Auteur Topic: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond  (gelezen 8030 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Gepost op: donderdag 7 december 2017, 12:11 »
In de beveiliging heerst onder de beveiligers een groot wantrouwen (al dan niet terecht) tegen de vakbonden. Nu geef ik al heel lang aan, dat hoe groot het wantrouwen ook is, je alleen via een vakbond invloed kan uitoefenen. En in het verleden heb ik ook al een paar keer geopperd, dat wanneer je geen vertrouwen hebt in de bestaande vakbonden, je natuurlijk ook nog zelf een vakbond op kan richten, en dat is dus precies wat een aantal leerkrachten in het basisonderwijs gedaan heeft.

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/12/07/leraren-po-in-actie-starten-eigen-vakbond-a1584007

Wellicht een idee voor al die tegenstanders in de beveiliging die jaar in jaar uit langs de zijlijn staan?

https://www.rendement.nl/nieuws/id18569-regels-voor-het-oprichten-van-een-vakbond.html

Dan alleen nog op zoek naar een hoop leden, en zorgen dat werkgevers met je om tafel wil gaan zitten en jullie wel serieus neemt. Maar ja, dat moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn....

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #1 Gepost op: zondag 10 december 2017, 22:18 »
In de beveiliging heerst onder de beveiligers een groot wantrouwen (al dan niet terecht) tegen de vakbonden.

Wellicht een idee voor al die tegenstanders in de beveiliging die jaar in jaar uit langs de zijlijn staan?

Dan alleen nog op zoek naar een hoop leden, en zorgen dat werkgevers met je om tafel wil gaan zitten en jullie wel serieus neemt. Maar ja, dat moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn....

Jammer dat er geen smiley is “vind ik grappig”.


CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 december 2017, 09:11 »
Dan alleen nog op zoek naar een hoop leden, en zorgen dat werkgevers met je om tafel wil gaan zitten en jullie wel serieus neemt. Maar ja, dat moet toch allemaal niet zo moeilijk zijn....

Beste Planner,
Het lijkt mij het intrappen van een open deur wat je hiermee doet.
Gezien de huidige organisatiegraad binnen de beveiliging acht ik de kans klein dat er een hoop leden zich zullen gaan aansluiten, ergo ik denk dat de organisatiegraad laag blijft. De schreeuwers die aan de zijlijn staan kijken doorgaans vooral naar hun eigen portemonnee en beseffen vaak niet dat er ook grotere belangen gediend moeten worden. Ik laat even in het midden of dat nu op de juiste manier gebeurt, maar toch...
Verder nemen de werkgevers de "gevestigde" bonden al niet serieus. Wat laat jou denken dat een nieuwe speler in het veld dan wel serieus genomen gaat worden. Zolang de bonden alleen papieren tijgers zijn, zonder tanden (lees leden die bereid zijn actie te voeren) gaat het nooit iets worden. De ervaring leert dat de loyaliteit van de beveiliger vaak ligt bij de opdrachtgever. Een misplaatste loyaliteit in mijn ogen. Het zijn natuurlijk wel de opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en zo (mede)verantwoordelijk zijn voor de "zak met geld" waaruit onze arbeidsomstandigheden worden bekostigd.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 december 2017, 12:58 »

Zolang deHet zijn natuurlijk wel de opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en zo (mede)verantwoordelijk zijn voor de "zak met geld" waaruit onze arbeidsomstandigheden worden bekostigd.


En daar sla je de spijker op zijn kop. Bovendien durft niemand zijn nek meer uit te steken uit angst van zijn mooie object naar een bouwput overgeplaatst te worden. Voor jou 3 anderen denken de werkgevers nog steeds, maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen. De economie trekt aan en er komen meerdere vacatures buiten de beveiliging. Niet raar opkijken als de jongere beveiliger die nu nog van baan kan veranderen vertrekt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 december 2017, 13:16 »
Beste Planner,
Het lijkt mij het intrappen van een open deur wat je hiermee doet.

Zo was het ook bedoeld. Ik spreek namelijk de 'schreeuwers aan, die het beter weten maar zich niet willen aansluiten bij bestaande bonden, maar wel van diezelfde bonden (en hun leden) verwachten dat zij het wel even gaan regelen.

Gezien de huidige organisatiegraad binnen de beveiliging acht ik de kans klein dat er een hoop leden zich zullen gaan aansluiten, ergo ik denk dat de organisatiegraad laag blijft.

Ik denk het ook, maar als die 'schreeuwers' de bestaande bonden echt niet zien zitten, is dit de enige mogelijkheid, net zoals dat bij de leraren het geval is, want daar vinden een hoop mensen zich ook niet vertegenwoordigt door de bestaand vakbonden.

