Auteur Topic: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder  (gelezen 28321 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #15 Gepost op: maandag 28 november 2011, 23:50 »
Citaat van: Dick52

Ik was zelf verhinderd bij een van de regiobijeenkomsten waar blijkbaar gestemd is.


Maarten heeft al aangegeven dat er niet gestemd is.

Citaat van: Dick52

Maar wbt voorstellen voor wijziging / nieuwe CAO :
De meeste voorstellen komen van de zijde werkgevers,
heb ik begrepen vanuit de FNV.


Er van uitgaande dat dat waar is, wat wil je daar dan mee zeggen?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 00:09 »
Het hele leven is politiek.

Dick52

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 09:12 »
Ben ik te lang afwezig geweest van Forum en dus alles niet gevolgd want reactie van Maarten had ik niet gelezen.
Of zit deze onder ander kopje / thema ?
Meeste voorstellen van werkgevers kan oorzaak hebben in samenstelling  commissie die bijeen geweest is.
Ik weet echter niet wie daar inzaten / inzitten.
Dit antwoord terug gelezen te hebben bespeur ik dat ik mij maar eerst goed moet inlezen
om een ( volgende ) reactie te onderbouwen.

Euro

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 13:01 »
@ hls-m

Ik vraag me werkelijk af waar in hemelsnaam jullie je praktijkinformatie vandaan halen.
Dat zou normaal gesproken dus van je kaderleden moeten komen, maar waar halen die dan hun info vandaan?
Op dit prikbord blijkt overduidelijk dat er beveiligers werkzaam zijn, die nogal de nodige problemen ondervinden
met hun \"werkgevers\". Ook blijkt steeds weer dat zij angst hebben om misstanden te melden bij jullie, omdat
zij anders botweg op kunnen rotten. Voor hem/haar 10 anderen.

Wat voor jou wel spreekt is dat je je mengt in de discussie op dit prikbord, daar waar je voorganger dat totaal niet zag zitten
en zijn kop in het zand stak voor de echte problemen. Ben alleen benieuwd of jij wel het initiatief zou willen nemen
om ook voor de niet leden op te komen en niet alleen te luisteren naar je kaderleden.......!
Het niet lid zijn/ willen worden van een vakbond kan verschillende oorzaken hebben, want heb je er wel eens
aan gedacht dat de doorsnee beveiliger het gewoonweg niet kan betalen.......?

Groet,
Euro

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 01:20 »
Mooi gezegd Ton. Wat ik ook niet begrijp van Maarten is (hij zegt dat de Unie geen voorstander is van toeslagen) dat hij niet begrijpt dat de beveiligers in Nederland het moeten hebben van toeslagen. Als men naar andere branchs kijkt, liggen de toeslagen veel hoger bijvoorbeeld op feestdagen werkt de beveiliger voor 150% terwijl andere branches vaak 200% uitkeren aan de werknemers. Ik zou zeggen nachttoeslag omhoog en apart verrekenen in het weekend ipv de standaard 35%. Wij hebben toch recht op een knap salaris, we hebben daarvoor ook een stuk sociaal leven in voor moeten leveren!

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 01:39 »
Ik luister zeker naar niet-leden! Sterker nog: ik heb een cao-telefoon geintroduceerd waar ook niet-leden terecht kunnen met hun vragen. Maar uiteraard zijn het de leden die uiteindelijk bepalen, zo gaat dat in verenigingen. En kaderleden zijn erg belangrijk om vele redenen maar er zijn veel meer leden en alle andere beveiligers over wiens arbeidsvoorwaarden wij onderhandelen.

Ik realiseer mij dat het lidmaatschap soms reden is geen lid te worden. Om hieraan tegemoet te komen heeft De Unie speciaal introductieaanbod: het eerste jaar voor 100 euro, na fiscale verrekening nog geen 5 euro per maand. En maak je gebruik van allerlei kortingen e.d. dan kan je er aan verdienen. Zo proberen wij mee te denken. Maar het aantal leden is niet het belangrijkste. Het gaat mij erom de vakbond terug te geven aan de leden, zorgen dat leden echt betreokken zijn, gehoord worden en zich serieus genomen voelen. En om te weten wat er speelt is dit forum volgen een prima middel. Kritiek houd ons scherp en geeft goede mogelijkheid haalbaarheid/wenselijkheid voorstellen in te schatten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 09:13 »
Citaat van: rene1

Als men naar andere branchs kijkt, liggen de toeslagen veel hoger bijvoorbeeld op feestdagen werkt de beveiliger voor 150% terwijl andere branches vaak 200% uitkeren aan de werknemers.


Dit soort uitspraken is in het verleden al veel vaker gedaan. Noem eens 1 (vergelijkbare) branche/sector, om deze stelling te onderbouwen?

Overigens gaat in feite de nachttoeslag in het huide 80% document al omhoog, je krijgt immers extra vrije rijd voor de gewerkte uren tussen 00:00 en 06:00. Daarbij komt ook nog dat de ADV wordt afgeschaft, het uurloon daardoor verhoogd wordt, wat inhoudt dat alle ORT toeslagen  weliswaar niet in percentage, maar wel in geld omhoog gaan met 5,25%.

Maar aangezien alles kostenneutraal moet zijn (want dat is afgesproken), en ik vooral alleen maar lees wat beveiligers er bij gaan krijgen, ben ik nog steeds erg benieuwd waar beveiligers in moeten gaan leveren? Maar dat is iets waar de vakbonden het liever niet over willen hebben.

