Auteur Topic: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging  (gelezen 29083 keer)

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 22:10 »
Dat niet iedereen naarr die bijeenkomsten kon begrijp ik helemaal, ik ben het met Tamaris eens dat ze dan meerdere bijeenkomsten op een locatie hadden moeten houden, of op nog andere plaatsen .
De dichtsbijzijnde locatie waar we vanuit mijn provincie naar toe konden betekende toch voor veel collega\'s zo\'n 130 tot 150 km rijden.

De communicatie van de bonden is gewoon weg waardeloos, van veel leden (mischien wel van alle leden) is er bij de bonden een e-mail adres bekend.
Naar mijjn idee hadden ze dat 80% document  via e-mail naar hun leden.kunnen sturen
Zodat je dat thuis door had kunnen nemen als je naar zo\'n bijeenkomst ga krijg je in korte tijd een hoop informatie en dan moet er gelijk gestemd worden zonder dat alle punten je helemaal duidelijk zijn.

@ Planner
Mijn vertrouwen in de bonden is inderdaad gezakt naar het nulpunt en denk er dan ook hard over om mijn lidmaatschap te beeindigen.
mocht ik een arbeids conflict krijgen stap ik wel naar mijn rechtsbijstand verzekering.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 22:13 »
Citaat van: johan

Mijn vertrouwen in de bonden is inderdaad gezakt naar het nulpunt en denk er dan ook hard over om mijn lidmaatschap te beeindigen.
 mocht ik een arbeids conflict krijgen stap ik wel naar mijn rechtsbijstand verzekering


Maar een rechtsbijstandverzekering sluit geen CAO af! En feitelijk zeg je hiermee ook het vertrouwen in jezelf op, want de vakbond vormen jullie allemaal samen. Je moet juist van binnenuit proberen de zaken te verbeteren. Volgens mij laat de meerderheid van de leden al jaren blijken het niet eens te zijn met de gang van zaken omdat men zelfs niet eens meestemt, hoe makkelijk dat ook gemaakt wordt. Deze stilzwijgende meerderheid zou echter eens hun stem moeten laten horen in plaats van stil te blijven. Ik ben namelijk heel benieuwd naar wat men er van vind, en ga er niet zonder mee van uit, zoals de vakbondsbestuurders kennelijk wel doen, dat de kleine minderheid die wel stemt dezelfde mening heeft als de overgrote stilzwijgende meerderheid.....

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 22:16 »
[[/quote]

Maar een rechtsbijstandverzekering sluit geen CAO af! En feitelijk zeg je hiermee ook het vertrouwen in jezelf op, want de vakbond vormen jullie allemaal samen. Je moet juist van binnenuit proberem de zaken te verbeteren....[/quote]

ben ik met je eens maar het is vechten tegen de bierkaai.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 22 november 2011, 22:22 »
Citaat van: Johan

ben ik met je eens maar het is vechten tegen de bierkaai.


Dat snap ik, maar dat ligt toch echt aan jouw eigen collega\'s..... Als die paar honderd leden die wel stemmen en bij de bijeenkomsten komen nu eens elk een paar collega\'s zover krijgen zich meer in te zetten, en zelf ook weer andere collega\'s gaan aansporen, dan kan je volgens heel snel de boel op scherp krijgen. maar iemand zal het voortouw moeten nemen...

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #19 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 03:41 »
Beste mensen,

Wij kunnen leden niet dwingen om te stemmen. Elk lid krijgt een formulier thuisgestuurd of via de mail. Er kan ook gestemd worden via de mail of via de website. Gemak dient het lid zou je denken. Bij de laatste ledenraadpleging, van afgelopen zomer over verlengen cao, stemden overigens vele honderden leden. Een helengoede opkomst vergeleken met andere sectoren.

Waar komt dat wantrouwen jegens de vakbonden toch vandaan? Wij zijn er om jullie belangen te behartigen en niet anders.

Een dezer dagen komt er informaie over de inhoud van het 80% docuemtn naar onze leden en op de website www.uniesecurity.nl. Maarbdat is allemaal voorlopige informatie omdat er pas een caois wanneer wij die overeenkomen. En 20% moet nog over onderhandeld worden en ook ten aanzien van het 80% document moeten er nog knopen worden doorgehakt. En niet de kleinste. Er is dus nog volop werk aan de winkel.

