Auteur Topic: partime contract en al 160 uur gewerkt  (gelezen 15802 keer)

WeNNiuZz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
partime contract en al 160 uur gewerkt
« Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 13:49 »
Hoi, ik ben nieuw in de beveiliging en had een vraagje waar ik wel antwoordt op kan vinden maar niet geheel snap

ik heb een contract van 50 uur en heb deze periode al 162 uur gewerkt, en sta aankomend weekend dus het oud en nieuw weekend op reserve (geen werktijd 09.00-17.00) nu wil ik graag weten of ze mij dat weekend kunnen verplichten te komen werken als er iemand ziek wordt.

ik heb een groeimodel contract.

wat ik tot zo ver heb kunnen terug vinden is dat ik wel verplicht kan worden tot overwerk, maar het is mij niet duidelijk tot hoever, tot 160 uur of daar 1 dienst boven of tot 176 uur?

wie kan mij vertellen of ik al vast plannen kan gaan maken of niet.

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 14:11 »
Zie hier:

Er zijn 2 vormen van een parttime contract:
1. Groeimodel: hierbij kan de werknemer niet verplicht worden tot een overschrijding van de
overeengekomen arbeidsduur boven een fulltime contract per loonperiode.
(bron CAO PB 2008/2010 blz.10)

Dus als jij niet wil of kan, dan mag je rustig nee zeggen.
Want ze kunnen je het niet verplichten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 14:18 »
In artikel 1 van de CAO, bij de definitie van een parttime contract, staat:

1. Groeimodel: hierbij kan de werknemer niet verplicht worden tot een overschrijding van de overeengekomen arbeidsduur boven een fulltime contract per loonperiode.

Je kunt dus niet verplicht worden om meer dan 160 uur per periode te werken. Maar alvorens je plannen maakt, lijkt het mij wel zo handig even je werkgever te informeren dat gezien het aantal uren dat jij al deze periode gewerkt hebt, jij er van uit gaat dat de aankomende blokdienst er geen gebeuik van jouw diensten zal worden gemaakt.

WeNNiuZz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 14:36 »
oke, dank je wel.

een full time contract is toch 160 uur ?

dus als ik het goed begrijp mogen ze me tot die 160 uur verplichten daarna alleen vragen? maar mag ik wel vrijwillig onbeperkt overwerken?

WeNNiuZz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 14:40 »
Je kunt dus niet verplicht worden om meer dan 160 uur per periode te werken. Maar alvorens je plannen maakt, lijkt het mij wel zo handig even je werkgever te informeren dat gezien het aantal uren dat jij al deze periode gewerkt hebt, jij er van uit gaat dat de aankomende blokdienst er geen gebeuik van jouw diensten zal worden gemaakt.[/quote]


volgens de UM kunnen ze mij nog 1 dienst extra verplichten, vandaar mijn vraag ook.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 14:45 »
Er bestaat ook nog zo iets als een Arbeidstijdenwet, hoewel veel werkgevers en werknemers daar liever niets van willen horen. Veel beveiligers werken ook regelmatig nachtdiensten, en in artikel 5:8 lid 2 van deze wet staat bijvoorbeeld:

In elke periode van 16 aaneengesloten weken waarin een werknemer 16 of meer malen arbeid in een nachtdienst verricht organiseert de werkgever, in afwijking van artikel 5:7, tweede lid, onderdeel c, de arbeid zodanig dat ten hoogste gemiddeld 40 uren per week arbeid wordt verricht in die periode van 16 aaneengesloten weken.

Verder zijn er nog meer regels, lees de ATW en de CAO er maar eens op na

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 14:48 »
Citaat van: WeNNjuZz

volgens de UM kunnen ze mij nog 1 dienst extra verplichten,


En ik (en Dimyo) geven je aan dat het volgens de CAO niet verplicht kan worden. Als jouw UM het beter denkt te weten, laat hem dan even het artikel in de CAO aangeven waarin staat dat dit wel mag? Overigens is dit dus precies de reden waarom ik aangaf eerst even contact op te nemen met je werkgever, omdat er een conflict kan ontstaan wanneer jij niet beschikbaar bent. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn namelijk 2 verschillende zaken.

