Auteur Topic: Supervisie Melding  (gelezen 14157 keer)

ducatist749

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Supervisie Melding
« Gepost op: vrijdag 28 maart 2014, 10:23 »
Beste Medeforumgebruikers,

Ben in bezit van een Alpha Vision ML, en heb daarbij een aantal draadloze componenten waaronder rookmelders en magneet contacten.

Nu krijg ik regelmatig de melding ''ZONE SUPERVISIE" en dan de betreffende component erbij, als ik het alarm erop wil zetten

Nu is dit bij de magneet contacten geen probleem, want dan doe ik het raam een keer open en dicht, en dan krijgt het systeem het signaal door, en kan ik de melding resetten.

Maar als het bij de rookmelder gebeurd, en ik druk dan op de test knop van de rookmelder, gaat het alarm af en wordt de centrale gebeld.
Dus moet ik wachten totdat de rookmelder het volgende signaal stuurt naar het systeem wat ongeveer 20 minuten duurt.

Is hier een manier voor om de supervisie melding van de rookmelder direct te kunnen resetten, zonder dat ik daar 20 minuten op moet gaan zitten wachten.

PS: batterijen zijn nog goed van de rookmelders.

MPN

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Objectbeveiliger
Re: Supervisie Melding
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 28 maart 2014, 21:40 »
Ik ken het systeem niet maar misschien een idee om de rookmelder eerst te overbruggen zodat deze geen doormelding meer geeft en dan de test knop in drukken om de verbinding te triggeren.Vervolgens weer uit de overbrugging halen en kijken of het alarm dan wel inschakeld.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Supervisie Melding
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 28 maart 2014, 23:50 »
20 minuten lijkt me ook wel erg lang.
Krijg ik het dus voor elkaar om een melder af te schermen voor de centrale dan duurt het dus 20 minuten voordat de centrale doorheeft dat hij een melder mist?
De gemiddelde inbraak zit dacht onder de 5 min maw. je woning is al leeg voordat het systeem zijn melders mist.
Maar ik zou in ieder geval eens kijken of die rookmelder wel goed ontvangen wordt want als dat regelmatig voorkomt dan lijkt het er veel op dat het bereik niet voldoende is om hier een melder betrouwbaar te detecteren.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Supervisie Melding
« Reactie #3 Gepost op: zondag 30 maart 2014, 18:01 »
Een vraagje, op hoeveel staat je supervisie van je deur/raam contacten en op hoeveel staat die van je Rookmelders.
Ik weet niet welk type je gebruikt maar wat is de tijd dat de melder zelf een bericht stuurt dat hij er nog is?
Heb net even gekeken namelijk maar bij de Aritech rookmelders is 64m voor dat hij een supervisie stuurt.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Supervisie Melding
« Reactie #4 Gepost op: zondag 30 maart 2014, 18:02 »
20 minuten lijkt me ook wel erg lang.
Krijg ik het dus voor elkaar om een melder af te schermen voor de centrale dan duurt het dus 20 minuten voordat de centrale doorheeft dat hij een melder mist?
De gemiddelde inbraak zit dacht onder de 5 min maw. je woning is al leeg voordat het systeem zijn melders mist.
Maar ik zou in ieder geval eens kijken of die rookmelder wel goed ontvangen wordt want als dat regelmatig voorkomt dan lijkt het er veel op dat het bereik niet voldoende is om hier een melder betrouwbaar te detecteren.

suc6

Gerrit
Die 20minuten valt best mee, (is zelfs standaard) en als jij zorgt dat jou melder goed gemonteerd is, zal er al weinig gebeuren, en ik mag aannemen dat het vrij snel opvalt dat er iemand in je huis staat te prutsen bij een inbraak melder.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Supervisie Melding
« Reactie #5 Gepost op: zondag 30 maart 2014, 18:22 »
1 flinke zender in de vorm van een actieve GSM buiten aan de gevel naast een drl. melder kan al genoeg zijn dus daar is niet zoveel techniek en vernuft voor nodig.
De systemen die wij gebruiken hebben daarom een supervisie melding om de 36 sec en dat is dan nog te verkorten naar 24 of 12 sec.
Desondanks gaan de batterijen in de 12 sec stand nog steeds ruim 1 jaar mee en in de 36 sec stand ruim 2 jaar voor een pir, maar een rookmelder werkt vaak wel 3 jaar op 1 batterij.

