Auteur Topic: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging  (gelezen 13999 keer)

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Gepost op: zondag 22 februari 2015, 07:05 »
Goede morgen,

Ik ben heel benieuwd van de forum leden hiervan denken:

Als je naar de huidige vacatures in de branche kijkt (voor zover deze openbaar zijn gemaakt)

lijkt het wel dat (het mogelijk gebruik door bedrijven) van opgedane kennis en ervaring ondergeschikt is

aan de leeftijd van een persoon.

Ook de mogelijke aanwezigheid van een eigen identiteit van de persoon vormt soms een belemmering

(als ik berichten op de diverse fora lees).


Hoewel het economisch heel licht weer de goede kant op gaat volgens diverse onderzoeken vraag ik me

het volgende af:

a)
Is / begint leeftijd een doorslag gevende factor te worden om te kunnen / mogen werken in de branche ?

b)
Is het hebben (en mogelijk door kunnen geven) van kennis en (levens) ervaring ondergeschikt aan het

worden ?

c)
Is het hebben van een eigen identiteit van een (potentieele) medewerker een probleem ?

d)
Hoeveel "macht"  hebben  bedrijven om een medewerker het werken in de branche lastig / onmogelijk

te maken ?

OF is dat laatste (als dat gebeurd ondanks ervaring en kennis die aanwezig is)  pure broodnijd.



Ben heel benieuwd naar de input van de forumleden.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 11:47 »

a)
Is / begint leeftijd een doorslag gevende factor te worden om te kunnen / mogen werken in de branche ?

Wat ik om me heen zie wel. Steeds meer jonge mensen op payroll basis. De "oudere" met vaak een vaste aanstelling wordt het leven zuur gemaakt en getracht deze er op de 1 of andere manier uit te werken.

Citaat
b)
Is het hebben (en mogelijk door kunnen geven) van kennis en (levens) ervaring ondergeschikt aan het worden ?

Zie A

Citaat
c)
Is het hebben van een eigen identiteit van een (potentieele) medewerker een probleem ?

Veel grote bedrijven zien mensen niet als mensen maar als machines. Er wordt niet naar de mens gekeken, maar hoeveel netto winst er aan het eind van de maand overblijft.

Citaat
d)
Hoeveel "macht"  hebben  bedrijven om een medewerker het werken in de branche lastig / onmogelijk te maken ?

Sommige bedrijven trekken alles uit de kast. Hoeveel macht heeft zo'n bedrijf? Als je daar als werknemer niks tegen doet veel. Anders ligt het oordeel bij de rechter..

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015, 16:25 »

het volgende af:
Citaat
a)
Is / begint leeftijd een doorslag gevende factor te worden om te kunnen / mogen werken in de branche ?

Uiteraard word er gekeken naar leeftijd, dit is niet alleen in de beveiliging, maar bij veel meer beroepen. ouder is duurder, jonger is makkelijker te beïnvloeden(gaat sneller akkoord met payroll etc.)
Echter zijn vele takken binnen de beveiliging tegenwoordig meer een verzekeringskwestie, dan voor kwaliteit.. Dus dan is goedkoop de beste oplossing..

Citaat
b)
Is het hebben (en mogelijk door kunnen geven) van kennis en (levens) ervaring ondergeschikt aan het

worden ?

Als je 18 bent met 20 jaar ervaring, ben je de man.... Er word steeds minder vaak naar ervaring gekeken. Eerst de prijs, dan de ervaring en dus kwaliteit.

Citaat
c)
Is het hebben van een eigen identiteit van een (potentieele) medewerker een probleem ?

Als je bij een klein bedrijf werkt, zou een werkgever hier naar kunnen kijken.. Dan word je meestal nog als persoon bekeken. Bij de grotere bedrijven ben je een nummertje, waar de persoon achter het nummertje niet meer interessant is.

Citaat
d)
Hoeveel "macht"  hebben  bedrijven om een medewerker het werken in de branche lastig / onmogelijk

te maken ?

Een slechte naam heb je zo, helemaal in de beveiliging... De grotere bedrijven hebben meer macht dan je denkt... Maar onmogelijk maken kunnen ze het haast niet, lastig maken kunnen ze het wel.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 februari 2015, 17:05 »
jonger is makkelijker te beïnvloeden(gaat sneller akkoord met payroll etc.)

