Auteur Topic: 168 uur!!  (gelezen 3701 keer)

jacobus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
168 uur!!
« Gepost op: dinsdag 27 februari 2018, 12:38 »
Hallo collega's,

Ik sta iedere periode ingepland op 20 tijdvakken. Heb een contract van 152 uur met een minpotje van 60 uur. Dat men zonder enige terugkoppeling de medewerker mag inplannen tot 160 uur is mij bekend.

Mijn vraag is:

Mag mijn planner mij ongevraagd inplannen op 168 uur binnen de gestelde 20 tijdvakken? ( ik werk veel diensten van 10 uur ) zonder enige terugkoppeling hierover??

Dit moet toch in overleg en d.m.v. een joker!! 
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 februari 2018, 12:39 door jacobus »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 168 uur!!
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 27 februari 2018, 13:32 »
Inderdaad. Let je wel op dat je alsnog de overwerktoeslag uitbetaald krijgt!

jacobus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: 168 uur!!
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 27 februari 2018, 14:32 »
Bedankt voor de snelle reactie planner.

Dus als ik het goed begrijp:

Word ik ingepland op meer dan 160 uur dient men mij hier VOORAF over in kennis te stellen. Ze zouden in ieder geval met me in gesprek moeten gaan. Dit hebben ze niet gedaan. Nu ga ik hun hierop attenderen en aanspreken en zullen ze ongetwijfeld hun joker gaan inzetten om toch hun recht en gelijk te krijgen. Dat men hierbij een aantal stappen heeft overgeslagen doet dan natuurlijk weer niet ter zake. Maar dat is toch mosterd na de maaltijd.




« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 februari 2018, 14:34 door jacobus »

Martos

  • Gast
Re: 168 uur!!
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 28 februari 2018, 00:06 »
ARTIKEL 22 WIJZIGEN ROOSTER FULLTIMER

2. De fulltimer kan door middel van een verplichte verschuiving gedwongen
worden om buiten de tijdvakken te werken. Per jaar kan de werkgever 8
tijdvakken en/of arbeidstijd zonder instemming van de fulltimer
verschuiven dan wel de fulltimer verplichten 168 uur in een loonperiode
arbeid te laten verrichten. Deze verplichte verschuiving kan op ieder
moment geschieden. In dit geval ontvangt de fulltimer geen
verschuivingstoeslag.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 168 uur!!
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 28 februari 2018, 00:44 »
inderdaad, je kan dus verplicht worden, maar om verplicht te worden (en dan is dat dus het inzetten van een joker) maar dan communiceer je toch eerst of een werknemer het vrijwillig doet en dan kan je daarna alsnog verplichten als het niet vrijwillig gaat.

Maar goed, dat verplichten is volstrekte waanzin, want een werknemer kan maar liefst 4 (!@#$) vrije dagen per jaar aangeven dat daar echt niet op verschoven kan worden, maar de andere 100 vrije dagen per jaar en op alle dagen waarop wel ern tijdvak staat kan een werkgever, zolang de 8 jokers niet zijn gebruikt, een werknemer verplichten aldus de CAO. Dat bonden dit in een CAO op durven schrijven is schandalig.....

En daarnaast staat in artikel 25 dat je niet verplicht kan worden tot werken boven de 160 uur, wat dus strijdig is mer het hierboven genoemde artikel. Lekker duidelijk de CAO. Wie oh wie legt dit voor aan de Sociale Commissie?

Martos

  • Gast
Re: 168 uur!!
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 28 februari 2018, 02:30 »
Er zijn veel zaken onduidelijk in dit cao. De ene keer omdat een artikel op drie verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden of omdat verschillende artikelen elkaar tegen spreken. Wanneer gaan de bonden weer onderhandelen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 168 uur!!
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 28 februari 2018, 14:04 »
Er zijn veel zaken onduidelijk in dit cao. De ene keer omdat een artikel op drie verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden of omdat verschillende artikelen elkaar tegen spreken. Wanneer gaan de bonden weer onderhandelen?

Onderhandelen lijd zelden tot meer duidelijkheid in de CAO, eerder tot nog meer onduidelijkheid. Ze hebben na het akkoord de laatste keer vele maanden gedaan om de tekst 'duidelijker' te maken, en zie het resultaat. En ondertussen kwam toen ook nog even een ander punt(je) aan het licht, namelijk dat er opeens vakantieuren van jullie afgepakt waren!

psst niet verder vertellen hoor! want de bonden willen hier niet aan herinnerd worden....