Auteur Topic: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie  (gelezen 21154 keer)

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Gepost op: zaterdag 6 februari 2010, 02:15 »
http://www.tctubantia.nl/regio/6130283/Beveiligers-moeten-politie-helpen.ece
vrijdag 22 januari 2010 | 19:44 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 22 januari 2010 | 23:26

De politie Twente wil de hulp van beveiligers inschakelen bij het waken op straat. Bij onraad moeten zij de politie waarschuwen. Door nauw samen te werken met de beveiligingssector stijgt de kans dat onverlaten op heterdaad betrapt kunnen worden.

Korpschef Martin Sitalsing laat binnenkort inventariseren hoeveel beveiligers op pad zijn en op welke manier ze tijdens hun eigen surveillances kunnen worden ingezet om op verdachte activiteiten te letten die ze onderweg tegenkomen.

Volgens Sitalsing zijn er ‘s nachts meer beveiligers op straat dan politieagenten. Van dat extra potentieel ogen en oren wil de korpschef gebruik maken om de veiligheid in de regio te vergroten.

In de bijlage Spectrum een interview.




Is dit een goed idee? Hoe moet dit in het vat gegoten worden en komen zo de commerciele belangen van de werkgever niet in het gedrang? Er wordt zelfs gesproken over een SMS Alert waarin beveiligers tijdens diensten SMSJes krijgen over voortvluchtige voertuigen en personen die evt. het pad van de surveillant kunnen kruisen.

Raymond

  • Gast
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #1 Gepost op: zondag 7 februari 2010, 19:10 »
Ik vind het een goed initiatief, ik denk sowieso dat beveiliging meer met de politie moet samenwerken. Echter moeten er dan wel goede afspraken worden gemaakt, anders gaan de werkgevers het natuurlijk niet goed vinden.
Maar er valt vast wel wat te regelen  :)

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 februari 2010, 17:35 »
Er zijn bepaalde angsten vanuit de opdrachtgevers dat bij zulke initiatieven de aandacht op hun goederen en panden minder gaat worden...

Maar het lijkt mij een prima plan, mits het binnen de perken blijft en het niet de bedoeling is dat wij gericht gaan zoeken, maar meer het opletten tijdens de rondes die sowieso gereden worden, met evt. voorkennis over evt. voorvluchtige personen in je regio.

Het moet inderdaad niet zo zijn dat de hoofdtaak van het vak verloren gaat door het ondersteunen van toezicht in openbare orde.

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 februari 2010, 23:57 »
Wat ik ervan gelezen/gehoord heb is dat het inderdaad gaat om een extra paar ogen, en niet het verleggen van de hoofdtaak van de particuliere beveiliger. Het zou gaan om het ontvangen van SMS-Alerts om uit te kijken naar een (zojuist) gestolen (vlucht)voertuig, of voortvluchtige personen.

Dit omdat er 's nachts meer beveiligers op de weg zitten als agenten. Dit aantal is vaak maar op 1 hand te tellen terwijl je voor de beveiligers al gauw 2 handen nodig hebt, zoniet meer.

Dus heel concreet komt het er op neer dat wij onze normale werkzaamheden uit blijven voeren en dit ook niet laten vallen, alleen bedachtzaam zijn en misschien wat extra opletten op de omgeving om zo de politie te assisteren.

Het enige waar ik bang voor ben is voor de "cowboys" binnen de beveiliging die zelf wel "even" een verdachte klem rijden en aanhouden (ookal is dit buiten heterdaad... ze helpen de politie toch ???)
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

Raymond

  • Gast
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 23 februari 2010, 14:29 »
Ja inderdaad, er zullen altijd wel een paar "cowboys" tussen zitten. Maargoed ze zullen toch zelf daar verantwoordelijkheid voor moeten afleggen.

GVR Beveiliging

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 4 maart 2010, 22:56 »
Alleen vind ik wel dat er dan ook een directe lijn naar de politie moet komen, zodat we niet 112 of 09008844 hoeven te bellen maar rechtstreeks kontact is met politie.


