Auteur Topic: Pensioen  (gelezen 3552 keer)

Meneer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Pensioen
« Gepost op: zondag 14 juli 2019, 20:37 »
Beste collega's

Vandaag eens mijn pensioenoverzicht bekeken en ik schrok hier nogal van.

Ik keek op mijnpensioenovericht.nl en zag bij ''Mijn pensioen straks'' dat ik na mijn pensioen het te ontvangen bedrag ruim €650 per maand NETTO minder is dan ik nu verdien. Dit is pensioen en/of AOW.

Nu kan ik er nogwel inkomen dat het ontvangen bedrag minder is dan in tijden van werken, maar een verschil van meer dan €650 vind ik wel extreem.

Bij het bekijken van het overzicht Uniformpensioen zag ik het volgende:

Het vaste salaris dat meetelt voor uw pensioenregeling :  getal 1
U bouwt geen pensioen op over                                   :  getal 2 ( ⅔ van getal 1 )
Salaris waarover u wel pensioen opbouwt:                    :  getal 3 ( ⅓ van getal 1 )

Even rondneuzen in de CAO en ik zag de onderstaande tekst staan: (artikel 79.3)
Onder pensioengevend loon wordt verstaan:
het vaste basissalaris, vermeerderd met de vakantiebijslag. Overige
toeslagen en vergoedingen blijven buiten beschouwing.



Verklaard dit het te lage ontvangen pensioen ?
Dit is toch een zeer slechte regeling, omdat veel van ons loon juist ook bestaat uit toeslagen e.d.
Waarom is dit niet iets waar de bond zicht meer op focust.
Vergeef mij voor mijn onwetendheid, ik ben nog niet zo thuis in de pensioenwereld.


Groeten

rubenmepschen

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Pensioen
« Reactie #1 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 12:17 »
Punt is dat wij als klootjesvolk en untermenschen worden gezien en ons pensioen als een sluitpost wordt beschouwd. Ik ben het verder helemaal met je eens. Die bonden doen maar weinig voor ons.

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Pensioen
« Reactie #2 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 14:27 »
Pensioen is iets wat je gedurende je hele werkzame leven op moet bouwen. Dat er een verschil is in je huidige salaris en de verwachte pensioenuitkering (aangevuld met AOW), kan dus vele oorzaken hebben. Een oorzaak kan dus inderdaad zijn dat jij (in de beveiliging) geen pensioen opbouwt over (onregelmatigheid) toeslagen.

Andere oorzaken kunnen zijn dat jij in het verleden niet altijd werkzaam bent geweest bij een bedrijf waar een (verplichte) pensioenregeling was, jij wellicht een tijd werkloos bent geweest, of wellicht niet altijd fulltime hebt gewerkt, waardoor jij ook minder (of wellicht zelfs helemaal geen) pensioen opgebouwd hebt.

Wat betreft dat laatste. Vele jaren hebben beveiligers met een parttime contract (ten onrechte) geen pensioen opgebouwd over meeruren:

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14302360.msg14317993#msg14317993.

Per loonperiode 1 2017 is dat overigens opgelost, sindsdien staat in de CAO dat pensioen wordt opgebouwd over alle loongerechtigde uren tot een max van 152 uur per periode!

Overigens mag je ook zelf extra pensioen inleggen. Verstandig zou zijn om (een deel van) je (onregelmatigheid)toeslagen daar voor te gebruiken, omdat je daar dus sowieso geen pensioen over opbouwt en je deze dus beter niet als standaard inkomsten blijft zien en uitgeven. Maar ja, ik begrijp ook goed dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Pensioen
« Reactie #3 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 14:35 »
Punt is dat wij als klootjesvolk en untermenschen worden gezien en ons pensioen als een sluitpost wordt beschouwd.

Altijd fijn om een genuanceerde mening te lezen...

Ik ben het verder helemaal met je eens. Die bonden doen maar weinig voor ons.

Ben jij lid van een bond? Dan heb je recht van spreken en mag jij je bondsbestuurder(s) daarop aanspreken. Waarschijnlijk krijg je dan meteen de wedervraag 'wil jij ons daarbij helpen?'

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Pensioen
« Reactie #4 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 14:49 »
http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14302360.msg14317993#msg14317993.

