Auteur Topic: Voor en nadelen van het werk van/met honden.  (gelezen 56534 keer)

willem76

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #30 Gepost op: zaterdag 17 maart 2012, 18:45 »
Voordeel

Van je hobby je beroep maken
Hond altijd erbij
Meer intensief en actief met je beroep bezig zijn
Lekker veel werken in de buitenlucht
Diversiteit van werkzaamheden
Werkzaamheden door geheel nederland

nadelen

op sommige collegae (de zogenaamde rambo's) die er helaas nog steeds zijn in de sector na kan ik niet echt veel nadelen noemen, behalve de haren af en toe lol:)

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 18 mei 2012, 04:45 »
Wat vinden jullie voordelen van het werken met honden en nadelen van het werk.

Ook ter discussie de bevoegdheden van het werken met honden, zoals dat een hond alleen gebruikt mag worden bij "noodweer".

Brand los!

Waar staat dat je de hond alleen mag gebruiken bij noodweer ?

Voordelen:
Vanuit 30 jaar ervaring met honden en het trainen je werk maken is toch geweldig.
In mijn geval kan ik voor 100% op mijn honden vertrouwen (kan dit ook bij sommige collega's?)
Hond lult de oren niet van mijn hoofd dus kan ik en kunnen wij beter werken (kwaliteit)
Gehoor en reukvermogen van de hond is veel beter dan het van mij.
Werkt preventief, indien er juist gewerkt word.
Meerdere honden en verschillende karakters waaruit ik kan kiezen tbv een opdracht.
Wij beschermen elkaar.
Ik weerhouw ze van een verkeerde beslissing (verdachte met wapen)
Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nadelen:
Opdrachtgevers / niet hondengeleiders trachten een HG te vertellen hoe hun werk te doen,
Je word meestal vergeten op evenementen (lunch en koffie) en als je het dan krijg is het koud.
Vakantie moet je een goed onderkomen zorgen incl ervaring met diensthonden.

Zijn er nog wel meer zoals bovenstaande.


Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 18 mei 2012, 04:49 »
Waarom vinden wij een hond als geweldsmiddel wel normaal en zijn handboeien, wapenstok, peperspray, stroomstootwapen, vuurwapen voor de beveiliger als onnodig, of onverstandig. Waarom zou een Hond als geweldsmiddel wel verstandig zijn en een automatisch vuurwapen onverstandig?

Een hond hoeft niet perse als geweldsmiddel ingezet te worden. Denk daarbij aan het opsporen van een verdachte en of inbrekers goederen.
Een hond hoort en ruikt beter dan wij dat doen dus zal eerder een verdacht persoon opmerken en dan is hij nog steeds niet gebruikt als geweldsmiddel.

Sinds wanneer mag een beveilger cq hondengeleider zich bezig houden met opsporing ??

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #33 Gepost op: maandag 21 mei 2012, 04:17 »
Nooit van bom, cargo, narcotica of verstekelingenhonden gehoord? :P


Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #34 Gepost op: zondag 27 mei 2012, 15:21 »
Nooit van bom, cargo, narcotica of verstekelingenhonden gehoord? :P

Ja zeker wel. En wat is het verschil tussen Bom en Cargo denk jij. 
De opsporing was mbt het opsporen van inbrekers
« Laatst bewerkt op: zondag 27 mei 2012, 15:23 door Speurneus »

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 29 mei 2012, 01:22 »
@ speurneus,

Ik snap heel goed wat je bedoelde maar ik kon het niet laten ;-) en wat verschil carg plofhond betreft. Volgens is dat hetzelfde alleen had het met iets in de wet te maken waardoor ze het maar cargodogs zijn gaan horen.... Als ik het fout heb hoor ik het graag.

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 29 mei 2012, 19:21 »
Bij de speurhonden explosieven en cargo zit een verschil in.
Ze zoeken naar dezelfde stoffen maar de wijzen van zoeken is anders.
Zijn ook 2 verschillende certificaten.

Buikie1961

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #37 Gepost op: zaterdag 23 juni 2012, 13:22 »
Dat een vuurwapen afgepakt kan worden waardoor het in je nadeel gaat werken vind ik geen gegronde reden om de beveiliger niet op te leiden voor en het niet laten werken met een vuurwapen. Dat zelfde probleem kennen andere vuurwapen dragende disciplines ook. Als het risico dat het vuurwapen afgepakt word zo groot is dan moeten die disciplines het ook maar gaan inleveren? Het is immers veel te riskant om met een vuurwapen te dragen het kan namelijk ieder moment worden afgepakt?

