Auteur Topic: Gebroken diensten  (gelezen 3288 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Gebroken diensten
« Gepost op: maandag 27 november 2017, 16:04 »
Ik las op de Facebook pagina van de Unie Security een reactie over het inplannen van een gebroken dienst:

"Leuk hoe dit nog in de CAO staat, wetende dat een tijdvak max. 10 uur mag duren. Dit kan dus ook niet (structureel) ingepland worden. Alleen ad hoc op de dag zelf met 20% verschuivingstoeslag over de uren die niet in de geplande dienst vallen, of over de hele dienst als het een vrije dag was."

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/1405115729566710

Deze uitleg is echter onjuist. Gebroken diensten kunnen wel degelijk gewoon ingeroosterd worden. bij het inroosteren 28 dagen van te voren mogen namelijk zowel tijdvakken als ook arbeidstijden ingeroosterd worden (zie artikel 21 lid 1). Dat biedt dus ook de mogelijkheid om 28 dagen van te voren een (gebroken) dienst in te roosteren, dus ook een (gebroken) dienst die langer als 10 uur duurt.

In de uitleg in bijlage 14 staat dat dan ook beschreven:

"Vraag: Kan het tijdvak opgerekt worden bij een gebroken dienst?
Nee, een tijdvak is altijd maximaal 10 uur. Een gebroken dienst kan daarom alleen ingepland worden 28 dagen van te voren en kan niet voortkomen uit een tijdvak. Een gebroken dienst kan ook niet gewijzigd worden naar een ‘normale’ dienst. Als de gebroken dienst verschoven wordt, is de verschuivingstoeslag van toepassing"

Het is alleen zo jammer dat de Unie Security dit onderwerp start, er een onjuiste reactie op volgt en het dan van de kant van de Unie stil blijft. Maar goed, de kennis wat betreft de CAO is ook bij de vakbonden ver te zoeken heb ik het idee.

Martos

  • Gast
Re: Gebroken diensten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 28 november 2017, 21:25 »
Gelukkig niet mee te maken. 8 of 12 uurs diensten aan een stuk door  :)