Auteur Topic: Afkeuren 1 dagsluiting verlof  (gelezen 11095 keer)

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 02:28 »
Heb een afkeuring gekregen van een aanvraag 4 maart.
De reden die wordt aangevoerd is dat er al 3 collega verlof hebben op die datum.
Onze team bestaat uit 10 personen.
Voltijd bezetting van 2 personen + 1 persoon door de weeks op de dag.
Het gaat om de verjaardagsfeest van mijn dochter waar ik graag bij zou willen zijn.

Vroeger stond er in het CAO voor het afkeuren van een verlof aanvraag zwaarwegend bedrijfsbeleid.  Nu sta het er geloof ik niet meer in althans ik kan het niet meer terug vinden.
Is dit een voldoende reden om een verlof af te keuren?.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 10:34 »
Het toekennen/weigeren van verlofaanvragen is geregeld in het Burgerlijk Wetboek, dus op zich hoeft daar niets over in de CAO te staan, maar toch staat daar wel wat over in artikel 65.

Wanneer er al 3 collega's verlof hebben in een team van 10 lijkt het mij vrij logisch dat het bedrijfsbelang een rol gaat spelen. Ondanks dat er wellicht maar 3 personen op die dag nodig zijn, is het natuurlijk niet zo dat alle andere 6 collega's op die dag beschikbaar zijn. Wellicht hebben zij andere (vaste) vrije dagen en/of afspraken. En ook moet een werkgever nog rekening houden met onverwachtse zaken. Kortom, op basis van wat jij zegt kan je niet zo maar roepen dat jij gewoon vrij zou moeten kunnen krijgen.

Een verjaardag komt niet zo maar onverwacht uit de lucht vallen. Had jij misschien niet wat eerder de verlofaanvraag kunnen doen?

Security Guy

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 13:19 »
Een veraardag komt niet zo maar onverwacht uit de lucht vallen. Had jij misschien niet wat eerder de verlofaanvraag kunnen doen?
7 weken lijkt mij voldoende voor 1 dagsluiting verlof.
Wat is een redelijke tijds termijn om een 1 dag verlof aan te vragen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 18 januari 2017, 13:51 »
7 weken lijkt mij voldoende voor 1 dagsluiting verlof.

Mij ook, maar dat zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat een verjaardag niet onverwacht komt, dus had jij ook al veel eerder kunnen bedenken dat jij die dag vrij zou willen zijn, waardoor jij waarschijnlijk wel vrij had kunnen krijgen omdat de andere 3 werknemers dan nog niet alle 3 de dag hadden aangevraagd.

Wat is een redelijke tijds termijn om een 1 dag verlof aan te vragen?

Elke termijn is redelijk. Alleen des te korter van te voren, des de groter wordt de kans dat de werkgever om organisatorische/plantechnische redenen een verlofaanvraag moet afwijzen.

Ik heb even teruggekeken. Dit is niet de eerste keer dat jij met een soortgelijke vraag komt. Wellicht is het een goed idee om eens een keer aan je werkgever/planner te gaan vragen, welke criteria er worden gehanteerd bij het toekennen/afwijzen van verlof, dan is dat voor iedereen duidelijk. Want elke keer reageren op een incident is niet echt heel constructief.
« Laatst bewerkt op: woensdag 18 januari 2017, 13:56 door Planner »

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 20 januari 2017, 00:58 »
Citaat
Onze team bestaat uit 10 personen.
Werken die enkel op het object waar je vrij voor wil hebben, of werken deze op meerdere objecten?

Citaat
Voltijd bezetting van 2 personen + 1 persoon door de weeks op de dag.
4 maart valt op een zaterdag, wat dus zou betekenen dat er 2 collega's op die dag werkzaam zijn, omdat enkel doordeweeks een derde persoon overdag erbij is?

