Auteur Topic: We zijn vakantieuren kwijt!  (gelezen 73430 keer)

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
We zijn vakantieuren kwijt!
« Gepost op: maandag 11 februari 2013, 21:21 »
Alsnog zijn we 9,6 uur kwijt geraakt. Ondanks dat we eerder 'een punt' hadden..

Vakantieuren wordt gewoon 24 x 7,6 in plaats van 24 x 8..

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #1 Gepost op: maandag 11 februari 2013, 22:01 »
Nee, dat wordt gerepareerd toch?
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #2 Gepost op: maandag 11 februari 2013, 22:36 »
Kijk maar even op facebook  :o

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #3 Gepost op: maandag 11 februari 2013, 23:23 »
Op 30 januari schrijt de Unie op Facebook:

"Je kunt wanneer de nieuwe cao van kracht wordt nog net zoveel vakantie opnemen als in de huidige cao. Dat staat niet helemaal goed in concept tekst van de nieuwe cao maar in de uiteindelijke cao tekst wordt dit goed opgenomen. We wachten daarmee niet tot nieuwe cao-onderhandelingen. Niemand is er op uit om beveiligers vakantie af te nemen na het inleveren van een vakantiedag twee jaar geleden. De bedoeling van partijen is duidelijk, nu dat nog 'even' goed op papier zetten."

Hoewel niemand er op uit is om beveiligers vakantie af te nemen en men het concept nog tekstueel zou gaan aanpassen op dit punt, blijkt dit nog geen 2 weken later een loze belofte!

"Lees de cao tekst Pieter. Jullie wordt niets tekort gedaan. Een dag opnemen kost 7,6 uur, een week 38 uur, twee weken 76 uur en vier weken 152 uur. "

Hierbij wordt dus volledig voorbij gegaan aan het gegeven dat juist door het lezen van de (concept) CAO was gebleken dat er vakantieuren kwijt zijn, met als gevolg dat een werknemer dus meer uren moet werken, en dat er tekstueel niets is aangepast. Maar dan komt het:

"Maar vakantie is meer dan alleen vrij. Het gaat ook om doorbetaling."

Die "maar" geeft eigenlijk al weer dat men donders goed weet dat men hier een belofte breekt, en probeert er toch nog een positieve draai aan te geven.

Ik had al eerder aangegeven dat het mij heel moeilijk lijkt om dit soort zaken uit een akkoord nog te repareren, en helaas heb ik ook op dit punt gelijk gekregen.

Maar er is wellicht nog een mogelijkheid om hier iets aan te doen! Er wordt namelijk een AVV verzoek ingediend bij de Minister van Sociale Zaken. Dit verzoek ligt dan 3 weken "ter visie". En gedurende deze periode kunnen "derden" bedenkingen inbrengen.

http://cao.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=16615&hoofdmenu_item_id=16507&rubriek_id=392840&link_id=188746&doc_id_sub=6859#link6633700

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #4 Gepost op: maandag 11 februari 2013, 23:57 »
Kijk maar even op facebook  :o

En waar staat dat op facebook? Ik heb het nog niet gezien.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.


Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 00:21 »
Misschien mis ik iets, maar dat was bij 160 uur toch ook zo 4 weken vakantie was 152 uur en straks 4 weken vakantie bij 152 uur is 152 uur of zie ik het verkeerd?
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 00:25 »
Misschien mis ik iets, maar dat was bij 160 uur toch ook zo 4 weken vakantie was 152 uur en straks 4 weken vakantie bij 152 uur is 152 uur of zie ik het verkeerd?

Dat zie jij heel goed! Alleen heb je nu geen 192 uur vakantie meer, maar 182,4 uur. Dus als jij een hele periode (4 weken) vakantie hebt opgenomen, heb jij nog maar 30,4 uur vakantie over, in plaats van 40 uur.....

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 00:27 »
Dat zie jij heel goed! Alleen heb je nu geen 192 uur vakantie meer, maar 182,4 uur. Dus als jij een hele periode (4 weken) vakantie hebt opgenomen, heb jij nog maar 30,4 uur vakantie over, in plaats van 40 uur.....

Dus zou ik 7,6 uur tekort komen? Dus een hele dag.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 00:36 »
Dat zie jij heel goed! Alleen heb je nu geen 192 uur vakantie meer, maar 182,4 uur. Dus als jij een hele periode (4 weken) vakantie hebt opgenomen, heb jij nog maar 30,4 uur vakantie over, in plaats van 40 uur.....

