Auteur Topic: Loonsverhoging per 1 januari 2012  (gelezen 30144 keer)

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #15 Gepost op: maandag 28 november 2011, 03:00 »
Er is geen kiesdrempel. Maar vorige stemming hebben vele honderden leden gestemd en was er dus weldegelijk sprake van representatieve uitslag. Bij de andere vakbonden was er hetzelfde beeld en de vakbonden vertegenwoordigen meer dan 8.000 beveiligers. Dat is een behoorlijke organisatiegraad, zeker vergeleken met andere branches.

Ik zal er ieder geval voor zorgen dat de stemming niemand zal ontgaan.

Groet,

Maarten Hoelscher
De Unie

Robbbie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #16 Gepost op: maandag 28 november 2011, 10:55 »
DeZe 2,3% is gewoon de compensatie van de afgelopen 2 jaar.
Als de nieuwe CAO er Komt dan komt daar de normale CAO verhoging die ze nog moeten afspreken nog bij toch???.

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #17 Gepost op: maandag 28 november 2011, 12:07 »
Citaat van: Hls-m

De vakbond is pas akkoord als de leden gestemd hebben en in meerderheid voor zijn!


Zoals ik al geschreven heb in een andere discussie,
Waarom krijgen we dan eerst een brief dat er een akkoord is(er wordt niet gesproken over een principe akkoord)
En krijgen we weken later pas een stemformulier?
Dan hadden jullie het stemformulier direct bij de eerste brief moeten doen en die brief anders moeten formuleren.
Nu krijgen de leden het gevoel we mogen dan wel stemmen maar het akkoord is er toch al.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #18 Gepost op: maandag 28 november 2011, 12:11 »
Citaat van: Roelie

DeZe 2,3% is gewoon de compensatie van de afgelopen 2 jaar.


Dat klopt, ware het niet dat het getal alleen gebaseerd is op de prijsontwikkeling van 2011, en dat er geen rekening gehouden is met de prijsontwikkeling van 2010. Dat is een gepasserd station, je wordt niet geacht naar het verleden te kijken, maar slechts naar de toekomst....

Citaat van: Roelie

Als de nieuwe CAO er Komt dan komt daar de normale CAO verhoging die ze nog moeten afspreken nog bij toch???.


Er bestaat niet zo iets als een \"normale verhoging\". Als dat wel zo was, waarom zou je daar dan nog over onderhandelen? Jullie moet het echter doen met deze verhoging, verder is, zover ik het begrijp, afgesproken dat de wijzigingen die in de CAO plaats gaan vinden \"kostenneutraal\" zijn, wat zoveel inhoudt dat de gemiddelde beveiliger er niet voor of achter uit gaat. Hoe dat uit gaat vallen voor individuele beveiligers, tja dat is de vraag.....

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #19 Gepost op: maandag 28 november 2011, 17:45 »
Beste mensen,

Bij onderhandelingen sluit je eerst een akkoord af wat vervolgens aan de leden wordt voorgelegd. Pas als die akkoord zijn tekenen de vakbonden. Wijzen de ledenhet akkoord af dan gaat het naar de prullenbak. Zo werkt het al jaren, ook buiten de beveiliging.

En wa de normale verhoging betreft: indien je nog niet het maximum van je salarisschaal bereikt hebt, maak je een salarisstap. Maar die vindt plaats op je salarisdag, de dag dat je x jaar in dienst bent.

Grt
Maarten

Robbbie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 13:35 »
Citaat van: Hls-m

Beste mensen,

Bij onderhandelingen sluit je eerst een akkoord af wat vervolgens aan de leden wordt voorgelegd. Pas als die akkoord zijn tekenen de vakbonden. Wijzen de ledenhet akkoord af dan gaat het naar de prullenbak. Zo werkt het al jaren, ook buiten de beveiliging.

En wa de normale verhoging betreft: indien je nog niet het maximum van je salarisschaal bereikt hebt, maak je een salarisstap. Maar die vindt plaats op je salarisdag, de dag dat je x jaar in dienst bent.

