Auteur Topic: Antimask bij NetworX NX8 centrale  (gelezen 21316 keer)

gb1974

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Gepost op: dinsdag 1 april 2014, 15:01 »
Wat heb je nodig om een NetworX NX8 centrale met antimask detectoren te gebruiken?
Bij Aritech is dit wel duidelijk omschreven, maar bij de NX kan ik nergens vinden hoe je dit het beste kunt doen.
Door een aparte zone aan te maken? Of anders?

Ronald-42

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
    • Bekijk profiel
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 2 april 2014, 08:13 »
Volgens mij kent de NX-8 geen meerdere weerstandsconfiguraties en dus zal je een extra zone moeten aanmaken.

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 3 april 2014, 09:19 »
Er is volgens mij helemaal geen speciale instelling in de NX serie voor AM.
Wanneer je IN de detector de AM in de alarmlus meeneemt, krijg je, afhankelijk vd manier van doorlussen.... OF een openstand melding, óf een sabo melding!
Bij een openstand detectie heb je de AM gelust in het relais lusje, blijft de CCS dus nog steeds 2 weerstanden zien, en bij sabo zit de AM vóór of achter het relais, met gevolg dat de CCS helemaal geen weerstand ziet..., dus SABO!!!
Mvg.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 3 april 2014, 16:58 »
Het is hier al eens eerder aan bod geweest maar de AM in je alarmlus opnemen is volgens de regelgeving niet toegestaan.
Over het algemeen plaats je geen AM melders voor je plezier maar omdat het voorgeschreven is dus zit er niets anders om dan er een extra groep voor te gebruiken als je centrale geen 3 weerstanden configuratie kent.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 5 april 2014, 15:08 »
"Het is hier al eens eerder aan bod geweest maar de AM in je alarmlus opnemen is volgens de regelgeving niet toegestaan.
Over het algemeen plaats je geen AM melders voor je plezier maar omdat het voorgeschreven is dus zit er niets anders om dan er een extra groep voor te gebruiken als je centrale geen 3 weerstanden configuratie kent".
Naar mijn beste weten mag het wél. Pas gelezen dat er geen alarmering hoeft te volgen, maar de een "openstand" detectie voldoende is....
Zal ff verifiëren met mijn zoon, die jongstleden alle regeltjes met succes heeft geleerd....  :)

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 5 april 2014, 18:10 »
Dacht ik ook. Een gemaskeerde melder hoeft alleen te verhinderen dat je het systeem kunt inschakelen.
Hoeft niet doorgemeld te worden en mag uitgeschakeld zijn als het systeem is ingeschakeld.
Is alleen niet handig bij een vertraagde zone, dan zou ik er een aparte zone van maken...

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #6 Gepost op: zondag 6 april 2014, 13:13 »
"Is alleen niet handig bij een vertraagde zone, dan zou ik er een aparte zone van maken..."
In dat geval zou er een "geforceerde inschakeling" moeten binnenkomen bij de meldkamer.....

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #7 Gepost op: zondag 6 april 2014, 17:14 »
??  Verklaar je nader...

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #8 Gepost op: zondag 6 april 2014, 17:45 »
Ik denk dat Jan bedoelt dat een vertraagde zone ook verstoord mag zijn tijdens het inschakelen (ligt er dan ook weer aan welk type van vertraagde zone's.)

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #9 Gepost op: maandag 7 april 2014, 10:07 »
Hi,
Wat Dré zegt. Voor de voordeur kan het geen kwaad. Laat de persoon echter de deur open staan..., moet er wel een alarm komen..!
Ik moet tegenwoordig mijn zoon vragen hoe de laatste regeltjes zijn..... :police:

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #10 Gepost op: maandag 7 april 2014, 11:17 »
Een anti-mask ga je toch ook niet als vertraagd programmeren?
Hieronder nog een keer de regels voor anti-mask uit de Installatievoorschriften voor alarmapparatuur

6.3 Anti-masking
De keuze van het anti-masking type en detectiebereik alsmede de projectering, programmering, installatie en onderhoud moeten zodanig zijn uitgevoerd dat dit niet tot nodeloze anti-masking of andere alarmen leidt. (Noot 6.3)
Noot 6.3: NEN-EN50131-1:2006 zegt: Masking is geen tamper (sabotage) en ook geen fault (storing). Masking is een “other condition”. Masking moet wel als inbraak of storing verwerkt worden (par. 8.4.5) volgens tabel 7, met name ook als melding van het alarmtransmissiesysteem.
prEN50131-2-2 zegt: Masking moet gesignaleerd worden als systeem uitgeschakeld is. Masking detectie bij ingeschakeld systeem is niet verplicht. (par. 4.5.5.) Masking kan op 2 manieren gesignaleerd worden (note bij tabel 2):
- inbraakmelding + storingsmelding tegelijkertijd, of:
- specifieke AM melding

