Auteur Topic: Roostervrije dagen  (gelezen 7907 keer)

corineke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
Roostervrije dagen
« Gepost op: donderdag 5 december 2013, 16:45 »
Ik kom er even niet meer uit.

Mijn planners hebben voor mij in de vorige periode 8 roostervrije dagen gepland dit steeds in de weekenden, tot zover prima. Nu ben ik sinds kort op een ander object geplaatst, daar plant de groepsleider en die heeft al mijn weekenddagen in gepland en mijn roostervrije dagen zonder overleg omgezet naar doordeweekse dagen. Ik hou dus wel mijn 8 roostervrije dagen, maar hoe zit het net nu met het werken op een roostervrije dag want dat doe ik nu. Heb ik nu alleen recht op mijn verschuivingstoeslag. of ook recht op het werken op een roostervrij dag, of bestaat dit niet meer.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Roostervrije dagen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 5 december 2013, 17:33 »
Ik kom er even niet meer uit.

Mijn planners hebben voor mij in de vorige periode 8 roostervrije dagen gepland dit steeds in de weekenden, tot zover prima. Nu ben ik sinds kort op een ander object geplaatst, daar plant de groepsleider en die heeft al mijn weekenddagen in gepland en mijn roostervrije dagen zonder overleg omgezet naar doordeweekse dagen. Ik hou dus wel mijn 8 roostervrije dagen, maar hoe zit het net nu met het werken op een roostervrije dag want dat doe ik nu. Heb ik nu alleen recht op mijn verschuivingstoeslag. of ook recht op het werken op een roostervrij dag, of bestaat dit niet meer.

In de eerste plaats bestaan roostervrije dagen niet meer. Er is nu sprake van vrije dagen en als je moet werken op een vrije dag heb je geen  recht meer op de toeslag voor werken op een roostervrije dag. Waar je wel recht op hebt is de verschuivingstoeslag als je moet werken op een vrije dag, mits je met degene die dit indeelt tot overeenstemming hierover bent gekomen. Het moet je namelijk wel gevraagd worden. Je kunt het ook weigeren en dan heeft degene die jouw planning doet de mogelijkheid om je te verplichten. Hij heeft 8 keer per jaar die mogelijkheid. Je krijgt als het verplicht word echter geen verschuivingstoeslag meer.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

corineke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dagen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 5 december 2013, 17:51 »
Echt vragen is er ook niet meer bij, is de cao nog verder uitgekleed dan ik dacht.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Roostervrije dagen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 5 december 2013, 19:56 »
Echt vragen is er ook niet meer bij, is de cao nog verder uitgekleed dan ik dacht.

Zonder te vragen mag de dienst niet ingeroosterd worden, er moet in overleg met de medewerker overeenstemming bereikt worden. Art 22,23 en 24 van de CAO.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

corineke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dagen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 5 december 2013, 20:49 »
Dank je voor je heldere antwoorden fred.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dagen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 5 december 2013, 21:18 »
Waar je wel recht op hebt is de verschuivingstoeslag als je moet werken op een vrije dag, mits je met degene die dit indeelt tot overeenstemming hierover bent gekomen.

Voor alle duidelijkheid en de volledigheid. De verschuivingstoeslag moet betaald worden over alle uren die buiten een eerder gepubliceerd tijdvak en/of dienst vallen. Wanneer een rooster op dergelijke wijze gewijzigd wordt, is de kans heel groot dat er, behalve op de "vrije dagen" (die niet ingepland worden, maar volgen uit de ingeroosterde diensten!) nog veel meer verschuivingstoeslag betaald moet worden over andere diensten buiten het weekend, wanneer deze ook verschoven zijn!

Overigens ben ik erg benieuwd of er echt "roostervrije dagen" ingepland waren, want als dat zo is, dan ben ik bang dat er iemand heeft lopen slapen, en kennelijk niet op de hoogte is van de nieuwe CAO!

Corineke,

Ook jij zou je wellicht eens moeten verdiepen in de CAO, want de kans is groot dat als je even goed leest, er nog veel meer mis gaat!

http://www.andre4all.nl/

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dagen
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 7 december 2013, 20:40 »
citaat:daar plant de groepsleider en die heeft al mijn weekenddagen in gepland

Dit zal niet gaan, Je hebt recht op 1 vrij weekend.

corineke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 35
    • Bekijk profiel
Re: Roostervrije dagen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 8 december 2013, 08:53 »
Klopt Leeuw, Ik ben er mee bezig. Planner, ik weet het er klopt volgens mij meer niet, ben er druk mee bezig.