Op de bijeenkomsten waren volgens de berichten die ik lees slechts 100 mensen. Dat waren er veel meer maar niet voldoende. Ik begrijp dat het druk is met werk en andere zaken maar 7 bijeenkomsten op 7 verschillende plaatsen in het land moeten toch mogelijk maken dat er meer beveiligers zo\'n bijeenkoms bezoeken?

Tot slot: ons magazine Security 4 U kost geen geld en wordt gartis door kaderleden verspreid op de werkvloer. Bovendien krijgen leden het magazine digitaal toegestuurd en isnhet als download op www.uniesecurity.nl te vinden. De derde uitgave, het verschijnt vanaf voorjaar 2011 vier keer per jaar, komt begin december met daarin ook informatie over het traject naar de nieuwe cao.

Vragen? Bellen. Ik stel het persoonlijke contact op prijs en het geeft bovendien een goed beeld van wat er speelt binnen de beveiliging. Mailen kan ook. nummer is 0345-851098 en mail maarten.hoelscher@unie.nl.

Groet,

Maarten Hoelscher
Bestuurder De Unie

PS als je echt wilt meepraten en -beslissen, word dan lid. Kan overigens ook bij de collega vakbonden maar niemand zal het mij kwalijk nemen als ik voor onze eigen vakbomd van beveiligers pleit:-)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 09:41 »
Inderdaad, jullie kunnen mensen niet dwingen. Maar als jullie een opkomst van 1 % (of minder) al redelijk goed vinden, dan denk ik dat jullie toch echt eens na moeten wat jullie toch niet goed doen!

En waar dat wantrouwen vandaan komt? Ik heb ook niet echt een idee, maar waar jullie mee bezig zijn, ook al is dat met de beste bedoelingen, dat sluit kennelijk niet aan bij het verwachtingspatroon van de gemiddelde beveiliger. Dan kan je wel blijven roepen dat jullie het allemaal goed doen, maar des te harder je dat roept, des te groter zal de afstand worden.

Mooi dat jullie eindelijk iets gaan publiceren. Ik vind alleen de volgorde en tijdstip van deze publicatie uitermate ongelukkig. Deze informatie moet je voor dat je bijeenkomsten organiseert publiceren, zodat de paar aanwezige leden zich daarop voor kunnen bereiden, meningen en vragen van andere collega\'s mee kunnen nemen zodat deze ook het gevoel krijgen een stem te hebben. Nu heeft het overgrote deel van de beveiligers, bijna een maand na de bijeenkomsten, nog steeds geen enkel idee waar het over gaat.

En wat betreft persoonlijk contact. Daar kan je natuurlijk op gaan wachten, je kunt natuurlijk ook zelf het initiatief nemen?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 14:26 »
Vandaag verschijnt op www.uniesecurity.nl het volgende bericht dat ook per mail aan onze leden word toegestuurd:

   
Update over de nieuwe cao PB

De afgelopen maanden is er veel gesproken over een nieuwe cao. Een nieuwe cao voor jullie!

De huidige cao is niet meer van deze tijd en eigenlijk is niemand er meer tevreden over. De werkgevers niet omdat de cao onvoldoende flexibiliteit biedt die de markt (de opdrachtgever) vraagt en werknemers niet, omdat de cao hierdoor vaak overtreden wordt en onvoldoende zekerheid geeft over de vrije tijd.

In de zomer hebben jullie de verlenging van de huidige cao met een halfjaar goedgekeurd. Daarin was een loonsverhoging afgesproken per 1 januari 2012 en tevens was daarbij de afspraak gemaakt dat er gewerkt zou worden aan een geheel nieuwe cao.

Werkgroepen
In de weken na de zomervakantie hebben werkgroepen koortsachtig gewerkt aan een aantal onderwerpen:

-arbeidstijden en -toeslagen
-waardering
-werkzekerheid
-uitvoering

Al deze werkgroepen bestonden uit vertegenwoordigers van de werkgevers (Nederlandse Veiligheidsbranche, voorheen de VPB) en de drie vakbonden waaronder De Unie Security. Niet alleen bestuurders maar ook kaderleden en deskundigen.

