Auteur Topic: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken  (gelezen 25894 keer)

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Gepost op: zaterdag 9 februari 2013, 16:16 »
De komende vijf jaar wordt één vertrekkende agent op dertien niet vervangen. In haar beleidsnota m.b.t. het kerntakendebat van de politie wil Minister van Binnenlandse Zaken, Joëlle Milquet, een reeks randtaken van de politie doorschuiven naar de militaire politie en private bewakingsfirma’s. Minister van Defensie Pieter De Crem reageerde hierop al met de melding dat de militaire politie extra taken zeker niet…
 
…meer aankan omdat het nu al overbevraagd is.
 De Beroepsvereniging van Bewakingsondernemingen (BVBO) daarentegen blijft, als volwaardige speler in het nationale veiligheidsbeleid, vragende partij om de niet-politionele kerntaken te mogen invullen. Die omvatten o.a. bijstand van gerechtsdeurwaarders, bewaking van openbare gebouwen, afhandeling van verkeersovertredingen, bewaking bij grote evenementen, transport van gedetineerden, bescherming van ambassades en koninklijke domeinen.
 
Hilde De Clerck, secretaris-generaal BVBO-APEG: “De samenwerking tussen politie en private bewaking is al jaren een realiteit, op nationaal & lokaal vlak, via punctuele en/of concrete afspraken en akkoorden. Met positieve resultaten overigens. Wij staan klaar om alle niet-politionele kerntaken perfect in te vullen. Alle BVBO-leden -zo’n 90% van alle bewakingsfirma’s- beschikken over een grote expertise en over een flexibel contingent van 15.000 goed opgeleide en omkaderde agenten die individueel opgevolgd worden. Dit allemaal volgens de criteria van het SECURE QUALITY-label dat de BVBO in voorjaar 2011 heeft geïmplementeerd onder al haar leden. De erkende kwaliteit van die dienstverlening is overigens vastgelegd in een meetbaar, controleerbaar en afdwingbaar charter. Wij benadrukken ook dat de eenheidskost van een private bewaker lager ligt dan die van een politie-inspecteur. De BVBO-leden zijn dan wel commerciële ondernemingen, maar ze hebben een verantwoorde visie op veiligheid en maatschappij, en gaan dus op zoek naar de juiste verhouding tussen de economische realiteit en een reglementair kader. Met een win-win situatie voor alle betrokken partijen.”
 
Ook de BVBO pleit in dit perspectief dus voor een duidelijk reglementair kader, met juiste omschrijving van bevoegdheden, uitvoeringsmodaliteiten, evaluatiemogelijkheden en correctiemogelijkheden alsook voor een transparant samenwerkingsakkoord met de politie, die de BVBO-leden op regelmatige basis kan regisseren, evalueren en bijsturen.
 

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 9 februari 2013, 16:17 »
Momenteel in Belgie.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 9 februari 2013, 16:17 »
Ik heb toch altijd een beetje het idee dat wij hier in Nederland achterlopen qua samenwerking met de politie / overheid.

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 9 februari 2013, 16:58 »
Ik zie dit als een positief beeld voor onze toekomst,want er zullen dan ook hardere eisen gesteld moeten worden aan beveiligers en niet die personen die van de uwv uit in de beveiliging "gedumpt" worden want in mijn ogen maakt dat onze sector kapot ::)

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 9 februari 2013, 17:39 »
Ik zie dit als een positief beeld voor onze toekomst,want er zullen dan ook hardere eisen gesteld moeten worden aan beveiligers en niet die personen die van de uwv uit in de beveiliging "gedumpt" worden want in mijn ogen maakt dat onze sector kapot ::)

Jep, of de beveiliging gaat opgesplitst worden. Meerdere diploma's te halen..

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 9 februari 2013, 21:35 »
Ik heb toch altijd een beetje het idee dat wij hier in Nederland achterlopen qua samenwerking met de politie / overheid.

Het gaat hier niet om samenwerking met politie/overheid, maar het overnemen van taken van de politie/overheid. En dan sis de eerste vraag die je volgens mij moet stellen, of je die taken wel wil laten vervullen door particulieren, en wat mij betreft lopen wij in Nederland voorop door daar in veel gevallen NEE tegen te zeggen, daar waar in het buitenland die vraag veel sneller met JA beantwoord wordt/is.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #6 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 01:11 »
Het gaat hier niet om samenwerking met politie/overheid, maar het overnemen van taken van de politie/overheid. En dan sis de eerste vraag die je volgens mij moet stellen, of je die taken wel wil laten vervullen door particulieren, en wat mij betreft lopen wij in Nederland voorop door daar in veel gevallen NEE tegen te zeggen, daar waar in het buitenland die vraag veel sneller met JA beantwoord wordt/is.

Dat wil niet zeggen dat wij zonder meer JA moeten zeggen. In het buitenland zijn beveiligers vaak bewapend en dat zie ik hier niet gebeuren. De Politie heeft al moeite om hun eigen vuurwapengebruik in goede banen te leiden, dus zitten die niet wachten op een bewapende beveiliger en ik ook niet.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #7 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 18:42 »

Dat wil niet zeggen dat wij zonder meer JA moeten zeggen. In het buitenland zijn beveiligers vaak bewapend en dat zie ik hier niet gebeuren. De Politie heeft al moeite om hun eigen vuurwapengebruik in goede banen te leiden, dus zitten die niet wachten op een bewapende beveiliger en ik ook niet.