Citaat
Wanneer er al 3 collega's verlof hebben in een team van 10 lijkt het mij vrij logisch dat het bedrijfsbelang een rol gaat spelen. Ondanks dat er wellicht maar 3 personen op die dag nodig zijn, is het natuurlijk niet zo dat alle andere 6 collega's op die dag beschikbaar zijn. Wellicht hebben zij andere (vaste) vrije dagen en/of afspraken.

ja en wellicht zijn er andere objecten waar de planner rekening mee moet houden, en dus niet alleen het object waar nu een vrije dag voor gepland moet worden.

Citaat
En ook moet een werkgever nog rekening houden met onverwachtse zaken. Kortom, op basis van wat jij zegt kan je niet zo maar roepen dat jij gewoon vrij zou moeten kunnen krijgen.
Hier zou je wel afspraken over kunnen maken, plan me vrij indien mogelijk, en bij ziekte of dergelijke, dat ik dan toch heen moet. Dan ben onder voorbehoud wel vrij!

Citaat
Een verjaardag komt niet zo maar onverwacht uit de lucht vallen. Had jij misschien niet wat eerder de verlofaanvraag kunnen doen?

Op zich is 7 weken normaliter een prima termijn, maar inderdaad, 3 man zijn je voor geweest. Als je zekerheid wil hebben op een vrije dag, dan moet je dit zo snel mogelijk regelen. Dit had bijvoorbeeld 6 maand van te voren al wel gekund.

Citaat
Wat is een redelijke tijds termijn om een 1 dag verlof aan te vragen?

Dat is per bedrijf verschillend, ga hier eens in overleg met je planner.
Bij ons is het zo dat 2 weken voor het nieuwe rooster word gepubliceerd, uiterlijk je vrije dag binnen moet zijn. Maar een aanvraag is geen zekerheid.

---------------------------------------

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is je 3 collega's benaderen om te kijken of hier wat mee geregeld kan worden. Misschien heeft 1 van je collega's wel iets gepland wat bijv op 5 maart ook kan, en dat dit wel met je planner te regelen is.

Advies vragen hier is natuurlijk altijd goed, maar de beste optie is communiceren. Met communiceren bereik je vaak het meeste.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 20 januari 2017, 11:27 »
Bij ons is het zo dat 2 weken voor het nieuwe rooster word gepubliceerd, uiterlijk je vrije dag binnen moet zijn. Maar een aanvraag is geen zekerheid.

Er zijn allerlei redenen te verzinnen waarom een werknemer op het laatste moment een verlof dag wil hebben. Als werkgever kan en mag je niet zo maar een verlofdag afkeuren alleen om het gegeven dat de regel is dat een aanvraag minimaal 2 weken voor publicatie van een nieuw rooster binnen moet zijn.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #6 Gepost op: maandag 23 januari 2017, 03:18 »
Er zijn allerlei redenen te verzinnen waarom een werknemer op het laatste moment een verlof dag wil hebben. Als werkgever kan en mag je niet zo maar een verlofdag afkeuren alleen om het gegeven dat de regel is dat een aanvraag minimaal 2 weken voor publicatie van een nieuw rooster binnen moet zijn.

Hier heb je gelijk in. Er zijn altijd uitzonderingen.
Maar ik bedoel er eigenlijk meer mee, dat als een collega komt en zegt, joh ik heb volgende week een etentje, en wil graag een verlofdag, of ik wil volgende week een weekendje weg. Dat dit niet zomaar goed te keuren is.

Voor deze aanvragen hanteren wij 2 weken voordat het nieuwe rooster klaar is. En is het wel mogelijk dat er met een andere collega of dergelijke geruild kan worden, dit altijd een optie is.

En zijn er uitzonderingen waarbij je gewoon vrij moet hebben, of dit nu kan of niet. Dat heeft een planner gewoon te regelen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #7 Gepost op: maandag 23 januari 2017, 06:37 »
Hier heb je gelijk in. Er zijn altijd uitzonderingen.
Maar ik bedoel er eigenlijk meer mee, dat als een collega komt en zegt, joh ik heb volgende week een etentje, en wil graag een verlofdag, of ik wil volgende week een weekendje weg.

