Auteur Topic: Minuren  (gelezen 4850 keer)

peet

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Minuren
« Gepost op: vrijdag 5 oktober 2012, 17:52 »
Hallo,

Ik zit met een vraag.

Ik draai deze periode minuren doordat de planner: A niet goed heeft ingepland, en B ik 4 dagen ziek ben geweest. Ik heb wel gewoon een 160 uren contract.

Nu belt mijn teamleider op of ik morgen een dienst zou kunnen pakken, doordat ik al afspraken heb gemaakt aangezien het een vrije dag op me rooster is heb ik dit geweigerd.

Nu wil hij die 8 uur die ik deze maand tekort kom van mij verlof uren aftrekken.
Mag hij dit zomaar doen?

Het is toch niet mijn fout dat ik maar voor 152 uur ben ingepland, en dat ik ziek ben geweest heeft daar toch helemaal niets mee te maken?

Zou hier iemand misschien een andwoordt op weten?

Mvq Peter.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 6 oktober 2012, 00:22 »
Het is inderdaad niet jouw fout dat er minder uren dan jouw contracturen zijn ingepland. Dat wil echter niet zeggen dat er later niet meer uren ingepland kunnen worden, maar dat moet dan natuurlijk wel binnen de grenzen die de CAO en/of ATW stelt gebeuren.

Het voorstel is dus om jouw op een eerder vastgestelde (Roostervrije?) dag in te plannen. Ten eerste is de vraag of jij verplicht kan worden om deze dag te werken. Er van uitgaande dat jij een invulrooster hebt is artikel 33 van toepassing. En die zegt dat van de 8 roostervrije dagen er 4 als vaststaand dienen te worden bestempeld, waarop jij niet verplicht kan worden om te werken. Van de andere 4 mag er maximaal 1 worden ingetrokken. Dat betekend dus dat op een aantal Roostervrije dagen jij dus wel degelijk verplicht kan worden om te komen werken, hoewel de CAO niet duidelijk is binnen welke randvoorwaarden dit dan mogelijk is.

Mijn ervaring is dat er bijna nooit een verschil wordt gemaakt tussen de 4 vaststaande RV dagen en de andere 4 RV dagen, waarbij de werkgever dus al meteen een probleem voor zichzelf creeert. Maar behalve dat, het intrekken van een RV dag betekend vaak (niet altijd) ook dat er een probleem ontstaat met de rusttijden. Of dat het geval is dat kan ik op grond van het verhaal niet beoordelen.

Wat wel het geval is, dat wanneer jij gaat werken op een eerder vastgestelde RV dag, jij in ieder geval de toeslag uit artikel 46 moet krijgen, zelfs als dit dus gewoon uren zijn die binnen je contract vallen!

Pietje Bell

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 9 oktober 2012, 21:27 »
Hallo,

Ik zit met een vraag.

Ik draai deze periode minuren doordat de planner: A niet goed heeft ingepland, en B ik 4 dagen ziek ben geweest. Ik heb wel gewoon een 160 uren contract.

Nu belt mijn teamleider op of ik morgen een dienst zou kunnen pakken, doordat ik al afspraken heb gemaakt aangezien het een vrije dag op me rooster is heb ik dit geweigerd.

Nu wil hij die 8 uur die ik deze maand tekort kom van mij verlof uren aftrekken.
Mag hij dit zomaar doen?

Het is toch niet mijn fout dat ik maar voor 152 uur ben ingepland, en dat ik ziek ben geweest heeft daar toch helemaal niets mee te maken?

Zou hier iemand misschien een andwoordt op weten?

Mvq Peter.

Hoi Peter,

Het antwoord is heel simpel, als erop de donderdagse weekindeling (lees rooster voor volgende week) staat dat je rooster vrij bent dan is dit je roostervrije dag.
Natuurlijk mag de werkgever je vragen of je wil komen werken met een zielig leegloopuren verhaal maar als jij niet kan/wil werken dan is dit het het risico van de werkgever. De werkgever moet zijn planner maar beter laten plannen. Verlof of ADV hiervoor gebruiken mag niet, dit hoort bij de risico van ondernemerschap.

 :police:

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Minuren
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 9 oktober 2012, 23:11 »
Het antwoord is heel simpel, als erop de donderdagse weekindeling (lees rooster voor volgende week) staat dat je rooster vrij bent dan is dit je roostervrije dag.

Inderdaad heel simpel, maar wel fout. Roostervrije dagen dienen 28 dagen voorafgaande aan de loonperiode vastgesteld te worden (artikel 33 lid 2)

Natuurlijk mag de werkgever je vragen of je wil komen werken met een zielig leegloopuren verhaal maar als jij niet kan/wil werken dan is dit het het risico van de werkgever.

Zoals al eerder gezegd, de CAO bied wel degelijk de mogelijkheid dat werknemers kunnen worden verplicht om te komen werken op eerder vastgestelde roostervrije dagen. Helaas staat er niet wanneer dit dan aangezegd dient te worden.

De werkgever moet zijn planner maar beter laten plannen.

Werkgevers, planners maar ook werknemers moeten ook eens leren om de CAO wat beter te lezen....