Auteur Topic: Storing "Cnn toets alarm"  (gelezen 4680 keer)

abusterxon

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Storing "Cnn toets alarm"
« Gepost op: vrijdag 7 februari 2014, 14:49 »
Hallo,

Ik zit met een behoorlijk vervelende storing in een nieuwe inbraakinstallatie.
Ik heb een bestaande installatie vervangen voor een Abus terxon MX.
De centrale, pirren, uitbreidingsmodule en bediendelen heb ik vervangen en de bekabeling hergebruikt. Sinds de installatie zit er een storing in die bijna dagelijks terugkomt. Dit is "C02 toets alarm" en "C04 toets alarm". Dit zou betekenen dat op het 2e en 4e bedienpaneel veelvuldig een foute code wordt ingevoerd waardoor deze melding ontstaat. (voor de duidelijkheid, dit gebeurd spontaan en is geen verkeerde handeling). Ik heb het 4e bediendeel al vervangen voor een nieuwe maar blijft dezelfde storingen (02 en 04) geven. De bedienpanelen en uitbreidingsmodule zitten als bus op de centrale aangesloten en hier was normale inbraak signaalkabel voor gebruikt. Uit voorzorg heb ik deze nu vervangen voor echte "bus" kabel 2x2x0,8 omdat Abus dit eigenlijk voorschrijft. Maar helaas heeft dit ook niet geholpen. Dit gebeurd overigens terwijl de installatie niet op scherp staat.

Is er een techneut die mij verder kan helpen of iemand die deze storing herkend.
Ik weet niet wat ik nu nog zou kunnen vervangen.

p.s. Het betreft installatie in een kantoor/garage. In bijbehorende woonhuis heb ik precies dezelfde installatie ook vervangen voor een terxon mx en werkt perfect.


Alvast bedankt voor jullie hulp



Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Storing "Cnn toets alarm"
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 7 februari 2014, 20:28 »
Laat ik even vooropstellen dat ik totaal geen ervaring met Abus systemen heb.

Wat ik in ieder geval zou controleren is het volgende :
- zitten de toetsen van de bedienpanelen vrij, blijven ze niet hangen achter de behuizing ?
- moet er op de buslijn van de bedienpanelen een eindweerstand worden geplaatst ? Indien ja, is deze dan alleen op het einde van de buslijn geplaatst of staan er nog weerstanden in de bedienpanelen aan ?
- als je sabotage maakt op de bedienpanelen, kloppen de nummers dan ook met de ingestelde bedienpaneel nummers ?
- heb je een ring / bus of een ster net gemaakt met de busbekabeling en wordt dit door de leverancier ook ondersteund ?

Wat je nog zou kunnen proberen :
- bedienpaneel 2 & 4 omnummeren naar bijvoorbeeld 5 & 6 om te kijken of het probleem meeverhuist.
- bedienpaneel 2 & 4 niet omnummeren maar op de bus omwisselen met 1 & 3.
- is het een optie om 1 bedienpaneel (tijdelijk) even buiten dienst te stellen (nummer 4) ?
- meet eens de buslijn spanning ten opzichte van de nul (0V) en doe dat ook eens op de bedienpanelen.

abusterxon

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Storing "Cnn toets alarm"
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 13 februari 2014, 11:00 »
Hoi Digiguard,

Ik wilde wat blokschema's laten zien maar lukt niet op het forum.
Daarom heb ik je gemaild.

Groeten

de didge

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: monteur beveiliging
Re: Storing "Cnn toets alarm"
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 17 februari 2015, 17:50 »
bij terxon van abus bediendelen moet je bekabelen in ster . En je moet bij deze bediendelen ook geen data kabel gebruiken maar gewone 6*0,22.
Ik denk dat het dan het probleem opgelost zou moeten zijn.