Auteur Topic: Opbouw verlof uren 160 uur contract en 144 uur contract.  (gelezen 6675 keer)

DiAntonio

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Opbouw verlof uren 160 uur contract en 144 uur contract.
« Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 14:45 »
Mijn vraag is: Hoe is de opbouw van verlof uren bij een 160 uur contract en dat bij een 144 uur contract? Hoeveel uren mag je meenemen? (wettelijk en bovenwettelijk).

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: Opbouw verlof uren 160 uur contract en 144 uur contract.
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 15:49 »
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/vraag-en-antwoord/op-hoeveel-vakantiedagen-heb-ik-recht.html
Het wettelijke aantal vakantiedagen per jaar is 4 keer uw aantal werkdagen per week. Bij een volledige baan heeft u dus minimaal recht op 20 vakantiedagen per jaar (4 maal 5 dagen). Werkt u in deeltijd, bijvoorbeeld 25 uur per week, dan heeft u recht op minimaal 100 uur vakantie (4 maal 25 uur) per jaar. Tijdens uw vakantie betaalt uw werkgever uw loon door.

Vervaltermijn niet opgenomen vakantiedagen
Sinds 1 januari 2012 vervallen niet opgenomen vakantiedagen na een half jaar. Vakantiedagen opgebouwd in 2012 vervallen dus op 1 juli 2013. De termijn is ingekort omdat het uitstellen van vakantie nadelen kan hebben voor de gezondheid en veiligheid van werknemers.
mvg
Wim

DiAntonio

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: Opbouw verlof uren 160 uur contract en 144 uur contract.
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 16:37 »
Dank voor uw reactie.

Via de link, die u in uw reactie zette, heb ik veel informatie. Alleen rest er nog een beetje onduidelijkheid over de bovenwettelijke verlof uren. Maar dit wordt, neem ik aan, door de werkgever bepaald en is daarom bijna nergens terug te vinden, behalve in je contract.

Ik ga verder puzzelen en nogmaals dank voor uw reactie.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Opbouw verlof uren 160 uur contract en 144 uur contract.
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 28 september 2012, 17:21 »
Vervaltermijn niet opgenomen vakantiedagen
Sinds 1 januari 2012 vervallen niet opgenomen vakantiedagen na een half jaar. Vakantiedagen opgebouwd in 2012 vervallen dus op 1 juli 2013. De termijn is ingekort omdat het uitstellen van vakantie nadelen kan hebben voor de gezondheid en veiligheid van werknemers.

Voor een kaderlid ben jij wel erg slecht op de hoogte van de laatste stand van zaken! Want je benoemt hier wat er nu in de wet staat, maar niet wat er in de laatste CAO is afgesproken! Daarin is namelijk afgesproken dat de vervaltermijn van alle, zowel de wettelijke als bovenwettelijke vakantiedagen vast te stellen op 5 jaar, net zoals dat voor 1 januari wettelijk geregeld was

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/1158/particuliere-beveiliging-cao-principeakkoord
« Laatst bewerkt op: vrijdag 28 september 2012, 17:23 door Planner »