Auteur Topic: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder  (gelezen 28295 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 16:42 »
Citaat van: Roelie

vindt het ook nergens op slaan dat het dan vergelijken wordt met een andere cao kwo ORT.


Dat vergelijken doen jouw collega\'s steeds...

Citaat van: Roelie

De ort is gewoon slecht. die moet een stukje hoger minsten naar 20% 30% en 50%. met behoud van dezelfde ingangs tijden


Noem eens een argument waarom de ORT toeslagen \"slecht\" zijn? Als jij wilt dat de bonden dit inbengen dan zullen zij toch met argumenten moeten komen....

Citaat van: Roelie

Ik snap ook niks van de werktijden


Dat is inmiddels wel duidelijk ja. Ik denk dat jij echt even de bond moet gaan bellen! Overigens geef jij wel duidelijk het probleem aan waar het bij dist soort trajecten altijd zo moeizaam gaat. Onderhandelingen is geven en nemen. Als je het alleen financieel bekijkt zijn er veel zaken waar de werknemer op vooruit gaat. Inmddiels zijn er ook een aantal zaken boven water gekomen waar de werknemers er op achteruit gaan, bijvoorbeeld de eerste 8 overuren, die slechts als meeruren betaald worden. Maar de afspraak is gemaakt dat alles kostenneutraal moet, daar waar jij op elke punt er in ieder geval niet op achteruit, maar het lieftst op vooruit zou willen. Dat gaat natuurlijk niet, alleen is het jammer dat de bonden vooral roepen wat er beter wordt, maar niet wat er volgens hen voor ingeleverd moet worden.

Wat betreft dat kostenneutraal heb ik nog wel een leuke vraag voor Maarten. Hoe weet jij dat het akkoord dat er uiteindelijk komt kostenneutraal is?

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 17:59 »
Ik heb ooknog een vraag voor Maarten
Er wordt telekns geschreven dat de 160 uur contracten terug gaan naar 152, maar hoe zit het met de contracten die lager zijn bijvoorbeeld je hebt nu een 152 uurs contract blijf dit 152 of ga je terug naar 144?

Bart

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 2 december 2011, 11:03 »
Citaat van: johan

Er wordt telekns geschreven dat de 160 uur contracten terug gaan naar 152, maar hoe zit het met de contracten die lager zijn bijvoorbeeld je hebt nu een 152 uurs contract blijf dit 152 of ga je terug naar 144?


Dat vraag ik me ook af. Of de 3de mogelijkheid. Gaat het naar Rato?
Dit protocol is slechts een hulpmiddel het kan en mag nimmer de plaats innemen van het eigen denken en handelen van de medewerker.

Richard1969

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 15 december 2011, 08:54 »
Op twitter schrijft Yolanda Reus (vakbond FNV) :

Vragen cao PB blijven..topscorer: mag mijn 160 uurs contract straks worden ingekort tot 152 en verdien ik dan ook minder?

Antwoord: of het mág wordt onderzocht, maar doordat je uurloon 5,25% stijgt ga je in principe niet minder verdienen.


Toch vreemd dat dat nu nog onderzocht moet worden.

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 23 december 2011, 05:17 »
De zaken die nu in het 80% document staan pakken niet slechter uit.

Stel je hebt 7 nachtdiensten, 4 weekenddiensten, 4 avonddienst (ma/vr) en 4 dagdiensten (ma/vr) = 19 diensten x 8 uur= 152 uur en 8 ADV uren = 160 uur (fulltime nu).
Wordt we het eens en de ADV dagen gaan op de schop en we krijgen 5,25% p/u voor terug.
Daarnaast krijg je voor 10 nachtdienst 8 uur terug of bij minder dan 10 nachtdienst naar ratio.
Met 7 nachtdiensten is de compensatie 5.6 uur   (8 uur/10 nachtdiensten = 0,8 uur)
Dus dan werk je 152 uur + 5.6 uur compensatie voor de nachtdiensten = 157,6 uur maal je uurloon verhoogt met 7,55% (compensatie ADV 5.25%+ 2.3% verhoging van het uurloon).
Wie gaat rekenen, komt erachter dat je erop vooruit gaat.

Maar ook collega\'s die overal ingezet worden, gaan er niet op achteruit.
Want de meeste diensten zijn 8 uur.

Ik vind dat er een keuze systeem moet komen voor de compensatie uren die we misschien gaan ontvangen.
En dan met de keuze, uitbetalen of gebruiken om verlof uren op te bouwen.

