Auteur Topic: Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.  (gelezen 3258 keer)

Carlito

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.
« Gepost op: donderdag 2 juli 2020, 16:49 »
Beste,

Ik ben redelijk nieuw in Alarm wereld, maar enige tijd geleden ben ik verhuisd en in dit huis is een Aritech alarm ingebouwd.
In eerste instantie was het gehele systeem omzeep geholpen omdat er tijdens een verbouwing willekeurig wat pir`s e.d waren verwijderd en wat draden doorgeknipt door de klusjesman.( sabotage)
Daarna heeft er iemand naar gekeken die dacht dat alles naar fabrieksinstellingen het beste was en toen was alles over.

Daarna ben ik gaan lezen en mezelf verdiepen in het Aritech systeem. Mezelf een hoop weten te leren en inmiddels heb ik voor een aantal maanden het systeem weer werkend. Ik ben gaan pielen en proberen en
ik heb Titan uiteindelijk werkend gekregen en heb via deze manier ook een oude backup van de vorige bewoner kunnen restoren.
Omdat er 2 pirren niet meer aangesloten is, heb ik deze uitgeschakeld en verwijderd middels Titan.

Nu heeft het systeem voor een paar maanden goed gewerkt.
Ik heb een Aritech ats4001, met daarop 2 bediendelen ats1116, een aantal brandmelders, pir`s, pir`s met camera, draadloze raam en deur contacten en bij de voordeur heb ik
een aritech ats1190 hangen.

Een aantal weken geleden heb ik voor het eerst geheel willekeurig een system fault gekregen op 1 van de bediendelen. Door deze opnieuw te pollen, lukte het mij om hem weer werkend te krijgen.
Enige tijd later kreeg ik weer een random system fault en toen heb ik een backup met titan moeten terug zetten.

Ongeveer 2 weken geleden, kreeg ik last van spontane sabotage alarmen door een (draadloze ) raamcontact. Ik heb deze open gemaakt en alles zit er goed uit. Als tip(op het forum gelezen) geprobeerd het veertje iets uit te trekken,
maar dat heeft niet veel geholpen. Ik twijfelde om de batterij te vervangen, maar omdat ik deze niet had liggen, heb ik hem uitgeschakeld in titan en later verwijderd.

Sinds afgelopen week krijg ik inmiddels dagelijks en soms iedere kwartier een system fault melding. Ik kan echter niet ontdekken waar dit vandaan komt en ik weet ook niet
hoe ik dit kan oplossen. Dus ik hoop dat 1 van jullie dit herkend.


Ik krijg nu telkens een systeemfault ( altijd op hetzelfde bediendeel), het andere bediendeel knippert dan, maar telkens anders.Ik kan het systeemfault alleen kan oplossen door een backup terug in te laden via Titan. Dit omdat de meeste instellingen weg zijn.
Wat symptomen die ik bij een systemfault tegenkom ( symptomen zijn telkens anders, dus niet altijd hetzelfde ):
 - Pascode om in het menu te komen werkt niet meer van mijn standaard gebruiker. ( standaard installateurs codes gelukkig wel )
 - 2 Gi`s gaan offline, die van de voordeur en 2e bediendeel.Na pollen komen deze weer online, maar werken niet zoals het zou moeten. Bediendeel op RAS0, blijft altijd werken.
 - Alle 3 de DI`s zijn offline.
 - Bieb teksten zijn weg.
 - In Titan zie ik meldingen als herstart DI cpu, verschillende alarm meldingen en regelmatig zie ik: "offline" staan.
 - Na de reboot melding in Titan, is het alarm geactiveerd, dus krijg daarna allerlei alarm meldingen.
 - Na een restore werkt het soms 15 minuten, maar soms een aantal uur.
 - Soms na een restore hoor ik veel klikken van relais in de Kast van de ATS4001 en ook bij de deur. Na enige tijd klikken krijg ik dan een Systemfault.
 - De ene keer geeft werkende bedienpaneel halve tekst over elkaar heen wat amper de lezen is en verschillende lampjes knipperen dan, soms knipperen alle lampjes en het bedienpaneel gewoon werkzaam ( inloggen e.d werkt dan )
 - Bedienpaneel klaagt soms alarm in S3(Pir) en S5(glasbreukmelder), terwijl ik deze uitgeschakeld en verwijderd heb in Titan.

Wat heb ik al geprobeerd?
 - Goed werkende backup terugplaatsen en S3 en S5 overbruggen.
 - Titan verwijderen, opnieuw installeren, en restoren oude backup.
 - ATS4001 naar Fabrieksinstellingen herstellen via het Menu, en daarna backup restoren.
 - Draden e.d nagelopen, alle uitbreidingen dingen e.d opengemaakt en gecontroleerd.
 - Verschillende diagnoses uitgevoerd in Titan.
 - Googlen naar vergelijkbare problemen.
 - Sinds een paar dagen krijg ik de melding ACCU leeg, Accu storing. Ik heb de accu met een acculader opgeladen en toen heeft hij het 5 dagen goed gedaan, maar de accu is denk ik kapot.
 Ik heb een nieuwe accu besteld die ik morgen binnenkrijg. Ik heb op de draadjes 13,x V gemeten, dus dat werkt goed.