suc6

Gerrit

Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Supervisie Melding
« Reactie #6 Gepost op: zondag 30 maart 2014, 19:20 »
1 flinke zender in de vorm van een actieve GSM buiten aan de gevel naast een drl. melder kan al genoeg zijn dus daar is niet zoveel techniek en vernuft voor nodig.
De systemen die wij gebruiken hebben daarom een supervisie melding om de 36 sec en dat is dan nog te verkorten naar 24 of 12 sec.
Desondanks gaan de batterijen in de 12 sec stand nog steeds ruim 1 jaar mee en in de 36 sec stand ruim 2 jaar voor een pir, maar een rookmelder werkt vaak wel 3 jaar op 1 batterij.

suc6

Gerrit
Ik snap je, het is inderdaad vrij makkelijk, maar vraag ik me even af, wat beveilig jij dan met die melders, ik bedoel wat voor een gebouw?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Supervisie Melding
« Reactie #7 Gepost op: maandag 31 maart 2014, 12:12 »
Hetzelfde als iedereen, woningen in klasse E1 en E2 en bedrijven al liever helemaal niet maar als het dan toch moet uiteraard alleen in klasse E1.

En uiteraard zullen er dan genoeg zijn die beweren dat criminelen niet zoveel moeite willen doen om dit soort systemen op deze manier buiten werking te stellen en dan wel simpelweg omdat het hun doelgroep niet is.
Maar stel dat het hun doelgroep wel is/wordt dan sta je als serieus beveiligingsbedrijf toch wel even flink in je hemd als blijkt dat jou systeem zo simpel buiten werking te stellen is zonder dat je de klant daarvoor hebt gewaarschuwd. (nog even afgezien van mogelijk claims)
En dan maak ik toch wel liever gebruik van een systeem wat weliswaar wat duurder is maar ook vele malen beter is en doe er graag de moeite voor om de klant te laten zien wat het verschil is.

Wat ik vaak zie is dat er een draadloos systeem ergens in een paar uurtjes wordt ingestampt, de klant betaald er een klein vermogen voor (al dan niet via een maandelijks abonnement) maar als je het goed bekijkt dan koopt de klant alleen maar een stukje schijnveiligheid omdat het hele draadloze systeem eigenlijk niets voorstelt.

Vooral "de alles in 1 systemen" waarbij centrale, bediendeel, sirene, telefoonkiezer enz. in 1 kunststof kast zijn ondergebracht en welke dan ook nog in het vertraagde gebied van het systeem is gemonteerd stellen  beveiliging technisch gewoon helemaal niets voor.
De gebruiker weet gewoon niet beter en denkt prima beveiligd te zijn. Vandaar dat ik het des te erger vindt ik dat mensen met kennis van zaken toch durven te beweren dat zo'n systeem prima in orde is.

Vaak zie je dan ook nog dat de supervisie nog wat is opgerekt (soms wel tot 24 uur) om maar te voorkomen dat het systeem soms spontaan zijn melders mist.

Tel je dan alles bij elkaar om dan vraag ik me af waarom de regelgeving dit soort systeem ooit certificeerbaar heeft gemaakt, waarschijnlijk (en dat is dan mijn persoonlijke mening) alleen maar zodat er meer certificaten verkocht kunnen worden want die extra veiligheid is meestal gewoon een wassenneus.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Supervisie Melding
« Reactie #8 Gepost op: maandag 31 maart 2014, 16:53 »
20 minuten lijkt me ook wel erg lang.
Krijg ik het dus voor elkaar om een melder af te schermen voor de centrale dan duurt het dus 20 minuten voordat de centrale doorheeft dat hij een melder mist?

Nee, want als je goed leest dan is die supervisie tijd die TS beschrijft van toepassing op een ROOKmelder.
De overige (RF) componenten hebben een veel kortere supervisietijd.

Top trouwens dat je op een openbaar forum even uit de doeken doet hoe je mogelijk een RF inbraak systeem om zeep kan helpen, zullen veel lezers erg blij mee zijn.
Overigens is er ook nog zoiets als jamming waarbij een systeem direct een melding gaat versturen zodra een RF component niet meer reageert of wanneer de centrale merkt dat er op de RF frequentie een stoorzender actief is.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Supervisie Melding
« Reactie #9 Gepost op: maandag 31 maart 2014, 23:12 »
Hetzelfde als iedereen, woningen in klasse E1 en E2 en bedrijven al liever helemaal niet maar als het dan toch moet uiteraard alleen in klasse E1.

