Auteur Topic: tips zenuwen sollicitatie  (gelezen 8030 keer)

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
tips zenuwen sollicitatie
« Gepost op: dinsdag 25 mei 2010, 17:43 »
Volgende week donderdag heb ik een (voor mij) ontzettend belangrijk sollicitatiegesprek voor stage. Eindelijk na lang zoeken een die fulltime stage kan bieden. Met de nadruk op kan, want ze hebben nu ei
genlijk geen stageplek, maar gaan kijken of ze me toch kunnen plaatsen. Maar dan moet ik het natuurlijk niet verpesten tijdens het gesprek. Deze kans moet ik echt pakken en ben nu al zenuwachtig. Probleem is dat ik met dit soort gesprekken altijd zo zenuwachtig ben dat ik soms niet uit mijn woorden kom. Of ik vergeet dingen waar ik me zo op heb voorbereid. Ik werk altijd goed (krijg ik vaak te horen), maar ik ben niet zo goed in mezelf "verkopen". Hebben jullie misschien tips voor me? Ik zat er aan te denken om van die concentratie tabletjes te halen waar je rustig van wordt. Dit is echt mijn belangrijkste sollicitatie tot nu toe. Thanks!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 25 mei 2010, 17:45 door Christiane »

Raymond

  • Gast
Re: tips zenuwen sollicitatie
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010, 21:34 »
Gewoon goed voorbereiden.
Als ze je iets te drinken aanbieden altijd aannemen, als je zenuwachtig bent transpireer je meer dus krijg je snel een droge mond. Dus een glas water is altijd makkelijk.

Als je zenuwachtig bent geef dat dan ook eerlijk aan.

Laatste tip: Wees gewoon jezelf dat is het makkelijkst  :D
Dan komt het wel goed toch :)

CMKMaat

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 46
  • Typmiep (Centralist) ... op militaire lijnen.
    • Bekijk profiel
Re: tips zenuwen sollicitatie
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 25 mei 2010, 21:54 »
Wees inderdaad jezelf. Maar dat is makkelijk gezegd.

Verdiep je in ieder geval in het bedrijf en de diensten die ze aanbieden. (google het bedrijf eens)
Waarom wil je nu uitgerekend bij DAT bedrijf het vak leren? Omdat de andere bedrijven je niet wilden?
(die vraag komt zeker)

Als je bang bent om dingen te vergeten ... maak gewoon een lijstje met dingen die je zelf wilt bespreken.

Wanneer je aangeeft dat je dit doet omdat je je gesprek belangrijk vindt en niets wil vergeten geef je daarmee aan dat je je voorbereid hebt, het gesprek en je gesprekpartners serieus neemt, zelfkennis hebt en oplossingen voorhanden hebt.

Men kan niet van een stagiere verwachten dat hij/zij alles al perfect kan. Dan zou je geen stage nodig hebben.

In ieder geval ... Succes!!!

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: tips zenuwen sollicitatie
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 26 mei 2010, 19:56 »
Een sollicitatiegesprek vindt iedereen spannend.
Als je erg gespannen bent, vaak denken mensen dat het erg vervelend overkomt.
Maar dat is lang niet zo, juist doordat je gespannen bent, kun je ook een gemotiveerde indruk achterlaten en laten zien dat je alert bent.
Goed voorbereiden is denk ik het belangrijkst!

Hier wat tips, hopelijk heb je er wat aan:

Algemeen
• Zorg dat je weet hoe je moet reizen! Neem een duidelijke routebeschrijving mee en ga ruim op tijd van huis;
• Je kunt natuurlijk ook de dag voor je sollicitatiegesprek naar het bedrijf reizen, zodat je weet hoe lang de reis duurt en welke obstakels je tegenkomt onderweg (files, slechte verbindingen, omleidingen, e.d.).
• Wees goed op de hoogte van de inhoud van je CV en neem een kopie van je CV mee naar het gesprek;
• Neem je sollicitatiebrief, je agenda en de originele exemplaren van je diploma’s, certificaten en getuigschriften mee naar het gesprek.
•Ook makkelijk: neem een pen en schrijfblok mee, zodat je aantekeningen kunt maken tijdens het gesprek;