Deze bovenstaande tekst had ik vorige week geschreven, maar het duurde even voordat ik toegang kreeg tot het forum. Dus ik ben verder gaan pielen en dacht dat ik het opgelost had.
Wat ik uiteindelijk gedaan heb, is om 1 bediendeel op RAS3 te zetten, dit heeft nu tot aan vandaag goed gewerkt, maar helaas vandaag is er weer een SystemFault op 1 bediendeel opgetreden.
In Titan zie ik terug dat de AdvMstr CPU herstart is.
Het vervelende van deze meldingen zijn natuurlijk de loze alarmen en het telkens moeten restoren, maar het ergste is dat de voordeur vanaf buitenaf vrij open staat als het alarm niet meer werkt.


Ik heb nu even geen idee wat er nog aan de hand kan zijn en wat ik nog kan controleren. Ik hoop dat 1 van jullie nog ideeën heeft of mij op weg kan helpen.

Alvast bedankt!




Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 2 juli 2020, 19:35 »
Heb je enig idee hoe oud de centrale is?

zijn de 2 uiteindes van de databus ook afgesloten met de terminator?

Wat ik denk is dat jij een voedingsprobleem hebt, je een wat oudere centrale hebt waarvan de cpu batterij inmiddels ook leeg is.
Meet je inkommende spannings een van de print en de laadspanning van je accu.
en check ook eens je zekeringen op de print, en dan ook even goed meten, mogelijk maakt een van de zekeringen net wel/net niet contact en is dus stuk?

Dat alleen 1 bediendeel het dan nog doet, komt omdat hij dan zijn hele programmering kwijt is, omdat hij blijkbaar spanningsloos geraakt lijkt te zijn geweest en de cpu batterij inmiddels ook leeg is.

de centrale start altijd van fabriek alleen op met GI1, zonder DI's.

Wat betreft je voordeur, misschien je die omzetten op het relais en dan het relais inverteren? in ieder geval even zo kijken dat hij gesloten blijft als de centrale er uit ligt.
Daarnaast lijkt het mij ook geen veilig idee dat als de centrale spanningsloos is, de voordeur lekker open staat. Lijkt me dat daar iets mis is gegaan met het ontwerp.
« Laatst bewerkt op: donderdag 2 juli 2020, 19:38 door Dré »

Carlito

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 2 juli 2020, 22:44 »
He Arie, dank je wel voor je hulp.

Ik ben er maar meteen mee aan de slag gegaan.... Zoals in mijn eerste bericht al aangegeven, is dit mijn eerste ervaring met alarm dingen, dus ik weet niet overal een antwoord op.

Bij de trafo waar de stroom binnenkomt heb ik gemeten, dit was 220 Volt.
Vanaf daar gaan er draden links boven op de print, daar meet ik 27 Volt.
De 2 draden op de accu, geven 13,7 Volt.
De accu zelf is 12V, maar ik zag vorige week nadat ik deze had opgeladen tot 14,x volt, dat hij per seconde 0.04 Volt kwijtraakte nadat ik de oplader eraf haalde. Dus daarom een nieuwe accu besteld.

De zekeringen heb ik allemaal los gehaald en doorgemeten, die waren goed ( ik had daarvan al een paar vervangen, vanwege de draden die doorgeknipt waren door de klusjesman )

Ik weet niet hoe ik de batterij op de print plaat kan meten. Er zit een soort zwart plastic omheen en ik kom er vrij lastig bij.

Voor wat betreft de leeftijd, ik denk dat het systeem een jaar of 20 oud is. Zo oud is het huis namelijk ook. De accu is van 2016 zag ik erop staan.

Voor je tip over de voordeur vind ik goed klinken, maar ik weet zo snel niet hoe ik dat kan fixen. Volgens mij had ik ergens gelezen dat volgens mij de deuraansluitingen rechts onderin op de print zitten, dus dan zou ik daar iets moeten omdraaien?
Probleem is dat er ongeveer een honderdtal kleine draadjes binnenkomen en aan elkaar gevlochten/gedraaid  zijn, dus het is een beetje lastig uitpluizen wat wat precies is.

Overigens hoorde soms wel best vaak 1 relais op de print schakelen en dan hoor ik het slot van de deuren tikken. Dit is iets wat ik pas sinds ik problemen ervaar merk.

Voor wat betreft je vraag over de databus.
Ik heb dat al best vaak gelezen, maar ik snap helaas nog niet helemaal wat er precies als databus gezien wordt.
Ik heb gezien dat er op het moederbord een jumper staat op: Term, maar ik weet niet of dit oorspronkelijk al zo was, of dat ik deze er zelf eens opgezet heb. Vorige week heb ik eens zonder jumper getest, toen ging het systeem aan, maar kreeg ik ook nog een systemfault.

Op de 2 bediendelen staat de TERM jumper uit. Als dit niet bedoelt wordt met de uiteindes van de databus, dan weet ik niet waar ik wat kan controleren? Of moet ik dan alle PIR`s e.d langslopen? Alle sensoren, rookmelders zijn tijdens het klussen wel los geweest en opnieuw aan gelosten.