In nederland hebben we ook vrijwillige politie die niet bewapend zijn. Om deze taken over te nemen hoeven beveiligers dus ook geen wapen te dragen.
Hoewel ik er zelf geen voorstander van ben om deze taken over te nemen of om als beveiliger met een wapen rond te lopen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #8 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 19:32 »
In nederland hebben we ook vrijwillige politie die niet bewapend zijn. Om deze taken over te nemen hoeven beveiligers dus ook geen wapen te dragen.

Vrijwillige politieagenten zijn, naast hun reguliere baan, wanneer zij in dienst zijn bij de politie, gewoon ambtenaar. Of zij bewapend zijn of niet dooet niet echt ter zake, maar het gaat er om wat voor taken zij uitvoeren. Een (onbewapende) politie vrijwilliger, surveillant of politie BOA die bijvoorbeeld een verkeerscontrole doen, ik zie niet in waarom je dat aan particulieren over zou willen dragen, het is namelijk gewoon een overheidstaak. Overigens zijn er ook nog steeds vrijwliigers die wel bewapend zijn.

Hoewel ik er zelf geen voorstander van ben om deze taken over te nemen

Precies, dat is waar het om gaat

of om als beveiliger met een wapen rond te lopen.

En dat is weer een heel andere discussie

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #9 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 20:34 »
Het gaat hier niet om samenwerking met politie/overheid, maar het overnemen van taken van de politie/overheid. En dan sis de eerste vraag die je volgens mij moet stellen, of je die taken wel wil laten vervullen door particulieren, en wat mij betreft lopen wij in Nederland voorop door daar in veel gevallen NEE tegen te zeggen, daar waar in het buitenland die vraag veel sneller met JA beantwoord wordt/is.

In Nederland is de particuliere sector er ook niet klaar voor om taken over te nemen. Maar samenwerking zou in mijn ogen wel beter kunnen. Denk aan MS die kentekens van 'verdachte' auto's kunnen controleren. En dan beperkte informatie uiteraard. Ik denk dat je daarmee het aantal onnodige meldingen bij de politie kan verlagen en het aantal serieuze meldingen kan verhogen.

Hier kan je natuurlijk meerdere voorbeelden voor bedenken.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #10 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 20:35 »
Anderzijds kom je dan wederom op het punt van de werkgever die hier niet op zit te wachten. Zulke dingen zullen dus vanuit een 'collectief' mede geregeld moeten worden.

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #11 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 20:51 »
Vrijwillige politieagenten zijn, naast hun reguliere baan, wanneer zij in dienst zijn bij de politie, gewoon ambtenaar. Of zij bewapend zijn of niet dooet niet echt ter zake, maar het gaat er om wat voor taken zij uitvoeren. Een (onbewapende) politie vrijwilliger, surveillant of politie BOA die bijvoorbeeld een verkeerscontrole doen, ik zie niet in waarom je dat aan particulieren over zou willen dragen, het is namelijk gewoon een overheidstaak. Overigens zijn er ook nog steeds vrijwliigers die wel bewapend zijn.

Precies, dat is waar het om gaat

En dat is weer een heel andere discussie

Ik denk ook niet dat ze ons direct verkeerscontroles laten doen maar er zijn vast genoeg lichte zaken/taken die zij wel op ons kunnen afschuiven.

En een beveiliger met vuurwapen in Nederland is op dit moment voor mij geen discussie.

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #12 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 21:03 »
In Nederland is de particuliere sector er ook niet klaar voor om taken over te nemen. Maar samenwerking zou in mijn ogen wel beter kunnen. Denk aan MS die kentekens van 'verdachte' auto's kunnen controleren. En dan beperkte informatie uiteraard. Ik denk dat je daarmee het aantal onnodige meldingen bij de politie kan verlagen en het aantal serieuze meldingen kan verhogen.

Hier kan je natuurlijk meerdere voorbeelden voor bedenken.

Ik ben bekend met een locatie waar er op dit moment al samengewerkt word met de politie zoals in jou voorbeeld en dat werk in dat geval heel goed ja. Maar zoals je al aangeeft is dat wel via een collectief geregeld.
 
In dit geval is het zelfs veiligheids verhogend voor de surveillant want als een kenteken bekend staat als vuurwapen gevaarlijk weet de surveillant dat direct.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #13 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 21:17 »
maar er zijn vast genoeg lichte zaken/taken die zij wel op ons kunnen afschuiven.

Noem dan eens een voorbeeld?

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: Sector private bewaking klaar voor niet-politionele kerntaken
« Reactie #14 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 21:44 »
Noem dan eens een voorbeeld?

Veel toezichthoudende taken zoals surveilleren op een markt/braderie ed.
Ook zie ik nu al dat er weleens meer beveiligingsinzet word gevraagd bij een evenement omdat politie zelf niet genoeg kan leveren. Meer beveiligers dus ter vervanging van politieagenten.