Auteur Topic: Loonsverhoging per 1 januari 2012  (gelezen 30081 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Gepost op: maandag 21 november 2011, 10:50 »
Eindelijk is er iets definitiefs bekend over wat er op 1 januari staat te gebeuren. Hoewel er steeds werd gesproken over 2,6 en 2,7 % loonsverhoging, is het definitieve getal uiteindelijk 2,3 % geworden.

http://www.uniesecurity.nl/Nieuws/tabid/357/articleType/ArticleView/articleId/2395/Particuliere-beveiliging-loonsverhoging-per-1-januari-2012-is-23.aspx

Volgens de Unie een \"mooi\" percentage, omdat de gemiddelde loonstijging in Nederland 1,5% bedraagt. Dat klinkt leuk en aardig, ware het niet dat de Unie (en ook de andere bonden) het gegeven dat er in het afgelopen jaar GEEN loonstijging is geweest doodzwijgen.

Een ander opmerkelijke opmerking is dat de Unie constateert dat er over de nieuwe CAO de wildste geruchten de ronde doen. Dat zij door de gebrekkige informatievoorziening zelf verantwoordelijk zijn voor deze situatie ontgaat ze kennelijk. En het mooste is nog dat zij verwijzen naar hun site om te weten hoe het nu echt zit, maar dat er op die site helemaal niets staat over hoe het nu toch precies zit, ach dat mag de pret ook niet drukken....

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 01:34 »
Beste planner,

Het percentage is inderdaad over 2011 en niet over 2010. Maar dat is oud nieuws wat wij absoluut niet onder stoelen of banken steken. Nu niet en ook niet afgelopen zomer toen wij de verlengde cao aan onze leden voorlegden. In de zomer van 2010 hebben wij actie gevoerd waarvan het resultaat bekend is, namelijk geen!

En wanneer je het nIeuws wilt volgen, kun je dat inderdaad op onze website vinden. Zodra er nieuws is! En wat de gebrekkige informatie betreft: wij hebben zeven bijeenkomsten georganiseerd door het hele land waarin wij iedereen die dat wilde op de hoogte hebben gesteld van de weg naar de nieuwe cao. Ik vind daar eerlijk gezegd niets gebrekkigs aan.  Wat je bovendien vergeet te vermelden is dat wij tevens verwijzen naar www.particulierebeveiliging.com waar wij gezamenlijk met de andere sociale partners alle werknemers en werkgevers op de hoogte houden. Dat is de afspraak.

Zodra er echt nieuws is, zullen wij onze leden hiervan uiteraard op de hoogte stellen. Niet alleen via onze website www.uniesecurity.nl maar ook via onze Facebookpagina, per post en e-mail. Per slot van rekening zullen de leden moeten oordelen of die nieuwe cao er komen gaat. Ik hoop het, in het belang van alle beveiligers.

Tot slot: of het percentage \'mooi\' is daar kunnen we over van mening verschillen. Het is wel het gevolg van afspraken die gemaakt zijn en die door onze leden met overgrote meerderheid zijn goedgekeurd. En daarin was bepaald dat het geschoonde prijsindexcijfer oktober 2011 de salarisaanpassing per eerste loonperiode 2012 zou worden. Dat is zoals je schrijft 2,3% geworden en dat is, zeker afgezet tegen wat er elders in de BV Nederland gebeurt, een mooi resultaat.

Met vriendelijke groet,

Maarten Hoelscher
De Unie Security

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 10:39 »
Maarten,

Natuurlijk heeft een ieder de kans gehad om naar een bijeenkomst te komen, hoewel ik niet geloof dat er ruimte was voor 30.000 leden, maar dat ter zijde. Ik heb daartoe dan ook regelmatig opgeroepen. Maar het zal jullie, net als mij,  geenszins verbaasd hebben dat er zeer weinig mensen op zijn komen dagen tijdens die bijeenkomsten. Daar kan je een mening over hebben, maar goed, het is een gegeven.

Op de website http://Http://www.beveiligersinactie.nl hebben de vakbonden een tijd lang gezamelijk opgetrokken om informatie te geven omtrent de onderhandelingen. Op die site is ook al veelvuldig de gebrekkige communicatie aangehaald, en daarin zou verbetering komen. Ik zie die verbetering echter niet. Sterker nog, de site ging op zwart en het werd stil.