80%
Deze werkgroepen hebben geleid tot een \'80 procent\' document met daarin de contouren voor een nieuwe cao op bovenstaande punten. De punten waarover niet gesproken is, blijven zoals deze nu in de cao opgenomen zijn en komen tijdens volgende cao-rondes aan de orde. Aken en Keulen zijn immers ook niet op een dag gebouwd!
Dit document is door zowel werkgevers- als werknemersvertegenwoordiging goedgekeurd, waarbij een aantal onderwerpen, de onderhandelpunten, is doorgeschoven naar de cao-onderhandelingen. Het is afhankelijk van de uitkomst van die onderhandelingen of de cao er ook komt.

De hoofdlijnen van de nieuwe cao zijn gepresenteerd tijdens 7 bijeenkomsten in het land. Niet alleen om jullie te informeren, maar vooral om te horen wat jullie ervan vinden.
En de reacties waren, hoewel kritisch, toch gematigd positief! In dit artikel lopen wij een aantal belangrijke veranderingen met jullie door.

Wanneer worden de nieuwe regels trouwens ingevoerd?
Zoals jullie zullen zien, is het de bedoeling dat er behoorlijk wat zaken wijzigen. Let wel: dit is een tussenstand van het overleg! Zaken kunnen nog wijzigen! Ook zal niet alles meteen per 1 januari 2012 worden ingevoerd. Salaris- en -indelingssystemen zullen moeten worden aangepast en planners geïnstrueerd. Bovendien moet een resultaat van de cao-onderhandelingen eerst ter goedkeuring aan jullie, maar ook de achterbannen van de werkgevers en de andere bonden, worden voorgelegd. Samen met de werkgevers bepalen wij later een goed moment waarop alles, goed voorbereid, van kracht wordt.

Arbeidstijden en toeslagen
Het onderscheidt tussen vaste- en invulroosters verdwijnt en er komt een set aan regels. Deze gaan behoorlijk op z’n kop! Nú is het zo, dat eerst de vrije tijd en de ADV in het rooster worden gezet en daarná pas de werktijden. In het nieuwe systeem is dit precies andersom. Je krijgt 28 dagen van te voren je rooster en hier tref je maximaal twintig tijdsvensters van tien uur op aan. Alles daar omheen en de niet ingeroosterde dagen zijn vrije tijd, en deze is van de werknemer! Een begrip als roostervrije dag komt hiermee te vervallen. Het eenzijdig door de werkgever verschuiven van diensten behoort tot het verleden en hiermee komt er wat meer rust in de indeling.

Het verschuiven van diensten kan alleen nog maar met instemming van de werknemer. Op een aantal momenten per jaar na. De werkgever krijgt een beperkt aantal mogelijkheden verschuivingen van de tijdsvensters van tien uur/diensten/dagen af te dwingen. Dit aantal moet in het cao-overleg nog bepaald worden. Jullie zullen begrijpen dat wij dit aantal tot een minimum willen beperken.

De ADV-dagen worden afgeschaft.
Hiervoor in de plaats worden de uurlonen met 5,25% verhoogd en gaat een fulltimer 152 uur werken. De werknemers, die de vrije dagen die de indeling van ADV met zich meebrengt belangrijk vinden, kunnen dagen kopen tegen een voordelig tarief. Zo valt er wat te kiezen!

De werkgever mag, zoals jullie zagen, 20 tijdvakken van 10 uur indelen waarbinnen 152 uur gewerkt mag worden. Tot 160 uur moet de werknemer meer werken, boven de 160 uur is overwerken en daar kan geen enkele werknemer meer toe verplicht worden.

Uiterlijk 35 dagen voor de betreffende indelingsperiode, kan de beveiliger zijn/haar voorkeur aangeven voor de ligging van de vrije dagen, waarvan er 2 aaneengesloten in een weekend moeten vallen. Zoals vermeld, ontvangt elke beveiliger uiterlijk 28 dagen voor de loonperiode zijn/haar werkrooster. Indien het rooster later ontvangen wordt, of er alsnog verschuivingen in tijdsblok/diensten en/of vrije dagen plaatsvinden (uitsluitend met toestemming van de beveiliger), wordt er een toeslag toegekend. Vindt de wijziging 7 dagen voor de feitelijke werkdag plaats, dan zal deze toeslag hoger zijn. En indien dit op de laatste dag voor het tijdsblok of de dienst gebeurt, wordt deze toeslag nog hoger.

