Auteur Topic: Alphatronics CP416  (gelezen 5357 keer)

pldnv

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Particulier
Alphatronics CP416
« Gepost op: dinsdag 28 april 2015, 23:33 »
In het huis dat wij sinds kort bewonen bevindt zich in de meterkast een omstreeks 1995 aangelegde alarminstallatie Alphatronics CP416 en, zowel  bij de uitgangsdeur als in de slaapkamer, een  bedieningspaneel  CP400.
Op de alarmkast zijn aangesloten 3 PID’s (waarvan 2 zichtbaar vernieuwd) (woonkamer,slaapkamer en centrale hal),  3 deurcontacten (uitgangsdeur,vertraagd, meterkastdeur en deur kast in gang), een binnensirene en een buitenzwaailamp. (en tevens nog een in de meterkast gemonteerd doosje met antenne en een los, batterijloos van de makelaar gekregen, drukknopdoosje, tezamen waarschijnlijk een 24-uurs personenalarmering)
Toen wij het huis kochten was de installatie aangesloten, via een analoge telefoonlijn, op een alarmcentrale (SMC, met een abonnement voor alarmopvolging door een lokaal beveiligingsbedrijf)
Aangezien ik geen behoefte heb aan aansluiting op een alarmcentrale met prof. alarmopvolging heeft de KPN-monteur bij de aanleg van het alles-in-een abonnement van KPN de centrale van de telefooninstallatie afgekoppeld.
Voorlopig ben ik met de buitenzwaailamp en de binnensirene tevreden.

Maar eigenlijk zou ik graag willen dat de installatie bij alarm naar een ander telefoonnummer belt, bv mijn GSM, maar dat kan volgens de installateur die de installatie destijds heeft aangelegd en onderhouden niet om 2 redenen:
- de installatie is niet geschikt voor digitaal bellen en
- het/de ingeprogrammeerde telefoonnummer(s) kan/kunnen niet meer worden gewijzigd omdat de protocollen gewijzigd zijn.

Het eerste probleem begrijp ik (een beetje): ik ken de discussie over de betrouwbaarheid van Voip-bellen vanuit mijn vrijwilligerswerk bij de afdeling sociale alarmering bij de lokale Stichting Welzijn Ouderen. Ik ben bereid dat risico te nemen/uit te proberen.

Het tweede probleem roept bij mij vragen op:
-Hoe wordt een CP416 geprogrammeerd? Via een losse, uit te nemen eprom??
-Wat heb je nodig om een CP416 eprom te herprogrammeren?
-Wat bedoelt de installateur (een hier ter plaatse goed bekend beveiligingsbedrijf) met de opmerking over gewijzigde protocollen? Klopt het?
-Hoe kom ik aan een technisch gedetailleerde handleiding van de CP416?

Ik wil de installatie voorlopig in bedrijf houden, en er alles over weten maar ik vind er op internet niets over. Gebruikersinformatie over de bediening van het CP400-paneel heb ik op internet wel voldoende kunnen vinden.

Welke professional kan mij verder helpen?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 april 2015, 23:37 door pldnv »

Marx

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 239
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Alphatronics CP416
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 28 april 2015, 23:52 »
1 :
Een digitaal lijn van Exira box of Ziggo box enz zijn geen echte harde lijnen. Vaak geen 50V en pakt vaak niet pakketjes van inbel verbinding. Dit is heel belangrijk voor centrale. Dit geld voor meerde dingen bijvoorbeeld frankeer machine of fax. En er is nog een probleem er is geen Back-up voeding.

2:
Ik ben zelf niet bekent met deze centrale maar. De iets oudere centrale zijn puur ontworpen voor een pac. Doormelding naar een gsm is niet altijd haalbaar. Hierdoor zal de cs altijd in storing staat dat hij de pac mist. Geen doormelding is dan vaak de optie.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Alphatronics CP416
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 29 april 2015, 00:11 »
Dat is een heel oud systeem.
volgens mij had je toen de CP-407 en de CP-416.
De CP-407 vrij veel weggezet omdat het toen best een modern systeem was maar de 416 kwam nauwelijks voor want 7 groepen was toen al hyper modern. Deze systemen stonden bekend om hun gevoeligheid voor blikseminslag.

Van de 407 weet ik nog dat je een deel via het bediendeel in kon stellen maar dat het meldkamer gebeuren via een Eprom geprogrammeerd moest worden. Van de Eprom eerst een sticker peuteren zodat het venster zichtbaar werd, dan wissen met een UV lamp, vervolgens de gegevens invoeren op je computer en dan met een eprom programmer dit in je prom laden.
Het meeste gebruikte protocol wat je toen had was scancom 1600Hz maar je kon hem ook naar eigen nrs. laten bellen en je had de keuze uit IPK (de ouderwetse rateltjes) of TDK bellen (met pieptonen)
Zelf even om programmeren is niet mogelijk, je zou dus iemand moeten zien te vinden die nog zo'n UV lampje en programmer heeft met de software. (maar denk dat de meesten die al wel aan een museum oid. hebben geschonken)
Ik denk dat het wel zeker 20 jaar geleden is dat ik dat spul voor het laatst heb gebruikt.
Verder zal je er rekening mee moeten houden dat het systeem totaal niet aan de hedendaagse eisen voldoet. Zo zijn er geen afsluitweerstanden en alleen maar NC en NO contacten, geen bewaakte uitgangen.
Mijn advies zou zijn om voor een paar cent een gebruikte Alphavision NG oid. te kopen en deze te gaan plaatsen. Deze zijn vaak onder de 100 euro wel te koop en dan kun je wel wat je nu wilt.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Alphatronics

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • We innovate security
    • Bekijk profiel
    • Alphatronics
  • Bedrijf: Alphatronics
  • Functie: Support
Re: Alphatronics CP416
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 21 mei 2015, 09:43 »
Oeps, dit topic heb ik over het hoofd gezien. Wat GerritB schrijft, klopt wel. Tot een paar jaar terug had ik je kunnen aanbieden om een nieuwe Eprom te maken, echter daar hebben we inmiddels de spullen niet meer voor. Parate kennis over de CP416 al helemaal niet, maar mocht je hem echt willen blijven gebruiken, stuur dan even je mailadres in een PM, dan kan mail ik je de handleiding.  :D