Auteur Topic: alarmsystemen  (gelezen 14092 keer)

Mr. Bravo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
alarmsystemen
« Gepost op: zondag 7 juni 2015, 17:34 »
Beste allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen als mobiele surveillant. Na een inwerk periode van 3 dagen moest ik alleen de auto op.
Is natuurlijk helemaal niet erg, maar nu kreeg ik een alarm. Maar ik heb nog nooit met alarmsystemen gewerkt dus bel een collega of die zou kunnen helpen.. dat kon die wel. Alarm verholpen heel mooi. Maar er volgen er natuurlijk meer, ik bel dus elke x mijn collega op, die krijgt er onder tussen ook de balen van.
Maar nu mijn vraag, is het normaal dat zoals ik een leek zo op de auto word gezet? Omdat ik totaal geen ervaring met de verschillende alarmsystemen heb. Zou een 'training' met de systemen niet handiger zijn geweest?
Krijg ook helemaal de zenuwen als ik een alarm krijg, omdat ik niet weet hoe die alarmen werken.
Hoe is dit bij jullie gegaan?

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: alarmsystemen
« Reactie #1 Gepost op: zondag 7 juni 2015, 20:00 »
Mij is in het begin 1x uitgelegd hoe je er mee omgaat.

ene systeem toets je code + A of B en de zone dan enter
of de code en op on
of de code en huisje met slotje
of badge ervoor en zone kiezen

je moet het een paar keer gedaan hebben, dan lukt het vanzelf. Als het na 3 of 4 keer niet lukt zou ik me toch eens achter de oren krabben wat ik daar te zoeken heb.....
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: alarmsystemen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 7 juni 2015, 21:01 »
Nou Julian, alarmopvolging is toch een vak apart. Systeem uitschakelen, uitlezen, resetten en weer activeren is basiskennis wat al moeilijk zat is met al die verschillende systemen. Daarnaast heb je te maken met vele verschillende panden/locaties en vele verschillende 'soorten' meldingen (inbraak, sabotage, stroomuitval, storingen, brandalarmen e.d.).

Mij lijkt het normaal dat een surveillant enige tijd normaal 'surveillant' is geweest voordat die op alarmen gaat rijden. Dan hoor je ook fatsoenlijk ingewerkt te worden en zodra je solo rijdt moet je kunnen vertrouwen op je collega's.

Dus nee, dit vind ik niet normaal.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: alarmsystemen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 7 juni 2015, 22:06 »
Wat ik van surveillanten hoor is dat ze meestal contact op kunnen nemen met "de zaak" waar iemand zit die de gegevens van zo'n pand heeft samen met de instructies hoe het systeem te bedienen, te gebruiken codes enz.

Ons wordt dan ook meestal gevraagd om een beknopte handleiding van het systeem beschikbaar te stellen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: alarmsystemen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 8 juni 2015, 00:18 »
Nou Julian, alarmopvolging is toch een vak apart. 1.Systeem uitschakelen, uitlezen, resetten en weer activeren is basiskennis wat al moeilijk zat is met al die verschillende systemen. 2.Daarnaast heb je te maken met vele verschillende panden/locaties en vele verschillende 'soorten' meldingen (inbraak, sabotage, stroomuitval, storingen, brandalarmen e.d.).
1. Uitlezen? Ga je meteen de storingen wegwerken? Een installateur zit de zonebenaming er niet voor niets bij.
voorbeeld:
pand met inbraaksysteem, brandmelding en storingen komen nog eens extra op bedieningspaneel binnen.

meldkamer belt: joh, zone 37 van klant X gaat af.
Ik: jo, prima, ik ga kijken.
T.P. zie ik bij binnenkomst op het display(ATS-systeem):
Zone 37 Beam Hal 2 gang 7
Uit en resetten, <code> + off, desnoods overbruggen: <menu> + <code>, 10 + <enter>, zone + <enter>, <clear>, 0 + enter,
na controleronde weer aan: <code> + <on>, werkt ie niet? dan even checke of WA gebeld moet worden voor toestemming om te overbruggen(JA, dit is soms wel eens!), overbruggen zie hierboven, opnieuw inschakelen en wegwezen.

Want wat wil je uitlezen? hoelaat het is?

2. de verschillende soorten meldingen: oke. prima. We hangen alles op 1 systeem zodat het onmogelijk wordt wat het is?

een apart ledje geeft aan dat er een storing is.

bij Lijnuitval kun je gewoon inschakelen, alleen even doormelding naar meldkamer testen, wellicht schiet ie terug.

bij accu-spanning laag kun je niet inschakelen. systeem kan de accu om bepaalde reden niet zien of bijladen. inschakelen lukt niet. gebeurt het `s nachts dan even kijken of je de installateur kunt bereiken mocht het hoognodig zijn om in te schakelen. zoniet WA op de hoogte stellen en meerdere rondjes rijden per nacht. dit uiteraard na overleg leidinggevende kenbaar maken.

sabotage-alarm kijken of je m kunt resetten, zoniet dan overbruggen. of installateur erbij roepen.

Brand-alarm: voordat je er bent is de brandweer met een TS of een SIV al aanwezig. ben je eerder kun je op het brandweer paneel zien waar ongeveer je moet zijn of op het nevenpaneel bij kantoor of receptie staat zone erbij incl. beschrijving.

normale brandmelding kun je in 5-10 minuten resetten.
Bij deze even op brandweer wachten!!!!: Sprinkler-alarm valt niet snel te resetten. Pomp uit, afsluiter eventueel eerst dicht mocht de kop daadwerkelijk kapot zijn. en installateur en WA op de hoogte stellen en melding in brandweer-logboek bij BMC schrijven.

collega`s die alarmen gaan rijden is dit elke dag een keer uitgelegd. en bij een klant waar om de 2 weken getest wordt, even in samenspraak met installateur surveillanten eens zelf de pomp laten stoppen en bmc resetten, etc..
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: alarmsystemen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 8 juni 2015, 10:30 »
Julian, misschien bedoel je het niet zo, maar je komt nogal bot over. Daarnaast pak je dan als voorbeeld het makkelijkste systeem er bij.

Met uitlezen bedoel ik toch echt de melding in het scherm krijgen. Bij veel systemen gebeurt dit zeker niet automatisch bij uitschakelen, hiervoor is dan ook kennis nodig om de melding op het scherm te laten verschijnen.

Zeker niet elk systeem heeft een 'ledje' om een storing aan te geven..

Sommige bedrijven hebben 2000+ keyholding klanten. Jij komt over als een werknemer bij een bedrijf met 10 keyholding klanten.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: alarmsystemen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 8 juni 2015, 12:15 »
Ja per persoon 10 klanten. Als je in totaal 2000 klanten hebt, hebben de meeste een ats, satel of een derde merk. Veel verschil zit  er niet in.

Dat je niet in 1 dag 30 verschillende systemen kunt leren ja snap ik maar 3 stuks op een avond zou toch geen probleem mogen opleveren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: alarmsystemen
« Reactie #7 Gepost op: maandag 8 juni 2015, 15:29 »
Ja per persoon 10 klanten. Als je in totaal 2000 klanten hebt, hebben de meeste een ats, satel of een derde merk. Veel verschil zit  er niet in.

Dat je niet in 1 dag 30 verschillende systemen kunt leren ja snap ik maar 3 stuks op een avond zou toch geen probleem mogen opleveren?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Waarschijnlijk is jouw gebied totaal anders dan deze regio want hier zijn er talloze systemen te vinden. Daarnaast gaat het niet alleen om het bedienen van een systeem, maar meer nog om een juiste opvolging. Vinden van een melder, weten hoe actie te ondernemen bij calamiteiten en niet onbelangrijk een melding relatief snel afhandelen.

Kwaliteit leveren is blijkbaar niet standaard.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: alarmsystemen
« Reactie #8 Gepost op: maandag 8 juni 2015, 15:32 »
Kwaliteit is zeker wel belangrijk. De snelheid. Per uur surveilleren verdient in een rekenmodel meer dan enkele alarmen per keer. Als het goed is krijg je bij elk object digitaal of op papier een overzicht waar de melders hangen. Anders zou ik toch eens heel gauw hier achterna gaan..... Iets wat standaard bij set sleutels en een code om te schakelen hoort.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: alarmsystemen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 8 juni 2015, 20:08 »
Kwaliteit is zeker wel belangrijk. De snelheid. Per uur surveilleren verdient in een rekenmodel meer dan enkele alarmen per keer. Als het goed is krijg je bij elk object digitaal of op papier een overzicht waar de melders hangen. Anders zou ik toch eens heel gauw hier achterna gaan..... Iets wat standaard bij set sleutels en een code om te schakelen hoort.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

In de ideale situatie wel. Bij een bedrijf met 2000+ 'ao' klanten waarvan sommige al 15+ jaar klant zijn is dat echter geen vanzelfsprekendheid. Ik neem aan dat je zelf geen beambte meer bent en dus weet hoe veel tijd er in kan gaan zitten om een simpele plattegrond te regelen.