Met het werken in nachtdiensten, de tijd tussen 24.00 en 06.00 uur, wordt extra vrije tijd opgebouwd als hersteltijd voor het zware rooster. Per loonperiode over 10 nachtdiensten, levert dit 8 uur extra vrije tijd op, die in hetzelfde rooster verwerkt worden. Draai je minder nachtdiensten dan levert dit naar rato extra vrije uren op. De ORT toeslagen blijven bestaan, maar de hoogte van de toeslagen maakt onderdeel uit van de komende cao onderhandelingen. Er is immers afgesproken dat de nieuwe werktijdenregeling kostenneutraal dient te zijn.

Behoud werkgelegenheid en inkomen
Indien een object van het ene naar het andere beveiligingsbedrijf gaat, en deze opdracht meer dan 20.000 uren per jaar omvat, gaan de werknemers mee over. Zij worden, zeg maar, overgenomen en wel met behoud van rechten en plichten.

De werknemer moet, om hiervoor in aanmerking te komen, wel minimaal 1 jaar en voor minimaal 50% op het betrokken object werkzaam zijn. De werknemers die langer dan 26 weken arbeidsongeschikt zijn worden, om hun re-integratie niet in gevaar te brengen, van de overgang uitgesloten. Zij blijven in dienst van de verlatende partij op het object.

De beveiliger is niet verplicht mee over te gaan, maar heeft dan geen garantie op werk bij de ‘oude’ werkgever. Natuurlijk wel als hem/haar ander werk wordt aangeboden.

Werkgevers hebben één voorbehoud gemaakt met betrekking tot de overname van het inkomen, namelijk in die situaties waarin er op persoonlijk niveau sprake is van zeer hoge persoonlijke toeslagen. Wij zijn het daarmee niet eens omdat dit de inkomenszekerheid bedreigt. Dit wordt nog besproken tijdens de cao-onderhandelingen.

Uitvoering
Welke afspraak je ook maakt; als deze niet wordt nageleefd, heb je er niets aan. Er zal dus flink gecontroleerd moeten worden op naleving van de afspraken en de boetes dienen zó hoog te zijn dat het niet meer loont de cao te overtreden. Vertrouwen moet verdiend worden. Werkgevers zullen moeten laten zien dat het hun ernst is met de uitvoering van de cao-afspraken en zullen, net zo goed als werknemers, de nieuwe regels een kans moeten geven. Samen werken aan een nieuwe, betere toekomst. Daar kan toch niemand tegen zijn, zou je zeggen.
Tot zo ver enkele highlights uit het 80%-document. Indien je hierover vragen hebt kun je altijd bij De Unie Security terecht. Je kunt mij bereiken via maarten.hoelscher@unie.nl of bel 0345 851 098.

20%
Tachtig procent klaar hebben, betekent dat er nog twintig procent mist. Daar zijn we druk mee bezig. En zoals gezegd: de overige bepalingen van de cao, zoals ouderendagen, blijven van kracht. Maar tot alle betrokkenen akkoord zijn gegaan met de nieuwe cao, geldt de huidige cao. Het is dus niet mogelijk alvast voor te sorteren op de nieuwe regels! Wanneer je het idee hebt dat de huidige cao overtreden wordt, neem dan contact met ons op. Samen bekijken we dan wat De Unie Security voor je kan betekenen.

Met vriendelijke groet,
De Unie

Maarten Hoelscher

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 15:32 »
Kijk, hier hebben we wat aan. Meteen even een wat vragen. Jij schrijft:

Citaat van: Hls-m

Een begrip als roostervrije dag komt hiermee te vervallen.


Dat is mooi, want dat begrip was alleen maar verwarrend. Maar vervolgens lees ik

Citaat van: Hls-m

De werkgever mag, zoals jullie zagen, 20 tijdvakken van 10 uur indelen waarbinnen 152 uur gewerkt mag worden. Tot 160 uur moet de werknemer meer werken, boven de 160 uur is overwerken en daar kan geen enkele werknemer meer toe verplicht worden.