De sociale partners hebben besloten om een externe partij in te schakelen om te komen tot een geheeld nieuwe CAO. Tot mijn verbazing werd gesteld dat er \"goede hoop was om er voor 1 juli uit te zijn\". Dat zou beteken dat alles in een maand of 3 klaar zou moeten zijn. Gezien het verleden natuurlijk een belachelijke uitspraak,

Wat betreft de loonsverhoging. Even wat citaten van jullie website

25 maart: \"Men was blij met de 3% loonsverhoging van 2010 en niemand verwacht een stevige verhoging dit jaar. Een nullijn tot eind 2011 is voor de kaderleden echter ook niet acceptabel.\"
11 april: \"De nawerking van de cao loopt tot 1 juli a.s. en voor die tijd moeten we er eigenlijk uit zijn. Of dat lukt valt nog te bezien; misschien moeten we de huidige cao wel voor een korte tijd verlengen maar dat is nog even toekomstmuziek\"
30 juni: \"De Unie en andere werknemersorganisaties leggen aan de achterbannen positief voor om de lonen met ingang van januari 2012 te verhogen conform de prijsontwikkeling 2011.\"

In 3 maanden tijd wordt het \"onacceptabel\" uitgesproken door de kaderleden vertaald in een positief advies om toch akkoord te gaan.

7 juli: \"Geen nieuwe cao zonder loonsverhoging!\"

Op zich klopt het, alleen is het kennelijk geen enkel probleem dat de oude CAO 2 x wel voor in totaal 1,5 jaar kan worden verlengd zonder loonsverhoging, ondanks dat het voor de kaderleden eerder als onacceptabel werd gekwalificeerd. Een kniesoor die daar op let...

15 juli: \"Achteraf wordt dus de prijsinflatie over 2011 voor de volle 100% gecompenseerd!\"

Klopt ook, maar over een compensatie van de prijsinflatie van 2010 daar heeft niemand het over.

Ik zie een duidelijk patroon in dit geheel, namelijk dat er zeer selectief nieuws gebracht wordt, en vooral alleen dat wat er positief uitziet, maar vooral niet hetgeen er negatief uitziet. Begrijp me niet verkeerd. In de huidige economische omstandigheden is een loonsverhoging van 2,3 % zeker niet slecht, maar zet het wel in het juiste perspectief. En het kan echt geen kwaad om periodiek gewoon even een update te geven over de voortgang, ook al is er nog helemaal niet concreets te melden. En als er tijdens de bijeenkomsten wel tekst en uitleg gegeven kan worden, zie ik werkelijk niet in waarom daar ook niet een duidelijk verhaal over op de verschillende websites kan worden gemaakt. Jullie constateren zelf dat er \"de wildste greuchten\" de ronde doen, maar doen er vervolgens helemaal niets aan om deze geruchten te ontzenuwen, maar blijven er alleen maar op wijzen dat iedereen de kans heeft gehad of maar even moet bellen.

Ik zou dus zeggen, ga massaal bellen, wellicht dat de bonden dan wel bedenken dat 1 keer het verhaal goed vertellen veel effectiever is....

En wat betreft de \"overgrote\" meerderheid van positieve stemmen. Ik ben vooral erg benieuwd naar de absolute aantallen van die meerderheid, en niet zozeer naar het percentage van de uitgebrachte stemmen?


http://www.unie.nl/Nieuws/Actueelnieuws/tabid/213/articleType/ArticleView/articleId/685/Toekomst-cao-beveiliging.aspx
http://www.unie.nl/Nieuws/Actueelnieuws/tabid/213/articleType/ArticleView/articleId/732/Cao-Particuliere-Beveiliging.aspx
http://www.unie.nl/Nieuws/Actueelnieuws/tabid/213/articleType/ArticleView/articleId/896/Cao-particuliere-beveiliging.aspx
http://www.unie.nl/Nieuws/Actueelnieuws/tabid/213/articleType/ArticleView/articleId/906/De-Unie-Security-en-werkgevers-verlengen-cao.aspx

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 15:24 »
Beste planner,

Om met het laatste te beginnen. Er zijn vele honderden stemmen uitgebracht!

