Auteur Topic: Melden delicten  (gelezen 8662 keer)

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Melden delicten
« Gepost op: maandag 8 maart 2010, 18:27 »
Hii,
Vaak komt het voor dat bedrijven graag voor zich houden wat er mis gaat op de vloer.
Vaak wordt criminaliteit dan ook niet gemeld bij justitie, of bevoegde overheid.
Dit gaat dan vaak om fraude en chantage.
 
Stelling:
Criminaliteit moet altijd gemeld worden bij overheid, ook als dit alleen gevolgen heeft voor het bedrijf zelf.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 9 maart 2010, 11:54 door PyroBatNL »

Raymond

  • Gast
Re: Melden delicten
« Reactie #1 Gepost op: maandag 8 maart 2010, 20:06 »
Even voor de duidelijkheid, je bedoelt criminaliteit intern in een bedrijf?

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Melden delicten
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 9 maart 2010, 11:46 »
Even voor de duidelijkheid, je bedoelt criminaliteit intern in een bedrijf?
Indd, Ik denk met name aan fraude, chantage enz.

Raymond

  • Gast
Re: Melden delicten
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 9 maart 2010, 17:53 »
Ik vind dat de bedrijven zelf moeten besluiten aangifte te doen of niet. (Melden bij justitie)
Omdat ze met melden negatief in de schijnwerpers komen te staan en dus bedrijfsschade kan ontstaan.

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Melden delicten
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 9 maart 2010, 18:36 »
Ik vind dat de bedrijven zelf moeten besluiten aangifte te doen of niet. (Melden bij justitie)
Omdat ze met melden negatief in de schijnwerpers komen te staan en dus bedrijfsschade kan ontstaan.

Ben ik in grote delen met je eens.
Evt. gedupeerde collega's moeten dan wel tot hun recht komen;
Zij zelf kunnen natuurlijk gewoon besluiten een aangifte te doen.

Zeden delicten worden vrijwel altijd gemeld, vind dat daar ook de plicht moet staan.

SecuriMike

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
    • Bekijk profiel
Re: Melden delicten
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 19 maart 2010, 01:19 »
Nederlandse wetgeving spreekt in bepaalde gevallen over en meldingsplicht.. welk artikel dit is zou ik ff niet weten.
Zou inhouden dat men in bepaalde gevallen verplicht is aangifte te doen!

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Melden delicten
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 19 maart 2010, 13:25 »
Nederlandse wetgeving spreekt in bepaalde gevallen over en meldingsplicht.. welk artikel dit is zou ik ff niet weten.
Zou inhouden dat men in bepaalde gevallen verplicht is aangifte te doen!

En dat niet doet... xD
Ja ik ken de wet...
Zo goed, dat ik haar feilloos kan omzeilen,
Want ja, de rechterlijke macht kan jou niet vragen te oordelen....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 maart 2010, 21:57 door PyroBatNL »

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Melden delicten
« Reactie #7 Gepost op: zondag 21 maart 2010, 18:31 »
Uit publiek recht
Burgers hebben vooral een morele plicht om misdrijven te melden. Je mag alle strafbare feiten aangeven. Dit is bepaald in artikel 161 van het Wetboek van Strafrecht: 'Ieder die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is bevoegd daarvan aangifte of klacht te doen.' Hiertoe worden mensen ook opgeroepen door middel van voorlichting zoals de campagne: Meld misdaad! En niet te vergeten de oproepen die tijdens allerlei programma's als: 'Opsporing verzocht'. Vooral omdat de aangiftebereidheid onder de bevolking niet groot is.
Een wettelijke aangifteplicht bestaat voor 'ieder' , wanneer die kennis draagt van met name genoemde staatsgevaarlijke of levensbedreigende misdrijven, zoals bepaald in artikel 160 van het Wetboek van Strafvordering. Genoemd worden: misdrijven tegen de staat, maar ook ernstige misdrijven als verkrachting, moord en doodslag, mensenroof en onwettelijke vrijheidsbeneming. De aangifte moet 'onverwijld' worden gedaan bij de politie.
Er gelden twee uitzonderingen. Allereerst wordt een uitzondering gemaakt voor de pleger of medeplichtige zelf die daardoor aan zijn eigen vervolging zou meewerken. De andere uitzondering geldt personen met een wettelijk verschoningsrecht. Dat zijn beroepsbeoefenaren met een geheimhoudingsplicht (artsen, geestelijke, advocaten), of naasten van een verdachte, b.v. de echtgenoot. Voor de laatste groep is het een recht waar je een beroep op kunt doen, maar de rechter kan bepalen dat je wel moet getuigen.

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Melden delicten
« Reactie #8 Gepost op: maandag 22 maart 2010, 13:01 »
@ Mik
Ik ben niet helemaal gek, en ik ken de wet,
Maar toevallig behoor ik indd wel tot die vertrouwens personen; :-X
En mag alleen via een rechterlijke machtiging iets dwingen, en dan nog beslis ik zelf,
Of ik een dan strafbaar feit bega xD