Uiterlijk 35 dagen voor de betreffende indelingsperiode, kan de beveiliger zijn/haar voorkeur aangeven voor de ligging van de vrije dagen, waarvan er 2 aaneengesloten in een weekend moeten vallen


Als (rooster) vrije dagen niet meer bestaan, hoe kan je dan een voorkeur daarvoor aangeven? En hoeveel \"vrije\" dagen kan je dan als voorkeur opgeven? Want zelfs als maar 1 van de 20 tijdvakken op meer dan 1 dag valt (nachtdienst), dan hou je maximaal 7 \"vrije dagen\" over? En als iemand een verlofdag aanvraagt/krijgt, wat betekend dat dan? Is dat de periode van 00:00 tot 24:00 waarin geen tijdvak en/of dienst mag vallen?


Citaat van: Hls-m

Met het werken in nachtdiensten, de tijd tussen 24.00 en 06.00 uur, wordt extra vrije tijd opgebouwd als hersteltijd voor het zware rooster. Per loonperiode over 10 nachtdiensten, levert dit 8 uur extra vrije tijd op,


Wat betekend dit nu concreet? Krijg je dan per gewerkt uur tussen 00:00 en 06:00 uur 8/60 uur extra vrije tijd? En wat als je in deze periode een (onbetaalde) pauze hebt?

Citaat van: Hls-m

De ORT toeslagen blijven bestaan, maar de hoogte van de toeslagen maakt onderdeel uit van de komende cao onderhandelingen. Er is immers afgesproken dat de nieuwe werktijdenregeling kostenneutraal dient te zijn.


Dit is ook weer een voorbeeld waar jullie al jarenlang om de hete brij heendraaien. Al vele jaren is er een roep vanuit de werknemers dat zij de ORT toeslagen te laag vinden. Of dat al dan niet terecht is dat laat ik in het midden. Maar nu is er dus in de vorige CAO afgesproken (ruim 3 jaar geleden!!!) dat er een onderzoek naar deze toeslagen zou moeten komen en dat onderzoek zou in de onderhandelingen van de volgende CAO meegenomen worden. Op de site www.beveiligersinactie.nl kreeg ik desgevraagd naar de stand van zaken naar dat onderzoek eerst een heel betoog op mijn kritiek dat het allemaal lang duurde, dat het vinden van een partij die dit onderzoek zou moeten doen veel tijd in beslag had genomen en ..... Maar afijn, ik had begrepen dat het onderzoek op dat moment bezig was, dus ik mag toch aannemen dat dit onderzoek nu eindelijk eens klaar is? Waarom wordt dit onderzoek niet openbaar gemaakt, en waarom spreek je eerst af dat je een onderzoek gaat doen, om vervolgens af te spreken dat de nieuwe werktijdenregeling kostenneutraal dient te zijn?

Kostenneutraal is trouwens ook wel even iets wat werknemers goed tot zich door moeten laten dringen. Want dat iets voor de werkgevers kostenneutraal is, dat wil niet zeggen dat dat ook geldt voor elke beveiliger. Er zullen dus beveiligers zijn die er op achteruit gaan, en anderen zullen er op vooruit gaan.

En wat betreft kostenneutraal. Aangezien de uurlonen met 5,25% omhoog gaan, betekend dat dus ook dat bij gelijkblijvende ORT toeslagen de kosten daarvan ook met 5,25 % zullen stijgen. Tel daarbij op dat voor nachturen de werkgevers ook extra vrije tijd moeten gaan geven (wat neerkomt op 13,33% aan uurloon), dus dan kan ik niet anders concluderen dat er ergens anders ingeleverd moet gaan worden? Kan jij al aangeven waar jullie aan denken?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 16:11 »
Heel veel vragen en een paar korte antwoorden anders wordt het denk ik alleen onduidelijker!

In een loonperiode 28 dagen. Als er 20 tijdvakken van tien uur ingeroosterd mogen worden inpliceert dat 8 dagen waarop geen tijdvakken of diensten ingedeeld mogen worden. Die dagen, waarvan een weekend, kan een beveiliger vrij vragen.

Ja dat klopt en pauze is geen werktijd. Ditis nog wel onderwerp van gesprek. Bedankt voor de tip!

Hete brij? De Unienis nooit voorstander geweest van extra ORT. Die wordt gegeven voor zwaarder werk en daar hoort in onze ogen extra rust bij. En dat wordt in de nieuwe cao geregeld middels de extra vrije tijd. ORT voor nachtarbeid blijft overigens daarnaast bestaan. Je moet oppassen dat je niet teveel loonruimte  in ORT gaat stoppen. miet iedereen krijgt ORT en het maakt geen onderdeel uit van de pensioengrondslag. Je bouwt er dus geen pensioen over op. En het pensioen is al zo karig met hoge franchise, jong fonds, etc.