De schreeuwers die aan de zijlijn staan kijken doorgaans vooral naar hun eigen portemonnee en beseffen vaak niet dat er ook grotere belangen gediend moeten worden.

Ik dnek dat hetzelfde gezegd kan worden van de overgrote meerderheid van de leden van de vakbonden. Het is namelijk voor veel mensen heel moeilijk om het grotere plaatje te (willen) zien.

Ik laat even in het midden of dat nu op de juiste manier gebeurt, maar toch...

Nou, dat hoef je echt niet in het midden te laten. Het antwoord is denk ik heel duidelijk.

Verder nemen de werkgevers de "gevestigde" bonden al niet serieus. Wat laat jou denken dat een nieuwe speler in het veld dan wel serieus genomen gaat worden.

De bestaand bonden worden in de beveiliging niet serieus genomen omdat hun achterban hen niet steunt, en zij dus geen blok (kunnen) vormen. Als een bond (bestaand of nieuw) wel veel (al waren het er maar duizend) leden heeft die wel naar bijeenkomsten komen en daar hun bereidheid tot actie uitspreken en laten zien, wedden dat deze bond dan wel serieus genomen gaat worden, en de CAO onderhandelingen opeens een stuk sneller zullen verlopen?

Zolang de bonden alleen papieren tijgers zijn, zonder tanden (lees leden die bereid zijn actie te voeren) gaat het nooit iets worden.

Precies. Dus als die 'schreeuwers' zich nu aansluiten bij bestaande bonden, of zich zelf verenigen in een nieuwe bond omdat hun afkeer van bestaande bonden (op zich heel begrijpelijk) zo groot is, dan is er echt wel wat mogelijk. Als die 'schreeuwers' in plaats van schreeuwen nu gewoon met enkele honderden (en die waren er echt wel op dat moment) lid waren geworden van de bestaande bonden, dan was de huidige CAO er niet gekomen (wat dan wel is dan maar weer de vraag....), want hij is toen met een minimale meerderheid (van een grote minderheid van beveiligers) tot stand gekomen.

De ervaring leert dat de loyaliteit van de beveiliger vaak ligt bij de opdrachtgever. Een misplaatste loyaliteit in mijn ogen. Het zijn natuurlijk wel de opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en zo (mede)verantwoordelijk zijn voor de "zak met geld" waaruit onze arbeidsomstandigheden worden bekostigd.

Inderdaad, daar begint het probleem. En de overheid doet daar in allerlei sectoren net zo vrolijk aan mee....

Waar het om gaat, is dat als je iets wilt veranderen, je het 'spel' volgens de regels moet spelen. En zolang het vakbonden zijn die CAO's afsluiten, moet je je bij een vakbond aansluiten (al dan niet zelf opgericht). En dat is wat die 'schreeuwers' maar niet willen horen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 13 december 2017, 13:21 »
En daar sla je de spijker op zijn kop.

Kijk nu alleen eens in de spiegel? Want jij ben in het dagelijks leven ook opdrachtgever (lees klant). En let jij dan vooral op kwaliteit, of spelen de kosten een (veel) grote(re) rol? Als iets koopt (bv een koelkast), koop jij dan gewoon bij de eerste de beste winkel, of ga jij op zoek (veelal op internet) waar het je goedkoopst kan krijgen? Of wanneer jij een loodgiteer of andere dienstverlener zoekt, of bijvoorbeeld heel actueel, een nieuwe zorgverzekering?

En dat bedrijf is dan waarschijnlijk zo goedkoop, omdat er op de kosten, en dus ook op de personeelskosten bespaard wordt!


Voor jou 3 anderen denken de werkgevers nog steeds, maar daar zou wel eens verandering in kunnen komen. De economie trekt aan en er komen meerdere vacatures buiten de beveiliging. Niet raar opkijken als de jongere beveiliger die nu nog van baan kan veranderen vertrekt.

En daarmee denk jij dat de CAO in de beveiliging er wel beter op gaat worden? Ik denk dat de kwaliteit (die vaak al ver te zoeken is) nog meer af blijft nemen, en opdrachtgevers daar nog steeds minder geld aan uit willen geven.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Beveiligers moeten in gaan zien dat de wereld om hen heen heel hard veranderd, en dat zij daar in mee moeten gaan, want anders loopt die wereld heel hard over hen heen. En daarbij mag ook best voor jezelf opkomen bij. Maar blijf dan wel realistisch, en dat laatste mis ik vooral bij de 'schreeuwers'.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 december 2017, 13:29 door Planner »