Ik werk nu ruim 30 jaar in de beveiliging. Ik kom bij de Klu Beveiliging vandaan. Daar liep ik gewapend (FN Browning 9mm para) en met hond. Ook op de openbare weg, omdat ik verspreidde locaties moest beveiligen. Er lopen binnen de beveiliging nog te veel cowboys rond. Er heb zelf gezien dat er beveiligers zijn die allerlei wapentuig bij zich hebben, omdat ze dat stoer vinden. En dan praat ik over messen, handboeien, knuppels, traangas/pepperspray. Zulke personen moeten per direct verbannen worden. Ik zou per direct uit de beveiliging stappen zodra beveiligers gewapend worden. Want ik heb mijn leven lief. Binnen de krijgsmacht en politie vinden nog steeds ongelukken plaats met vuurwapens. En zij hebben een degelijke opleiding gehad. En niet alleen op het gebied van vuurwapens. Een hond heb je tijdens je werk altijd aan de lijn.  Je moet de hond niet als wapen zien, maar als beschermmiddel. En met de lijn kan je de hond sturen. Oke tegen een vuurwapen begin je niets. Maar met de hond aan de riem kan en enkele man of een groep mensen in bedwang houden, Zolang je maar weet wat je doet. Dit zijn ook situaties waar binnen de beveiligingsbedrijven aan gewerkt moet worden

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #38 Gepost op: zaterdag 23 juni 2012, 13:56 »
Ik zou per direct uit de beveiliging stappen zodra beveiligers gewapend worden.

Zoals uit jouw eigen voorbeeld al blijkt, er lopen al beveiligers bewapend rond. Regelmatig komt er een discussie op gang waarin het gaat om (meer) beveiligers met wapens uit te rusten, waarbij er steevast naar de (slechte) kwalitiet van beveiligers wordt gewezen, en men er niet aan moet denken dat deze beveiligers met wapens op pad gestuurd worden.

Waar men dan voor het gemak even aan voorbij gaat is, dat je wanneer je in Nederland met een wapen op pad mag, in welke functie dan ook, je aan bepaalde eisen moet voldoen. Wanneer er (meer) beveiligers met wapens uitgerust zouden worden (wat ik overigens een ongewenste situatie zou vinden en de wetgever vooralsnog ook) dan doe jij (en andere( het voorkomen alsof die wapens dan maar aan de eerste de beste beveiliger uitgereikt worden en er dus kennelijk andere (soepelere) regels voor hen zouden gelden, wat natuurlijk onzin is.

Maar goed, het gaat hier niet over wapens maar honden

Ringo

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Dit is een geweldig forum!
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 27 juni 2012, 04:29 »
honden zijn ook wapens.  Wet wapen en munitie cat 2. Moet niet voor niets iedere twee jaar een toetsing doen met me honden.  Helaas knpv om de 4 jaar.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 28 juni 2012, 02:44 »
honden zijn ook wapens.  Wet wapen en munitie cat 2.

In de hele Wet Wapens en Munitie komt het woord "hond" niet één keer voor. Onder Cat II valleen verschillende soorten vuurwapens en een aantal "voorwerpen"

Moet niet voor niets iedere twee jaar een toetsing doen met me honden.  Helaas knpv om de 4 jaar.

Dat is mooi. Heb jij voor je hond een consent tot voor handen hebben?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 28 juni 2012, 12:00 »
cat 2 idd zeker niet
in cat 4 heeft men het over het volgende:
Bij regeling van Onze Minister aangewezen voorwerpen die geschikt zijn om daarmee personen ernstig lichamelijk letsel toe te brengen.
Als voorwerp zou je de hond kunnen plaatsen als je uitgaat van de hond als voorwerp in de geest van de wet WenM en wetgeving algemeen.

Ik heb nooit vernomen dat de werkhond zo gezien wordt als desbetreffend voorwerp.

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 28 juni 2012, 15:57 »
Hond valt gewoon de geweldsmiddelen, niets meer en niets minder....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 28 juni 2012, 16:44 »
Hond valt gewoon de geweldsmiddelen, niets meer en niets minder....

Niet helemaal "gewoon". Want een beveiliger mag een hond niet (actief) als geweldsmiddel inzetten, daar waar de politie dat wel mag. Blijft dus alleen over dat je een hond bij noodweer in mag zetten, maar goed, dat geld voor iedere burger.

http://securityenrecht.webs.com/Beveiliging%20-%20artikeltje%20bewakingshond.pdf

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 28 juni 2012, 17:46 »
Leuk stukje planner!! Toch leuk te zien hoezeer hondengeleiders op de hoogte zijn van hun vakgebied......Misschien moeten de Bond en KNPV zich maar eens gaan afvragen of er naast de toetsing ook geen theoretische toets moet worden afgenomen. Uiteraard wel tegen een vergoeding want voor niets gaat de zon op :P