Als planner wil ik helemaal niet weten waarom een werknemer vrij wil hebben. Het is namelijk helemaal niet relevant. Het enige wat voor mij van belang is of ik het wel of niet kan regelen.

Dat dit niet zomaar goed te keuren is.

Wat jij er ook van vindt, verlof moet in principe vastgesteld worden conform de wens van de werknemer. Daarbij zijn geen termijnen genoemd. Een werkgever kan dus niet zo maar verlof gaan afkeuren alleen maar om het gegeven dat jij vindt dat de aanvraag (te) laat is ingediend, of dat er een interne regel is. Een verlofaanvraag kan alleen maar geweigerd worden als zwaarwegende redenen zich daartegen verzetten. Als werkgever/planner heb je dus gewoon een inspanningsverplichting om elke verlofaanvraag te behandelen en alle mogelijkheden die er zijn te onderzoeken, en niet de makkelijk weg te kiezen en deze af te keuren alleen op basis van het gegeven dat hij (te) laat is ingediend.

En zijn er uitzonderingen waarbij je gewoon vrij moet hebben, of dit nu kan of niet. Dat heeft een planner gewoon te regelen.

Als een werknemer vrij moet hebben, dan hebben we het meestal over Bijzonder Verlof. Dat is gewoon wettelijk geregeld en staat ook in de CAO. Dan is het bedrijfsbelang helemaal niet meer van belang, maar staat het belang van de werknemer voorop.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017, 02:55 »
Citaat
Als planner wil ik helemaal niet weten waarom een werknemer vrij wil hebben. Het is namelijk helemaal niet relevant. Het enige wat voor mij van belang is of ik het wel of niet kan regelen.

Als iemand op het laatste moment vrij wil/moet hebben, dan vind ik wel dat er een goede reden voor moet zijn, en als we de toedracht van een verlofaanvraag dan weten, dan kan dit in het voordeel werken. Een planner moet wellicht misschien wel zijn hele rooster omgooien omdat je nog even op laatste moment vrij wil hebben.


Citaat
Wat jij er ook van vindt, verlof moet in principe vastgesteld worden conform de wens van de werknemer. Daarbij zijn geen termijnen genoemd.
Het kan wel zo zijn dat het conform de wens van de werknemer geregeld moet worden, maar als dit plan technisch niet kan, dan houd het op. Dat er geen termijnen genoemd zijn, wil niet zeggen dat je geen termijnen kan hanteren.

Citaat
Een werkgever kan dus niet zo maar verlof gaan afkeuren alleen maar om het gegeven dat jij vindt dat de aanvraag (te) laat is ingediend, of dat er een interne regel is.

Ben ik niet helemaal met je eens. Stel dat morgen je nieuwe rooster word gepubliceerd, en je gaat vandaag nog even je planner bellen van joh ik wil volgende week een vrije dag. De planner heeft zijn rooster al klaar, en zou dus zijn rooster weer moeten gaan aanpassen omdat er iemand op het laatste moment vrij moet hebben.
En nu is 1 persoon niet zo erg, maar als je een bedrijf hebt met 500 beveiligers, dan heb je er een dagtaak bij, dus dan moet je wel termijnen gaan hanteren, anders loopt het de spuigaten uit.

Citaat
Een verlofaanvraag kan alleen maar geweigerd worden als zwaarwegende redenen zich daartegen verzetten. Als werkgever/planner heb je dus gewoon een inspanningsverplichting om elke verlofaanvraag te behandelen en alle mogelijkheden die er zijn te onderzoeken, en niet de makkelijk weg te kiezen en deze af te keuren alleen op basis van het gegeven dat hij (te) laat is ingediend.

Je hoeft ook zeker niet de makkelijkste weg te gaan kiezen, en mocht er een aanvraag binnenkomen buiten het termijn, dan word deze ook wel bekeken en behandeld door onze planner, maar de kans word alleen maar kleiner dat je een goedkeuring krijgt. Dien je binnen het termijn je verlofdag in, dan is de kans voor 99,9% dat we je die dag vrij kunnen geven. Maar is het rooster al klaar, dan kun je in mijn ogen niet van de planner verwachten, om het hele rooster te gaan omgooien omdat er een paar toch een vrije dag willen op laatste moment.