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 13 december 2017, 14:02 »
verbeter de wereld, begin bij jezelf. Beveiligers moeten in gaan zien dat de wereld om hen heen heel hard veranderd, en dat zij daar in mee moeten gaan, want anders loopt die wereld heel hard over hen heen. En daarbij mag ook best voor jezelf opkomen bij. Maar blijf dan wel realistisch, en dat laatste mis ik vooral bij de 'schreeuwers'.
Het vak van beveiliger moet qua arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker worden, en dan heb ik het niet per definitie over een zak met geld. Het staat een ieder vrij om in een gesprek over je arbeidsvoorwaarden met je werkgever de eigen arbeidsomstandigheden te verbeteren toch? (Individuele arbeidsovereenkomst of een aanvulling daarop) ("verbeter de wereld en begin bij jezelf :P :D)
Dit zou misschien ook de schreeuwers weer bij de realiteit moeten brengen omdat zij zich dan in hun individuele actuele waarde worden beoordeeld en dan, indien van toepassing, weer met beide benen op de grond komen te staan.

Overigens ben ik me er van bewust dat de (grote) werkgevers in de branche het credo hebben: Gelijke monniken, gelijke kappen. Ik snap dat wel, de prijs van een uitzondering in salaris kan niet vermarkt worden. Dit werkt echter niet motiverend, niet kwaliteitsbevorderend en contraproductief in mijn ogen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 13 december 2017, 15:13 »
Het staat een ieder vrij om in een gesprek over je arbeidsvoorwaarden met je werkgever de eigen arbeidsomstandigheden te verbeteren toch?

Zolang dat binnen de grenzen van de wet valt

Overigens ben ik me er van bewust dat de (grote) werkgevers in de branche het credo hebben: Gelijke monniken, gelijke kappen.

En dat is maar goed ook, want als werkgever moet je werknemers die gelijkwaardig werk verrichten gelijk belonen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gelijke-behandeling-op-het-werk/regels-gelijke-behandeling-op-het-werk

Ik snap dat wel, de prijs van een uitzondering in salaris kan niet vermarkt worden.

En daar sla jij dus precies de spijker op de kop. Want de gemiddelde beveiliger wordt, ondanks dat de CAO lonen niet of nauwelijks verhoogd zijn, elk jaar toch duurder, aangezien ze er wel periodieken bij krijgen (tenzij je aan het eind van je loonschaal zit)

Dit werkt echter niet motiverend, niet kwaliteitsbevorderend en contraproductief in mijn ogen.

Ik heb het al vaker als voorbeeld genoemd. Als een opdrachtgever gewoon een (onervaren) beveiliger bij bijvoorbeeld een deur of slagboom wil hebben staan, dan zet je als werkgever daar dus een onervaren kracht neer. Maar een jaar later is deze wel ervaren, krijgt een periodiek er bij, maar wat levert dat de opdrachtgever / werkgever op?

Het is leuk en aardig dat werknemers het steeds over (hun) kwaliteit en hoger loon hebben,. maar het is helemaal niet wat de markt (meestal) vraagt.


« Laatst bewerkt op: woensdag 13 december 2017, 15:23 door Planner »

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 13 december 2017, 16:56 »

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.


Heb ik gedaan. Ik heb de beveiliging de rug toegekeerd en heb daar geen seconde spijt van. Ik had een fantastische baan en werkte met veel plezier in de beveiliging en was lid van de Unie.

Ik heb zelden een vakbondsbestuurder meegemaakt die zijn leden in de kou liet staan en alleen de leden op Schiphol belangrijk vond. Dat was het moment dat ik mijn lidmaatschap beëindigd heb. Ook was ik mijn collega’s, die jij terecht “schreeuwers” noemt, spuugzat. Zij wilden een Cao met minimaal 10% hoger loon en het liefst zonder daar voor te hoeven werken, maar lid worden van een vakbond ho maar.

Nu volg ik dit forum langs de zijlijn en kan het af en toe niet nalaten om te reageren al was het alleen maar om te constateren dat er helemaal niets verandert.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 14 december 2017, 20:16 »
Pure propaganda uit de pen van Planner, die niet wil luisteren naar de argumenten van de niet-leden, terwijl al meerdere malen uiteen is gezet waar het wantrouwen vandaan komt.

En opnieuw probeer Planner het weer om ons te wijzen op de noodzaak om maar eens lid te worden van een vakbond waarover al jaren grote wantrouwen is.

Praten als Brugman levert niets op. Het wantrouwen is er al jaren en zal ook niet meer verdwijnen. Als oud-lid en net vele met mij die ooit eens lid waren zitten niet meer te wachten om maar eens snel weer eens lid te worden.