Alarmopvolging is overigens financieel vele malen aantrekkelijk dan normaal surveillance werk bij mijn bedrijf. Ik heb zo het idee dat wij bij twee totaal verschillende werkgevers zitten. Daar zal ons verschil van inzicht vandaan komen ;).

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: alarmsystemen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 8 juni 2015, 20:09 »
Dat zal het idd wel zijn


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: alarmsystemen
« Reactie #11 Gepost op: maandag 8 juni 2015, 22:40 »
Met uitlezen bedoel ik toch echt de melding in het scherm krijgen. Bij veel systemen gebeurt dit zeker niet automatisch bij uitschakelen, hiervoor is dan ook kennis nodig om de melding op het scherm te laten verschijnen.

Zeker niet elk systeem heeft een 'ledje' om een storing aan te geven..

Je hebt helemaal gelijk hoor, als ervaren beveiligingsmonteur (denk dat je dat met bijna 30 jaar ervaring wel bent) sta ik soms ook bij systemen waarbij ik denk "heeft de ontwikkelaar wel eens van klantvriendelijk gehoord" dan staat er in het display "er is 1 alarm" maar op welke knop je ook drukt hij vertelt niet waar dat ene alarm dan is blijkt dat je eerst een geldige code in moet voeren voordat hij dat prijs geeft en omdat je op alle knoppen hebt gedrukt ziet hij dat als een code sabotage waardoor je bediendeel voor 15 minuten blokkeert enz.
Of dan verschijnt er in het display "systeem vraagt om een reset" eeeuuhhhhh.......
Blijkt dat jouw code wel aan en uit mag zetten maar dat je niet gemachtigd bent om een melding te resetten.

Gelukkig zijn er op het internet wel heel wat handleidingen ed. te vinden over de verschillende systemen, Dus als je een keer bij een bepaald systeem bent geweest dan kun je simpel opzoeken hoe deze werkt en een verkorte handleiding in je telefoon zetten of in je service auto leggen.

Persoonlijk vind ik dat je als werkgever er voor moet zorgen dat je personeel geïnformeerd wordt hoe een bepaald systeem gebruikt moet worden want je kunt ook (vooral bij de oudere systemen) onbedoeld  informatie wissen die van belang voor je is.
Maar als je werkgever dat niet doet en geen terugval mogelijkheid heeft voor vragen dan kun je toch ook wel zelf snel de nodige informatie vergaren.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: alarmsystemen
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 9 juni 2015, 08:22 »
Toen ik nog alarmen reed heb ik dat ook wel eens gehad Gerrit. Komt me zeer bekend voor.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: alarmsystemen
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 10 juni 2015, 02:22 »
Een goede surveillant word zeker wel meer ingewerkt dan een aantal dagen.......
Een basis systeem in en uit schakelen kan inderdaad in 1 dag geleerd worden.

Maar zoals al meer is aangegeven hier, zijn er veel verschillende soorten alarmsystemen.
Toen ik nog ondernemer was vele jaren terug, toen had je vrijwel overal het standaard alarmsysteem, welke makkelijk te bedienen is, goed te overbruggen is, zonder teveel poespas.

Tegenwoordig heb je vele uitgebreide systemen met een digitaal scherm, dat als je er naar kijkt, je hersenpan al begint te kraken. En aangezien er tegenwoordig veel verschillende aanbieders zijn, heb je steeds te maken met veel verschillende systemen.

Maar naast het systeem goed te kennen, dien je ook het object te kennen. Waar zitten de sensoren, welke deuren zit een pir om welke afgesloten moet zijn. Een plattegrond is niet altijd standaard inderdaad..... Het is je eigen kennis die dit onderbouwen moet.

En je hoeft niet elk object te kennen, maar je moet je pand wel goed kunnen controleren. Inzicht hebben. Details wat je als surveillant moet opvallen.

Het sleutelwoord is wel, dat je door ervaring opdoen dit leert.... Maar een goede basis is wel essentieel. Dus niet bezuinigen op inwerken....

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: alarmsystemen
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 10 juni 2015, 12:32 »
Een plattegrond is niet altijd standaard inderdaad.....

Op zich is dat vreemd, in de regelgeving staat dat bij elke systeem met meer dan zoveel detectoren ( 4 of 5) er altijd een tekening van het pand gemaakt moet worden met hierop de detectoren en nummering.
Dus van elk systeem zou er gewoon een tekening moeten zijn, is die er niet dan er gewoon naar vragen zou ik zeggen.
De installateur is verplicht deze te verstrekken bij de offerte of opdrachtbevestiging en een revisietekening na oplevering.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.