Auteur Topic: buiten vastgestelde dienst werken  (gelezen 3115 keer)

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
buiten vastgestelde dienst werken
« Gepost op: donderdag 19 januari 2012, 10:25 »
Hallo allen,

Ik stuit weer op het volgende. Na mijn vorige topic blokdienst vs roostervrij heb ik mijn
loonspecificaties beter bekeken.

Nu had ik op 28-12, 29-12 en 30-12 diensten van 14.00 uur tot 22.00 uur. Dit stond op mijn
maandrooster die ik 2 weken voor aanvang nieuwe periode had ontvangen.
Op 29-12 werd ik tijdens mijn dienst op het werk gebeld dat ik op 30-12 niet van 14.00 uur tot 22.00 uur moest
werken maar van 07.00 uur tot 15.00 uur op een ander object i.v.m. ziekte.

Nu vind ik onderstaand wel terug in de CAO:

ARTIKEL 49 WERKEN BUITEN BLOKTIJD

Indien de werknemer na de weekindeling op donderdag een dienst verricht die geheel of gedeeltelijk
buiten de vastgestelde bloktijden valt, dan heeft hij recht op een toeslag van 10% op het basisuurloon over
de hele dienst. Indien de werkgever in plaats van bloktijden, daadwerkelijke werktijden in het rooster heeft
opgenomen welke buiten de vastgestelde bloktijden vallen, is de toeslag van 10% niet van toepassing.


Maar geldt dat ook wanneer jou vastgestelde dienst op laatste moment veranderd in een andere dienst?:S

Mvg,
Tamaris

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: buiten vastgestelde dienst werken
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 19 januari 2012, 11:55 »
Citaat van: Tamaris

Nu had ik op 28-12, 29-12 en 30-12 diensten van 14.00 uur tot 22.00 uur. Dit stond op mijn
maandrooster die ik 2 weken voor aanvang nieuwe periode had ontvangen.


Laten we eerst even vaststellen dat dit dus al 2 weken te laat is. Het lijkt mij daarom uitermate zinvol dat jij doet wat ik al elders aangegeven heb, namelijk minimaal 35 dagen voor ingang van een loonperiode jouw voorkeur voor de 8 roostervrije dagen doorgeven, en wanneer er 28 dagen voor ingang van de loonperiode geen roostervrije dagen zijn vastgesteld, jouw werkgever informeren dat de dagen dus zijn vastgesteld confom jouw wens. En leg vanaf nu alles schriftelijk vast. Zorg daarbij ook dat de data wanneer\'één en ander binnkomt ook (aantoonbaar) vastgelegd wordt.

Citaat van: Tamaris

Op 29-12 werd ik tijdens mijn dienst op het werk gebeld dat ik op 30-12 niet van 14.00 uur tot 22.00 uur moest
werken maar van 07.00 uur tot 15.00 uur op een ander object i.v.m. ziekte.


In een aantal uitspraken van de Sociale Commissie staat:

\"Het doel van bloktijden is werknemers duidelijkheid te geven over hun werktijden in de daaropvolgende week.\"

In plaats van bloktijden mogen ook, zoals in jouw geval, diensttijden worden bepaald, waarbij een dienst niet noodzakelijk binnen een bepaalde bloktijd moet vallen. Maar hoewel de CAO dus alleen aangeeft dat je de toeslag krijgt wanneer je buiten een vastgestelde bloktijd werkt, lijkt het mij, mede gezien het doel wat er beoogt wordt, niet meer dan logisch dat wanneer je opeens (na de donderdagse weekindeling) een heel andere dienst moet lopen, ook recht hebt op de toeslag. Maar ook hier geldt weer, leg het voor aan de Sociale Commissie, dan kunnen die een uitspraak doen, want dit is niet de eerste keer dat deze vraag gesteld wordt, alleen heeft kennelijk niemand de stap gemaakt om dit aan de Sociale Commissie voor te leggen.