Het ledental loopt al jaren achteruit, niet alleen bij de Beveiliging, maar in elke beroep sector.
« Laatst bewerkt op: donderdag 14 december 2017, 20:20 door Beveiliger64 »

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 09:12 »
En dusss.............zegt planner richt je eigen bond op, net als PO in actie.
Als je al geen vertrouwen hebt in je eigen opgerichte bond wordt het toch wel heel vreemd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 15 december 2017, 12:25 »
En opnieuw probeer Planner het weer om ons te wijzen op de noodzaak om maar eens lid te worden van een vakbond

Inderdaad wat een vakbond is de entiteit die wij in Nederland hebben aangewezen om CAO's af te sluiten

waarover al jaren grote wantrouwen is.

En ik geef ook al heel lang aan, dat ik heel goed begrijp waar dat wantrouwen vandaan komt, sterker nog, ik geef ook regelmatig kritiek op wat de vakbonden doen en laten. Maar de enige manier om vakbonden een andere koers te laten varen is van binnenuit, en daar een meerderheid zien te vinden (dat is democratie). En als je dat niet wilt of geen meerderheid kunt behalen, dan kan je, net als de leraren, maar ook bijvoorbeeld in de politiek, een eigen vakbond (of politiek partij) oprichten met gelijkgestemden.

Praten als Brugman levert niets op.

Inderdaad, net zoals eindeloos kritiek leveren op vakbonden en vanaf de zijlijn roepen wat zij verkeerd doen en anders moeten doen. Als jij invloed wilt hebben, zal je lid moeten worden van een vakbond.


Het wantrouwen is er al jaren en zal ook niet meer verdwijnen.

En wat is nu dan jou argument om maar geen eigen vakbond op te richten? Want als er zoveel gelijkgestemden zijn met de afkeer tegen de gevestigde vakbonden, dan heeft een nieuwe vakbond die een heel andere koers vaart toch bestaansrecht?

Als oud-lid en net vele met mij die ooit eens lid waren zitten niet meer te wachten om maar eens snel weer eens lid te worden.

En dat kan ik op zich dus heel goed begrijpen, want lid worden van een club mensen waar je het niet mee eens bent is natuurlijk niet het eerste waar je aan denkt, vandaar dat ik het initiatief van de leraren laat zien.

Het ledental loopt al jaren achteruit, niet alleen bij de Beveiliging, maar in elke beroep sector.

Het grote verschil is alleen wel, dat in menige sector er wel (veel) actieve leden zijn, die wanneer daartoe opgeroepen worden door (dezelfde) vakbonden, wel massaal ledenbijeenkomsten bezoeken en indien nodig, tot actie overgaan om te vechten voor hun gezamenlijke belangen.

En ja, ook daar zullen teleurgestelde leden zijn die het te weinig vinden wat er dan uitkomt, en hun lidmaatschap om hun moverende redenen opzeggen. Alleen dat laatste zorgt er dus alleen maar voor dat steeds minder leden een procentueel steeds grotere invloed krijgen, en dat is iets wat maar niet bij jou wil landen.

Dus ik hoor je echt wel, alleen zeggen wat je NIET wilt is altijd heel makkelijk. Maar ik heb jou nog nooit een oplossing horen noemen, die binnen de huidige 'spelregels' tot een beter resultaat gaat leiden. Jij verwacht, samen met vele anderen, dat de overgebleven leden van de vakbonden, waar jij het dus in het verleden niet mee eens was en verkeerde keuzes (in jouw ogen) hebben gemaakt, het in de toekomst gaan doen zoals jij denkt dat het goed is. En dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #12 Gepost op: maandag 18 december 2017, 04:49 »
Het zou goed zijn, en daar heb ik wel eens eerder over geschreven dat het voor ons vakgebied beter zou zijn voor een eigen vakbond. Er waren wel stemmen in de groep, maar het probleem blijft doorzettingsvermogen en de kennis om dit te kunnen verwezenlijken. Daar is helaas een gebrek aan.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Leraren PO in Actie starten eigen vakbond
« Reactie #13 Gepost op: maandag 18 december 2017, 10:40 »
Het zou goed zijn, en daar heb ik wel eens eerder over geschreven dat het voor ons vakgebied beter zou zijn voor een eigen vakbond.

Ik denk ook dat wanneer het wantrouwen naar de bestaande bonden zo groot is (en dat is wat mij betreft dus ook niet raar), dan is het inderdaad beter zelf een vakbond op te richten.

Er waren wel stemmen in de groep, maar het probleem blijft doorzettingsvermogen en de kennis om dit te kunnen verwezenlijken.

Nee, het probleem is alleen het gebrek aan doorzettingsvermogen en de WIL.

Daar is helaas een gebrek aan.

Kennis kan je binnenhalen, doorzettingsvermogen en de wil moet je zelf bezitten.