En kostenneutraal betekent niet alleen dat de cao voor werkgevers ietduurder magworden maar ook dat deze de werknemers minimaal hetzelfde moet opleveren. Dat kan hier en daar wat verschillen opleveren omdat wij niet een berekening kunnen maken voor alle 30.000 beveiligersop individuele basis. Maar wij kijken hier echt wel naar! Inkomenszekerheid is immers belangrijk.

Groet,

Maarten Hoelscher
De Unie

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 17:08 »
Citaat van: Hls-m

In een loonperiode 28 dagen. Als er 20 tijdvakken van tien uur ingeroosterd mogen worden inpliceert dat 8 dagen waarop geen tijdvakken of diensten ingedeeld mogen worden. Die dagen, waarvan een weekend, kan een beveiliger vrij vragen.


Als ik 15 dag/avond tijdvakken heb, en 5 (aaneensluitende) nacht tijdvakken (die dus over 6 dagen vallen, dan hou je dus maar 7 dagen (00:00 tot 24:00) over. Door dit antwoord blijkt maar weer eens dat jullie niet vanuit de praktijk denken maar vanuit een theorie, die dan vervolgens niet blijkt te kloppen. Inderdaad, 28 - 20 = 8, alleen ben je appels (tijdvakken die over meerder dagen kunnen vallen) met peren (hele dagen) aan het vergelijken en dan hou je 8 \"bananen\" over, en die zijn krom, maar jij probeert ze recht te praten, Even een voorbeeld, zodat het wellicht wat inzichtelijker voor je wordt:

week 1   ma   22:00   8:00
week 1   di   22:00   8:00
week 1   wo      
week 1   do      
week 1   vr   6:00   16:00
week 1   za   6:00   16:00
week 1   zo   6:00   16:00
week 2   ma   6:00   16:00
week 2   di      
week 2   wo   14:00   0:00
week 2   do   14:00   0:00
week 2   vr   14:00   0:00
week 2   za      
week 2   zo      
week 3   ma   22:00   8:00
week 3   di   22:00   8:00
week 3   wo   22:00   8:00
week 3   do      
week 3   vr      
week 3   za   6:00   16:00
week 3   zo   6:00   16:00
week 4   ma   6:00   16:00
week 4   di   6:00   16:00
week 4   wo      
week 4   do   14:00   0:00
week 4   vr   14:00   0:00
week 4   za   14:00   0:00
week 4   zo   14:00   0:00

Dan heb je dus 6 \"hele dagen\" vrij:
week 1   donderdag
week 2   dinsdag
week 2   zaterdag
week 2   zondag
week 3   vrijdag
week 4   woensdag

En die woensdag in week 1 en de donderdag in week 3, die lijken op het eerste gezicht wellicht wel een hele vrije dag, maar as je even verder kijkt, dan zie je dat je pas vanaf 08:00 vrij bent. Dat is dan ook meteen de reden van de onduidelijkheden rond het begrip \"roostervrije\" dag, maar als je die afschaft en vervolgens weer met \"vrije dagen\" aan komt zetten, dan schiet het natuurlijk niet op.

De problemen onstaan in mijn beleving omdat jullie van precies het omgekeerde uitgaan als de ATW. De ATW benoemt namelijk \"vrije tijd\" daar waar jullie de \"werktijd\" vast willen leggen. En aangezien je ook nog altijd moet blijven voldoen aan de ATW gaat dat alleen maar problemen opleveren, en het wordt er in ieder geval veel ingewikkelder door. Logischer is om uit te gaan van dezelfde logica als de ATW, maar dan bijvoorbeeld ruimere normen te nemen, uiteraard in het voordeel van de werknemer (het omgekeerde mag niet). Dit is ook hoe het bijvoorbeeld bij de politie geregeld is, en dat komt wat betreft planning aardig in de buurt van de beveiliging. Jullie proberen het wiel opnieuw uit te vinden, maar als je niet heel goed nadenkt over alle consequneties, dan ontstaat er een hoop onduidelijkheid.

