Auteur Topic: Aansluiten rookmelder op galaxy systeem  (gelezen 12171 keer)

wonto

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Aansluiten rookmelder op galaxy systeem
« Gepost op: maandag 14 november 2011, 19:45 »
Ik heb een galaxy 16 centrale en een Apollo rookmelder. Graag zou ik deze willen aansluiten op elkaar. Ik heb de gehele centrale inc SMS doormelden zelf helemaal werkend maar ik denk dat ik voor de rookmelders te ingewikkeld denk.

Het gaat mij hoe ik de rookmelder moet aansluiten op de centrale. De software matige kant krijg ik wel oor elkaar.

Alvast dank voor jullie meedenken!

Gr,
Stein

ahmet922

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op galaxy systeem
« Reactie #1 Gepost op: zondag 27 november 2011, 11:51 »
hallo,
als je een rookdetector wilt aansluiten op een inbraakcentrale moet deze branddetector voorzien van een relais contact  met com en nc  contacten en de voedingspanning moet ook geschikt zijn voor 12 V  sommige beginnen van 9-33V.
De vrije contact van de brandetector moet je de ene draad aan de ingangzone  van de centrale aansluiten met de nodige eindlusweerstand in serie zetten met de contact en de andere uiteinde op de - van 12v aansluiten en deze programeren als brand in deze zone en de 12v aansluiting van de brand detector  de - aan de - van de centrale ,en de + aan een uitgang waar constant 12V is en deze via een relais onderbreken kan worden om bij een brandalarm te kunnen resetten .

ik ken de galaxy niet maar ze worden algemeen in deze principe aangesloten .

omekees

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op galaxy systeem
« Reactie #2 Gepost op: zondag 19 januari 2014, 17:15 »
ahmet922 heeft het helemaal goed als het niet lukt dan zou het kunnen dat je Apollo melder een systeemmelder is die alleen voor 24volt is bedoeld.

Ronald-42

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op galaxy systeem
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 22 januari 2014, 15:55 »
Zelf gebruik ik hiervoor altijd de ECO melders met 12V autoreset sokkel. kun je zelf nog bepalen wat voor soort melder. Rook, Hitte of combinatie.

Spuis

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op galaxy systeem
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015, 17:45 »
Hierop aansluitend ben ik ook van plan de rookmelders aan te sluiten op een galaxy flex v3. We hebben hager tg511a melders, allemaal draadloos gekoppeld, als ik nu een tg581 relais aanschaf en aansluit op de melder dicht bij de alarmcentrale en dat NO contact met weerstand aansluit op de galaxy, zou het technisch in orde moeten zijn toch? Iemand hier ervaring mee?

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op galaxy systeem
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 27 januari 2016, 21:42 »
ik zou eerder het NC pakken, dan zou je er nog weerstanden tussen kunnen zetten en is failsafe.

TechJoris

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 107
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op galaxy systeem
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 11 mei 2016, 00:06 »
als voeding voor de branddetector kan je altijd uitgang type 8 gebruiken DC geschakeld.  Dan wordt de voeding altijd even van de detector gehaal bij een inschakelfase en dus geresed.  Dat staat er dan ook als je inschakeld. "Momentje aub, detectors worden gereset"

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Aansluiten rookmelder op galaxy systeem
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 14 mei 2016, 14:28 »
ahmet922 heeft het helemaal goed als het niet lukt dan zou het kunnen dat je Apollo melder een systeemmelder is die alleen voor 24volt is bedoeld.

Een apollo (XP95) melder welke voor een adresseerbaar brandmeldpaneel geschikt zijn hebben een kunstof kaartje in de sokkel waar je het adres in zet, dit doe je door de bolletjes eruit te drukken.
Daar zijn deze melders makkelijk aan te herkennen.

De apollo S65 serie rookmelders zijn wel hiervoor geschikt en deze heb ik in huis ook op mijn alarmsysteem aangesloten zitten.

Voor deze melders is er een sokkel verkrijgbaar met een ingebouwd relais zodat deze aan te sluiten is op het alarmsysteem.