Nou Julian, alarmopvolging is toch een vak apart. 1.Systeem uitschakelen, uitlezen, resetten en weer activeren is basiskennis wat al moeilijk zat is met al die verschillende systemen. 2.Daarnaast heb je te maken met vele verschillende panden/locaties en vele verschillende 'soorten' meldingen (inbraak, sabotage, stroomuitval, storingen, brandalarmen e.d.).
1. Uitlezen? Ga je meteen de storingen wegwerken? Een installateur zit de zonebenaming er niet voor niets bij.
voorbeeld:
pand met inbraaksysteem, brandmelding en storingen komen nog eens extra op bedieningspaneel binnen.
meldkamer belt: joh, zone 37 van klant X gaat af.
Ik: jo, prima, ik ga kijken.
T.P. zie ik bij binnenkomst op het display(ATS-systeem):
Zone 37 Beam Hal 2 gang 7
Uit en resetten, <code> + off, desnoods overbruggen: <menu> + <code>, 10 + <enter>, zone + <enter>, <clear>, 0 + enter,
na controleronde weer aan: <code> + <on>, werkt ie niet? dan even checke of WA gebeld moet worden voor toestemming om te overbruggen(JA, dit is soms wel eens!), overbruggen zie hierboven, opnieuw inschakelen en wegwezen.
Want wat wil je uitlezen? hoelaat het is?
2. de verschillende soorten meldingen: oke. prima. We hangen alles op 1 systeem zodat het onmogelijk wordt wat het is?
een apart ledje geeft aan dat er een storing is.
bij Lijnuitval kun je gewoon inschakelen, alleen even doormelding naar meldkamer testen, wellicht schiet ie terug.
bij accu-spanning laag kun je niet inschakelen. systeem kan de accu om bepaalde reden niet zien of bijladen. inschakelen lukt niet. gebeurt het `s nachts dan even kijken of je de installateur kunt bereiken mocht het hoognodig zijn om in te schakelen. zoniet WA op de hoogte stellen en meerdere rondjes rijden per nacht. dit uiteraard na overleg leidinggevende kenbaar maken.
sabotage-alarm kijken of je m kunt resetten, zoniet dan overbruggen. of installateur erbij roepen.
Brand-alarm: voordat je er bent is de brandweer met een TS of een SIV al aanwezig. ben je eerder kun je op het brandweer paneel zien waar ongeveer je moet zijn of op het nevenpaneel bij kantoor of receptie staat zone erbij incl. beschrijving.
normale brandmelding kun je in 5-10 minuten resetten.
Bij deze even op brandweer wachten!!!!: Sprinkler-alarm valt niet snel te resetten. Pomp uit, afsluiter eventueel eerst dicht mocht de kop daadwerkelijk kapot zijn. en installateur en WA op de hoogte stellen en melding in brandweer-logboek bij BMC schrijven.
collega`s die alarmen gaan rijden is dit elke dag een keer uitgelegd. en bij een klant waar om de 2 weken getest wordt, even in samenspraak met installateur surveillanten eens zelf de pomp laten stoppen en bmc resetten, etc..