Auteur Topic: Loonsverhoging per 1 januari 2012?  (gelezen 7617 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Loonsverhoging per 1 januari 2012?
« Gepost op: donderdag 14 juli 2011, 23:20 »
Op 30 juni melden de vakbonden het volgende:

\"De Unie en andere werknemersorganisaties leggen aan de achterbannen positief voor om de lonen met ingang van januari 2012 te verhogen conform de prijsontwikkeling 2011.\"

http://www.unie.nl/Nieuws/Actueelnieuws/tabid/213/articleType/ArticleView/ArticleId/896/Default.aspx

Maar een aantal dagen later lees ik:

\"Geen nieuwe cao zonder loonsverhoging! Met de VPB is afgesproken dat met ingang van 1 januari 2012 de lonen verhoogd zullen worden met het inflatiecijfer over 2011. Dat inflatiecijfer is op dit moment natuurlijk nog niet bekend, maar volgens de Nederlandse Bank zal het verwachte gemiddelde inflatiecijfer dit jaar rond de 2,4% uitkomen. \"

http://www.unie.nl/Nieuws/Actueelnieuws/tabid/213/articleType/ArticleView/ArticleId/906/Default.aspx

Opeens wordt er niet meer gesproken om een voorstel dat aan de achterban voorgelegd wordt, maar is het kennelijk al een feit. En de werknemers in de branche laten het weer gewoon gebeuren. Wanneer worden jullie nu eens wakker?

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 23 juli 2011, 08:35 »
Citaat van: Planner


Opeens wordt er niet meer gesproken om een voorstel dat aan de achterban voorgelegd wordt, maar is het kennelijk al een feit. En de werknemers in de branche laten het weer gewoon gebeuren. Wanneer worden jullie nu eens wakker?


Kreeg eergisteren een stem formulier van het FNV waarin we kunnen stemmen over deze verhoging per 01-01-12, eerst hadden we inderdaad een brief gekregen dat er overeenstemming was bereikt.
Aan de hand daarvan had ik een paar vragen gesteld via de mail bij het FNV hierop wordt door hun totaal niet gereageerd.
Ik krijg het idee dat de bonden nog geen eens meer leuisteren naar hun leden maar doen wat ze zelf willen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 24 juli 2011, 13:18 »
Ik ben benieuwd wat jij gaat stemmen? Ben jij voor of tegen deze verhoging?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Stem op nieuw CAO Particuliere Beveiliging
« Reactie #3 Gepost op: zondag 24 juli 2011, 13:31 »
http://www.deunie.nl/Nieuws/Actueelnieuws/tabid/213/articleType/ArticleView/ArticleId/923/Default.aspx

Maar om dit mogelijk te maken zijn eerst jullie aan zet!
 
Hier vind je het stemformulier waarop je kunt aangeven of je je kunt vinden in het verlengen van de cao tot 1 januari 2012 en de loonsverhoging die daaraan gekoppeld is. Wij leggen het resultaat nadrukkelijk met een positief advies aan jullie voor. We moeten ervoor zorgen dat er een nieuwe cao komt, dat is hard immers nodig. Op naar de toekomst, jullie toekomst!

 
Ik snap werkelijk niet waarom de CAO lonen niet per 1 juli 2011 verhoogd worden met het inflatiecijfer van 2010  + een eenmalige uitkering ter compensatie van de periode 1 januari 2011 - 2012? En in de nieuwe CAO waar men nu zo druk mee bezig is, daar kan dan de loonsverhoging per 1 januari 2012 meegenomen worden.

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 25 juli 2011, 16:20 »
ik heb tegen gestemd met de aanmerking erop dat ik er wel mee akkoord ga als we per 01-07-11 ook een loonsverhoging krijgen
Dit wat de kaderleden zo hard riepen een tijdje terug.
Daar hoor je nu niets meer over

arend

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 27 juli 2011, 16:24 »
Het salaris wordt per 1 januari a.s. verhoogd met het inflatienivo over 2011. Dat kan je ook pas weten als het jaar voorbij is. Omdat die inflatie nu zo hoog is (meer dan 2%) is het m.i. nog niet zo\'n gekke afspraak die de vakbonden nu willen maken. Ik ben lid van een vakbond en merk dat het vaak wel zo is, dat  beveiligers die geen lid zijn van een bond de grootste mond hebben. Maar wie zou een loonsverhoging regelen als de vakbond het niet deed? Van de werkgevers?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 27 juli 2011, 23:07 »
Dat lonen stijgen met het gemiddelde inflatiecijfer van het jaar daarvoor (of een percentage wat daar in de buurt komt) is min of meer standaard in elke branche. Dus dat de lonen per 1 januari 2012 omhoog gaan met het inflatiecijfer van 2011 is inderdaad nog niet zo gek. Maar dat betekend meteen wel dat het wel gek is dat de lonen op 1 januari 2011 niet omhoog zijn gegaan met het inflatiecijfer van 2010, en nog gekker is het dat de bonden er gewoon overheen praten, en net doen of ze een goede deal hebben.