Maar waar zit nu dat addertje:
We leveren 1 vakantiedag in (dus 8 uur)
Als niet aan je contacturen komt in 19 dagen, dan kunnen ze je nog 1 dag inzetten.
Overuren gaan pas uitbetaald worden na 160 uur.

Wat ik denk, dat de leegloop uren komen te vervallen.
Dit is al jaren een doorn in het oog van de werkgevers, dit kost ze veel geld.
Dat is volgens mij ook gelijk de reden dat men je 20 dagen kan laten werken om aan je contract uren te komen.
Hier is wat voor te zeggen.
Persoonlijk vind ik het van de zote dat men voor het niets doen, toch volledig betaald moet word.
Want collega\'s die netjes aan hun uurtjes komen met werken, worden benadeelt door dit systeem.
De collega die bijvoorbeeld maar 148 uren draaien + 8 ADV komen nog altijd 4 uren te kort periode.
En dat 13 periodes lang, reken maar uit.
Dan kan je gaan roepen dat ze er niets aan kunnen doen, klopt.
Maar dat kan de werkgever, planner en ik ook niet.
En deze leegloop uren kunnen zij ook niet verhalen op een opdrachtgever.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 23 december 2011, 13:47 »
Er zit 1 belangrijke fout in jouw logica. Want jij noemt nu een voorbeeld waarbij jij (er van uit gaande dat jouw berekeningen juist zijn, ik heb het niet negekeken) er op vooruit zou gaan. Maar er is een belangrijke afspraak gemaakt, namelijk dat alle voorstellen \"kostenneutraal\" zullen zijn. Dat betekend dat werkgevers in totaal hetzelfde kwijt zullen zijn aan personeelskosten. En dat betekend heel simpel, dat wanneer je de CAO gaat wijzigen, welke keuzes er ook gemaakt worden, dat er werknemers zijn die er op vooruit gaan, daar waar andere er op achteruit gaan.. Bovendien ga jij uit van hetgeen nu bekend is (80%), wellicht komen in de andere 20% nog wel zaken te staan die in jouw voorbeeld ongunstig(er) uit zullen pakken. En dat is dus precies wat er ook staat:

[\"i]Cao-partijen zijn zich er dan ook van bewust dat dit ten koste zou kunnen gaan van de reeds in de huidige cao opgenomen arbeidsvoorwaarden.[/i]\"

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #36 Gepost op: maandag 26 december 2011, 09:40 »
@Planner, allereerst, fijne dagen.

Daarom zeg ik ook:\"De zaken die nu in het 80% document staan pakken niet slechter uit.\".

En als je tussen de regels doorleest, staat er in het document dat men nog over de ORT willen praten.
Ik ga er vanuit, dat we daar niet op vooruit gaan.(zie de quote onder dit bericht)

Want ik kan me nog herinneren, dat de werkgevers de toeslag in het weekend op de dag en avonddiensten wilden verlagen omdat er in andere sectoren er geen of een lagere toeslag wordt betaald als je tussen 7:00 en 19:00 uur werkt in het weekend.
Maar met het opheffen van leegloop uren, werkt al aardig kosten neutraal.
Want dit zijn dure uren voor een werkgever. (daar zal jij als Planner toch mee eens zijn?)
En dan de extra compensatie uren die men krijgt als men een nachtdienst werkt, moet ergens vandaan komen.
Deze gaan we echt niet voor niets krijgen, want cadeautjes worden er niet gegeven.

Ik ben me ervan bewust, dat in die laatste 20% er nog wel gehakt gaat worden, want zoals jij al schrijft:\"wellicht komen in de andere 20% nog wel zaken te staan die in jouw voorbeeld ongunstig(er) uit zullen pakken. En dat is dus precies wat er ook staat:
[\"i]Cao-partijen zijn zich er dan ook van bewust dat dit ten koste zou kunnen gaan van de reeds in de huidige cao opgenomen arbeidsvoorwaarden.[/i]\".

Beste prikkers,

Allemaal fijne feestdagen toegewenst.

Citaat
De ORT toeslagen blijven bestaan, maar de hoogte van de toeslagen maakt onderdeel uit van de komende cao onderhandelingen. Er is immers afgesproken dat de nieuwe werktijdenregeling kostenneutraal dient te zijn.Geplaatst op 24 november 2011

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #37 Gepost op: maandag 26 december 2011, 11:33 »
Citaat van: Dimyo

Daarom zeg ik ook:\"De zaken die nu in het 80% document staan pakken niet slechter uit.\".