Overigens werkt de link naar de uitspraak in bovenstaand topic niet meer. Ik heb een ander soortgelijke uitspraak uit 2006, waarin wederom wordt bevestigd, dat over meeruren gewoon precies hetzelfde uitbetaald moet worden als de uren die een fulltimer uitbetaald krijgt, inclusief de pensioenpremie, en dat een werkgever zich niet kan verschuilen achter een CAO:

https://www.mensenrechten.nl/nl/oordeel/2006-252

Aangezien dit vanaf 2017 wel goed geregeld is in de CAO, betekend dat je nog steeds wel de over de meeruren van halverwege 2014 tot eind 2016 het werkgeversdeel (60%) van de pensioenpremie bij je (ex) werkgever(s) zou terug kunnen vorderen (verjaringstermijn van 5 jaar). Maar goed, in 2015 heb ik dit al gezegd, en had men tot 2010 terug kunnen vorderen, maar ik heb nog niemand gehoord die dit daadwerkelijk heeft gedaan.

Meneer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 16
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Pensioen
« Reactie #5 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 16:45 »
Bedankt voor de reactie collega's.

Pensioen is iets wat je gedurende je hele werkzame leven op moet bouwen. Dat er een verschil is in je huidige salaris en de verwachte pensioenuitkering (aangevuld met AOW), kan dus vele oorzaken hebben. Een oorzaak kan dus inderdaad zijn dat jij (in de beveiliging) geen pensioen opbouwt over (onregelmatigheid) toeslagen.

Andere oorzaken kunnen zijn dat jij in het verleden niet altijd werkzaam bent geweest bij een bedrijf waar een (verplichte) pensioenregeling was, jij wellicht een tijd werkloos bent geweest, of wellicht niet altijd fulltime hebt gewerkt, waardoor jij ook minder (of wellicht zelfs helemaal geen) pensioen opgebouwd hebt.

Allereerst bedankt voor de reacties.

Ik ben niet een tijd werkloos geweest.
Niet bij een ander bedrijf gewerkt waar geen verplicht pensioensregeling was.
Wel een aantal jaren parttime gewerkt 32-uur i.p.v. fulltime.

Dit laatste zou dus niet zo'n extreem verschil moeten weergeven. Dus oorzaak ligt echt bij de opbouw van pensioen welke niet over toeslagen gaat.

Vreemd want een opbouw van pensioen word toch berekend over je loon/inkomsten wat ook juist inclusief de toeslagen zou moeten inhouden.
Laten we hopen en ons ervoor inzetten dat de vakbonden dit punt juist ook meenemen met de volgende onderhandelingen.





Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Pensioen
« Reactie #6 Gepost op: maandag 15 juli 2019, 23:54 »
Wel een aantal jaren parttime gewerkt 32-uur i.p.v. fulltime.

Dit laatste zou dus niet zo'n extreem verschil moeten weergeven. Dus oorzaak ligt echt bij de opbouw van pensioen welke niet over toeslagen gaat.

Parttime kan wel degelijk een grote invloed hebben op je pensioen. Aangezien je als beveiliger geen groot salaris hebt, en je alleen pensioen op bouwt over het salaris boven de franchise (omdat je immers in ieder geval AOW krijgt), zal je als parttimer heel weinig, of wellicht zelfs helemaal geen pensioen opgebouwt hebben. Maar als dat maar een paar jaar heeft geduurd zal dat geen 650 euro netto per maand zijn! Laat je eens voorlichten door iemand die er verstand van heeft?

Vreemd want een opbouw van pensioen word toch berekend over je loon/inkomsten wat ook juist inclusief de toeslagen zou moeten inhouden.
Laten we hopen en ons ervoor inzetten dat de vakbonden dit punt juist ook meenemen met de volgende onderhandelingen.

Het begint er mee dat je dan lid wordt van een vakbond EN het liefst dat jij dan actief mee gaat doen. En dan heb je voorlopig wel even de tijd, want de CAO loopt nog een tijdje door. En zelfs als er een betere pensioenregeling gaat konen, moet je niet verwachten dat daarmee het oensioengat wat inmiddels is ontstaan gedicht gaat worden. Zelf extra pensioenvoorzieningen regelen is dan nog steeds het beste advies