Grt
Maarten


Waar ik op doel is dat die 2,3% over 2011 is dat snapte ik.
Ik bedoelde met de normale verhoging dat de nieuwe cao die nu in onderhandeling is komt daar dan ook nog weer een cao verhoging in voor die ingaat per 01-01-2012. Want anders schieten we er natuurlijk nog niks mee op als er pas halverwege dat jaar een verhoging komt dan hebben we in 2,5 jaar tijd er maar die 2,3% bij gekregen. Wat dus erg weinig is voor zo\'n lange periode.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 14:11 »
Citaat van: Roelie

Waar ik op doel is dat die 2,3% over 2011 is dat snapte ik.


Kennelijk niet

Citaat van: Roelie

Ik bedoelde met de normale verhoging dat de nieuwe cao die nu in onderhandeling is komt daar dan ook nog weer een cao verhoging in voor die ingaat per 01-01-2012


In de huidige onderhandelingen wordt er niet meer gesproken over een loonsverhoging. Die is namelijk al halverwege van dit jaar afgesproken, met als ingangsdatum loonperiode 1 2012

Citaat van: Roelie

Want anders schieten we er natuurlijk nog niks mee op als er pas halverwege dat jaar een verhoging komt dan hebben we in 2,5 jaar tijd er maar die 2,3% bij gekregen.


Nee, je krijgt in 2 jaar tijd 2,3% loonsverhoging. De laatste verhoging was in loonperiode 1 2010 (3%). Dat er in 2011 geen verhoging is geweest, dat was een half jaar geleden nog, \"onacceptabel\", alleen heeft de \"overgrote meerderheid\" hier toch voor gestemd....

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 01:42 »
De loonontwikkeling in de beveiliging is hoger dan de inflatie geweest. Het was voor ons op dat moment inderdaad onacceptabel maar toen de vakbonden actie voerden was er geen beveiliger, op een enkele uitzondering na, te bekennen! Wij kunnen het echt niet alleen hoor!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 09:07 »
Citaat van: Hls-m

Het was voor ons op dat moment inderdaad onacceptabel maar toen de vakbonden actie voerden was er geen beveiliger, op een enkele uitzondering na, te bekennen! Wij kunnen het echt niet alleen hoor!


Dat er bijna geen beveiliger te bekennen was toen er actie gevoerd hebben, dat valt niet te ontkennen. Maar het \"onacceptabel\" is uitgesproken NADAT de acties waren afgelopen (op 25 maart 2011)  en jullie weer om tafel zaten en besloten hebben op weg te gaan naar een nieuwe CAO..\"Een nullijn tot eind 2011 is voor de kaderleden echter ook niet acceptabel.\". Dat lijk mij vrij duidelijke taal, maar jullie hebben echter wel een loonsverhoging afgesproken, maar niet in 2011, maar per 1 januari 2012, wat eigenlijk onderdeel zou moeten zijn van de huidige onderhandelingen.

Dat er dus onbegrip is en dat bijvoorbeeld Roelie het niet meer snapt, dat komt omdat jullie vaak eerst krachtige woorden uitspreken, maar het resultaat vaak iets heel anders is als wat beveiligers (terecht) hadden verwacht/gehoopt op basis van eerder gedane uitspraken. Het zal allemaal wel politiek correct zijn, maar op die manier kom jij nooit dichter bij je achterban, sterker nog, de kloof wordt als maar groter....  En wat mij persoonlijk het meeste stoort is dat jullie ten eerste niet zelf een toelichting geven op een bereikt resultaat, in het bijzonder het verschil tussen wat de (kader) leden wilden en wat er bereikt is, maar vooral dat wanneer jullie desgevraagd net doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is, en nu ook nog de zwarte piet naar de beveiligers toespelen. Enige zelfrefelectie is denk ik op de plaats!

P.S. Op 25 maart schreven jullie ook nog: \"Wij zullen alles tot in de puntjes met jullie bespreken zodat iedereen weet van het wát en waaróm.\". Wellicht is het tijd om eens de daad bij het woord te voegen. Dit is iets waar alleen jullie zelf verantwoordelijk voor zijn....