Dan heb je niet begrepen wat ik schreef, want ik geef aan, dat wat voor keuzes er ook gemaakt worden, wanneer daarbij de afspraak is gemaakt dat het ksotenneutraal moet, het niet anders kan dat er beveiligers zijn die er beter van worden, maar ook beveiligers die er slechter van worden. Er van uitgaande dat jouw berekening klopt ga jij er met dat voorbeeld rooster kennelijk van uit dat je er op vooruit gaat, met als gevolg dat andere collega\'s met andere roosters er op achteruit gaan. En ik ben al vele beveiligers tegengekomen die het absoluut niet met jouw eens zijn en denken (of berekend hebben) dat zij er op achteruit gaan.

Overigen zet ik bij vele van die berekeningen, zo ook de jouwe, vraagtekens bij aan de juistheid ervan. Er zitten soms rekeningfouten in, logica fouten en/of men licht er onderdelen uit, terwijl je het totaal plaatje in de juiste context moet beoordelen. En dat is een probleem, want zelfs de bonden geven aan dat zij het niet op individueel niveau kunnen berekenen. De leden van de vakbonden moeten wel individueel een keuze maken terwijl men dus niet goed weet wat het nu precies voor consequenties heeft.

Maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. Alles in het 80% document is nog onder voorbehoud, het principe akkoord wat nu op tafel ligt is dat niet.  En dat is waar binnenkort als eerst over gestemd moet worden. Wat hoewel het verleden heeft geleerd dat vrijwel alles wat geprensenteerd wordt met (overgorte) meerderheid wordt goedgekeurd, wat nu als men deze keer eens tegen gaat stemmen?

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #38 Gepost op: maandag 26 december 2011, 12:48 »
Er zullen zeker fouten in mijn berekening zitten.
Maar wat ik duidelijk probeer te maken is, dat er bij voorbaat al negatief naar zaken wordt gekeken.
Want 90% van alle berichten, zijn op voorhand negatief.
En natuurlijk zijn er altijd zaken die voor de één positief, maar voor de ander negatief zullen uitpakken.
Maar waarom reageren die vele beveiligers niet zelf?
Jij bent de enigste die reageert op mijn verhaal en vind dat alleen maar top. (tu)
Zo kunnen we discuseren, elkaar iets leren en bijbrengen.
En dan daarna kunnen we het nog steeds niet met elkaar eens zijn.
So what, we leven in \"vrij\" land en als ik je tegen komen zou, kan je zo een biertje van me kunnen krijgen.

Maargoed, we zullen helaas nog 6 maanden moeten wachten, wat ik een hele slechte zaak vind.

Dat is wat ik nooit begrepen heb, waarom men pas aan tafel gaat zitten als het CAO al de eind datum is gepaseerd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #39 Gepost op: maandag 26 december 2011, 13:52 »
Citaat van: Dimyo

Er zullen zeker fouten in mijn berekening zitten.


Maar dan wordt het lastig om in jouw gedachtengang mee te gaan als jij zelf al niet eens overtuigd bent dat jouw berekeningen juist zijn...

Citaat van: Dimyo

Maar wat ik duidelijk probeer te maken is, dat er bij voorbaat al negatief naar zaken wordt gekeken.
Want 90% van alle berichten, zijn op voorhand negatief.


Maar hoe kan je van mensen verwachten dat zij daar dan voor gaan stemmen, als zij niet eens eten wat het voor hunzelf, laat staan voor de gemiddelde beveiliger gaan betekenen?

Citaat van: Dimyo

En natuurlijk zijn er altijd zaken die voor de één positief, maar voor de ander negatief zullen uitpakken.


Het probleem is dat op forums als dit, vooral mensen reageren die ergens tegen zijn. Ook zijn de tegenstemmers vaak feller, en minder voor rede vatbaar. Het zijn vaak onderbuikgevoelens, en niet zo zeer feiten waar men men aan komt.

Citaat van: Dimyo

Maar waarom reageren die vele beveiligers niet zelf?


Waarschijnlijk om dezelfde reden(en) waarom er bijna nemand bij de bijeenkomsten komt en niet stemt wanneer men daar de kans voor heeft.

Citaat van: Dimyo

Jij bent de enigste die reageert op mijn verhaal en vind dat alleen maar top.
Zo kunnen we discuseren, elkaar iets leren en bijbrengen.
En dan daarna kunnen we het nog steeds niet met elkaar eens zijn.


