Auteur Topic: nooddeur elektrisch vergrendeld, gestuurd door BMI?  (gelezen 20009 keer)

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: nooddeur elektrisch vergrendeld, gestuurd door BMI?
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 30 januari 2016, 22:37 »
Sinds wanneer dan niet (meer)?

Bij mijn weten zijn deze nog nooit geëist.

Het is een methode om een vluchtdeur in 2 handelingen te openen, maar een GHM wordt nooit geëist.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: nooddeur elektrisch vergrendeld, gestuurd door BMI?
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 30 januari 2016, 22:52 »
Waar de topic starter om vraagt is hoe om te gaan met een vluchtdeur welke dicht wordt gehouden dmv toegangscontrole.
Het mooiste is een contact via BMC welke spanning van sluitplaat afhaalt, maar dat doet een groene hm ook en mag dus gewoon, wel moet duidelijk zijn dat desbetreffende hm voor het openen van de deur is............dus Mickey mouse in de blote kont is niet geheel duidelijk.
Citaat
BB2012
Direct bij een automatische deur die in geval van brand handmatig moet worden geopend moet duidelijk zijn aangegeven hoe deze kan worden geopend.

Bij een vluchtdeur waar meer dan 100 mensen doorheen zouden moeten gaan zou het idd een andere situatie zijn.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: nooddeur elektrisch vergrendeld, gestuurd door BMI?
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 30 januari 2016, 23:04 »
Waar de topic starter om vraagt is hoe om te gaan met een vluchtdeur welke dicht wordt gehouden dmv toegangscontrole.
Het mooiste is een contact via BMC welke spanning van sluitplaat afhaalt, maar dat doet een groene hm ook en mag dus gewoon, wel moet duidelijk zijn dat desbetreffende hm voor het openen van de deur is............dus Mickey mouse in de blote kont is niet geheel duidelijk.
Bij een vluchtdeur waar meer dan 100 mensen doorheen zouden moeten gaan zou het idd een andere situatie zijn.

Niet het mooiste, ingeval van een geëiste BMI, MOET de vluchtdeur ontgrendeld worden door de BMI, een reguliere deur mag ook op een andere wijze ontgrendeld worden.

Juist, het moet duidelijk zijn dat het gekozen middel dient om een deur te openen, de uitvoering maakt niet uit. Het mag ook een slagknop zijn die open blijft staan.

In geval van een automatische schuifdeur wordt deze ontgrendeld door de BMI en met de hand open geschoven (één handeling!) Hierom staan er als het goed is stickers op deze deuren die deze handeling weergeven.

Ik doe het even uit het hoofd, maar ik meen dat er bij minder dan 30 personen gekozen mag worden voor een oplossing waarbij er 2 handelingen verricht mogen worden om de deur te open, daarboven altijd 1 handeling en de deur naar buiten toe (wat weer discrepanties oplevert als de deur opent op de openbare weg). Maar de GHM is nog steeds geen eis, maar een middel. Formeel mogen schuifdeuren ook geen vluchtdeur zijn. Vluchtdeuren horen naar buiten toe te draaien (er zijn weer uitzonderingen).

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: nooddeur elektrisch vergrendeld, gestuurd door BMI?
« Reactie #18 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 08:59 »
Wat mij nu opvalt is dat de gHM geen eis is, maar wat nu als de noodsituatie niet veroorzaakt wordt door brand? dan is het leuk dat die deur wel open gaat bij brand maar dus mooi dicht blijft bij andere calamiteiten, dat zou dan dus inhouden dat ik eerst opzoek moet naar een handmelder, lijkt me ook niet gewenst.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: nooddeur elektrisch vergrendeld, gestuurd door BMI?
« Reactie #19 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 09:35 »
Panieksluiting op de deur? Melding op inbraakpaneel 24 uurs zone (op een nooddeur dan)

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: nooddeur elektrisch vergrendeld, gestuurd door BMI?
« Reactie #20 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 09:52 »
Wat mij nu opvalt is dat de gHM geen eis is, maar wat nu als de noodsituatie niet veroorzaakt wordt door brand? dan is het leuk dat die deur wel open gaat bij brand maar dus mooi dicht blijft bij andere calamiteiten, dat zou dan dus inhouden dat ik eerst opzoek moet naar een handmelder, lijkt me ook niet gewenst.

De deurvastzetinrichting dient dan nog steeds in 1 handeling naar buiten op te draaien, onafhankelijk van de situatie.

Ik heb net eens het laatste bouwbesluit zitten doornemen en de conclusie is; duidelijker en leesbaarder is het allemaal niet geworden.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: nooddeur elektrisch vergrendeld, gestuurd door BMI?
« Reactie #21 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 09:58 »
Dan zou u ik er net zo goed geen elektrische slot in kunnen gaan zetten, dan dient het altijd zo te zijn dat er alleen een paniek sluiting op kan, want er zijn genoeg scenario's dat het brand alarm niet af gaat maar er wel een situatie is waar in je wilt vluchten. Immer moet de nooddeur altijd vrijgegeven zijn.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: nooddeur elektrisch vergrendeld, gestuurd door BMI?
« Reactie #22 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 10:29 »
Elektrische sloten zijn prima te gebruiken voor vluchtdeuren en kennen beslist voordelen ten op zichtte van zuiver mechanische sloten. Bijvoorbeeld het volledig blokkeren van de deuren buiten openingstijden.

Als er geen personen in het pand zijn, hoeven er ook geen functionerende vluchtwegen te zijn.

Een mechanische vluchtdeur is doorgaans relatief eenvoudig te manipuleren, ook van buitenaf.