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 10:18 »
Citaat van: Hls-m

Beste mensen,

Bij onderhandelingen sluit je eerst een akkoord af wat vervolgens aan de leden wordt voorgelegd. Pas als die akkoord zijn tekenen de vakbonden. Wijzen de ledenhet akkoord af dan gaat het naar de prullenbak. Zo werkt het al jaren, ook buiten de beveiliging.

En wa de normale verhoging betreft: indien je nog niet het maximum van je salarisschaal bereikt hebt, maak je een salarisstap. Maar die vindt plaats op je salarisdag, de dag dat je x jaar in dienst bent.

Grt
Maarten


communiceer dan is duidelijk naar de leden.
Zet dan ook net zoals in voorgaande jaren gedaan is dat er een principe akkoord is en niet dat er een akkoord is.
En waarom dan het stem formulier pas weken later dat had ook bij de eerste brief kunnen zitten.

En die opmerking van die normale verhoging vindt ik nergens op slaan er zijn er veel die al lang aan hun maximum zitten en die krijgen dus na 2 jaar pas 2,3%.
Terwijl (net zoals planner aangeeft) er door de kaderleden werdt geroepen dat de oude CAO pas zou worden verleng als er een loonsverhoging in 2011 aan vast zou zitten.
Hoe komen jullie trouwens aan die 2,3%? volgens hetCBS is het 2,6 %

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 11:11 »
Omdat wij verkiezingen voorbereiden en samen laten vallen met de verkiezingen bij andere vaakbonden. Voorbereiding vergt enige tijd. En het cijfer dat is afgesproken is het geschoonde prijsindexcijfer en dat is 2,3%. dat cijfer wordt overigens ook al jaren gebruikt voor verhoging van de nominale vergoedingen in de cao.

En wat communicatie betreft: wij doen nog beter ons best. Voor onze leden hebben wij de komende weken een cao-spreekuur ingericht waar zij met vragen over de nieuwe cao terecht kunnen.

Groet,
Maarten

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 11:54 »
Citaat van: Hls-m

Omdat wij verkiezingen voorbereiden en samen laten vallen met de verkiezingen bij andere vaakbonden. Voorbereiding vergt enige tijd.


Dat is toch geen argument. Als je een principe akkoord sluit dan kan je toch ook meteen een datum afspreken waarop er duidelijkheid moet zijn (ik neem zelfs aan dat dat gebeurt). En als je een brief schrijft met de aankondiging van het (principe) akkoord, dan kan je daar toch een zin inzetten dat er binnenkort (als je geen datum wilt noemen) gestemd kan gaan worden.

En hoe lang moeten die voorbereidingen duren. Op internet pas je de pagina van de laatste verkiezing even aan met de juiste datum en informatie waarover gestemd kan worden (het formulier van de vorige verkiezing staat nog steeds op jullie site), ja maakt even een stemformulier en koppelt dat aan een bestand met adressen van leden werkzaam in de beveiliging. Zo moeilijk is het toch allemaal niet? Probeer nu eens in te zien dat de communicatie beter kan?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:21 »
Voorbereiding vergt wel degelijk tijd. Er zijn verschillende afdelingen bij betrokken zoals het secretariaat, de ledenadministratie en de afdeling Communicatie. Het nieuws hebben wij 8 juli vers van de pers gemeld en een week later, 7 dagen, kwam het bericht op de mat over de stemming. Brieven zijn dus 5 dagen, met twee weekenddagen ertussen, later verzonden. Je kunt ook op alle slakken zout gaan leggen....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:49 »
IK heb het niet in het bijzonder over dit punt. Maar ook ik was een aantal dagen in verwarrind, omdat er in de eerste berichten nergens werd gesproken over het gegeven dat het een p[rincipe akkkord was en dat het aan de leden werd voorgelegd.

http://beveiliging.startpagina.nl/prikbord/14230864/cao-particuliere-beveiliging-verlengd-tot-1-januari-2012#msg-14230864

En dat was,  zoals ik al eerder schreef, simpel te voorkomen geweest door slechts 1 zinnetje toe te voegen.

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 15:23 »
Was inderdaad beter geweest. Ik zal er voortaan extra op letten!