Auteur Topic: rooster met bellen open?  (gelezen 4667 keer)

parttimer

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
rooster met bellen open?
« Gepost op: woensdag 20 december 2017, 13:31 »
Wat moet je hier nou weer mee.
Kreeg me rooster zonder diensten maar op de dagen waar een week ervoor nog tijdvakken stonden hebben ze open bellen gezet. Ja goed hoor ga 24 uur per dag bij de telefoon zitten. Zie bellen open ook nergens in de CAO staan. Wat moet je hier mee?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: rooster met bellen open?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 20 december 2017, 13:59 »
Wanneer een tijdvak weggehaald wordt, dan ben jij gewoon vrij. Het is natuurlijk wel zo dat in de ZAO staat dat ze jou 8 x per jaar verplicht kunnen laten werken in je vrije tijd, maar er staat niet bij, hoe dat dan precies in de praktijk zou moeten werken.

Martos

  • Gast
Re: rooster met bellen open?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 07:45 »
Mijn ervaring is dat er af en toe een dienst opgezet wordt al dan niet buiten het tijdvak met de donderdagse weekindeling met 'bellen open' erbij en dan een of twee dagen voor deze dag wordt je gebeld of je vrijwillig verplicht die dienst kan draaien...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: rooster met bellen open?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 12 januari 2018, 12:21 »
Mijn ervaring is dat er af en toe een dienst opgezet wordt al dan niet buiten het tijdvak met de donderdagse weekindeling

Binnen de dienst is geen probleem. Buiten het tijdvak zal er dus
- of toestemming gevraagd moeten worden, en als de werknemer akkoord is, verschuivingstoeslag betaald moeten worden
- of de werknemer verplichten, maar dat kan alleen wanneer dat nog niet 8 keer in de 365 dagen daaraan voorafgaand is gebeurd

met 'bellen open' erbij en dan een of twee dagen voor deze dag wordt je gebeld of je vrijwillig verplicht die dienst kan draaien...

Onzin. Als de dienst er staat moet je gewoon werken. Halen ze hem weg, dan krijg je alsnog 3 uur betaald

Waarom laten jullie je toch zo in de maling nemen? Het is al geen goede regeling, maar als jullie ook nog gaan accepteren dat bedrijven er vervolgens weer andere regels bij gaan verzinnen in jullie nadeel, dan is het hek van de dam. Kom nu toch eens voor jezelf op?

Martos

  • Gast
Re: rooster met bellen open?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018, 07:41 »
Bijvoorbeeld een nachtdienst van 8 uur (23-7) en daarvoor 4 uur (19-23) erop zetten met bel open erbij of op een vrije dag waar helemaal geen tijdvak stond. Ze gaan er al bij voorbaat van uit dat je die 'gewoon' werkt. Als je weigert krijg je reacties als dan hebben we een groot probleem. Het mag beide niet dus en wordt ook massaal geweigerd door de mensen die geïnformeerd zijn, er zijn uitzonderingen die wel altijd ja roepen omdat ze centen nodig hebben, die staan automatisch op nummer 1 van de bellijst.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: rooster met bellen open?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018, 14:21 »
Wat verwacht je nu nog dat ik hier aan toevoeg? Jij roept in een ander topic dat de huidige roostersystematiej niet deugt, en dat het anders moet.  Maar welke systematiek er ook is, zolang jij accepteert dat werkgevers zich er niet asn houden, stelt elke systematiek dus helemaal niets voor. Ik denk, dat als jij en je collega's nu eens gewoon gaan doen hoe het in de CAO geregeld is, jouw werkgever samen met de andere werkgevers in gaan zien dat dit niet werkt, ook niet voor hen. Want waarom denk jij dat jouw werkgever zich niet aan de regels houdt? Vast niet omdat die regels zo goed zijn dat zij hun rooster daarmee dicht krijgen! Hoewel ik zeker ook niet voor deze systematiek zou kiezen denk ik dat er voor werknemers best wel wat garanties in zitten op een  stabiel rooster, alleen lees ik, wanneer het over dit onderwerp gaat, dat de problemen vaak, zo niet altijd te maken hebben met het gegeven dat zowel werkgever als werknemer niet conform de regels handelen. Tja, ligt het dan uitsluitend aan de regels? Ik denk het niet....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: rooster met bellen open?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 13 januari 2018, 14:22 »
Wat verwacht je nu nog dat ik hier aan toevoeg? Jij roept in een ander topic dat de huidige roostersystematiek niet deugt, en dat het anders moet.  Maar welke systematiek er ook is, zolang jij accepteert dat werkgevers zich er niet aan houden, stelt elke systematiek dus helemaal niets voor. Ik denk, dat als jij en je collega's nu eens gewoon gaan doen hoe het in de CAO geregeld is, jouw werkgever samen met de andere werkgevers in gaan zien dat dit niet werkt, ook niet voor hen. Want waarom denk jij dat jouw werkgever zich niet aan de regels houdt? Vast niet omdat die regels zo goed zijn dat zij hun rooster daarmee dicht krijgen! Hoewel ik zeker ook niet voor deze systematiek zou kiezen denk ik dat er voor werknemers best wel wat garanties in zitten op een  stabiel rooster, alleen lees ik, wanneer het over dit onderwerp gaat, dat de problemen vaak, zo niet altijd te maken hebben met het gegeven dat zowel werkgever als werknemer niet conform de regels handelen. Tja, ligt het dan uitsluitend aan de regels? Ik denk het niet....

Martos

  • Gast
Re: rooster met bellen open?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 15 januari 2018, 21:22 »
Er is weinig stabiliteit in dit rooster. Er is een 'vast' rooster als de planning dat uit komt en er is geen 'vast' rooster als de planning dat niet uitkomt. Dat men akkoord met zaken die niet mogen in het CAO is hun eigen zaak. Wat dat betreft hoef je hier niets aan toe te voegen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: rooster met bellen open?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 16 januari 2018, 04:35 »
Er is weinig stabiliteit in dit rooster. Er is een 'vast' rooster als de planning dat uit komt en er is geen 'vast' rooster als de planning dat niet uitkomt.

En dat is dus onzin. Als je een tijdvak hebt, dan weet je (uitgaande van een standaard 8 uurs dienst met een half uur pauze) op 1,5 uur na je exacte diensttijd. In veel gevallen weet je dan zelfs al je echte dienst, omdat er bij bepaalde objecten gewoon standaard diensten zijn en er maar 1 dienst in het tijdvak kan vallen.

Dat men akkoord met zaken die niet mogen in het CAO is hun eigen zaak.

Inderdaad. Dat moet iedereen vooral lekker zelf weten. Ik geef alleen aan dat wanneer men zich zelf niet aan de afspraken houdt, je natuurlijk niet moet gaan zeuren dat de afspraken die er zijn slecht zijn. En jij hoort zelf ook bij 'men', want jij doet, samen met jou werkgever ook maar wat. Als jij nu gewoon eens NEE zegt wanneer jou werkgever jou een tijdvak/dienst geeft wat niet volgens de CAO is. Dan is en blijft jou rooster heel stabiel, totdat jou werkgever je gaat verplichten (ik moet nog zien hoe dat uit gaat pakken, want daar zijn geen regels voor afgesproken), en dat kan hij maar 8x in 365 dagen doen (en dat is wel weer een regel). Vanaf dat moment is jou rooster zo stabiel als dat jij het wilt, want dan bepaal jij (zolang jij je maar consequent aan de afspraken houdt) or je wel of niet instemt met een verzoek tot wijziging.