Citaat van: Hls-m

Hete brij? De Unienis nooit voorstander geweest van extra ORT


Dit is pas echt nieuws. Want \"de Unie\" kan daar wel geen voorstander van zijn, de leden (die uiteindelijk samen de Unie vormen) denken daar kennelijk anders over, dit is namelijk een steeds wederkerend onderwerp. Maar voorstander of niet, jullie hebben afgesproken dat er een onderzoek zou komen en naar ik begreep is dat onderzoek er ook geweest. Ik kan de argumenten die jij aangeeft goed begrijpen, maar dit is nu typisch zo\'n voorbeeld waar jullie de achterban volledig kwijtraken. Waarom is het nu zo moeilijk op een concrete vraag een concreet antwoord te geven? dus nogmaals, Wordt dat onderzoek nu wel of niet openbaar gemaakt? En wordt dit onderzoek nu wel of niet meegnomen in deze CAO onderhandelingen, zoals dit in de vorige CAO was afgesproken en waar de \"overgrote\" meerderheid van de leden 3 jaar geleden ook voor heeft gestemd?

Citaat van: Hls-m

Die wordt gegeven voor zwaarder werk en daar hoort in onze ogen extra rust bij. En dat wordt in de nieuwe cao geregeld middels de extra vrije tijd


Maar de werkgever mag die extra vrije tijd wel gewoon inplannen, en dan worden de uren dus gewoon weer uitbetaald. Uiteindelijk kost dit de werkgever gewoon extra geld, maar als alles kostenneutraal moet blijven, moet dat geld dus elders vandaan gehaald worden. De vraag is nog steeds waar dit vandaan gaat komen?

Citaat van: Hls-m

moet oppassen dat je niet teveel loonruimte in ORT gaat stoppen. miet iedereen krijgt ORT


Het is dan ook een compensatie voor het ongemak...

Citaat van: Hls-m

en het maakt geen onderdeel uit van de pensioengrondslag. Je bouwt er dus geen pensioen over op. En het pensioen is al zo karig met hoge franchise, jong fonds, etc


Tja, als het zo karig is, dan neem ik aan dat dit ook onderdeel is van de onderhandelingen? Maar ja, de werknemers moeten het dan zelf betalen, want jullie hebben immers afgesproken dat het kostenneutraal blijft, het moet uit de lengte of de breedte komen.

Citaat van: Hls-m

En kostenneutraal betekent niet alleen dat de cao voor werkgevers ietduurder magworden maar ook dat deze de werknemers minimaal hetzelfde moet opleveren


\"DE werknemers\" inderdaad, maar niet \"de individuele werknemer\"

Citaat van: Hls-m

Dat kan hier en daar wat verschillen opleveren omdat wij niet een berekening kunnen maken voor alle 30.000 beveiligersop individuele basis.


En als het voor \"De werknemers\" hetzelfde moet opleveren, houd dat in dat het voor de gemiddelde beveiliger gelijk blijft, maar dat het voor individuele beveiligers hoger, maar dus ook lager kan uitvallen. Als dat laatste niet acceptabel is, dan moet je dus niets veranderen. Als je wel wat veranderd en het moet kostenneutraal, vertel er dan ook eerlijk bij dat het voor indivduele beveiligers ook lager kan gaan uitvallen, en vertel niet alleen het mooie verhaal dat het beter wordt....

Petrus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 19:37 »
Zwaarder werk is wat? Avonden en weekenden zijn vooral zwaar voor je sociaal leven, hetgeen niet gezond is. Bij nachtdienten komt daar nog eens een directe gezondheidsfactor bij, geen van allen worden met geld of vrije tijd veel beter, maar is het vragen om een compensatie die andere beroepen krijgen zoveel gevraagd. Of ben ik zo erg in de war dat ik denk dat de beveiliging er bekaaid afkomt.

Richard1969

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 20:25 »
Citaat van: Hls-m


Uiterlijk 35 dagen voor de betreffende indelingsperiode, kan de beveiliger zijn/haar voorkeur aangeven voor de ligging van de vrije dagen, waarvan er 2 aaneengesloten in een weekend moeten vallen. Zoals vermeld, ontvangt elke beveiliger uiterlijk 28 dagen voor de loonperiode zijn/haar werkrooster.