Wanneer een werkgever een sollicitant aan wil nemen, en deze daarbij kiest om dat via payroll te doen, dan heeft de sollicitant slechts de keuze om daar mee in te stemmen, en daarmee dus de baan te krijgen, of daarmee niet in te stemmen, en weer verder kan gaan met zoeken. Als jongeren daar eerder mee akkoord gaan dan ouderen, dan maken die het zichzelf moeilijker.

Echter zijn vele takken binnen de beveiliging tegenwoordig meer een verzekeringskwestie, dan voor kwaliteit..

Dat is al heel veel jaren zo

Dus dan is goedkoop de beste oplossing..

En ziehier dus de spagaat van vele (beveiligings)bedrijven. Want ook al zijn zij heel tevreden over een werknemer, wanneer deze langer in dienst blijft en daarmee dus duurder wordt, wordt het steeds moeilijker om deze werknemer ergens weg te zetten waar hij/zij nog geld oplevert.

Als je 18 bent met 20 jaar ervaring, ben je de man.... Er word steeds minder vaak naar ervaring gekeken.

Ik ken vele beveiligers met (heel) weinig ervaring die prima functioneren in hun rol als beveiliger. Voor vele functies heb je echt geen jaren ervaring nodig. Daarintegen ken ik vele beveiligers met vele dienstjaren en ervaring, die helemaal niet zo goed functioneren als dat zij zelf denken/vinden. En dan kom je dus op het punt van de eigen "identiteit" van een beveiliger waar Theo naar refereert. Bedrijven en/of hun opdrachtgevers zitten meestal niet te wachten op een beveiliger die het zelf beter denkt te weten, maar willen meestal gewoon een beveiliger die gewoon doet wat er van hem/haar verwacht wordt en niet te pas en vooral te onpas menen dat zij over alles mee moeten denken.

Eerst de prijs, dan de ervaring en dus kwaliteit.

De directe relatie tussen ervaring en kwaliteit zie ik, gezien mijn bovenstaande reactie, dus niet.

Als je bij een klein bedrijf werkt, zou een werkgever hier naar kunnen kijken.. Dan word je meestal nog als persoon bekeken. Bij de grotere bedrijven ben je een nummertje, waar de persoon achter het nummertje niet meer interessant is.

Dit is weer zo'n algemene stelling die helemaal niet altijd waar hoeft te zijn. De kans dat je bij een groter bedrijf een nummer wordt is inderdaad groter als bij een klein(er) bedrijf, maar dat je daar automatisch een nummer wordt is wat anders. Overigens zijn er ook (veel) voordelen om te werken bij een bedrijf dat groter is, zelfs als je daarbij meer een nummertje wordt. Als een bedrijf alle werknemers als een nummer ziet, dan wordt iedereen in ieder geval gelijk behandeld.
Wat je vaak in kleine(re) organisaties ziet, is dat er veel meer van medewerkers wordt verwacht op het gebied van flexabiliteit, en zeker als je dat als oudere werknemer niet altijd kunt of wilt opbrengen, dan wordt je sneller als lastig ervaren. En of een ieder in een dergelijke organisatie dan gelijk behandeld wordt, dat is nog maar de vraag?

Een slechte naam heb je zo, helemaal in de beveiliging...

Tja, en als je jezelf dan zo presenteert als Theo, dan maak je het jezelf ook niet makkelijker. De frustratie druipt van zijn klaagzang af, en ik ga daar maar niet verder op in, want dan wordt hij waarschijnlijk weer boos!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 24 februari 2015, 17:09 door Planner »

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 25 februari 2015, 00:10 »
Citaat
Als jongeren daar eerder mee akkoord gaan dan ouderen, dan maken die het zichzelf moeilijker.

Bij ons in het bedrijf zie ik het regelmatig. oproepcontracten gaan bij ons via de payroll, urencontracten verlonen we zelf. Maar je ziet vaak bij sollicitanten(met name de ouderen) die moeite hebben met payroll.... En jongeren maken hier minder snel een probleem van..

Dit is slechts gebaseerd om onze eigen ervaring uiteraard.

Citaat
Dat is al heel veel jaren zo

Klopt, en daardoor liggen de tarieven minimaal, en moet het dus zo goedkoop mogelijk, waardoor de oudere in het niet valt.