 

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 5 maart 2010, 11:23 »
Hmm, ik geloof dat je daarbij het doel voorbij streeft... Dan zou ik ervoor kiezen om dat nummer bij de meldkamer/pac/centrale neer te leggen en die de communicatie terug te laten doen naar de politie. Een sms-alert naar een diensttelefoon lijkt me geen punt? Deze is immers surveillanceauto/persoonsgebonden en kan uit buiten dienst?
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

Raymond

  • Gast
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 5 maart 2010, 13:16 »
Een speciaal nummer op de PAC naar de politie is inderdaad een goed idee. Maar aan de andere kant heb je zo wel heel veel tussenpersonen.
Beveiliger -> PAC -> AC politie -> Politie surveillanten
Dus dat is op zich ook wel weer een nadeel dan.

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 6 maart 2010, 00:50 »
Iedere PAC heeft reeds een speciaal direct telefoonnummer van MKP, onderverdeeld in inbraaklijn en overvallijn. Deze worden vaak binnen een paar seconden opgenomen, dus dat is er al :)

Raymond

  • Gast
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 6 maart 2010, 12:28 »
@Secufire,  wat een tijd om te reageren :P
Zeker nachtdienst?

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #10 Gepost op: maandag 8 maart 2010, 18:38 »
Ik vind dit geen slecht idee, ten opzichte van de zogenoemde burgerinitiatieven.
Nu zijn er tenminste professionals aan het werk, die de skills kennen.

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 9 maart 2010, 17:29 »
Ik vind dit geen slecht idee, ten opzichte van de zogenoemde burgerinitiatieven.
Nu zijn er tenminste professionals aan het werk, die de skills kennen.

Welke skills heeft een particulier beveiliger meer dan een "gewone" burger? Bij mijn weten zit er in de opleiding beveiliging niks wat te maken heeft met het achtervolgen/klemrijden van verdachten laat staan aanhouden ( uitgezonderd het WvSr/WvSv)
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 9 maart 2010, 17:36 »
Citaat
Welke skills heeft een particulier beveiliger meer dan een "gewone" burger? Bij mijn weten zit er in de opleiding beveiliging niks wat te maken heeft met het achtervolgen/klemrijden van verdachten laat staan aanhouden ( uitgezonderd het WvSr/WvSv)

Weet meer waar hij/zij op moet letten, heeft vaak meer in de gaten, omdat er intensief naar gekeken wordt.    en ervaring
Slaat er niet zomaar op los, wat sommige burgers dus wel doen,
En dan blijkt dat ze iemand hebben die eigenlijk niets deed. xD

Kennen daarbij de regels die rondom gelden...


Psst: wat zijn: WvSr/WvSv?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 9 maart 2010, 17:38 door PyroBatNL »

Raymond

  • Gast
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 9 maart 2010, 17:39 »
Citaat
Weet meer waar hij/zij op moet letten, heeft vaak meer in de gaten, omdat er intensief naar gekeken wordt.    en ervaring
Slaat er niet zomaar op los, wat sommige burgers dus wel doen,
En dan blijkt dat ze iemand hebben die eigenlijk niets deed. xD

Kennen daarbij de regels die rondom gelden...


Psst: wat zijn: WvSr/WvSv?

WvSr / WvSv = Wetboek van Strafrecht & Wetboek van Strafvordering ;)

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Beveiligers als extra paar ogen voor de politie
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 9 maart 2010, 17:44 »
Weet meer waar hij/zij op moet letten, heeft vaak meer in de gaten, omdat er intensief naar gekeken wordt.    en ervaring
Slaat er niet zomaar op los, wat sommige burgers dus wel doen,
En dan blijkt dat ze iemand hebben die eigenlijk niets deed. xD

Kennen daarbij de regels die rondom gelden...


Psst: wat zijn: WvSr/WvSv?

De burgers weten door een sms-alert ook waar ze op moeten letten en wat ze wel en niet moeten doen, dus denk niet dat dat heel veel uitmaakt, hoogstens dat een beveiliger iets sneller ziet dan een gemiddelde "leek". En het erop los slaan.. laat ik daa maar niet over beginnen :-X
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet