Auteur Topic: Nieuwe CAO  (gelezen 7531 keer)

Hermann

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 24
  • Maarten, waar ben je mee bezig?
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Nieuwe CAO
« Gepost op: vrijdag 23 december 2011, 20:09 »
Minpunten Nieuwe CAO

- ATV dag afgeschaft: wordt eventueel een extra werkdag.
- Overwerk toeslag pas na 160 uur, dus de overwerktoeslag voor de eerste 8 uur verdwijnt in de zakken van de werkgever.
- Iedereen levert 1 verlofdag in:  30.000 beveiligers x 1 verlofdag =  ongeveer 700.00,00 euro die de werkgevers weer in hun zak steken.
- Vaste roosters verwijnen: sociaal leven de nek omgedraaid.
- Al twee jaar geen loonsverhoging, alleen komend jaar 2,3 % prijscompensatie.
- Vrijstelling van nachtdiensten als men 60 jaar is komt te vervallen.
- Leegloopuren worden het hele jaar bijgehouden, en zullen op de voormalige ATV dag moeten worden ingehaald.

Pluspunten:
- 0,8 uur verlof opbouwen per nachtdienst: een sigaar uit eigen doos dus.
- .........................?


\"Onze\" onderhandelaars van de vakbonden moesten zich diep schamen voor zo\'n resultaat, die hebben zich echt laten inpakken door de werkgevers!!!

Er rest ons als beveiligers nog maar één mogelijkheid en dat is tegen dit principeakkoord gaan stemmen.


Wat een ongelooflijk slecht onderhandelings resultaat leggen ze ons voor.... wat een schande.

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO
« Reactie #1 Gepost op: maandag 26 december 2011, 10:29 »
@Herman,

Ik heb even een vragen/ reacties achter jou punten gezet:

Minpunten Nieuwe CAO

- ATV dag afgeschaft: wordt eventueel een extra werkdag. (Deze wordt gecompenseerd een verhoging op het uursloon van 5,25% en ja deze kan gebruikt wordt om de leegloop uren op te vangen. En hoeveel nieuwe collega\'s zijn erbij gekomen, omdat we ADV hebben? )

- Overwerk toeslag pas na 160 uur, dus de overwerktoeslag voor de eerste 8 uur verdwijnt in de zakken van de werkgever. (Zal dat niet te maken hebben met de leegloop uren)

 - Iedereen levert 1 verlofdag in: 30.000 beveiligers x 1 verlofdag = ongeveer 700.00,00 euro die de werkgevers weer in hun zak steken.( Op een verlofdag vang ik toch iets meer dat € 23.33.)
 
 - Vaste roosters verwijnen: sociaal leven de nek omgedraaid. (Ver van te voren, moet je een rooster in huis hebben dat alleen nog in samenspraak met de betroffen collega mag wijzigen. En ja, ik weet ook wel dat er planners bestaan dit het toch gaan proberen. Hier moet men gelijk een meldpunt voor opzetten, die een leuke boete mag opleggen. Dat ten goede komt van de medewerkers.).

- Al twee jaar geen loonsverhoging, alleen komend jaar 2,3 % prijscompensatie. (Dit is een punt, waar ik het ook niet mee eens ben. Waarom krijgen we niets over 2011)

- Vrijstelling van nachtdiensten als men 60 jaar is komt te vervallen. (Als je om medische redenen geen nachtdiensten meer kan draaien, dan zal dit toch aangepast moeten worden)

- Leegloopuren worden het hele jaar bijgehouden, en zullen op de voormalige ATV dag moeten worden ingehaald. (Het systeem van leegloop uren, dus geld ontvangen voor het niets doen, is een heel duur systeem voor de werkgevers. En daarnaast ook nog eens asociaal systeem. Want de collega\'s die wel netjes aan hun uurtjes komen, krijgen ook niets extra\'s)
 
Pluspunten:
- 0,8 uur verlof opbouwen per nachtdienst: een sigaar uit eigen doos dus. (Dat moet je nog maar zien, want ik denk inderdaad dat dit ten koste gaat van de hoogte van de ort toeslagen).

Maar om nu al te roepen dat men tegen moet stemmen, vind ik wel ver gaan.
Dat er dingen in het CAO komen te staan, waar niet iedereen het mee eens is, dat is dus gelijk het probleem van een Collectief.
Om alle +/- 30000 werkzame collega\'s het naar de zin te maken is toch een probleem.
En ik denk dat het ook geld voor de werkgevers, de geschillende werkgevers zullen het ook niet altijd met elkaar eens zijn.
Het zijn tenslotte toch concurenten van elkaar.

Misschien moet er wel een \'A la Cart cao komen, waarin men mag kiezen.
Dat gebeurt wel vakker.

Als we dit nu al van tafel gaan vegen, zonder dat de laatste 20% bekend is, vind ik een slechte zaak.
En ik ben het ook niet met alles eens.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO
« Reactie #2 Gepost op: maandag 26 december 2011, 11:38 »
Citaat van: Dimyo

Als we dit nu al van tafel gaan vegen, zonder dat de laatste 20% bekend is, vind ik een slechte zaak.


Ik ook, daarom vind ik de manier waarop de Sociale partners, wat betreft de communicatie, dit aanpakken dan ook zo ongelukkig. Ze klagen dat er zoveel \"onzin\" wordt verteld, daar waar zij zelf de oorzaak zijn dat er zovaal onduidelijkheid is er ook geen poging doen om dit tegen te gaan. Om vervolgens het nog onduidelijker te maken door met een tussenakkoord te komen.

Citaat van: Dimyo

En ik ben het ook niet met alles eens.


Dat komt mooit uit, want ik ben het ook niet met alles wat jij zegt eens

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO
« Reactie #3 Gepost op: maandag 26 december 2011, 12:07 »
Daarom is het ook een prikbord.
Stel je voor, dat iedereen het maar met elkaar eens zou zijn.
Saaie boel. :)-D

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO
« Reactie #4 Gepost op: maandag 26 december 2011, 13:56 »
Precies....

Ray

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 15:58 »
Correct me if i\'m wrong, maarrrrrrr;

Is het niet al zo dat overwerktoeslag pas berekend zal worden boven 160 (of een dienst langer dan 9 uur)?

Veranderd daarin dus niks.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 16:02 »
Dat klopt, ware het niet dat als het goed is jij ook een ADV dag hebt gehad, en jij dus feitelijk maar (gemiddeld) 152 uur per loonperiode werkt en alle uren daarboven meteen overwerktoeslag krijgt.... En als jij een keer geen ADV hebt gehad, dan betekend dat automatisch dat jij in een andere periode 2 ADV dagen moet hebben, en dan al vanaf 144 gewerkte uren overwerktoeslag krijgt!

Ray

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 17:27 »
Ik heb een contract van 152 uur.

Pjotr

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO
« Reactie #8 Gepost op: maandag 2 januari 2012, 03:33 »
Ik vraag me zo langzamerhand af wiens belangen door de Unie-security worden behartigd
Maar het lijkt er toch steeds meer op dat het de belangen van de werkgevers zijn.