En uiteraard zullen er dan genoeg zijn die beweren dat criminelen niet zoveel moeite willen doen om dit soort systemen op deze manier buiten werking te stellen en dan wel simpelweg omdat het hun doelgroep niet is.
Maar stel dat het hun doelgroep wel is/wordt dan sta je als serieus beveiligingsbedrijf toch wel even flink in je hemd als blijkt dat jou systeem zo simpel buiten werking te stellen is zonder dat je de klant daarvoor hebt gewaarschuwd. (nog even afgezien van mogelijk claims)
En dan maak ik toch wel liever gebruik van een systeem wat weliswaar wat duurder is maar ook vele malen beter is en doe er graag de moeite voor om de klant te laten zien wat het verschil is.

Wat ik vaak zie is dat er een draadloos systeem ergens in een paar uurtjes wordt ingestampt, de klant betaald er een klein vermogen voor (al dan niet via een maandelijks abonnement) maar als je het goed bekijkt dan koopt de klant alleen maar een stukje schijnveiligheid omdat het hele draadloze systeem eigenlijk niets voorstelt.

Vooral "de alles in 1 systemen" waarbij centrale, bediendeel, sirene, telefoonkiezer enz. in 1 kunststof kast zijn ondergebracht en welke dan ook nog in het vertraagde gebied van het systeem is gemonteerd stellen  beveiliging technisch gewoon helemaal niets voor.
De gebruiker weet gewoon niet beter en denkt prima beveiligd te zijn. Vandaar dat ik het des te erger vindt ik dat mensen met kennis van zaken toch durven te beweren dat zo'n systeem prima in orde is.

Vaak zie je dan ook nog dat de supervisie nog wat is opgerekt (soms wel tot 24 uur) om maar te voorkomen dat het systeem soms spontaan zijn melders mist.

Tel je dan alles bij elkaar om dan vraag ik me af waarom de regelgeving dit soort systeem ooit certificeerbaar heeft gemaakt, waarschijnlijk (en dat is dan mijn persoonlijke mening) alleen maar zodat er meer certificaten verkocht kunnen worden want die extra veiligheid is meestal gewoon een wassenneus.

suc6

Gerrit

Mee eens...

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Supervisie Melding
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 1 april 2014, 16:19 »
Nee, want als je goed leest dan is die supervisie tijd die TS beschrijft van toepassing op een ROOKmelder.
De overige (RF) componenten hebben een veel kortere supervisietijd.

Top trouwens dat je op een openbaar forum even uit de doeken doet hoe je mogelijk een RF inbraak systeem om zeep kan helpen, zullen veel lezers erg blij mee zijn.
Overigens is er ook nog zoiets als jamming waarbij een systeem direct een melding gaat versturen zodra een RF component niet meer reageert of wanneer de centrale merkt dat er op de RF frequentie een stoorzender actief is.

Als een gebruiker van een draadloos systeem pas hier moet lezen welke haken en ogen er aan een draadloos systeem zijn verbonden dan is er in mijn ogen wel wat fout gegaan in het voortraject van advisering en offerte aanbieding.

Helaas gaat het verhaal Jamming niet op want dan zou er elke keer als zoon of dochterlief weer wat te actief met zijn GSM aan het zwaaien is er ook een Jamming melding naar de meldkamer gaan. (als dat wel zou gebeuren dan kun je er ook bijna gif op innemen dat die optie door menigeen ook heel snel uitgeschakeld zal worden en dan heb je er nog niets aan)

Wel trek je mijn aandacht met wat nieuws (voor mij dan in ieder geval) nl. dat de supervisie voor een rookmelder op een langere tijd ingesteld kan worden dan voor inbraakdetectoren.
Die optie ken ik nog niet dus zou daar graag meer van willen weten omdat bij de systemen waar ik tot nu toe mee gewerkt heb je de tijd altijd alleen maar voor het gehele systeem in kon stellen en niet per sensor of type sensor afzonderlijk.

Overigens heb ik hier wel mijn bedenkingen over, want bij brand geldt dat de 1e minuten van detectie cruciaal zijn voor de kans om veilig het pand te verlaten en dan zal die rookmelder (boven onhoorbaar op zolder) maar net 20 minuten lang geen bereik hebben met de centrale. :o
 
suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Supervisie Melding
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 1 april 2014, 21:16 »
 ;D    ben ook wel eens zon alles in 1 ding tegengekomen, lag in de vijver van de voortuin... :laugh:

Even ontopic: je zou eens kunnen kijken naar de ontvanger van de ml centrale, hangt er bijv een dect of wifi
zender in de buurt etc.... hang em buiten de meterkast, scheelt vaak ook veel...