Zal het nog sterker vertellen, een paar grote spelers hanteren zelfs minimaal 4 weken voor een verlofaanvraag.

Citaat
Als een werknemer vrij moet hebben, dan hebben we het meestal over Bijzonder Verlof. Dat is gewoon wettelijk geregeld en staat ook in de CAO. Dan is het bedrijfsbelang helemaal niet meer van belang, maar staat het belang van de werknemer voorop.
Dat is wat ik bedoel...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017, 12:54 »
Het feit dat er bij jullie bepaalde regels hanteren, en een paar grote spelers weer andere regels, wil niet zeggen dat die regels juridisch ook stand houden. Alleen wie gaat die regels juridisch aanvechten?

Het probleem wat ik vaak constateer, is dat er gewoon te weinig personeel in dienst is. Het gevolg is stuwmeren aan verlof, die niet weggewerkt kunnen worden, veel overuren of extern personeel wat ingevlogen moet worden, verlofregelingen die zeggen dat je xxx dagen/weken van te voren verlof aan moet vragen, etc etc, omdat wanneer het rooster gemaakt is, er helemaal geen enkele ruimte meer inzit voor last minute verlofaanvragen, bijzonder verlof, extra/gewijzigde aanvragen van opdrachtgevers etc, en elke wijziging tot gevolg heeft dat roosters op de kop moeten, maar meestal betekend het gewoon een rondje bellen om te kijken wie er een extra dienst wil draaien, waarbij werknemers zich vaak onder druk gezet voelen, waarbij ATW/CAO regels dan stelselmatig worden overtreden 'omdat het niet anders kan'.

Plannen is een vak, waar werkgevers en ook veel werknemers ('planners' en beveiligers) vaak veel te lichtzinnig over denken. Veel planners (en leidinggevenden) hebben onvoldoende kennis van ATW en CAO en van het planproces in het algemeen. Werkgevers leggen vaak ook te veel verantwoordelijkheid bij planners neer en denken dat planners van alles op kunnen lossen. Omdat planners onvoldoende kennis hebben zien zij niet dat zij de aan hen opgelegde taken helemaal niet aan zouden moeten nemen, omdat het gewoon niet uitvoerbaar is. Dat kan je namelijk door even goed na te denken al heel snel constateren, maar veel 'planners' komen daar pas achter wanneer zij het rooster voor de komende weken aan het maken zijn, en zo is het cirkeltje weer rond.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 309
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 24 januari 2017, 17:49 »
Zal het nog sterker vertellen, een paar grote spelers hanteren zelfs minimaal 4 weken voor een verlofaanvraag.

Lang leve het werken in de beveiliging, met zulke "arbeidsvoorwaarden"...


MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 26 januari 2017, 05:03 »
Citaat
Het feit dat er bij jullie bepaalde regels hanteren, en een paar grote spelers weer andere regels, wil niet zeggen dat die regels juridisch ook stand houden. Alleen wie gaat die regels juridisch aanvechten?

Zoals je zelf al aangaf, is er niks geregeld in de CAO hierover, dus wat valt er aan te vechten? Je tekent een contract met bepaalde voorwaarden. Als deze voorwaarden niet ten negatieve voor de werknemer uitvalt ten opzichte van de wet cq CAO, dan is er niks aan de hand, en houd het juridisch wel stand.

Citaat
Het probleem wat ik vaak constateer, is dat er gewoon te weinig personeel in dienst is. Het gevolg is stuwmeren aan verlof, die niet weggewerkt kunnen worden, veel overuren of extern personeel wat ingevlogen moet worden, verlofregelingen die zeggen dat je xxx dagen/weken van te voren verlof aan moet vragen, etc etc, omdat wanneer het rooster gemaakt is, er helemaal geen enkele ruimte meer inzit voor last minute verlofaanvragen, bijzonder verlof, extra/gewijzigde aanvragen van opdrachtgevers etc, en elke wijziging tot gevolg heeft dat roosters op de kop moeten, maar meestal betekend het gewoon een rondje bellen om te kijken wie er een extra dienst wil draaien, waarbij werknemers zich vaak onder druk gezet voelen, waarbij ATW/CAO regels dan stelselmatig worden overtreden 'omdat het niet anders kan'.

