Auteur Topic: 16 jaar, geïnteresseerd in animale beveiliging, vragenvuur  (gelezen 8905 keer)

hermienator

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: student
16 jaar, geïnteresseerd in animale beveiliging, vragenvuur
« Gepost op: woensdag 2 april 2014, 18:33 »
Hallo iedereen,

ik ben Jules, een jongeman van 16 jaar en voel me aantrekkingskracht met de beveiliging maar dan met hond.
Dat is dan ook het enige dat ik zou willen doen in de beveiliging. Ik heb ondertussen al met wat mechel-fokkers gepraat over het beroep, over de KNPV, de IPO, heb met de huishond ook op een hondenschool gezeten waar ze Belgische ringsport deden. Aan mijn capaciteiten om een hond aan te schaffen twijfel ik zelf niet, ik zit al van als ik kon kruipen tussen de honden, heb veel ervaring met high-energy dogs en honden die door slechte opvoeding het niet goed tussen de oren hadden zitten. In de praktijk heb ik nog maar met 2 probleemhonden gewerkt, op internet heb ik al vaak mensen kunnen helpen.
Zelf heb ik ook een pup van 6 maanden zitten nu, een terriër voor de bouwjacht.
Degene die ik ken fokt mechels voor de KNPV en terriër voor de bouwjacht dus misschien is er wel een verbindtenis.
Nu vroeg ik me af wat zijn mijn mogelijkheden? Zijn er hogere studies die te combineren vallen met hondenbeveiliging, etc?
Ik ben van België.
Het is echt mijn droom om te kunnen werken met honden, om te kunnen trainen als beroep, om mijn hond in te zetten. Nu weet ik ook dat je voor een passie moet gaan en dat een loon daar niet tegen opweegt, maar nu moeten jullie weten dat ik graag goed verdien, ik werk zelfs nu al vrij veel naast school, elke zaterdag bij een dierenarts, elke vakantie wel een vakantiejob, etc.
Dus valt er goed te verdienen in deze branche? Ik ben bereid echt te werken en ik los graag problemen op, heb graag spanning en avontuur, etc.
Wie o wie kan er mij hier meer vertellen over dit beroep?
En welke rassen worden er gebruikt in de beveiliging?
Ik heb een lange tijd gedacht om in het leger te gaan, maar ik ben een gezinsman, ben niet graag voor lange tijd weg van mijn geliefden en familie, dus dat was geen optie, ook omdat ik dan geen honden zou kunnen houden en dat is echt mijn passie.
Ik ben nu serieus aan het overwegen welke richting ik uit wil gaan met mijn leven want volgend jaar moet ik beslissen.

Met vriendelijke groet,
Jules

hermienator

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: student
Re: 16 jaar, geïnteresseerd in animale beveiliging, vragenvuur
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 2 april 2014, 21:21 »
BTW: ik weet nu niet of dit als roekeloos of onervaren gaat overkomen maar, ik wil dus echt benadrukken dat ik van risico houd en actie, de dingen die andere mensen liever laten liggen zou ik graag doen, ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: 16 jaar, geïnteresseerd in animale beveiliging, vragenvuur
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 3 april 2014, 01:44 »
Citaat
Nu vroeg ik me af wat zijn mijn mogelijkheden? Zijn er hogere studies die te combineren vallen met hondenbeveiliging, etc?
In principe ben je alleen een hond nodig die getoetst is en deze behaald heeft, jij bent verder niks meer nodig dan je beveiligingspapieren als ik het goed heb.

Er zijn genoeg opleidingen om je verder op honden te spitsten, maar dit heeft niet echt met het beveiligingswerk nodig, als je honden wilt trainen etc dan zijn daar verschillende opleidingen voor.

Citaat
Nu weet ik ook dat je voor een passie moet gaan en dat een loon daar niet tegen opweegt, maar nu moeten jullie weten dat ik graag goed verdien,

Weet niet wat jij verstaat onder goed verdienen, maar in de beveiliging zijn de verdiensten redelijk, maar super goed verdienen doe je niet. Dan kun je beter wat anders zoeken.

Citaat
Dus valt er goed te verdienen in deze branche? Ik ben bereid echt te werken en ik los graag problemen op, heb graag spanning en avontuur, etc.

Er valt redelijk te verdienen, maar rijk word je er zeker niet van.
Spanning en avontuur... Niet echt de kenmerken in mijn ogen. Natuurlijk heb je spannende klussen, maar helemaal met honden heb je vaak saaie klussen zoals bouw beveiliging etc..