Vooral dat laatste blijkt vaak moeilijk te zijn....

Citaat van: Dimyo

So what, we leven in \"vrij\" land en als ik je tegen komen zou, kan je zo een biertje van me kunnen krijgen.

:)-D

Citaat van: Dimyo

Maargoed, we zullen helaas nog 6 maanden moeten wachten, wat ik een hele slechte zaak vind.

 
Ik moet eerst nog maar eens zien of men er wel in de komende 6 maanden uit komt.... Maar je moet helemaal niet wachten, er dienst immers binnenkort gestemd te worden over het principe akkoord wat nu op tafel ligt.

Citaat van: Dimyo

Dat is wat ik nooit begrepen heb, waarom men pas aan tafel gaat zitten als het CAO al de eind datum is gepaseerd.

 
Men is al een jaar voor afloop  van de CAO 2008-2010 om tafel gaan zitten, we zijn echter al meer dan 2 jaar verder....

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 10:30 »
Citaat van: Planner

Citaat van: Dimyo

Er zullen zeker fouten in mijn berekening zitten.

Citaat van: Planner

Maar dan wordt het lastig om in jouw gedachtengang mee te gaan als jij zelf al niet eens overtuigd bent dat jouw berekeningen juist zijn...


Mijn berekening zal niet helemaal op de tiende van een cent kloppen, er zijn altijd kleine zaken die worden vergeten.
Maar tot op heden komt ik aardig in de buurt.
Het is geen rocket-science.

Laat die stemming maar komen, incl. uitleg van de vakbonden.

Wat ik wel eens wil weten waarom de werkgevers tijdelijk niet meebetalen aan het sociaalfonds.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 11:24 »
Het gaat er niet om dat jij kleine zaken wellicht bent vergeten, maar ik kan jouw berekeningen volstrekt niet volgen. Jij telt en vemenigvuldigt dingen met elkaar op wat volgens mij helemaal niet kan. Nu kan ik dat wel helemaal uit gaan leggen hoe ik denk dat je het wel moet, maar dat is allemaal niet zo relevant. Want wellicht zijn jouw berekeningen goed (ik betwijfel het ten zeerste) en juist mijn berekeningen fout, of wellicht zitten we er allebei in meer of minder mate naast.

Feit is dat het inmiddels zo onduidelijk is, dat niemand er meer een touw aan vast kan knopen. Bovendien is het slechts gebaseerd op het 80% document, waar nog van alles aan gesleuteld kan worden, en niet te vergeten, de overige 20% is nog niet eens bekend. De beoordeling wat het nu precies voor gevolgen heeft is dus totaal niet te maken, en ik vind dat jij in ieder geval op de zaken vooruit loopt door te stellen \"Wie gaat rekenen, komt erachter dat je erop vooruit gaat.\", ongeacht wiens berekeningen nu juist zijn of niet.

Ik zie zowel positieve en negatieve financieële gevolgen van de punten die nu bekend zijn gemaakt, de beoordeling kan echter pas plaatsvinden wanneer het principeakkoord op tafel ligt. En zoals ik het nu kan overzien, zal het voor de gemiddelde beveiliger moeilijk, zo niet onmogelijk zijn om de gevolgen voor de eigen portemonnee goed te beoordelen.

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 13:17 »
Heb jij dan een berekening zien staan?
Ik niet.
Er staat voorbeeld van een rooster van een willekeurig, als daar de uitkomst van het 80% document op los laat, gaat men in dat rooster er kwa loon op vooruit.
Maargoed, dat doet er niet zoveel toe, wat ik hiermee wilde aantonen was, dat er in dat rooster 19x 8 uur gewerkt wordt en dus in totaal 152 uur.
In dat geval komt men dus aan de contract uren en hoeft men geen 20 dagen te werken, waar men zo bang voor is.

En ik heb ook twee keer gezegd dat die laatste 20% nog niet bekend, dus daar kunnen nog zaken in komen die positief of negatief zijn voor de ene of andere partij.

Maar, volgens mij willen wij dezelfde kant op, want als ik hier en daar jou reacties lees op sommige medeprikkers, laat je ook doormiddel van jou antwoorden blijken dat je het negatieve geneusel niet kan waarderen.
En jou grootste commentaar in de richting van de vakbonden is dat er niet gecommuniseerd wordt.
In het algemeen geef je af naar Maarten (van de Unie), omdat wel de ballen heeft om mee te prikken.
Maar niet altijd een antwoord wil of kan geven, daar zit vast een rede achter naar mijn idee.
Van de andere vakbonden zie we zo nu en dan een twit en dat was het.