Nu is rekenen niet mijn sterkste punt maar 24 x 8 = 192 en 24 x 7,6 = 182,4 het blijft 24 dagen, dus ik zie het probleem niet. In mijn logica is het hetzelfde, dus om nu moord en brand te schreeuwen gaat me wel erg ver.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 00:43 »
Nu is rekenen niet mijn sterkste punt maar 24 x 8 = 192 en 24 x 7,6 = 182,4 het blijft 24 dagen, dus ik zie het probleem niet. In mijn logica is het hetzelfde, dus om nu moord en brand te schreeuwen gaat me wel erg ver.

We kunnen die hele discussie wel weer opnieuw gaan voeren, maar dat lijkt mij niet zo zinvol! Die discussie heb ik namelijk al met je collega kaderlid Ciske gevoerd

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14300634.msg14301892#msg14301892

wat uiteindelijk geresulteerd heeft in de belofte van jouw bond, dat de definitieve tekst van de CAO aangepast zou worden "omdat wij een punt hadden". Maar die belofte, gedaan voordat de stembus gesloten werd, daar komt men nu dus op terug.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 00:53 »
We kunnen die hele discussie wel weer opnieuw gaan voeren, maar dat lijkt mij niet zo zinvol! Die discussie heb ik namelijk al met je collega kaderlid Ciske gevoerd

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14300634.msg14301892#msg14301892

wat uiteindelijk geresulteerd heeft in de belofte van jouw bond, dat de definitieve tekst van de CAO aangepast zou worden "omdat wij een punt hadden". Maar die belofte, gedaan voordat de stembus gesloten werd, daar komt men nu dus op terug.

Feit blijft dat mijn berekening klopt en ik ken geen kaderlid dat Ciske heet.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 01:11 »
Feit blijft dat mijn berekening klopt

Inderdaad, als je in dagen blijft "rekenen" klopt het als een bus! Alhoewel? Het is natuurlijk leuk en aardig om 7,6 uur vakantie in te plannen. Dan neem je een week vakantie, dan kost je dat 5 vakantiedagen van 7,6 uur in plaats van 8 uur. In totaal dus 38 uur ipv 40 uur. Maar uiteindelijk moet je nog steeds in de periode 152 uur werken. Stel dat je alleen maar 8 uurs diensten draait, dan betekend dat dus nog 14 diensten van 8 uur, alleen heb je in de nieuwe situatie dus opeens 2 minuren, en die moet je toch nog ergens inhalen. Gaat er misschien nu een lichtje branden?

Maar nogmaals, die discussie opnieuw gaan voeren heeft weinig nut. Feit is dat de Unie een belofte heeft gedaan om dit tekstueel aan te passen, en dat is dus niet gebeurt.

ik ken geen kaderlid dat Ciske heet.

Ciske de Rat is naar ik aanneem ook niet zijn echte naam.....

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 08:33 »
Inderdaad, als je in dagen blijft "rekenen" klopt het als een bus! Alhoewel? Het is natuurlijk leuk en aardig om 7,6 uur vakantie in te plannen. Dan neem je een week vakantie, dan kost je dat 5 vakantiedagen van 7,6 uur in plaats van 8 uur. In totaal dus 38 uur ipv 40 uur. Maar uiteindelijk moet je nog steeds in de periode 152 uur werken. Stel dat je alleen maar 8 uurs diensten draait, dan betekend dat dus nog 14 diensten van 8 uur, alleen heb je in de nieuwe situatie dus opeens 2 minuren, en die moet je toch nog ergens inhalen. Gaat er misschien nu een lichtje branden?


Het hoeft niet per se te betekenen dat je 2 minuren hebt als je een week vakantie opneemt. Doordat de werkgever straks 20 dagen in kan plannen is het zelfs mogelijk dat je met een week vakantie in de overuren komt.

Bovendien is het nooit anders geweest. Als ik een 10 uursdienst had en ik nam verlof op werd er ook 10 uur verlof afgeschreven. Als ik een dienst van 6 uur had werd er ook 6 uur verlof afgeschreven.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: We zijn vakantieuren kwijt!
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 12 februari 2013, 08:54 »
Misschien mis ik iets, maar dat was bij 160 uur toch ook zo 4 weken vakantie was 152 uur en straks 4 weken vakantie bij 152 uur is 152 uur of zie ik het verkeerd?
Jij bent kaderlid en er met open ogen ingetuind in de mooie praatjes van de bonden.