Citaat
En ziehier dus de spagaat van vele (beveiligings)bedrijven. Want ook al zijn zij heel tevreden over een werknemer, wanneer deze langer in dienst blijft en daarmee dus duurder wordt, wordt het steeds moeilijker om deze werknemer ergens weg te zetten waar hij/zij nog geld oplevert.

Ben ik volkomen met je eens!

Citaat
Voor vele functies heb je echt geen jaren ervaring nodig.

Ook weer met je eens!

Citaat
Daarintegen ken ik vele beveiligers met vele dienstjaren en ervaring, die helemaal niet zo goed functioneren als dat zij zelf denken/vinden.

Klopt, zien we bij ons ook nog wel voorkomen.

Citaat
En dan kom je dus op het punt van de eigen "identiteit" van een beveiliger waar Theo naar refereert. Bedrijven en/of hun opdrachtgevers zitten meestal niet te wachten op een beveiliger die het zelf beter denkt te weten, maar willen meestal gewoon een beveiliger die gewoon doet wat er van hem/haar verwacht wordt en niet te pas en vooral te onpas menen dat zij over alles mee moeten denken.

Klopt dat is ook zo, echter zou ik het juist belangrijk vinden dat de medewerkers mee kunnen denken. Niet dat ik elke dag zit te wachten op 10 telefoontjes van dit of dat kan beter.. Maar tijdens werkbesprekingen bijv zou ik de mening van de medewerkers wel graag willen weten.

Citaat
De directe relatie tussen ervaring en kwaliteit zie ik, gezien mijn bovenstaande reactie, dus niet.
Je hebt uiteraard mensen met ervaring die niet goed functioneren, ookal zijn ze ervaren.
Maar ik ken zeker objecten waarbij ervaring wel een belangrijke rol speelt,.....

Citaat
Dit is weer zo'n algemene stelling die helemaal niet altijd waar hoeft te zijn. De kans dat je bij een groter bedrijf een nummer wordt is inderdaad groter als bij een klein(er) bedrijf, maar dat je daar automatisch een nummer wordt is wat anders. Overigens zijn er ook (veel) voordelen om te werken bij een bedrijf dat groter is, zelfs als je daarbij meer een nummertje wordt. Als een bedrijf alle werknemers als een nummer ziet, dan wordt iedereen in ieder geval gelijk behandeld.

Nadeel wat ik vind bij grotere bedrijven, dat je inderdaad een nummer word, maar het gelijk behandelen laat ik even in het midden.

Wij zijn oa een inhuurpartij van een grote organisatie, en we zien veel medewerkers(met name de leidinggevenden) die over de rug van een ander zich omhoog werken. Teamleiders die een medewerker niet mogen, en vervolgens eruit werken.. Dat soort voorbeelden zie ik regelmatig bij deze grote organisatie.

Bij een klein bedrijf, komt dit veel sneller aan het licht als een teamleider dit bijvoorbeeld doet.


Citaat
Wat je vaak in kleine(re) organisaties ziet, is dat er veel meer van medewerkers wordt verwacht op het gebied van flexabiliteit, en zeker als je dat als oudere werknemer niet altijd kunt of wilt opbrengen, dan wordt je sneller als lastig ervaren. En of een ieder in een dergelijke organisatie dan gelijk behandeld wordt, dat is nog maar de vraag?

Je hebt gelijk dat je bij een klein bedrijf vaak meer van je verwacht word, maar meestal is de waardering ook groter... Dus het is maar net waar je je zelf het prettigste bij voelt.

Citaat
Tja, en als je jezelf dan zo presenteert als Theo, dan maak je het jezelf ook niet makkelijker. De frustratie druipt van zijn klaagzang af, en ik ga daar maar niet verder op in, want dan wordt hij waarschijnlijk weer boos!

Door gebrek aan kennis hierin, kan ik hier mijn mening niet over geven!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 25 februari 2015, 00:51 »
Klopt dat is ook zo, echter zou ik het juist belangrijk vinden dat de medewerkers mee kunnen denken. Niet dat ik elke dag zit te wachten op 10 telefoontjes van dit of dat kan beter.. Maar tijdens werkbesprekingen bijv zou ik de mening van de medewerkers wel graag willen weten.

Daar zijn werkbesprekingen dan ook onder andere voor bedoeld. Het probleem is dat sommige medewerkers menen dat er elke dag een werkbespreking is....