Als we geen vertrouwen hebben in de vakbonden, dan moeten we massaal opzeggen.

We kunnen nog uren doorgaan, maar ik denk dat we de bonden wel de kans moeten geven.
En er komt pas een CAO als de leden voor hebben gestemd.
En dan zal iedereen water bij de wijn moeten doen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #43 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 14:10 »
Citaat van: Dimyo

Heb jij dan een berekening zien staan?
Ik niet.
Er staat voorbeeld van een rooster van een willekeurig, als daar de uitkomst van het 80% document op los laat, gaat men in dat rooster er kwa loon op vooruit.


En dat laatste baseer jij op een berekening die in mijn ogen totaal niet goed is. En je geeft het zelf al aan, het is een willekeurig rooster, zelfs als de berekening goed zou zijn valt die voor iedereen dus anders uit. Dit voorbeeld rooster is ook niet het \"gemiddelde\" rooster, want die zou als het goed is kostenneutraal uit moeten komen.

Citaat van: Dimyo

Maargoed, dat doet er niet zoveel toe, wat ik hiermee wilde aantonen was, dat er in dat rooster 19x 8 uur gewerkt wordt en dus in totaal 152 uur.
In dat geval komt men dus aan de contract uren en hoeft men geen 20 dagen te werken, waar men zo bang voor is.


Jij geeft aan dat \"de meeste diensten 8 uur zijn\". Ik ken echter genoegen bedrijven/objecten waar dat zeker niet het geval is.

Citaat van: Dimyo

Maar, volgens mij willen wij dezelfde kant op, want als ik hier en daar jou reacties lees op sommige medeprikkers, laat je ook doormiddel van jou antwoorden blijken dat je het negatieve geneusel niet kan waarderen


Negatief doen om het negatief doen daar hou ik inderdaad niet van. Ik heb er echter geen moeite mee wanneer mensen een principe akkoord als negatief beoordelen. Alleen moet dat oordeel dan wel gebaseerd zijn op argumenten. En daar waar jij met (in mijn ogen foute berekeningen) tot een positieve beoordeling komt, komen anderen op basis van hetzelfde 80% document met berekeningen (die in mijn ogen vaak ook onjuist zijn), tot een negatieve beoordelingen. In beide gevallen zeg ik er wat van, want als je andere probeert te overtuigen, dan vind ik dat dat moet gaan op basis van de juiste informatie (en dus ook juiste berekeningen). En dan maakt het mij verder niet uit of iemand dit als positief of negatief beoordeeld.

Nu ben ik al jarenlang niets anders gewend om dit soort berekeningen te maken, dus ik denk dat mijn berekeningen wat meer aansluiten bij de realiteit dan menig andere berekening

Citaat van: Dimyo

En jou grootste commentaar in de richting van de vakbonden is dat er niet gecommuniseerd wordt.


Inderdaad, dat is een belangrijk punt. Verder vind ik dat men weinig feeling heeft met de achterban. Want hoewel de manier van communiceren van een aantal \"negatievelingen\" mij nu ook niet echt aanstaat, mag dat wat mij betreft voor een vakbondsbestuurder geen reden zijn om dan maar niets meer te zeggen. Daar moet je tegen kunnen, zeker als je al wat langer in dit wereldje rondloopt.

Een ander punt van kritiek is dat men voorafgaand aan onderhandelingen vaak een te grote \"mond\" heeft, uitspraken doet waarvan je van te voren kan bedenken dat het niet kan, om vervolgens na afloop daar nioets meer van wil horen....

Citaat van: Dimyo

In het algemeen geef je af naar Maarten (van de Unie),


Ik probeer met hem een discussie aan te gaan, maar hij voert slechts een monoloog. Soms word ik dan een beetje cynisch, omdat ik hem gewoon netjes antwoord geef op de vragen die hij aan mij stelt. Ik ben mij niet bewust dat ik op hem afgeef. Kan jij een voorbeeld geven waar ik dat volgens jouw doe?

Citaat van: Dimyo

omdat wel de ballen heeft om mee te prikken.
Maar niet altijd een antwoord wil of kan geven, daar zit vast een rede achter naar mijn idee.
Van de andere vakbonden zie we zo nu en dan een twit en dat was het.


In het begin waardeerde ik het ook dat hij de discussie aan leek te willen gaan. Alleen bleek al snel dat dat helemaal zijn bedoeling niet was.