Zoals ik het dan lees kun je deze gewoon niet op een groep in combinatie met het alarmcontact van een melder aansluiten.
Zet je deze nl. in serie met het alarm contact dan krijg je alleen maar alarm en geen storing
zet je hem in serie met het sabotage contact dan krijg je alleen maar sabotage en geen inbraakmelding

Dus je zult een systeem moeten hebben met een 3 weerstanden configuratie waar zowel inbraak, sabotage en anti-mask afzonderlijk gedetecteerd kan worden.
Of gewoon een extra groep moeten gebruiken en die bijv. "Anti-mask pir voordeur" gaan noemen.

Maar als jullie een inspectie krijgen voor je certificering vraagt bij jullie de auditor dan nooit van "breng die melder even in anti-mask" en gaat hij kijken wat er gebeurd op het bediendeel?
En als jullie die anti-mask dan in serie met iets anders zetten hoe komen jullie daar dan mee weg tijdens een inspectie?
Tenminste als ze hier komen dan worden er meestal toch wel de klasse 3 en 4 systemen uitgehaald om daar een inspectie uit te gaan voeren.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

sieling

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 48
    • Bekijk profiel
  • Functie: servicemonteur
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #11 Gepost op: maandag 7 april 2014, 17:56 »
je kan bij diverse detector types een jumper omzetten zodat hij het inbraak contact en het am contact opent bij am.
zet het am contact in serie met de sabotage en je hebt een open zone (inbraak) en storing(sabotage)

Meestal laat ik bij am alleen het inbraak contact openen,dan kan de klant niet inschakelen met een am melding.
Sabotage bij am geeft veel overlast omdat de melder vaak vanzelf weer hersteld als de oorzaak weg is.

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #12 Gepost op: maandag 7 april 2014, 21:28 »
je kan bij diverse detector types een jumper omzetten zodat hij het inbraak contact en het am contact opent bij am.
zet het am contact in serie met de sabotage en je hebt een open zone (inbraak) en storing(sabotage)

Meestal laat ik bij am alleen het inbraak contact openen,dan kan de klant niet inschakelen met een am melding.
Sabotage bij am geeft veel overlast omdat de melder vaak vanzelf weer hersteld als de oorzaak weg is.

Toch zal dit niet werken als je deze met een 2-weerstandsconfiguratie aansluit, Zodra je AM contact schakelt krijg je een sabotagemelding en "ziet" de centrale niet meer dat de melder verstoord is.

De centrale zal dus een sabotagemelding versturen en géén sabotage + inbraak

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #13 Gepost op: maandag 7 april 2014, 21:53 »
je kan bij diverse detector types een jumper omzetten zodat hij het inbraak contact en het am contact opent bij am.
zet het am contact in serie met de sabotage en je hebt een open zone (inbraak) en storing(sabotage)

Meestal laat ik bij am alleen het inbraak contact openen,dan kan de klant niet inschakelen met een am melding.
Sabotage bij am geeft veel overlast omdat de melder vaak vanzelf weer hersteld als de oorzaak weg is.

Ik zou zeggen lees eens wat ik hierboven letterlijk uit de regelgeving heb overgenomen.
Daar staat toch duidelijk dat de AM in serie met het alarmcontact gewoonweg niet mag, je krijgt dan een melding dat de detector nog iets detecteert en niet dat er een anti-masking is ontstaan wat dus wel geëist wordt.
Je hebt dus de keuze uit alarm en gelijktijdig storingsmelding of een specifieke Anti Mask melding en elke andere vorm is niet toegestaan.
Krijg je een inspectie op een dergelijke installatie met de AM in serie met het alarmcontact dan kun je alles alsnog aan gaan passen.
Nog erger wordt het als er een inbraak ontstaat en dit te wijten is doordat jij iets niet volgens de regels hebt gemonteerd en de klant je hiervoor aansprakelijk gaat stellen.
Als jij iets per ongeluk verkeerd hebt gedaan dan wordt dit waarschijnlijk wel gedekt door je verzekeraar. Heb je doelbewust de spullen verkeerd aangesloten dan kan je eigen verzekeraar ook weigeren om uit te keren en kun je zelf voor de schade opdraaien en dat alleen omdat je te zuinig bent geweest om een uitbreiding van 65 euro extra te gaan plaatsen voor de anti-mask.

Ik zou de regelgeving er dus nog maar eens goed op na slaan of gaan informeren bij je CI voordat je voor onaangename verrassingen komt te staan.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Antimask bij NetworX NX8 centrale
« Reactie #14 Gepost op: maandag 7 april 2014, 22:18 »
Nog geen problemen met gehad met de inspecties van het cibv....  afkloppen  :)