Je hebt uiteraard mensen met ervaring die niet goed functioneren, ookal zijn ze ervaren.
Maar ik ken zeker objecten waarbij ervaring wel een belangrijke rol speelt,.....

Ik zeg ook niet dat die objecten er niet zijn. Wanneer ervaring bij een object een belangrijke rol speelt, dan is de opdrachtgever best wel bereid om daarvoor meer te betalen. Alleen geldt dat lang niet voor elk object of functie. Als een opdrachtgever gewoon een beveiliger ergens wil hebben, zonder of met ervaring, dan zit deze er niet op te wachten dat dit elk jaar meer gaat kosten, omdat de beveiliger er steeds een dienstjaar bij krijgt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 25 februari 2015, 01:44 »
Wellicht is het handig als ik even voorreken wat ik bedoel. Ik maak gebruik van de salarisschalen per periode 10 2013, actuele schalen heb ik even niet zo snel bij de hand.

Stel een opdrachtgever wil gewoon een beveiliger hebben. Niets bijzonders, elke beveiliger met slechts een beertje ervaring moet dat kunnen. Een bedrijf heeft een beveiliger in dienst in schaal 3 met 1 periodiek, uurloon 11,34. Even kort door de bocht doe ik dat maal een factor 2 om aan het tarief te komen wat aan de opdrachtgever wordt berekend, dan kom ik uit op 22,68 per uur. Als er 11 jaar lang een gemiddelde loonstijging is van 2%, en de werkgever zet er elk jaar een andere beveiliger op in schaal 3 met 1 periodiek, dan is het uurloon na 11 jaar gestegen tot 14,10, het tarief naar 28,20, in totaal een loon en tariefstijging van 24%, en dat is ook te verkopen aan die opdrachtgever.

Maar als de werkgever dezelfde beveiliger 11 jaar op die post laat staan, deze beveiliger in de tussentijd ook nog even naar schaal 4 is gepromoveerd en dus 12 periodieken heeft opgebouwd, dan is zijn uurloon gestegen naar 17,71 en het tarief zou dan 35,42 moeten zijn om uit de kosten te komen. Maar waarom zou die opdrachtgever die tariefstijging van 56%, 7,22 (32%) extra, willen betalen voor een beveiliger met heel veel ervaring, daar waar deze nog steeds gewoon een beveiliger met weinig ervaring aan de poort wil hebben staan?

Zolang er geen opdrachtgevers bij komen die een beveiliger met ervaring nodig hebben, wordt deze beveiliger dus al snel (veel) te duur, en zal hoogstwaarschijnlijk op het moment dat een werkgever moet gaan kiezen om deze medewerker in vaste dienst te nemen of te ontslaan, voor het laatste kiezen, omdat op korte of middellange termijn deze werknemen minder op gaat leveren als dat er gefactureerd kan worden. Een bedrijf moet immers gewoon winst maken.

En daar kan je van alles van vinden, maar dat is gewoon de keiharde realiteit.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 25 februari 2015, 01:58 »
Bij ons in het bedrijf zie ik het regelmatig. oproepcontracten gaan bij ons via de payroll

Dat lijkt mij ook zeer verstandig, want als je een oproepkracht zelf gaat verlonen, dan heeft deze binnen 3 maanden recht op een contract

Maar je ziet vaak bij sollicitanten(met name de ouderen) die moeite hebben met payroll....

Ik denk dat zij voornamelijk problemen hebben met het gegeven dat het om een oproepcontract gaat, en men dus helemaal geen zekerheid heeft hoeveel uren men werkt en dus hoeveel geld er elke maand binnen komt.

En jongeren maken hier minder snel een probleem van..

Tja, die weten niet beter, en vaak (niet altijd) zijn hun vaste lasten ook lager. Verder zijn zij vaak wat flexibeler, pakken alles aan wat ze kunnen en komen op die manier best wel aan genoeg uren en geld. En last but not least, gaan ze natuurlijk ook nog eens eerder akkoord met een laag salaris, daar waar oudere werknemers liefst minimaal een paar periodieken willen hebben. Wel begrijpelijk, maar in mijn vorige reactie heb ik even voorgerekend waarom dat vaak voor bedrijven geen optie is, zeker als men geen functies heeft waar ervaring gevraagd wordt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 25 februari 2015, 02:00 door Planner »

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 26 februari 2015, 04:25 »
Citaat
Daar zijn werkbesprekingen dan ook onder andere voor bedoeld. Het probleem is dat sommige medewerkers menen dat er elke dag een werkbespreking is....

