ik wil toch een opbouwend geluid geven:

 Heel weinig collega's volgen het beveiliginsforum niet. Dus zij zullen dit ook niet weten, als men actie wil dienen de vakbonden, kaderleden en vakbondsleden meer zich moeten richten op de werkvloer. Hun gezicht laten zien, anders wordt het niets.

Misschien wordt het eens tijd dat beveiligers eens HUN gezicht laten zien bij bijeenkomsten die de bonden organiseren. Dat is makkelijker dan dat een handje vol bestuurders en kaderleden naar de vele verschillende werkvloeren moeten komen, nog afgezien van het gegeven dat zij lang niet altijd even makkelijk op alle werkplekken kunnen en/of mogen komen.

Morgen is de eerste kans:

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/28384/de-unie-security-en-cnv-beveiliging-ledendag-3-juni