Nu praat je wel in het extreme... Uiteraard zal dit gedaan worden, maar als ik puur even ons bedrijf als voorbeeld pak. De CAO word volledig gehandhaafd, en mensen werken bij ons praktisch nooit over. Wij hebben fulltimers en partimers welke hen contracturen voldoen, en daar bijna nooit overheen komen. De rest van de uren, vullen we op met oproepkrachten. We huren met uitzondering van het evenementen seizoen, nooit extern in.

Bijzonder verlof word bij ons altijd gehonoreerd, omdat het punt 1 CAO technisch verplicht is, maar ook de menselijke kant,dat er niet voor niks bijzonder verlof word aangevraagd.

Maar de reguliere verlofaanvragen, welke op laatste moment worden aangevraagd, ja dan is het niet altijd mogelijk. De eerste 2 beveiligers kunnen geluk hebben, waardoor we met de 3e of 4e nee moeten verkopen. Dat is dan niet anders.

Citaat
Plannen is een vak, waar werkgevers en ook veel werknemers ('planners' en beveiligers) vaak veel te lichtzinnig over denken
.
Je zegt het zelf, plannen is een vak. En met je eigen ervaring moet je toch toegeven dat op laatste moment verlof aanvragen, soms best een grote uitdaging kan zijn, en soms niet haalbaar.

Citaat
Veel planners (en leidinggevenden) hebben onvoldoende kennis van ATW en CAO en van het planproces in het algemeen.
Dat ben ik volkomen met je eens!

Citaat
Werkgevers leggen vaak ook te veel verantwoordelijkheid bij planners neer en denken dat planners van alles op kunnen lossen. Omdat planners onvoldoende kennis hebben zien zij niet dat zij de aan hen opgelegde taken helemaal niet aan zouden moeten nemen, omdat het gewoon niet uitvoerbaar is. Dat kan je namelijk door even goed na te denken al heel snel constateren, maar veel 'planners' komen daar pas achter wanneer zij het rooster voor de komende weken aan het maken zijn, en zo is het cirkeltje weer rond.

Je bent planner of je bent het niet. Ik vind dat je de verantwoordelijkheid voor een groot gedeelte wel bij de planner neer kunt leggen. Als planner weet je de contracturen, persoonlijke wensen, openstaande diensten etc... Een werkgever kan die taak er niet zomaar even bij nemen, want die heeft zijn eigen takenpakket. Waar heb je immers een planner voor? De verantwoordelijkheid van de werkgever moet zijn, dat hij er voor moet zorgen dat de planners goed geschoold zijn, kennis hebben van de wet en regelgeving van zowel de wet als het CAO. Bij ons worden de planners geschoold en hebben ze back up van onze administratieve afdeling, wanneer een planner vast zit of niet goed weet hoe het zit. Deze afdeling zoekt het uit en koppelt dit terug. De werkgever komt hier niet aan te pas, want dat is de reden waarvoor deze mensen op kantoor zitten.

Wat ik veel voorbij zie komen, is dat beveiligers de taak in de schoenen geschoven word om het "plannen" er even bij te doen. Ze werken gewoon in het veld, en hebben de planner functie erbij gekregen. En dan gaat het in mijn ogen mis.

Je moet je focus leggen op 1 ding. Je bent planner, dan houd je je  bezig met plannen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 26 januari 2017, 08:16 »
Zoals je zelf al aangaf, is er niks geregeld in de CAO hierover, dus wat valt er aan te vechten? Je tekent een contract met bepaalde voorwaarden. Als deze voorwaarden niet ten negatieve voor de werknemer uitvalt ten opzichte van de wet cq CAO, dan is er niks aan de hand, en houd het juridisch wel stand.geld

De rechten van werknemers m.b.t. het verlenen van verlof zijn gewoon geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Juist omdat er dus in de CAO niets geregeld is, val je dus gewoon terug op het Burgerlijk Wetboek, en daarin staat dat verlof conform de wens van de werknemer wordt vastgesteld, tenzij zwaarwegende argumenten zich daartegen verzetten. Een bedrijfsregel is geen zwaarwegend argument.