En dan de communicatie: er is afgesproken via de website van het Sociaal Fonds te communiceren en daar houden wij ons aan.in het komende nummer van Security 4 U zal een update staan zodat iedereen bij is voor dit moment. Maar er wijzigen zaken en dat maakt commnicatie lastig. We horen wel de wildste geruchten zoals ouderendagen die verdwijnen. Dat kan aan de commuicatie liggen maar we hebben wel degelijk de gelegenheid geboden om goed geInformeerd te worden. En als het nodig was, mensen moesten zich opgeven voor de bijeenkomsten, hadden we de Rai afgehuurd!

Je citeert onze website correct. Er wordt gesproken over een nawerking van een jaar. Inmiddels hebben wij, na goedkeuring van deleden, de cao met zes maanden verlengd waardoor er minder druk zat op het, inderdaad, ambitieuze traject om tot een nieuwe cao te komen. En we zijn er nog niet uit. Er zullen nog \'harde noten\' gekraakt moeten worden maar we zijn vastberaden eruit te komen. Niet voor ons zelf maar voor de beveiligers.

Onderhandelen is niet eisen neerleggen en die ingewilligd zien worden, dat weet je. Ook wij hadden graag over 2010 een loonsverhoging gezien. Dat zat er echter niet in. En daar kan je heel lang bij stilstaan; wij richten ons liever op de toekomst met daarin een goede cao want de huidige voldoet al lang niet meer. En leden kunnen altijd bellen, wij staan ze graag te woord. Zoj kunnen mij bereiken op nummer 0345-851098. Ook niet-leden kunnen bijons terecht met vragen: voor hun hebben wij speciaal de cao-telefoon ingericht. Deze is te bereiken via 0345-851936.

En als jij hierover verder wilt praten, bel mij dan. Ik ga graag met je in gesprek. Mijn nummer staat hierboven.

Groet,

Maarten Hoelscher
De Unie Security

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 18:07 »
Citaat van: Hls-m

Om met het laatste te beginnen. Er zijn vele honderden stemmen uitgebracht!


Precies. Er is dus een (heel) kleine minderheid van alle beveiligers en zelfs een kleine minderheid van de leden in de beveiliging, die uberhaupt stemt. Dat daarvan de meerderheid voor stemt dat zal best, om om dat te vertalen in \"de overgrote meerderheid stemt voor\" dat gaat mij wat te ver....

Citaat van: Hls-m

En dan de communicatie: er is afgesproken via de website van het Sociaal Fonds te communiceren en daar houden wij ons aan.


Prima, maar communiceer daar daar dan ook. Er staat een heel summier verhaal waar in grote lijnen staat waar het over gaat, inhoudelijk is er echter nergens informatie te vinden.

Citaat van: Hls-m

in het komende nummer van Security 4 U zal een update staan zodat iedereen bij is voor dit moment


Moet iedereen die informatie wil dan dat blad gaan kopen?

Citaat van: Hls-m

Maar er wijzigen zaken en dat maakt commnicatie lastig


Ongeloofelijk! Dat is nu juist zo handig aan een website. Jullie gaan wel in een blad iets schrijven, wat wellicht bij het uitkomen al weer achterhaald is, maar gewoon een website bijhouden met actuele zaken dat is te moeilijk. De tijd die jij hier nu hebt besteed om mij en anderen uit te leggen dat er aan jullie communicatie niets mankeert, tesamen met de tijd die jij en/of anderen moeten nemen als mensen gaan bellen, had je volgens mij veel beter kunnen gebruiken om een verhaal te schrijven over de stand van zaken op dit moment....En zoals gezegd, op www.beveiligersinactie.nl was er al een hoop kritiek op de communicatie, dat zou verbeteren en de site zou \"binnenkort\" aangepast worden. Inmiddels zijn we meer dan een half jaar verder en er staat nog niets en op de site van het Sociaal fonds staan wat hoofdlijnen. Nee, dat is echt een verbetering.

Citaat van: Hls-m

Dat kan aan de commuicatie liggen


Vraag jij je dat werkelijk af?

Citaat van: Hls-m

maar we hebben wel degelijk de gelegenheid geboden om goed geInformeerd te worden.


En als je om wat voor reden dan ook daar niet bij was dan heb je dus lekker pech....

Citaat van: Hls-m

Onderhandelen is niet eisen neerleggen en die ingewilligd zien worden, dat weet je.