KLopt die werknemers heb je inderdaad.... Alleen zie je vaak bij de grotere bedrijven, dat ook de input van een medewerker tijdens deze besprekingen weinig waarde hebben.

Citaat
Ik zeg ook niet dat die objecten er niet zijn. Wanneer ervaring bij een object een belangrijke rol speelt, dan is de opdrachtgever best wel bereid om daarvoor meer te betalen. Alleen geldt dat lang niet voor elk object of functie. Als een opdrachtgever gewoon een beveiliger ergens wil hebben, zonder of met ervaring, dan zit deze er niet op te wachten dat dit elk jaar meer gaat kosten, omdat de beveiliger er steeds een dienstjaar bij krijgt.

En ook hier zie je steeds meer dat de opdrachtgever wel de ervaring wil, maar er niet voor wil betalen.(mijn ervaring als ondernemer)

Maar inderdaad, vele functies is het niet noodzakelijk om jarenlange ervaring te hebben.

Citaat
Ik denk dat zij voornamelijk problemen hebben met het gegeven dat het om een oproepcontract gaat, en men dus helemaal geen zekerheid heeft hoeveel uren men werkt en dus hoeveel geld er elke maand binnen komt.

Ook dat, alleen begrijpen de ouderen niet, dat dit de nieuwe maatschappij is. Weinig tot geen vaste uren, payroll contracten... De maatschappij veranderd. Ook hierin.. En dat hebben de ouderen nog niet helemaal door denk ik.


Citaat
Tja, die weten niet beter, en vaak (niet altijd) zijn hun vaste lasten ook lager. Verder zijn zij vaak wat flexibeler, pakken alles aan wat ze kunnen en komen op die manier best wel aan genoeg uren en geld. En last but not least, gaan ze natuurlijk ook nog eens eerder akkoord met een laag salaris, daar waar oudere werknemers liefst minimaal een paar periodieken willen hebben. Wel begrijpelijk, maar in mijn vorige reactie heb ik even voorgerekend waarom dat vaak voor bedrijven geen optie is, zeker als men geen functies heeft waar ervaring gevraagd wordt.

Zoals jij het verwoord, is exact waarom bedrijven jongeren willen hebben!!...

Betreft je berekening....

Heb je gelijk in, dat een bedrijf geen extra tarief gaat betalen voor iemand die 10 jaar meer ervaring heeft.. Deze klanten zijn er weinig..

Maar wat wel een groot probleem is, en nog veel groter word...
Er worden momenteel tarieven neergelegd, waarbij het niet eens mogelijk is om als bedrijf conform de cao te gaan betalen.

In het westen van het land, liggen de tarieven nog iets hoger..
Maar in mijn regio(Drenthe) liggen de tarieven tussen de 23 en 27,5 per uur.

Als je het gemiddelde pakt van 25 euro...(dat is bij ons meer standaard dan uitzondering)
En je pakt een beveiliger op payroll basis. Met een uurloon van 12 euro bruto(geen toeslagen)
Kom je met een factor 1,58(Globaal kosten payroll en heffingen)
Kom ik op een bedrag uit van 18.96 per uur, dan komen de reiskosten er nog bij. Afgerond zit je tussen de 20 en 21 euro aan personeelskosten.

Dan komen je overige kosten er nog overheen... kortom... Word weinig verdiend.

Ga ik met toeslagen werken, en je pakt een weekend tarief van 35% toeslag, dan zit je bruto op 16.20 en in de factor zit je dan op 25.59...

Dus word je als bedrijf gedwongen om of de klus niet aan te nemen, of je personeel onder te betalen..

En dat is natuurlijk de markt kapot maken. En dat is jammer dat je dat ziet gebeuren...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 26 februari 2015, 09:40 »
Maar wat wel een groot probleem is, en nog veel groter word...
Er worden momenteel tarieven neergelegd, waarbij het niet eens mogelijk is om als bedrijf conform de cao te gaan betalen.

In het westen van het land, liggen de tarieven nog iets hoger..
Maar in mijn regio(Drenthe) liggen de tarieven tussen de 23 en 27,5 per uur.