Carlito

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 2 juli 2020, 23:28 »
Sorry, het lukt me niet om mijn eigen bericht te editten.

Kleine toevoeging:
Ik hoorde zojuist de relais schakelen en tikken vanuit de aritech kast en bij de voordeur.
Met titan heb ik gekeken in de alarm berichten en daarin zie ik terug dat de CPU herstart (DI )Advisor Master herstart is.

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 4 juli 2020, 10:18 »
De databus is het gedeelte waar je de DI's en GI's op aansluit.

Het begin en einde dienen afgesloten te worden met een eindweerstand (TERM)

Hieronder zie je twee voorbeelden over hoe de bekabeling kan lopen, belangrijkste is dat de bus bij 1 component begint en dan langs alle andere componenten op gaat naar het laatste component, de volgorde maakt daarbij niks uit.

(T) CCS =========> GI1 ========= GI2 (T)

(T) GI1==========> CCS ========= GI2 (T)

EDIT:

Ik lees dat je een 4001 hebt hangen, is dit met een normale behuizing of met de grote variant? (waarbij de kap met 2 schroeven vast zit en die je naar boven moet schuiven om te verwijderen)

Indien het laatste: Ik heb het weleens meegemaakt bij een klant dat een collega met het terugplaatsen van de kap deze niet goed geplaatst had en dat de bovenste rand van de kap een spoel die op de print zit losgetrokken had  ??? het systeem functioneerde eerst wel gewoon, maar na een dag kwamen er allerlei vage klachten.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 4 juli 2020, 10:21 door Joep »

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 4 juli 2020, 13:02 »
Is op de print van je centrale wel de KILL jumper er af?

Carlito

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.
« Reactie #6 Gepost op: zondag 5 juli 2020, 17:07 »
Dank voor jullie opmerkingen/hulp.

Ik zal de reacties geven:
 - De databus instellingen zal ik even langs lopen. Op beide GI`s heb ik de TERM jumper omlaag. De GI van de voordeur heeft volgens mij geen Jumpers.

-  Ik heb denk ik een kleinere kast ( al vind ik hem persoonlijk best groot ) , maar mijn kast zit idd maar met 1 schroef vast.

- Ik heb op de print geen KILL jumper. Ik bedoel hiermee, hij zit er wel op, maar hij lijkt afgeknipt te zijn. Er lijken meerdere jumpers afgeknipt te zijn, dus door verbinden is dan niet meer mogelijk.


Overigens heb ik nu een paar dagen geen system fault melding meer gezien. Dus dat is het lastige dat ik niet weet of het verholpen is of niet? Ik heb wel een een nieuwe accu erin gezet.


Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.
« Reactie #7 Gepost op: zondag 5 juli 2020, 17:12 »
Dank voor jullie opmerkingen/hulp.

Ik zal de reacties geven:
 - De databus instellingen zal ik even langs lopen. Op beide GI`s heb ik de TERM jumper omlaag. De GI van de voordeur heeft volgens mij geen Jumpers.

-  Ik heb denk ik een kleinere kast ( al vind ik hem persoonlijk best groot ) , maar mijn kast zit idd maar met 1 schroef vast.

- Ik heb op de print geen KILL jumper. Ik bedoel hiermee, hij zit er wel op, maar hij lijkt afgeknipt te zijn. Er lijken meerdere jumpers afgeknipt te zijn, dus door verbinden is dan niet meer mogelijk.


Overigens heb ik nu een paar dagen geen system fault melding meer gezien. Dus dat is het lastige dat ik niet weet of het verholpen is of niet? Ik heb wel een een nieuwe accu erin gezet.

zijn de foutmeldingen weg gegaan met dezelfde tijd als dat je de accu vervangen hebt?

betreft de jumpers zijn gewoon 2 pinnetjes, waar je een soort van blokje overheen kunt zetten.

Wat je beschrijft over de databus, dan lijkt het er op dat deze niet volgens de regels zijn afgesloten wat soms ook vreemde dingen kan veroorzaken.

Carlito

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Random vast lopen / systemfault aritech ats4001 / Instellingen weg.
« Reactie #8 Gepost op: maandag 6 juli 2020, 16:30 »
zijn de foutmeldingen weg gegaan met dezelfde tijd als dat je de accu vervangen hebt?

betreft de jumpers zijn gewoon 2 pinnetjes, waar je een soort van blokje overheen kunt zetten.

Wat je beschrijft over de databus, dan lijkt het er op dat deze niet volgens de regels zijn afgesloten wat soms ook vreemde dingen kan veroorzaken.

Ja klopt, sinds ik de accu vervangen heb, is het probleem niet meer voorgekomen ( daarvoor ook al 2 dagen niet) maar het lastige is ook dat het probleem soms maar eens in de paar weken voorkwam.

Ik snap wat je bedoeld met jumpers. Ik kom vanuit de ICT, dus weet wat het is. Bij mij is het zo dat de pinnetjes op het moederbord, die je kunt overbruggen met een jumper plasticje, afgeknipt zijn.