Met vriendelijke groet,
De Unie

Maarten Hoelscher


En wanneer krijg je uitsluitsel of deze  vrije dagen mogelijk zijn?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 22:01 »
Citaat van: Petrus

Of ben ik zo erg in de war dat ik denk dat de beveiliging er bekaaid afkomt.


Dat is nu juist waar men de afgelopen 3 jaar onderzoek naar zou laten doen. Maar kennelijk wordt dat onderzoek gewoon de prullenbak ingegooid.... Of zou het misschien zo zijn dat er helemaal geen onderzoek is uitgevoerd???

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 24 november 2011, 22:21 »
Uiterlijk 28 dagen voor ingang van de periode dienen de 20 tijdvensters van maximaal 10 uur te worden vastgelegd, en dan weet je dus wanneer je vrij bent (en dat hoeven dus niet perse hele vrije dagen te zijn, zie de verdere discussie...)

Maar hoewel dit in eerste instantie hard wordt gezegd, is er wel een maar, want:

Citaat van: Hls-m

Het verschuiven van diensten kan alleen nog maar met instemming van de werknemer. Op een aantal momenten per jaar na. De werkgever krijgt een beperkt aantal mogelijkheden verschuivingen van de tijdsvensters van tien uur/diensten/dagen af te dwingen. Dit aantal moet in het cao-overleg nog bepaald worden. Jullie zullen begrijpen dat wij dit aantal tot een minimum willen beperken.


Zelfs als het er maar 1 zou zijn, dan voorzie ik hier al problemen. Want jij maakt ergens een afspraak buiten de eerder vastgestelde tijdvensters, en vervolgens gaat jou werkgever je dwingen om toch te werken? Daar zal dan wel een vergoeding tegenover staan, maar zo wekrt het natuurlijk niet. De werkgever heeft echter weinig keus, want 20 tijdvensters van maximaal 10 uur (dus 200 uur) die je 28 dagen van te voren vast moet leggen, dat kaat volstrekt onvoldoende ruimte om adhoc problemen op te lossen,. En als er dus geen vrijwilligers zijn, dan zullen er dus mensen gedwongen moeten worden. Ik wil zo niet plannen, maar onder deze voorwaarden is er geen andere keus. Verzoeken van werknemers na die 28 dagen gaan waarschijnlijk rechtstreeks de prullenbak in, omdat er gewoon geen ruimte is om te schuiven, zonder dat het veel geld kost....

Veel logischer is het om rustperiodes vast te leggen, die uiteraard minimaal de wettelijke rust moeten omvatten. Aan deze rustperiodes kan een werkgever gewoon niet komen, tenzij de werknemer daar mee instemt, en er uiteraard vervangende rust wordt vastgesteld. Veel duidelijker voor alle partijen, en bovendien weet je zeker dat de ATW regelgeving nageleefd wordt.

Maar goed, de sociale partners en de \'deskundigen\' die zij hebben ingehuurd denken het dus allemaal beter te weten. Ik voorzie grote problemen om de roosters dicht te krijgen, en uiteindelijk zijn het de werknemers die de diensten moeten draaien en de problemen op moeten lossen. Mocht je echter lekker flexibel zijn dan kan het een hoop geld opleveren, maar dat staat dus weer haaks op de afspraak dat alles \"kostenneutraal\" moet blijven. Mensen die niet zo flexibel kunnen en/of willen zijn gaan dus waarschijnlijk aan het kortste eind trekken....

Petrus

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 41
    • Bekijk profiel
Re: Bijeenkomsten voor de nieuwe CAO beveiliging
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 25 november 2011, 05:29 »
Citaat van: Planner

Citaat van: Petrus
Of ben ik zo erg in de war dat ik denk dat de beveiliging er bekaaid afkomt.


Dat is nu juist waar men de afgelopen 3 jaar onderzoek naar zou laten doen. Maar kennelijk wordt dat onderzoek gewoon de prullenbak ingegooid.... Of zou het misschien zo zijn dat er helemaal geen onderzoek is uitgevoerd???


Hetfeit dat het we het niet eens weten is eigenlijk al veel zeggend, minstens iets over de communicatie.
En dan verschijnt vanzelf de vraag:

Citaat van: Hls-m
Waar komt dat wantrouwen jegens de vakbonden toch vandaan? Wij zijn er om jullie belangen te behartigen en niet anders.