Bijzonder verlof word bij ons altijd gehonoreerd, omdat het punt 1 CAO technisch verplicht is, maar ook de menselijke kant,dat er niet voor niks bijzonder verlof word aangevraagd.

Ook bijzonder verlof is gewoon in het Burgerlijk Wetboek geregeld en daardoor ook al verplicht. Het is in de CAO alleen netjes uitgewerkt, maar dat had niet gehoeven.

Maar de reguliere verlofaanvragen, welke op laatste moment worden aangevraagd, ja dan is het niet altijd mogelijk. De eerste 2 beveiligers kunnen geluk hebben, waardoor we met de 3e of 4e nee moeten verkopen. Dat is dan niet anders.

Inderdaad. Het moment van aanvragen doet er echter (veel) minder toe.

Je zegt het zelf, plannen is een vak. En met je eigen ervaring moet je toch toegeven dat op laatste moment verlof aanvragen, soms best een grote uitdaging kan zijn, en soms niet haalbaar.
Dat ben ik volkomen met je eens!

Inderdaad, SOMS niet haalbaar. Alleen ga ik dus geen verlof afkeuren omdat een bedrijfsregel er een termijn aan heeft gehangen

Je bent planner of je bent het niet. Ik vind dat je de verantwoordelijkheid voor een groot gedeelte wel bij de planner neer kunt leggen. Als planner weet je de contracturen, persoonlijke wensen, openstaande diensten etc...

Inderdaad. Maar bij veel bedrijven gaan anderen (leidinggevenden) zich er dan vervolgens ook tegenaan bemoeien

Een werkgever kan die taak er niet zomaar even bij nemen, want die heeft zijn eigen takenpakket. Waar heb je immers een planner voor? De verantwoordelijkheid van de werkgever moet zijn, dat hij er voor moet zorgen dat de planners goed geschoold zijn, kennis hebben van de wet en regelgeving van zowel de wet als het CAO.

Maar het is de taak/verantwoordelijkheid van de werkgever om een planner voldoende resources (lees werknemers) te geven om te kunnen plannen. Al te vaak moet een planner nee verkopen, omdat er te weinig mensen zijn, met als gevolg stuwmeren aan verlof die niet weggewerkt kunnen worden. En te weinig resources zijn dus volgens de jurisprudentie GEEN zwaarwegend argument om verlof af te keuren, en zit een planner dus in een spagaat.

Bij ons worden de planners geschoold en hebben ze back up van onze administratieve afdeling, wanneer een planner vast zit of niet goed weet hoe het zit. Deze afdeling zoekt het uit en koppelt dit terug. De werkgever komt hier niet aan te pas, want dat is de reden waarvoor deze mensen op kantoor zitten.

Het klinkt heel mooi

Wat ik veel voorbij zie komen, is dat beveiligers de taak in de schoenen geschoven word om het "plannen" er even bij te doen. Ze werken gewoon in het veld, en hebben de planner functie erbij gekregen. En dan gaat het in mijn ogen mis.

Je moet je focus leggen op 1 ding. Je bent planner, dan houd je je  bezig met plannen.

En zo is het maar net.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 27 januari 2017, 02:33 »
Citaat
De rechten van werknemers m.b.t. het verlenen van verlof zijn gewoon geregeld in het Burgerlijk Wetboek. Juist omdat er dus in de CAO niets geregeld is, val je dus gewoon terug op het Burgerlijk Wetboek, en daarin staat dat verlof conform de wens van de werknemer wordt vastgesteld, tenzij zwaarwegende argumenten zich daartegen verzetten. Een bedrijfsregel is geen zwaarwegend argument.