Inderdaad. Bij onderhandelen is het een kwestie van geven en nemen. Het valt mij alleen op dat er voor de onderhandelingen vaak (te) hoog ingezet wordt, en dat er achteraf, wanneer er iets totaal anders is uitgekomen, geen woord meer gerept wordt wat men had willen hebben en men uitermate gelukkig is met het behaalde resultaat.

Citaat van: Hls-m

Ook wij hadden graag over 2010 een loonsverhoging gezien. Dat zat er echter niet in.


Dat zal best. maar als je eerst roept dat iets onacceptabel is, dan lijkt het mij dat je toch in ieder geval verantwoording aflegt waarom je er dan toch mee akkoord gaat. Jij zegt nu dat het er niet in zat. Dat is voor het eerst dat iemand van de vakbonden daar in het openbaar uberhaupt iets over zegt, het is tot nu toe gewoon doodgezwegen....

Citaat van: Hls-m

En daar kan je heel lang bij stilstaan;


Dat zeg ik niet, ik zeg dat je er bij stil moet staan en er in ieder geval iets mee moet doen. En uit het verleden kan je wel leren. Even een ander voorbeeld wat hier naadloos bij aansluit. Een aantal jaar geleden werd er ingezet op een verhoging van de lonen halverwege het kalenderjaar. Toen dat niet haalbaar bleek was het argument \"dat de lonen altijd in periode 1 werden aangepast\". Op zich natuurlijk een onzin argument, want zoals je hier aangeeft, je moet niet naar het verleden maar naar de toekomst kijken, en iets wat altijd was hoeft natuurlijk niet altijd zo te blijven, vandaar bijvoorbeeld ook de nieuwe CAO. En als dat wel zo logisch is, dan vraag ik mij vervolgens af waarom je dan de onderhandelingen met deze eis ingaat?

En als het zo logisch is om de lonen per loonperiode 1 te verhogen, waarom is dat dan niet in loonperiode 1 van 2011 gebeurt? Binnen de korste tijd was de loonsverhoging per loonperiode 1 van 2012 geregeld, dus ik zie werkelijk niet waarom dat verleden jaar ook niet kon bij de eerste verlenging van de CAO? En als het niet logisch is om tussentijds te verhogen, waarom wordt er dan in maart 2011 weer gesteld dat het onacceptabel is om de CAO te verlengen zonder loonsverhoging, wat dus impliceert dat er een tussentijdse verhoging moest komen.

Ik kan het allemaal niet meer volgen, en dan kan je wel naar de toekomst willen kijken, maar ik zie in het verleden steeds weer hetzefde patroon.

Citaat van: Hls-m

wij richten ons liever op de toekomst met daarin een goede cao want de huidige voldoet al lang niet meer


Dat hoef je mij niet te vertellen, dat roep ik al vele jaren maar het enige wat er kwam was meer onduidelijkheid. En van wat ik tot nu toe heb gezien en gehoord acht ik de kans behoorlijk groot dat er ook weer een hoop onduidelijkheid gaat ontstaan.

Citaat van: Hls-m

En als jij hierover verder wilt praten, bel mij dan. Ik ga graag met je in gesprek. Mijn nummer staat hierboven


Het gaat helemaal niet om mij. Het gaat er om dat iedereen goed geinformeerd wordt. Ik weet heus wel waar ik mijn informatie moet halen. Ik vind het alleen bijzonder vreemd dat ik de informatie moet gaan halen, en dat deze niet gewoon voor iedereen die dat wil beschikbaar is!

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 18:59 »
@ Planner

Ik ben het helemaal met je eens.
De informatie die je krijg omdat je om een of andere reden niet bij een voorlichtings bijeenkomst kon zijn is waardeloos.
Ik heb naar het FNV al een paar maal een mail gestuurd over en daar ook geklaagd over de voorlichting, heb slechts 1 keer een antwoord ontvangen waarin ze zich verschuilen achter deze bijeenkomsten.

Als je daar de vraag stel waarom ze niet vastgehouden hebben aan de eis dat als de oude CAO nog een keer verlengd zou moeten worden dat er dan een loonsverhoging moest komen,krijg je als antwoord die komt er per 01-01-12, waar de leden volgens de bonden mee hebben ingestemd.
Alleen bevreemd het me wel dat ik eerst een brief thuis kreeg waarin stond dat de werkgevers en de bonden tot overeenstemming waren gekomen om de lonen per 01-01-12 te verhogen het inflatie percentage van Oktober 2011.
Pas enkele weken later, nadat er door een aantal leden hierop commentaar was gegeven mochten we hierover stemmen, wat in mijn ogen totaal geen zin meer had daar de bonden en werkgevers hierop al ja hadden gezegd.
Naar mijn gevoel lopen de bonden leuk mee aan het handje van de werkgevers.