WeNNiuZz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 15:24 »
Volgens de Unit manager mag er eens in de zoveel tijd (3 maanden) i.v.m. de bedrijfsbelangen een dienst verplicht gesteld worden boven de 160 uurige contract.

Dit stukje is geschreven door een collega.

WeNNiuZz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 15:28 »
[/quote]

En ik (en Dimyo) geven je aan dat het volgens de CAO niet verplicht kan worden. Als jouw UM het beter denkt te weten, laat hem dan even het artikel in de CAO aangeven waarin staat dat dit wel mag? Overigens is dit dus precies de reden waarom ik aangaf eerst even contact op te nemen met je werkgever, omdat er een conflict kan ontstaan wanneer jij niet beschikbaar bent. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn namelijk 2 verschillende zaken.[/quote]


planner daar heb je gelijk in, maar ik heb het hier al met de UM over gehad, dat ik dan graag vrij ben en blijf, hier was hij niet blij mee en gaf aan mij nog 1 dienst te kunnen verplichten. ivm dat ik Reserve sta in het rooster.

maar ik ga het er nog eens met hem over hebben morgen, maar weet nu wel dat hij het me mag vragen, maar niet kan verplichten.

bedankt tot zo ver.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 15:30 »
Citaat van: WeNNjuZz

Volgens de Unit manager mag er eens in de zoveel tijd (3 maanden) i.v.m. de bedrijfsbelangen een dienst verplicht gesteld worden boven de 160 uurige contract.


Zolang ik geen CAO artikel hoor, dan komt deze wijsheid gewoon uit de dikke duim van de UM. Dus als hij zegt dat dit mag, vraag dan even waar jij dat na kunt lezen, dat praat namelijk wat makkelijker...

By the way. Als de UM met artikel 22 lid 2 aankomt, zeg hem dan meteen maar even dat hij ook lid 4 vam dat artikel nog even goed leest....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 15:39 »
Ik merk het al, we hebben hier te maken met een UM/werkgever die de CAO op de voor hen meest gunstig manier uitlegd, hier en daar een aantal artikelen die de werknemers beschermd, negeert. Nog even een aardig artikel, waar jij binnenkort wellicht je voordeel mee kunt doen:

artikel 13, lid 2:

Indien een werknemer met een parttime contract in een aaneengesloten periode van 13 weken, in een regelmatig arbeidspatroon, structureel een arbeidstijd heeft gekend van meer dan het contractueel overeengekomen aantal uren, zal de arbeidsovereenkomst op verzoek van de werknemer vanaf de volgende loonperiode worden omgezet in de gemiddelde arbeidstijd van de afgelopen periode van 13 weken. Bij de telling worden de loonperioden 7, 8, 9 en 13 uitgesloten. Wel vindt doortelling plaats, d.w.z. na loonperiode 6 volgt periode 10 en na periode 12 volgt periode 1. Indien de vaste structurele arbeidstijd niet op hele uren uitkomt, wordt tot een half uur naar beneden afgerond, en een half uur en meer naar boven. Verwezen wordt naar artikel 7:610b BW. Het verzoek van de werknemer dient per aangetekend schrijven te worden ingediend bij de werkgever. De werkgever moet binnen 5 werkdagen zijn besluit schriftelijk kenbaar maken. Indien de werkgever niet binnen de 5 werkdagen op het verzoek heeft beslist, wordt de arbeidsduur aangepast overeenkomstig het verzoek van de werknemer.

Bart

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 18:02 »
Voordat je toch gaat werken met oud en nieuw. Dat valt in periode 13 en telt niet mee om je contracturen aan te laten passen.

Mvg Bart.
Dit protocol is slechts een hulpmiddel het kan en mag nimmer de plaats innemen van het eigen denken en handelen van de medewerker.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 23:40 »
Zelfs als periode 13 wel mee zou tellen, dan zouden deze uren tijdens niet meetellen, aangezien het overuren zijn.....

Marcel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 24
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 16:04 »
Volgens mij kan je aanstaande zondag gewoon ingezet worden op een dienst aangezien het een nieuwe periode is :P

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: partime contract en al 160 uur gewerkt
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 29 december 2011, 16:17 »
Dan ga jij er van uit dat de periodes, zoals de CAO aangeeft, op zondag beginnen. Maar de meeste bedrijven die ik ken laten de periodes op maandag beginnen.