Klopt, maar wat is dan de definitie van een zwaarwegend argument? Er staat niet beschreven dat er voor een bepaald termijn verlof aangevraagd dient te worden, maar er staat ook niet in dat het niet mag..

Citaat
Ook bijzonder verlof is gewoon in het Burgerlijk Wetboek geregeld en daardoor ook al verplicht. Het is in de CAO alleen netjes uitgewerkt, maar dat had niet gehoeven.
klopt

Citaat
Inderdaad. Het moment van aanvragen doet er echter (veel) minder toe.
Het hangt wel met elkaar samen!

Citaat
Inderdaad, SOMS niet haalbaar. Alleen ga ik dus geen verlof afkeuren omdat een bedrijfsregel er een termijn aan heeft gehangen
Wellicht heb ik het iets te zwart wit beschreven, bij ons word na de termijn wel bekeken wat mogelijk is, alleen geven wij garantie(uitzonderingen en overmacht daargelaten) dat indien binnen de termijn verlof word aangevraagd, dit altijd gehonoreerd word.

Citaat
Inderdaad. Maar bij veel bedrijven gaan anderen (leidinggevenden) zich er dan vervolgens ook tegenaan bemoeien
Ja en daar gaat het mis.... Ik ondersteun bijvoorbeeld de planner met het evenement seizoen, maar zijn kijk is anders dan die van mij. En zijn keuze is leidend en bindend. Daar is hij planner voor en ik teamleider.

Citaat
Maar het is de taak/verantwoordelijkheid van de werkgever om een planner voldoende resources (lees werknemers) te geven om te kunnen plannen. Al te vaak moet een planner nee verkopen, omdat er te weinig mensen zijn, met als gevolg stuwmeren aan verlof die niet weggewerkt kunnen worden. En te weinig resources zijn dus volgens de jurisprudentie GEEN zwaarwegend argument om verlof af te keuren, en zit een planner dus in een spagaat.

hoe dat bij anderen geregeld is weet ik niet, maar bij ons is de planner wel degene die bepaalt in grote lijnen of er personeel bij moet komen ja of nee. Vervolgens word er door de teamleiders en directeur gekeken of dit oproepkrachten worden of uur contractanten, maar hierin volgen wij voor 99% wel de adviezen op van de planner. Die weet wat er aan mensen weggezet moet worden, en kan daar het beste over oordelen.

Citaat
Het klinkt heel mooi
En het werkt ook heel mooi. Bij ons heeft een ieder zijn eigen taak, en bemoeien we ons ook alleen met ons portfolio. Onze planner bemoeit zich ook niet met onze taken, dus wij ook niet met de taken van de planner.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Afkeuren 1 dagsluiting verlof
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 27 januari 2017, 11:56 »
Klopt, maar wat is dan de definitie van een zwaarwegend argument?

Die is er niet. Maar als je de jurisprudentie leest, dan zal je zien dat rechters de lat voor werkgevers wel hoog leggen.

Er staat niet beschreven dat er voor een bepaald termijn verlof aangevraagd dient te worden, maar er staat ook niet in dat het niet mag..

Dat is onzin. Ik geef je op een briefje, dat wanneer een verlofaanvraag geweigerd wordt met als reden dat een bepaalde termijn is overschreden, en dit aan een rechter wordt voorgelegd, de rechter dit niet als zwaarwegend argument (de juridische term die genoemd wordt is gewichtige reden) zal zien. Je zal als werkgever aan moeten tonen, dat de bedrijfsvoering ernstige schade oploopt.

Wellicht heb ik het iets te zwart wit beschreven, bij ons word na de termijn wel bekeken wat mogelijk is, alleen geven wij garantie(uitzonderingen en overmacht daargelaten) dat indien binnen de termijn verlof word aangevraagd, dit altijd gehonoreerd word.

Dat is heel mooi. Alleen is het dan niet zo dat het omgekeerde dan zo maar mag.

Maar goed, kennelijk denk jij dat het wel kan, ik weet beter. Alle argumenten zijn volgens mij nu wel benoemd