Tamaris

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 19:47 »
Waar konden wij stemmen dan?? Mij is helemaal niks bekend!!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 21:38 »
Citaat van: Johan

Pas enkele weken later, nadat er door een aantal leden hierop commentaar was gegeven mochten we hierover stemmen, wat in mijn ogen totaal geen zin meer had daar de bonden en werkgevers hierop al ja hadden gezegd.

 
Dat is de normale gang van zaken. De sociale partners onderhandelen en komen tot een principeakkoord. Dat wordt vervolgens voorgelegd aan de achterban die daarover gaat stemmen. Als dan de meerderheid tegen is, zullen de vakbonden weer terug moeten naar de onderhandelingstafel.

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 21:46 »
normaal is het een principeakkoord inderdaad.Bij vorige CAO onderhandelingen stond dat ook in de brief die we dan kregen daar werdt in de brief niet over gesproken daarin stond duidelijk dat ze een akkoord hadden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 21:53 »
En daarmee wordt dus een principe akkoord bedoeld. Je geeft toch ook aan dat er gestemd kon worden? Het is alleen slechts een zeer kleine groep die van het stemrecht gebruik maakt, en veelal stemmen die \"in grote meerderheid\" voor. En de bonden vinden dat kennelijk best. Lekker makkelijk, want stel je nu toch eens voor als een veel grotere groep gaat stemmen en dat het resultaat dan \"tegen\" is.....

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 21:59 »
In de eerste brief , waarin werdt aangegeven dat ze een akkorod hadden, werdt niet over stemmen gesproken,
We kregen pas weken later een brief dat we konden stemmen
Na (als ik kijk op een prikbord van mijn werkgever) diverse vragen van leden hoe het mogelijk was dat er een akkoord was gesloten zonder de leden te laten stemmen.
Dat er slechts weinig leden stemmen ben ik met je eens en de bonden zullen dar inderdaad dolblij mee zijn.
Des te eerder kunnen ze zeggen dat ze een goed resultaat hebben bereikt

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 22:10 »
Dat weet ik. Ik heb op dit prikbord daar in eerste instantie ook mijn verbazing over uitgesproken...

http://www.beveiliging-prikbord.nl/read.php?16,14230864,14230864#msg-14230864

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 03:23 »
Beste mensen,

Ik kan leden niet dwingen om te stemmen en ik heb het liefst een zo hoog mogelijke opkomst.

Maar waar komt toch al dat wantrouwen tegenover vakbonden vandaan? Wij zijn er voor jullie en hebben alleen jullie belang voor ogen.

En wat de informatie betreft: die komt er echt maar nog niets is zeker. Tot er een akkoord gesloten is,kan nog alles wijzigen. En dat ik leden oproep mij vooral te bellen heeft te maken met het feit dat ik persoonlijk contact belangrijk vind. Zo krijg ik mijn informatie wat er onder beveiligers leeft.

En planner: ons magazine oef je iet te kopen. Het wordt gratis verspreid onder beveiligers door kaderleden. Voorts staat het digitale exemplaar op onze website www.uniesecurity.nl. Ik zou zeggen: neem eens een kijkje. Het volgende nummer verschijnt de eerste week van december met daarin een beknopt overzicht van de belangrijkste zaken die in het \'80% document\' staan.

Groet,

Maarten Hoelscher
De Unie

P.S. Als je echt wilt meepraten en - beslissen kun je altijd lid worden. Van harte welkom! Dat geldt overigens ook voor de collega vakbonden!

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 25 november 2011, 21:53 »
De vakbond is pas akkoord als de leden gestemd hebben en in meerderheid voor zijn!

Petrus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012
« Reactie #14 Gepost op: zondag 27 november 2011, 12:15 »
Citaat van: Hls-m

De vakbond is pas akkoord als de leden gestemd hebben en in meerderheid voor zijn!


Begrijpelijk, is er sit keer ook zo iets als een kiesdrempel hoeveel leden minimaal gestemd moeten hebben.