Auteur Topic: ABCDEFGHIJKLMNOPQRTSUVWXYZ Codes  (gelezen 3516 keer)

vos10

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
ABCDEFGHIJKLMNOPQRTSUVWXYZ Codes
« Gepost op: woensdag 18 januari 2012, 09:56 »
Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af wat nu de juiste regels omtrent de D codes zijn. Ik kan dat niet zo goed vinden en bij de planning helpen ze je daar alleen mee als het hun uitkomt. Vraag je er niet om omdat je het toevallig niet weet dan krijg je ze ook negen van de 10 keer niet.
Mijn vraag is als je een contract hebt van 144 uur niet groeiend model en er is door personeelsgebrek mijn inzet nodig op de tijden dat ik eigenlijk vrij ben heb je dan zowiezo recht op een toeslag\\vergoeding. Het gaat immmers over mijn vrije tijd. Volgens een planner mag je de werktijd verlengen en dan hoort daar geen code bij. Klopt dat en mogen ze dan bijvoorbeeld ook  ineens zeggen ga maar naar huis om zodoende onder de 144 uur te blijven?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: ABCDEFGHIJKLMNOPQRTSUVWXYZ Codes
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 18 januari 2012, 10:33 »
Dit is een beetje hetzelfde als in een andere recent topic:

http://www.beveiliging-prikbord.nl/read.php?16,14296830,14297633#msg-14297633

Het probleem ontstaat volgens mij doordat binnen jullie bedrijf, zowel bij planners/leidinggevenden, maar ook door het personeel zelf, de CAO gewoon niet goed wordt gelezen. Als je in een periode minder dan 20 diensten hebt, en dus meer dan 8 dagen vrij hebt, wil dat niet zeggen dat je meer dan 8 roostervrije dagen hebt. 28 dagen voor ingang van een loonperiode dienen de (8) roostervrije dagen vastgesteld te worden (artikel 33 lid 2). Wanneer je toch werkt (verplicht of vrijwillig) op een dag die dus eerst 28 dagen voorafgaand aan de loonperiode als roostervrije dag is aangemerkt, ook al blijven er nog 8 (rooster) vrije dagen over, dan dient gewoon de toeslag betaald te worden (de D code zoals die bij jullie genoemd word). Overigens dienen van de 8 roostervrije dagen er minimaal 4 (waaronder een weekend) worden benoemd asl vaststaand. (artikel 33 lid 3) Op deze roostervrije dagen kan je niet worden verplicht om te werken. Dat kan wel op de andere 4 roostervrije dagen (waarbij je dus wel recht hebt op de toeslag). de regels daaromtrent staan in artikel 33 lid 4.

De vrije dagen die overblijven na het vaststellen van de roostervrije dagen worden dan aangemerkt als \"werkdagen\" (artikel 33 lid 8). Op deze roostervrije dagen kan je dus verplicht worden om te werken. Maar dan alleen wel binnen de bloktijd, die moet worden vastgesteld op de donderdag voorafgaand aan de week waarin de dag valt (artikel 33 lid 8). Als er geen bloktijd is vastgesteld, dan is het automatisch een dagblok (artikel 33 lid 9).

Wat er fout gaat is dat er bij jullie geen specifieke roostervrije dagen worden vastgesteld. Men plant maar gewoon wat in. telt aan het eind van de rit hoeveel vrije dagen er zijn, en als dat er 8 zijn dan wordt gesteld dat je 8 roostervrije dagen hebt en dus geen recht hebt op een toeslag. Daarbij gaat men dan ook nog volledig voorbij aan de definitie van de term roostervrije dag.

Ik zou zeggen, neem even via een prive bericht contact op met Tamaris, en stap samen naar de Sociale Commissie. Ook de OR komt dan wellicht weer in beeld, want zoals ik al eerder schreef, het is echt geen individueel probleem, maar een structureel probleem wat er binnen jullie bedrijf heerst....

Wat je er zelf aan kan doen is uiterlijk 35 dagen voorafgaand aan de loonperiode 8 roostervrije dagen aan de planning doorgeven (Let wel, doe dat schriftelijk. Ik zou er ook nog een email achteraan sturen, dan kan niemand meer ontkennen dat je het niet gedaan hebt. Als men daar 28 dagen voorafgaand aan de loonperiode niet op heeft gereageerd, dan zijn dat dus je roostervrije dagen (zie artikel 33 lid 2). Ook dat zou ik schriftelijk (+ email) even bevestigen aan de planning, zodat het allemaal vast ligt. En dan ben ik erg benieuwd hoe jullie bedrijf daar mee om gaat?

Overigens kan je tot 5 jaar terug een loonvordering doen. In dit geval is het echter wel heel veel administratie die je boven water moet toveren, en hangt het er natuurlijk ook nog van af in hoeverre je in staat bent om de deadlines die wel of niet gehaald zijn aan te kunnen tonen. Vandaar dat het dus van groot belang is dat je alles goed vastlegd....