Als je het gemiddelde pakt van 25 euro...(dat is bij ons meer standaard dan uitzondering)
En je pakt een beveiliger op payroll basis. Met een uurloon van 12 euro bruto(geen toeslagen)
Kom je met een factor 1,58(Globaal kosten payroll en heffingen)
Kom ik op een bedrag uit van 18.96 per uur, dan komen de reiskosten er nog bij. Afgerond zit je tussen de 20 en 21 euro aan personeelskosten.

Dan komen je overige kosten er nog overheen... kortom... Word weinig verdiend.

Ga ik met toeslagen werken, en je pakt een weekend tarief van 35% toeslag, dan zit je bruto op 16.20 en in de factor zit je dan op 25.59...

Dus word je als bedrijf gedwongen om of de klus niet aan te nemen, of je personeel onder te betalen..

En dat is natuurlijk de markt kapot maken. En dat is jammer dat je dat ziet gebeuren...

Dit proces is volgens mij ook al vele jaren aan de gang, en is volgens mijn waarneming begonnen toen uitzendbureau Randstad meer dan 20 jaar geleden onder de noemer Randon Beveiliging de markt in sneltreinvaart op is gekomen door onder de prijs van de bestaande partijen te gaan zitten en zo een groot marktaandeel te verwerven, en pasten de andere bedrijven daarop toen ook maar de prijzen aan.

Vervolgens had je een periode dat evenementenbeveiligingsbedrijven, misbruik makend van de hun dispensatie van de VPB CAO, goedkoop "normale" beveiligingsklussen aan ging nemen, en de laatste jaren zijn er vele ZZP'ers die afbraakprijzen hanteren, en zien ook kleine(re) bedrijven zich genoodzaakt om in die prijzenslag mee te gaan en dan de CAO maar te overtreden.

En wat betreft de tarieven die je noemt. Als je als bedrijf fors bezuinigt en alle overbodige kosten wegsnijdt (wat waarschijnlijk ook ten koste gaat van de kwaliteit), dan zijn de tarieven die jij noemt nog wel te doen, mits je natuurlijk uitgaat van iemand zonder ervaring en dienstjaren. Het probleem begint op het moment dat de beveiliger 1 of 2 jaar in dienst is, de keuze gemaakt moet gaan worden of een vast contract of er uit, en dan is het vaak dus dat laatste...

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 07:27 »
Citaat
Dit proces is volgens mij ook al vele jaren aan de gang, en is volgens mijn waarneming begonnen toen uitzendbureau Randstad meer dan 20 jaar geleden onder de noemer Randon Beveiliging de markt in sneltreinvaart op is gekomen door onder de prijs van de bestaande partijen te gaan zitten en zo een groot marktaandeel te verwerven, en pasten de andere bedrijven daarop toen ook maar de prijzen aan.

Tja als je wil blijven bestaan, dan moet je soms met de prijzen mee concurreren. Maar of dit altijd goed is om te doen?
Het is jammer dat hier in Nederland geen saamhorigheid is.. Als je met elkaar de poot stijf houd, en gewoon de normale tarieven hanteert, dan moeten opdrachtgevers wel...

Maar niemand gunt elkaar wat, en probeert alles weg te kapen, en dat gaan ten koste van de prijs.

Citaat
Vervolgens had je een periode dat evenementenbeveiligingsbedrijven, misbruik makend van de hun dispensatie van de VPB CAO, goedkoop "normale" beveiligingsklussen aan ging nemen, en de laatste jaren zijn er vele ZZP'ers die afbraakprijzen hanteren, en zien ook kleine(re) bedrijven zich genoodzaakt om in die prijzenslag mee te gaan en dan de CAO maar te overtreden.

Tja, ze denken... Er is toch geen controle op, dus ik zet de jongens zo weg op reguliere klussen.. Zeer slechte zaak.. Word tijd dat de controle aangescherpt word, dat de cao word gehanteerd.

Citaat
En wat betreft de tarieven die je noemt. Als je als bedrijf fors bezuinigt en alle overbodige kosten wegsnijdt (wat waarschijnlijk ook ten koste gaat van de kwaliteit), dan zijn de tarieven die jij noemt nog wel te doen, mits je natuurlijk uitgaat van iemand zonder ervaring en dienstjaren. Het probleem begint op het moment dat de beveiliger 1 of 2 jaar in dienst is, de keuze gemaakt moet gaan worden of een vast contract of er uit, en dan is het vaak dus dat laatste...

Waar moet je flink op gaan bezuinigen?
Als klein bedrijf tot 10 medewerkers, kun je flink snijden in de kosten. Kantoor aan huis, planning en administratie als eigenaar zelf doen, zelf blijven werken op klussen etc..

Maar zodra je wat groter word, zoals het bedrijf waar ik nu werkzaam voor ben.. Die heeft ong 40 fulltimers en 30 parttimers en oproepkrachten..

Dan ben je een planner nodig, je moet een kantoorpand hebben om je kantoorpersoneel je werkzaamheden te laten verrichten..

Als je een planner hebt, en een administratief medewerker om je te ondersteunen met de administratie, dan ben je aan personeelskosten bruto al snel een 5000 euro verder...
Ervan uitgaan dat de medewerkers op kantoor tussen de 1400 en 1500 netto verdienen.(fulltime basis)

Als je dan met de tarieven die ik noem, een marge hebt van gemiddeld 3 euro per uur.

Dan moet je dus ruim 2000 uur weg zetten voor je vaste kosten(kantoor, personeel, verzekeringen)
dan praat je over 50 a 60 fulltimers die werkzaam zijn, en dan heb je alleen de kosten nog maar terugverdiend.

Dus zo'n vetpot is dat dan niet...

Dat is de 1 van de redenen waarom ik in voor mij goeie tijd de zaak verkocht heb....
Ik had goeie tarieven, maar bij verlening van contracten moest ik steeds zakken met de prijs om de klus te behouden... Met allemaal het standaard antwoord.. Ja je bevalt goed als bedrijf, maar we moeten ook naar kosten kijken, en bedrijf b is 15 % goedkoper, dus of voor die prijs werken gaan, of ik stap over...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 09:08 »
Dat is de 1 van de redenen waarom ik in voor mij goeie tijd de zaak verkocht heb....

Ik geef je geen ongelijk! Het was voor mij de reden om er nooit aan te beginnen.

Ik had goeie tarieven, maar bij verlening van contracten moest ik steeds zakken met de prijs om de klus te behouden... Met allemaal het standaard antwoord.. Ja je bevalt goed als bedrijf, maar we moeten ook naar kosten kijken, en bedrijf b is 15 % goedkoper, dus of voor die prijs werken gaan, of ik stap over...

De enige manier waarop bedrijf b zo veel goedkoper zou kunnen zijn, is wanneer die met goedkoper personeel gaat werken. Maar nu is het dus zo dat zeker in de CAO staat, dat bij grotere klussen,  bedrijf b het personeel over moet nemen, en dus dezelfde kosten heeft als het bedrijf wat de klus verliest.

Tot zover de theorie zoals de vakbonden denken dat het werkt......

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Vanaf welke leeftijd "ben je te oud" voor werk in de beveiliging
« Reactie #12 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 23:58 »
Citaat
Ik geef je geen ongelijk! Het was voor mij de reden om er nooit aan te beginnen.

Ik ben in de goeie tijd begonnen, leuk geld verdiend, en in de laatste periode van de glorietijd verkocht..

Dus opzich slim gedaan.

Citaat
De enige manier waarop bedrijf b zo veel goedkoper zou kunnen zijn, is wanneer die met goedkoper personeel gaat werken. Maar nu is het dus zo dat zeker in de CAO staat, dat bij grotere klussen,  bedrijf b het personeel over moet nemen, en dus dezelfde kosten heeft als het bedrijf wat de klus verliest.

Klopt, ja in de CAO staat wel meer, maar zolang er geen controle op word gehouden, kun je doen en laten wat je wil..

En met het verplicht mensen over nemen.... Ook daar zijn verschillende wegen voor... Als je er uit moet, dan ga je... Maar gezien jou ervaring, zul je dit wel weten!
Citaat
Tot zover de theorie zoals de vakbonden denken dat het werkt......

op papier lijkt vaak iets mooi, maar kijken niet hoe het in praktijk werkt...
Er moet gewoon een wet komen, (en ook mensen zijn die controleren dat het nagestreefd word) Die je verplicht de CAO te hanteren. Doe je dit niet, dan er bijv sancties volgen..

MAar dat zie ik nog niet snel gebeuren.