Je moet nu gaan stemmen voor een verlenging tot 1 januari 2012, waarbij dus 2 jaar lang de lonen niet zijn gestegen. En de loonsverhoging per 1 januari 2012 is normaal gesproken onderdeel van de onderhandelingen voor de CAO die op 1 januari in zou moeten gaan. Ze zijn met een heel nieuwe CAO bezig, maar een onderdeel daarvan is nu al even snel afgedealt. Waarom vraagt niemand zich af waarom bonden en werkgevers een jaar geleden ook niet even snel hebben kunnen onderhandelen over een loonsverhoging per 1 januari 2011?

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Loonsverhoging per 1 januari 2012?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 29 juli 2011, 00:48 »
Citaat van: arend

 Ik ben lid van een vakbond en merk dat het vaak wel zo is, dat  beveiligers die geen lid zijn van een bond de grootste mond hebben. Maar wie zou een loonsverhoging regelen als de vakbond het niet deed? Van de werkgevers?

Ik ben ook lid van een vakbond anders zou ik ook niet mogen stemmen.
Waar het mij vooral omgaat dat de kaderleden een aantal maanden terug riepen als de ze CAO nog een keer verlengd moet worden dan wel met een loonsverhoging per 01-07-11.
De brief die ik kreeg om te stemmen is volgens mij ook alleen maar om de leden stil te houden.
Dit omdat ze eerst een brief sturen dat ze een loonsverhoging per 01-01-12  met de werkgevers zijn overeengekomen.
En wie telt de stemmen? juist de bond.

Als je daarover per mail vragen stel aan het FNV reageren ze daar totaal niet op.
Terwijl dit op hun site te lezen is:
Kaderbijeenkomst bepaalt nieuwe richting cao PB
25-03-2011 Yolanda Reus 1 reacties
Donderdag vond de bijeenkomst voor actieve vakbondsleden van de drie bonden plaats. We waren te gast bij Unieplaza in Culemborg, het hoofdkwartier van vakbond de Unie.

Onderwerp van gesprek was het lopende cao conflict en de mogelijke oplossingsrichtingen. Kaderleden kwamen tot de conclusie dat een hele nieuwe cao de beste kansen bied voor de toekomst. Het bleek overigens lastig om wensen voor een nieuw te ontwerpen cao te benoemen, zonder daarbij terug te grijpen op bestaande cao-regels. We hebben allemaal hinder van het verleden.

Een aantal punten viel op tijdens de discussie:

Werknemers hebben behoefte aan flexibele arbeidsvoorwaarden, niet iedereen heeft dezelfde wensen en het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden aan de persoonlijke levensstijl word als aantrekkelijk beschouwd.
Ook zeggenschap over eigen roosters scoorde hoog, waarbij wel de kanttekening werd gemaakt, dat volledige zeggenschap niet realistisch is en de planner hoe dan ook een bepaald gedeelte van de contracturen moet kunnen blijven vaststellen.
Men was blij met de 3% loonsverhoging van 2010  en niemand verwacht een stevige verhoging dit jaar, een nullijn tot eind 2011 is voor de kaderleden echter ook niet acceptabel.
Iedereen realiseert zich dat verandering verzet met zich meebrengt. Maar slechts een handjevol kaderleden is van mening dat verandering niet noodzakelijk of gewenst is.
Aan het eind van de vergadering krijgen bestuurders toestemming om het eindbod in te trekken en te bekijken of het mogelijk is om tot een heel nieuw caoboekje te komen. Kaderleden vinden het verstandig dat de eerste opzet voor zo\'n nieuw pakket arbeidsvoorwaarden door een derde partij gemaakt word, die geen hinder heeft van het verleden.

Daarbij is het van belang dat de nieuwe cao eenduidig is en niet voor verschillende uitleg vatbaar, dat er een leesbare versie wordt gemaakt voor de werknemers en werkgevers en dat het vertrouwen tussen werknemers en werkgevers herstelt wordt door goede cao-naleving.

Een nieuwe richting dus en daarmee een nieuwe kans op een betere, modernere en beter toepasbare cao voor de particuliere beveiliging.