Auteur Topic: Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?  (gelezen 4428 keer)

Surveillant A

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Hoi
    • Bekijk profiel
Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?
« Gepost op: zaterdag 3 november 2018, 10:02 »
Goedemorgen,

Ik heb recent een verzoek ingediend tot het uitbetalen van mijn TVT uren. Dit verzoek werd afgewezen, omdat hier geen ruimte voor was.

Ik heb inmiddels best wat uren staan 'maandlonen' en heb m'n benodigde vakantie al opgenomen.

Ik doe in tegenstelling tot collega's met bijvoorbeeld een gezin niks met deze uren, ik werk liever maar dat loont niet op deze manier. De uren worden alleen gebruikt om m'n contract uren aan te vullen.

Ik kan nergens echt een een duidelijk antwoord vinden of de werkgever dit verzoek mag weigeren, het zijn immers mijn uren en het loopt alleen maar op.

Heb trouwens een vast dienst verband / 144 uur.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 3 november 2018, 13:45 »
De CAO kent helemaal geen tijd voor tijd. Meeruren en overuren dienen dus gewoon uitbetaald te worden. Heb jij (indien van toepassing)wel je overurentoeslag betaald gekregen?

Surveillant A

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Hoi
    • Bekijk profiel
Re: Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 3 november 2018, 17:40 »
Je bedoeld hiermee de ORT die ik over mijn overuren draai? 

Dat gezegd te hebben m'n uren kloppen wel altijd. Overuren die ik doorgeef staan ook altijd netjes verwerkt op m'n urenstaat, qua dat heb ik niks te klagen. Volgens mij word de ORT dus wel betaald.

Alleen nu dus even uitzoeken hoe ik het dus wel kan laten uitbetalen, als hierover niks in het CAO staat word het wat makkelijker.

Thanks Planner!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 4 november 2018, 13:23 »
Nee dat bedoel ik niet! Ik bedoel de 50% overwerktoeslag wanneer jij meer dan 152 uur in een periode werkt.

En ik zou mij toch wel zorgen gaan maken wanneer een werkgever 'geen ruimte' zegt te hebben om dit uit te betalen. Zij hebben die uren toch ook in rekening gebracht bij hun opdrachtgever(s), dus hoezo geen ruimte? Bovendien, of jij ze nu uit laat betalen of dat jij de uren 'opneemt' en ze moeten dus iemand anders voor jou laten werken, is voor hen net zo duur.

Dus gewoon schriftelijk sommeren dat ze binnen 5 werkdagen al het achterstallig loon betalen.

ThomasOpstal

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 21 november 2018, 19:49 »
Tegen dit probleem lopen veel bekenden in de beveiliging van me ook aan. Werkgevers die je wekenlang lange dagen laten maken en vervolgens verwachten dat je 5 weken vrij neemt. Af en toe heeft het helaas meer weg van seizoensarbeid dan van reguliere arbeid.

Afijn, je staat goed in je recht om deze uren te laten uitbetalen. Wat ik het meest zie voorkomen is dat werkgever en werknemer elkaar tegemoet komen waarbij een deel van de uren wordt uitbetaald en een deel wordt opgenomen. Echter, als je werkgever zich star opstelt zou ik simpel zijn en ze laten uitbetalen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 21 november 2018, 23:31 »
Tegen dit probleem lopen veel bekenden in de beveiliging van me ook aan. Werkgevers die je wekenlang lange dagen laten maken en vervolgens verwachten dat je 5 weken vrij neemt. Af en toe heeft het helaas meer weg van seizoensarbeid dan van reguliere arbeid.

Afijn, je staat goed in je recht om deze uren te laten uitbetalen.

Inderdaad, dus....

Wat ik het meest zie voorkomen is dat werkgever en werknemer elkaar tegemoet komen waarbij een deel van de uren wordt uitbetaald en een deel wordt opgenomen.

… Volgens mij komt dan alleen de werknemer de werkgever tegemoet

Echter, als je werkgever zich star opstelt zou ik simpel zijn en ze laten uitbetalen.

Tja, maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende zaken!

CAOHuiler

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 23 november 2018, 05:07 »

Maar wij krijgen al jaren vaak "tijd voor tijd". Op donderdag voor de nieuwe week wordt bijvoorbeeld opeens bekend dat je op andere dagen dan de tijdvakken werkt en de 2 andere tijdvakdagen op vrij gezet. Je krijgt wel je verschuiftoeslag (hoewel je er vaak zelf achteraan moet).

Als je belt dat je dan niet kan volgt (vaak gepaard gaand met een diepe zucht)  het verhaal dat je eigenlijk die verschoven dagen had moeten vastpinnen als niet beschikbaar of verlof opnemen....je krijgt wel je zin maar meestal is het gevolg : minuren!

CAOHuiler

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 23 november 2018, 05:17 »


Een voorbeeld: ik had 2 weken 6 dagen gewerkt ipv 5  en de derde week werden 2 tijdvakken verwijderd..geen overwerktoeslag dus eind van de periode..maar tijd voor tijd...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Tijd voor tijd, regels met betrekking tot uitbetalen?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 23 november 2018, 11:02 »
Maar wij krijgen al jaren vaak "tijd voor tijd". Op donderdag voor de nieuwe week wordt bijvoorbeeld opeens bekend dat je op andere dagen dan de tijdvakken werkt en de 2 andere tijdvakdagen op vrij gezet. Je krijgt wel je verschuiftoeslag (hoewel je er vaak zelf achteraan moet).

Als je belt dat je dan niet kan volgt (vaak gepaard gaand met een diepe zucht)  het verhaal dat je eigenlijk die verschoven dagen had moeten vastpinnen als niet beschikbaar of verlof opnemen....je krijgt wel je zin maar meestal is het gevolg : minuren!

Tja, wat moet ik zeggen? Wellicht hetzelfde als dat 'iemand' hier op dit forum ooit schreef....

Dit is toch weer een ongeloofelijk triest voorbeeld  van een werkgever die
probeert een werknemer af te bluffen door te schermen met niet bestaande CAO regels
Lekker er op gokken dat de werknemer die CAO niet kent