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 13:39 »
Mensen die werkzaam zijn bij de overheid (gemeente) en mensen die werkzaam zijn in de voedingsindustrie. Wat moeten we met die extra vrije tijd als je zo meteen maar maximaal 6 maanden vakantie mee mag nemen naar het nieuwe jaar? Klik hier voor de nieuwe wetgeving per 1 jan 2012! Veel collega\'s krijgen het aantal opgebouwde uren niet meer weg omdat men al extra werkt en een verplichte opgelegde door de werkgever vakantie om de uren te minderen zit er niet in!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 13:56 »
\"Mensen werkzaam bij de overheid\" dat is nogal een ruim begrip. Lang niet alle functie bij de overheid zijn vergelijkbaar met de beveiliging. Een functie die vaak geroepen wordt als we het hier over hebben is \"de politie\". Zullen we dat eens gaan vergelijken? Nee laat maar, dat heb ik al een keer gedaan:

http://beveiliging.startpagina.nl/prikbord/read.php?328,12139201,12171249#msg-12171249

Daarin is uiteraard nog geen rekening gehouden met de extra vrije tijd ter compensatie van nachturen die nu op tafel licht. Als je die mee gaat rekenen dan zijn de ORT vergoedingen in de beveiliing beter als bij de politie.

Je hoeft mij de nieuwe wetgeving m.b.t. het meenemen van vrije dagen niet uit te leggen, daar heb ik al veel eerder iets over gezegd!

http://beveiliging.startpagina.nl/prikbord/13922753/verjaringstermijn-vakantiedagen#msg-13922753

Maar dat heeft hier verder niet zo veel mee te maken, want die extra vrije tijd moet worden ingeroosterd in dezelfde periode als waar het recht is ontstaan. Althans dat is wat ik begrijp van Maarten....

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:26 »
Dat laatste heb je goed begrepen!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:53 »
Ik leer snel. Maar dan nu de praktijk. Ik maak een rooster en daar zitten 5 nachtdiensten in, van 23:00 tot 07:00, dus 4 uur extra vrije tijd. Alleen zijn er op het object van deze werknemer alleen maar 8 uurs diensten. Wat doe ik dan met die 4 uur?

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 14:56 »
Planner: ik heb het ook niet over de politie. Ik weet dat die jongens en meiden erg slecht verdienen voor het werk wat zij doen en het gevaar wat zij lopen. Ik heb het meer over de vaak duurdere toezichthouders en mensen die bijvoorbeeld bij parkeerinstellingen van de gemeente werken!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #27 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 15:12 »
Oh, dus jij wil alleen kijken naar branches/sectoren waar meer betaald wordt, maar niet waar er gelijk/minder betaald wordt. Maar kan je wellicht even wat concreter zijn, noem eens een CAO waarmee we de percentages moeten vergelijken?

Overigens zou dit de afgelopen jaren onderzocht worden door de sociale partners, maar die hebben het zo druk gehad met ruzie maken, dat ze daar geen meer voor hadden. Maar dat mag je ze natuurlijk niet kwalijk nemen, want ze doen (of ze doen juist niet) alles in het belang van hun leden...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #28 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 16:02 »
Ah, ik heb een dergelijke CAO gevonden, weliswaar uit 2007, maar ik denk niet dat er wat betreft de toeslagen veel veranderd zal zijn!

http://www.acp.nl/fileadmin/bestanden/acp/downloads/CAO_stadswachten.pdf

Maandag t/m vrijdag voor 07.00 uur en na 22:00 uur 25% extra loon
Zaterdag 00.00 tot 24.00 uur 25% extra loon
Nieuwjaarsdag, eerste en tweede Kerstdag 00.00 tot 24.00 uur 100% extra loon
Oudejaarsdag na 18.00uur Na 18.00 uur 100% extra loon
Zon- en overige feestdagen 00.00 tot 24.00 uur 40% extra loon

de avondtoeslang is 15% hoger maar die gaat wel pas na 22:00 in en niet na 18:00 zoals in de VPB CAO, Vaak duurt een avondienst tot 23:00, 5 x 10% is volgens mij meer dan 1 x 25%
de nachttoeslag is 5 % hoger, maar als je de vrije tijd meeteld die nu voor nachtdiensten gegeven gaat worden dan is die dus minder
de toeslag voor het werken op zaterdag is 10% minder, de toeslag voor het werken op zondag is 5 % meer. Bij een heel weekend werken krijg je in de VPB CAO dus 5% meer
En voor het werken op een aantal feestdagen krijgen zij inderdaad 50% meer, maar op anderen 10% minder

Laat ik het zo formuleren, ik ben niet erg onder de indruk van de grote verschillen die jij had aangekondigd. Volgens mij toon jij zelfs het omgekeerde aan! Maar wellicht heb jij een ander voorbeeld?

Robbbie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: 80 % document is goedgekeurd met gaat verder
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 16:31 »
Het zijn natuurlijk wel weer de mooiste veranderingen die ze opstellen waar je NIKS aan hebt.

wat heb ik nou aan die paar uurtjes extra na een rits nachtdiensten vindt het ook nergens op slaan dat het dan vergelijken wordt met een andere cao kwo ORT.
trouwens deze uren zullen ook wel erg moeilijk in te plannen zijn. Ik ben dan na die 1,5 dag wel weer bij hoor.

De ort is gewoon slecht. die moet een stukje hoger minsten naar 20% 30% en 50%. met behoud van dezelfde  ingangs tijden.

Ik snap ook niks van de werktijden een fultime contract wordt 152 uur maar wel verplicht doorwerken tot 160 uur zonder extra toeslag, er veranderd dus niks want ze roosteren je dan gewoon lekker elke periode 160 uur in werk je eigenlijk 8 uur meer omdat dit je 8 ATV uren zijn je krijgt daar dan wel die toeslag voor in je uurloon. Maar een fulltime contract van 152  = dan ook voor mij 152 en daarboven moet gewoon de toeslag betaalt worden.