Voorbereiding op inhoud van sollicitatiegesprek
 Bekijk de website van het bedrijf, zodat je een goed beeld hebt van het bedrijf;
• Zorg dat je goed op de hoogte bent van de functieomschrijving en de functie-eisen. Lees daarom de vacature nog eens goed door voordat je gaat;
• Klinkt raar misschien: Onthoud de naam van de persoon met wie je het gesprek moet voeren en zorg ervoor dat je deze naam goed uit kunt spreken;
• Bedenk van te voren welke vragen je kunt verwachten en bereid hierop een antwoord voor;
• Probeer geen antwoorden uit je hoofd te leren, maar weet wel goed wat je zeker wilt vermelden in je antwoord;
• Bedenk van te voren wat je sterke en zwakke punten zijn en wat je in de toekomst wilt bereiken, zodat je hier gemakkelijk over kunt praten tijdens het gesprek;
• Het stellen van gerichte vragen maakt een goede indruk tijdens een kennismakingsgesprek. Bedenk daarom van te voren welke vragen je zelf wilt stellen tijdens het gesprek en maak hiervan een lijstje dat je mee kunt nemen naar het gesprek.


Gesprek zelf
•Wanneer je te vroeg bij het bedrijf aankomt, wacht dan even. Ga pas tien minuten voor afspraak naar binnen.
• Neem altijd een mobiel mee, zorg dat je nummer van bedrijf hebt zodat je kunt bellen als je toch te laat dreigt te komen;  Zet dat zelfde mobiel uit voor je het bedrijf binnengaat.
•Groet de medewerkers van het bedrijf vriendelijk en beleefd, hopelijk worden jullie collega's;
• Wees niet bang om door te vragen als je ergens meer over wilt weten;
• Neem gerust de tijd om goed na te denken over je antwoorden, stiltes zijn niet direct zenuwslopers;
• Sterke punten zijn belangrijk, maar wees ook eerlijk over zwakke punten. Probeer er altijd een positieve wending aan te geven, door aan te geven hoe je hier mee omgaat en hoe je jezelf hier inwilt verbeteren;
• Bedank je gesprekspartners bij het afscheid voor het gesprek.
• Ga niet op vorige werkgevers afgeven. Blijf  positief over eerdere werkervaringen.

Wens je heel veel sterkte en succes!






Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: tips zenuwen sollicitatie
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 3 juni 2010, 17:36 »
Helleuw. Was ik weer. Vanmiddag sollicitatiegesprek. Was een fijn gesprek. Super aardige man waardoor ik toch niet zo heel zenuwachtig was. De zenuwen verdwenen tijdens het gesprek. Nieuws is dat ik de stageplek voor 90% heb. In september/oktober komt er een plek vrij. Maar ik moet dan wel het theorie examen hebben gehaald. Zo niet, dan kan hij me niet verder helpen. Logisch. Ik moet nog veel doen dus ik moet er nu echt VOLLEDIG tegenaan. Als ik het haal gaat hij z'n best doen voor me. Hij kan me geen belofte doen, maar 90% is toch heel wat. Alleen de leerperiode is eigen investering. Dus krijg ik geen loon. Pas als ik werkzaamheden alleen kan doen krijg ik loon. Dus ALS ik de stageplek krijg, hoop ik dat ik daarnaast nog tijd heb voor een bijbaantje om toch nog wat geld te verdienen om mijn eigen rekeningen te betalen. M'n vriend kan dat niet allemaal van zijn loon betalen. En aangezien het avond-, nacht- en weekenddiensten zijn moet ik voetbal ook opgeven. Tenzij ik op de zondagochtend niet hoef te werken (hoop ik).

Ofwel.. Ik moet nu echt ONTZETTEND hard gaan studeren en er vaart achter zetten.

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: tips zenuwen sollicitatie
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 3 juni 2010, 19:53 »
Check!
Dat is wel even een beter bericht, dan de vorige ;)
Proficiat ;D