Auteur Topic: Dienst op dezelfde dag geannuleerd door planning.  (gelezen 12572 keer)

amsterdammertje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Dienst op dezelfde dag geannuleerd door planning.
« Gepost op: maandag 29 september 2014, 21:55 »
Kan dit. Ik lees online over minimaal 3uur betalen, maar is dit altijd zo?

Ik heb een 0-uren contract.

Alvast dank :D
« Laatst bewerkt op: maandag 29 september 2014, 21:57 door amsterdammertje »
Beveiliger sinds 2005.

Secuda

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 58
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Secuda
Re: Dienst op dezelfde dag geannuleerd door planning.
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 24 oktober 2014, 15:34 »
Wat zegt de wet?
Jij hebt het over artikel 628a, Boek 7 van ons Burgerlijk wetboek. Hierin staat in lid één:

"Indien een arbeidsomvang van minder dan 15 uur per week is overeengekomen en de tijdstippen waarop de arbeid moet worden verricht niet zijn vastgelegd (…) heeft de werknemer voor iedere periode van minder dan drie uur waarin hij arbeid heeft verricht, recht op het loon waarop hij aanspraak zou hebben indien hij drie uur arbeid zou hebben verricht."

Deze bepaling is van dwingend recht: dit houdt dat een werknemer hieraan niet voorbij mag gaan.

De cao
Daarnaast staat hierover het één en ander in de cao. Alleen die heb ik niet 1-2-3 bij de hand.

Jouw situatie
Maar de vraag is nu of de bepaling voor jou geldt. In de eerste volzin staat dat er een arbeidsomvang moet overeengekomen zijn. En jij praat over een afroepcontract (0-uren contract). En dat is in beginsel geen arbeidsovereenkomst (maar een overeenkomst met uitgestelde prestatieplicht). Sowieso deugen dat soort overeenkomsten niet. Want heel zwart wit komt er bij elke oproep waaraan je gehoor geeft een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tot stand en daarvoor gelden dezelfde voorwaarden als uitzendkrachten: dus bijvoorbeeld na drie arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd eentje voor onbepaalde tijd (arbeidsomvang van die laatste ovk is afhankelijk van de uren die je bij elke keer gewerkt hebt). Maar goed dat laatste vraagstuk is nogal technisch en ook afhankelijk van het geval - en wederom wat de cao erover zegt.

Voor jou is belangrijk wat er in de voorovereenkomst staat. Ben je bijv. verplicht gehoor te geven aan een oproep? En wat zijn de afspraken voor het annuleren van een oproep? Hoeveel uur van te voren moet jij bijv. aangeven dat je niet kunt (indien niets anders overeengekomen geldt dat ook voor de werkgever)?

Wederom eerst moet vaststaan of er een arbeidsovereenkomst is: is die bijv. tot standgekomen meteen na aanvaarding van de oproep? Of komt die tot stand op het moment dat niet meer afgezegd kan worden? Of slechts op het moment dat je daadwerkelijk aanvangt met je werk. Het antwoord hierop moet je in beginsel in de voorovereenkomst vinden. 

Heb je een pasje op naam van de werkgever? Of werk je als zzp’er? Dat is natuurlijk ook van belang.

In het vervolg kun je misschien een beetje uitvoeriger je vraag formuleren.

amsterdammertje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Dienst op dezelfde dag geannuleerd door planning.
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 25 oktober 2014, 12:59 »
Dank voor de reactie.

Ik kan de vraag wel uitvoeriger plaatsen, maar waarom meer woorden gebruiken als het maar over 1 onderwerp gaat? Of begrijp ik je verkeerd?

Ik hoef ook echt alleen maar te weten of je na een door de planning op de zelfde dag (twee uur van te voren) geannulleerde en vooraf vastgestelde dienst, nog recht hebt op enige betaling.
Beveiliger sinds 2005.

Secuda

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 58
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Secuda
Re: Dienst op dezelfde dag geannuleerd door planning.
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 25 oktober 2014, 14:13 »
Dank voor de reactie.

Ik kan de vraag wel uitvoeriger plaatsen, maar waarom meer woorden gebruiken als het maar over 1 onderwerp gaat? Of begrijp ik je verkeerd?

Ik hoef ook echt alleen maar te weten of je na een door de planning op de zelfde dag (twee uur van te voren) geannulleerde en vooraf vastgestelde dienst, nog recht hebt op enige betaling.

De wet, het aangehaalde artikel, beoogt dat je minimaal drie uur betaald krijgt ook al heb je minder gewerkt. Stel dat je al vijf minuten ter plekke zou zijn geweest en dan heen wordt gestuurd: in dat geval is het gewoon drie uur betalen. Alleen bij jou is de vraag, Wat zijn de afspraken omtrent annuleren (voor aanvang werkzaamheden)? De wet zwijgt daarover. De cao zegt daar misschien iets over? Ik heb die niet bij de hand. Of die voorovereenkomst.

Stel dat in de voorovereenkomst staat dat je minimaal 24 uur van tevoren moet aangeven als je niet kunt werken. Nou dat zou dan ook gelden voor de werkgever: heel zwart wit.