Citaat van: Dimyo

Als we geen vertrouwen hebben in de vakbonden, dan moeten we massaal opzeggen.


Kijk, en dit is nu waar het probleem zit. Want de enige manier om je stem te kunnen laten gelden is door nu juist wel lid te zijn van een vakbond.

Citaat van: Dimyo

We kunnen nog uren doorgaan, maar ik denk dat we de bonden wel de kans moeten geven.


Kansen hebben de bonden vaak genoeg gehad. In maart wilde men er voor 1 juli 2011 uit zijn, in juni dacht men er voor 1 januari 2012 uit te zijn, en nu hoopt men er 1 juli 2012 uit te zijn. Er zit niets anders op om ze deze kans te geven. Alleen hebben zij wel een principe akkoord neergelegd waarover gestemd moet worden. En ik kan met de beste wil van de wereld niet bedenken waarom werknemers daar nu toch voor zouden moeten zijn. Mocht de meerderheid van de werknemers deze keer besluiten dat men niet akkoord is, dan ben ik wel benieuwd welke conclusies de vakbonden daaraan verbinden voor het vervolg van de onderhandelingen....


Citaat van: Dimyo

En er komt pas een CAO als de leden voor hebben gestemd.


Om ergens voor te stemmen, zal er eerst wel een principe akkoord op tafel moeten liggen

Citaat van: Dimyo

En dan zal iedereen water bij de wijn moeten doen.


Inderdaad, op het moment dat er een heel andere CAO komt die kostenneutraal is zal elke partij op een aantal punten water bij de wijn moeten doen om op andere punten te scoren. Maar wat betekend dat voor de individuele beveiliger? Die bekijkt dat, zoals jij ook hebt gedaan, vanuit zijn/haar eigen kader. Er van uitgaande dat iedereen het goed kan beoordelen (en dat betwijfel ik ten zeerste), kan het niets anders betekenen dat er beveiligers zijn die er in totaal op vooruit gaan, er anderen zijn die er op achteruit gaan, het logisch gevolg van kostenneutraal, een soort herverdeling van inkomsten. En ik vraag mij af of je dat in de huidige economische situatie wel kunt vragen van werknermers, die het al niet al te breed hebben. En als je het dan vraagt, leg het dan op z\'n minst goed uit maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren....

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 27 december 2011, 15:53 »
En dat is dus gelijk het probleem van een CAO, deze zijn op niet individuele basis.

En ja, je mag pas meestemmen als je lid bent van een bond.
Maar als men het niet eens is met de bond, omdat men vindt dat zij er een zooitje van maakt en niet wil luisteren naar de leden, is er maar één manier om dit duidelijk te maken.
Dat is nu ook aan de gang bij het FNV, daar maakt men ruzie en er wordt niet geluisterd.
De leden werden buiten spel gezet en interne vakbonden vielen over elkaar heen.
Het is net de politiek, als je, je stem recht hebt gebruikt mag je klagen.
Hebt je niet gestemd, dan vind ik dat je, je mond moet houden.
En het wil niet zeggen dat ik het op alle punten eens ben met dit kabinet

Ja, ik weet ook dat men niet altijd 8 uur kan maken op objecten, sterker nog, waar ik loop hebben wij van die diensten.
Dit zijn diensten van 4 uur, daar zet je geen fulltimer als planning zijnde.
Maar dat gebeurde wel.

In de 7 jaar dat ik in de beveiliging werk, zijn hier al diversen wijzigingen geweest.
Deze zijn in het begin niet door alle collega\'s gewaardeerd.
Fulltimer die aangevuld moesten worden met leegloop uren, moesten naar een ander object(en) om wel aan de uren te komen.
En dat was niet leuk, want moest men 152 uur werken en soms verder reizen.
Maar dit werkte wel koste neutraal en toch is iedereen er beter van geworden.
En er wordt nu positief op gereageerd.
Als men maar open is en alle punten durft te bespreken.

Soms moet je eerst een troep maken, om op te kunnen ruimen.

Citaat

En ik vraag mij af of je dat in de huidige economische situatie wel kunt vragen van werknermers, die het al niet al te breed hebben.


Je gaat toch niet beweren dat wij zo slecht verdienen?

Citaat

En als je het dan vraagt, leg het dan op z\'n minst goed uit maar dat zie ik ook niet zo snel gebeuren....


Dat ben ik volledig met je eens, maar je moet niet bijvoorbaat een nog af te maken CAO afschieten.