Auteur Topic: aritec 3401 v5.7 1 pir uit systeem halen  (gelezen 3748 keer)

perrytension

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
aritec 3401 v5.7 1 pir uit systeem halen
« Gepost op: dinsdag 17 juli 2018, 22:48 »
Hallo,
Ik heb een aritec 3401 versie  5.7
werkt nog steeds super.

Ik wil alleen de PIR in de slaapkamer eraf halen omdat deze niet meer nodig is en tevens vaak een foutmelding geeft.
Als we  thuis zijn zetten we het systeem "beperkt aan" zodat slaap ka mer PIR uit staat en als we weg zijn zetten we alles aan.

Het liefste wil ik deze Pir uit het systeem halen.
Ik kan de draad, die maar de PIT gaat,  in de schakel kast loshalen maar hoe kan ik dat aanpassen in het systeem zelf ?  Loshalen van de draad is niet voldoende is mij gebleken.

Ik, als leek,  krijg het niet voor elkaar.
Kan iemand mij hierbij advies geven.
bvd
vr gr
Perry.


Amsterdam

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: aritec 3401 v5.7 1 pir uit systeem halen
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 18 juli 2018, 06:38 »
Hallo,
Ik heb een aritec 3401 versie  5.7
werkt nog steeds super.

Ik wil alleen de PIR in de slaapkamer eraf halen omdat deze niet meer nodig is en tevens vaak een foutmelding geeft.
Als we  thuis zijn zetten we het systeem "beperkt aan" zodat slaap ka mer PIR uit staat en als we weg zijn zetten we alles aan.

Het liefste wil ik deze Pir uit het systeem halen.
Ik kan de draad, die maar de PIT gaat,  in de schakel kast loshalen maar hoe kan ik dat aanpassen in het systeem zelf ?  Loshalen van de draad is niet voldoende is mij gebleken.

Ik, als leek,  krijg het niet voor elkaar.
Kan iemand mij hierbij advies geven.
bvd
vr gr
Perry.
Beste Perry,

Een Pir werkt met weerstand waarden.

Probeer eens een 4k7 weerstand over de zone ingang van de centrale te zetten. ( Kan je uit de pir halen als het goed is)
Dan zal deze melder altijd in rust blijven.

Beter is het om hen echt uit te programmeren, maar dan heb je wel een installateur code nodig die in het systeem staat.

Succes

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk


perrytension

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: aritec 3401 v5.7 1 pir uit systeem halen
« Reactie #2 Gepost op: zondag 22 juli 2018, 15:30 »
Hallo,

dank voor je bericht. Ik ben geen expert  hierin  maar ik zal de PIR openmaken en kijken of ik de weerstand kan vinden.
(Ik heb nu de zekering uit de centra gehaald en de batterij eruit gehaald, dus alles is stil).

Kan ik die weerstand ook ver de draad zetten ? En moet ik die weerstand solderen ?

Beter is dus een nieuwe PIR eraan te zetten. Als ik een nwe PIR  koop waar moet ik dan opletten ?

dank voor je bericht. 

erikj

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 210
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: security / mbv / tbv
Re: aritec 3401 v5.7 1 pir uit systeem halen
« Reactie #3 Gepost op: zondag 22 juli 2018, 16:12 »
Aritech ve  1012  kan bijvoorbeeld

Systems

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: aritec 3401 v5.7 1 pir uit systeem halen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 juli 2018, 22:56 »
Wel even opletten:

Als je gene install code hebt kan je waarschijnlijk je sabotage niet resetten. Aangezien je spreekt van 230 en accu losgemaakt + een detector geopend heb je sowieso een sabotage veroorzaakt.

Verder als je de pir weg wil kan je de weerstand die in serie staat met je alarm contact op de print plaat zetten. En dan op de plek waar de draden vertrekken naar je pir. Ook even zoeken waar de 12V vertrekt naar die detector en die ook afkoppelen in de centrale dan kan je veilig de kabel weghalen.

perrytension

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: aritec 3401 v5.7 1 pir uit systeem halen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 13 augustus 2018, 16:05 »
Dank voor uw bericht, Ik vind het erg interessant om dit te kunnen repareren, en bovendien komt het me financieel slecht uit om iemand in te huren.

Ik zou het liefst de PIR vervangen.

Kan ik dus zo de PIR vervangen door een Aritech ve  1012 ? Als ik de draden op zelfde wijze aansluit en het systeem weer op spanning zet zou het dus weer gewoon moeten werken ? (staat al wel meer dan een jaar spanningsloos).

(FYI : Ik heb geen installatie code van dit systeem).

klopt dat ?
bvd voor je bericht,

vr gr
Perry

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: aritec 3401 v5.7 1 pir uit systeem halen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 13 augustus 2018, 19:54 »
Ja daar komt het wel op neer, maar als ik jou was zou ik eerst kijken of hij het nog wel doet en of je hem in rust krijgt.
Dit zou ik dan doen door over de ingang een weerstand van 4700 ohm te plaatsen (deze zit ook in de melder.

Mocht het zo zijn dat hij of niet (goed) opstart of dat je hem niet in rust krijgt, dan is het natuurlijk sonde van het geld om een nieuwe melder te kopen.


Bij het vervangen van de melder, moet je wel even kijken naar de beschrijvingen, het kan zomaar zijn dat de volgorde anders is.

perrytension

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: aritec 3401 v5.7 1 pir uit systeem halen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2018, 10:58 »
Ik ga eens kijken of ik er uit ga komen.
Dank zover.
gr.
Perry.