Citaat
Wie o wie kan er mij hier meer vertellen over dit beroep?

Beveiliging in het algemeen is een super mooi vak, maar veel ondergewaardeerd. Beveiliging moet je liggen. Zelfs bij de simpele klussen zoals bouw beveiliging, moet je wel scherp zijn en alles goed in de gaten houden. Het mooie vind ik in de beveiliging dat het veel afwisselend is, veel verschillende takken van. Voor ieder wat wils. Het is een relatief makkelijk opleiding, de praktijk is dit vaak niet.

Nadeel is het werktekort. Er zijn meer beveiligers dan banen, dat is iets wat je wel in gedachten moet houden.


Citaat
En welke rassen worden er gebruikt in de beveiliging?

Meestal herders, en de  mechelse herder word volgens mij het vaakst gekozen.


Citaat
ook omdat ik dan geen honden zou kunnen houden en dat is echt mijn passie.

Waarom zou je dan de beveiliging in gaan? Ik zou meer iets in de richting honden trainen of dergelijke gaan. Als honden je passie zijn zoals je zegt. Verder kun je ook een kennel beginnen of dergelijke. Beroepen genoeg waarbij je meer met je hond bezig bent dan Hondengeleider in de beveiliging.

Citaat
BTW: ik weet nu niet of dit als roekeloos of onervaren gaat overkomen maar, ik wil dus echt benadrukken dat ik van risico houd en actie, de dingen die andere mensen liever laten liggen zou ik graag doen, ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden.

Denk dat stuntman wel een goed beroep voor je is. Als je graag risico wilt nemen en van actie houd, dan is de beveiliging absoluut geen beroep voor jou. Als je risico's neemt in de beveiliging kan dit grote gevolgen hebben voor je collega's of mensen waar je mee werkt. het is inderdaad je onervarenheid en jongheid die deze woorden typen.

Citaat
Ik ben nu serieus aan het overwegen welke richting ik uit wil gaan met mijn leven want volgend jaar moet ik beslissen.

Ik zou er nog eens goed over nadenken! Maar als ik je advies mag geven naar aanleiding van je bericht, ga niet de beveiliging in!


Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: 16 jaar, geïnteresseerd in animale beveiliging, vragenvuur
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 3 april 2014, 04:51 »
Ik heb het bericht van de topic starter enkele keren moeten lezen en ik zou hem willen adviseren:

Ga rustig Googlen en verzamel alle relevante informatie voordat je een beslissing neemt.

Ik vind zelf dat er enkele opmerkingen in staan die zo geformuleerd zijn dat het eind advies zou zijn:

Ga NIET met deze attitude en voorstelling van zaken de beveiliging in.

Je kunt aardig bedrogen uitkomen.

Doet me gelijk denken aan een situatie die ik vorige week heb meegemaakt op een cursus... daarbij zei ook iemand van dezelfde leeftijd:  "mijn oom heeft geregeld dat ik € 35 per uur zou gaan verdienen".
Deze persoon had net de aanvraag voor een grijze pas via die oom ingediend maar nog niet gekregen.

Volgens mij was dat ook een hele verkeerde inschatting van de huidige situatie binnen de beveiligingsbranche.

Als je wil werken.. dan kun je wat verdienen maar geen extreem top salaris.
Zeker niet als je met een hond aan het werk gaat.
Zoals door anderen ook al  genoemd:  er zijn soms hele leuke opdrachten voor Hondengeleiders maar vaak kan het vrij saai zijn.

Succes bij het nemen van je uiteindelijke beslissing

Raymond

  • Gast
Re: 16 jaar, geïnteresseerd in animale beveiliging, vragenvuur
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 3 april 2014, 07:56 »
Actie, avontuur & hond. Actie en avontuur heb je alleen op hele specifieke klussen binnen de particuliere beveiliging. Mijn advies, ga bijvoorbeeld kijken als hondengeleider bij DBBO of volgensmij heb je binnen de landmacht ook een aantal gevechtsfuncties met hond. Daar kan je wat meer je ei kwijt denk ik.

hermienator

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: student
Re: 16 jaar, geïnteresseerd in animale beveiliging, vragenvuur
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 3 april 2014, 18:57 »
Bedankt iedereen om te reageren.
Nadat ik jullie reacties heb gelezen ben ik tot inzicht gekomen dat dit niet is wat ik wil.
Maar ben blij dat ik mijn vragen gesteld heb want anders had ik dit nooit geweten.
Ik had er blijkbaar een verkeerd beeld van!

Met vriendelijke groeten
Jules