Auteur Topic: vaste vrije dag  (gelezen 9496 keer)

Twiedel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Gezellig hoor !!!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Randstad Bewaking Bv.
  • Functie: Objectbeveiliger
vaste vrije dag
« Gepost op: donderdag 2 mei 2013, 16:34 »
Ik werk parttime, maar kom geld te kort. Ik heb gevraagd om meer uren, maar zonder succes. Nu kan ik bij een hovenier aan het werk, maar wel op 1 vaste dag in de week. Nu heb ik mijn werkgever gevraagd om een vaste vrije dag in de week. Zij weigeren dit. Heb ik hier recht op als part-timer?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: vaste vrije dag
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 3 mei 2013, 09:18 »
Eén en ander is geregeld in artikel 4:1.1 van de ATW, die zegt:

"De werkgever voert een zo goed mogelijk beleid terzake van arbeids- en rusttijden van de werknemers, en houdt daarbij, voor zover dat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden, rekening met de persoonlijke omstandigheden van die werknemers. Het beleid terzake van arbeids- en rusttijden wordt gevoerd in samenhang met het arbeidsomstandighedenbeleid, bedoeld in de Arbeidsomstandighedenwet."

"De werkgever dient zich dus in te spannen om de combinatie tussen werk en ander activiteiten van een medewerker mogelijk te maken. Dat betekent evenwel nog niet dat hij zonder meer verplicht is om hieraan mee te werken, aangezien dat van zijn mogelijkheden afhangt. Voorgaande kan betekenen dat een medewerker op een vaste vrije dag per week aanspraak kan maken, wanneer persoonlijke omstandigheden daartoe voldoende redenen geven en de mogelijkheden van de werkgever dit toelaten (gezien de huidige personeelsbezetting)."

http://www.arbeidsrechter.nl/vaststellen-wijzigen-veranderen-werktijden-pauze-dagen-rooster

Ik denk dat jouw persoonlijk omstandigheden voldoende reden geven, de vraag die jouw werkgever moet beantwoorden is of de huidige personeelsbezetting het toelaat. Hij zal wel met argumenten moeten komen wanneer hij de mening is toegedaan dat de huidige personeelsbezetting het niet toelaat.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 3 mei 2013, 09:21 door Planner »

Twiedel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Gezellig hoor !!!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Randstad Bewaking Bv.
  • Functie: Objectbeveiliger
Re: vaste vrije dag
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 4 mei 2013, 01:26 »
Mijn werkgever heeft mijn vaste vrije dag afgewezen onder het motto: in je contract staat dat je flexibel inzetbaar moet zijn.

Uiteraard heb ik eerst hun gevraagd voor meer uren. Dat was niet mogelijk.

Het komt er dus op neer dat ik bij hun niet meer kan werken en ook niet bij een andere baas aan de gang kan. Ik voel me wel een beetje gevangen op deze manier. Alsof ik hun eigendom ben. Blij aan het werk en aan het einde van het jaar een hoop schulden !!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: vaste vrije dag
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 4 mei 2013, 14:08 »
Ik denk niet dat het argument voldoet aan hetgeen in de ATW staat. Ik zou dus zeggen, leg nu eens voor wat ik je heb aangegeven. Maar als dat ook niet helpt, tja dan heb je 2 keuzes. Je erbij neerleggen, of de "strijd" aangaan en het aan een rechter voorleggen. Als je geen lid bent van een vakbond of geen rechtsbijstandverzekering hebt kan dat wel een kostbare zaak worden, stap anders eens naar het Juridisch Loket:

http://www.juridischloket.nl

Waarom plaats jij deze vraag nog een keer?

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14300881.0

Twiedel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Gezellig hoor !!!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Randstad Bewaking Bv.
  • Functie: Objectbeveiliger
Re: vaste vrije dag
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 4 mei 2013, 23:52 »
Dat was niet de bedoeling om hem dubbel te plaatsen, maar ik kan hem niet meer verwijderen. Ik ben dit forum nog een beetje aan het uitpuzzelen.

Ik heb besloten om me bij de uitspraak van mijn werkever neer te leggen. Misschien ga ik wel solliciteren.

Het feit dat de mogelijkheid er niet is vind ik niet zo erg. Maar de manier waarop ze ermee omgaan, het onbereidwillige (ze hebben niet eens gekeken of de mogelijkheid er is), dat stoort mij het meest. Van hun personeel wordt geëist dat ze flexibel zijn en dat ben ik al 7 jaar bij deze baas, maar zelf zijn ze niet van plan enigzins flexibel te zijn. JAMMER.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 4 mei 2013, 23:55 door Twiedel »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: vaste vrije dag
« Reactie #5 Gepost op: zondag 5 mei 2013, 00:27 »
Tja, dat moet je natuurlijk zelf weten, maar als jij je zo makkelijk er bij neerlegt, waarom plaats je het hier dan? Je zou in ieder geval met een betere onderbouwing de discussie met je werkgever aan kunnen gaan.

En by the way, volgens mij hebben alleen honden een "baas"....