Auteur Topic: Positieve reacties  (gelezen 37863 keer)

unie lid

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 444
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Positieve reacties
« Gepost op: vrijdag 1 februari 2013, 19:38 »
Vandaag opnieuw uitleg gegeven van nieuwe CAO,  aan een groepje jongeren die op jaarcontract basis werken in de beveiliging.  Deze jongens krijgen nu een vier weken rooster met daarin een adv dag en 8 rv dagen voor de rest staat er behalve de blokken of diensten voor aankomend week, niets in het rooster.  Dus kunnen deze jongens vanaf periode 10 , afspraken maken voor voor data die verder op liggen.
En natuurlijk kun je nog gevraagd of gedwongen worden over te werken maar dwingen kan eigenljk maar acht keer per jaar.
Jongens verbaasde zich over deze positieve ontwikkeling.
Ik merkte door de vragen die ze stelde dat ze de tekst anders hadden geïnterpreteerd.

Natuurlijk willen wij vooruit en dus graag jullie visie weten. Zit je bij een vakbond neem kontakt op met de bestuurder.

Debby

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Alarmeren en rapporteren!
    • Bekijk profiel
    • Snuitje Prod. photo photo's by Debby Brinxma
  • Bedrijf: Trigion
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Positieve reacties
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 1 februari 2013, 21:29 »
Gedwongen worden over te werken gebeurd nog erg veel in de beveiliging. Als je niet durft nee te zeggen draai je soms zoveel diensten dat je overwerkt raakt. Ik heb het veel gezien de laatste tijd. Van post naar post worden gestuurd op een dag en dan totaal 10 uur werken maar 13 uur onderweg zijn. Hieraan komt nu ook een eind als men de durft de werkgever op de CAO te wijzen. Na 8 keer is het afgelopen als je niet vrijwillig dit doet.

unie lid

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 444
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 1 februari 2013, 22:58 »
Gedwongen worden over te werken gebeurd nog erg veel in de beveiliging. Als je niet durft nee te zeggen draai je soms zoveel diensten dat je overwerkt raakt. Ik heb het veel gezien de laatste tijd. Van post naar post worden gestuurd op een dag en dan totaal 10 uur werken maar 13 uur onderweg zijn. Hieraan komt nu ook een eind als men de durft de werkgever op de CAO te wijzen. Na 8 keer is het afgelopen als je niet vrijwillig dit doet.
Die ervaring had 1 van deze jongens ook. Of vaak van avond naar ochtend.
Ik denk dat voor deze groep beveiligers het een stuk overzichtelijker wordt. 8)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 1 februari 2013, 23:12 »
Van post naar post worden gestuurd op een dag en dan totaal 10 uur werken maar 13 uur onderweg zijn.

Wanneer je op een dag naar meerder objecten wordt gestuurd, is de reistijd tussen de 2 objecten ook gewoon diensttijd, daar is gewoon jurisprudentie over. De enige uitzondering daarop is wanneer er sprake is van een gebroken dienst, maar dan geld er weer een afwijkende reiskostenregeling

Hieraan komt nu ook een eind als men de durft de werkgever op de CAO te wijzen.

Daar was al lang een eind aan gekomen als men de werkgever aan durft te spreken, en desnoods de gang naar de rechter maakt. Een nieuwe CAO gaat daar exht niet voor zorgen!

Na 8 keer is het afgelopen als je niet vrijwillig dit doet.

Maar dan moet je natuurlijk wel de werkgever durven aan te spreken. En dat is nu precies wat men vaak niet durft.

Regina

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 43
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 01:02 »
Natuurlijk willen wij vooruit en dus graag jullie visie weten.

Ik zit al een heletijd mee te lezen op deze site dus nu maar eens een reactie.

Nu de CAO volledig is afgebrand en we eigenlijk terug zijn in het stenentijdperk kun je alleen maar vooruit.
Maar de vraag is : zijn beveiligers nog wel bereid na de goedkeuring van deze CAO om nog lid te worden van een bond. Het verbaast me nl. dat er zo weinig lid zijn en dat degene die lid zijn er maar een handje vol van stemmen. Volgens mij leunt iedereen achterover of is bang.

Ad

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 211
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 08:57 »
Maar dan moet je natuurlijk wel de werkgever durven aan te spreken. En dat is nu precies wat men vaak niet durft.

Hierin moet ik Planner (wederom  :P ) gelijk geven. Of je nu de huidige, vorige of toekomstige CAO in de hand hebt, als je zelf geen commentaar geeft kan alles terwijl misschien niks mag.

Daarnaast zet ik mijn vraagtekens of de nieuwe CAO daadwerkelijk voor meer vast personeel gaat zorgen. Denk het zelf niet. Waarschijnlijk dat er nog meer uitzendkrachten/inhuur e.d. bij moet. De mensen die wel een contract krijgen zullen gewoon 3x jaarcontract krijgen en daarna een pauze in moeten bouwen. Denk niet dat de CAO dit eruit zal krijgen.

unie lid

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 444
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 08:57 »
Ik zit al een heletijd mee te lezen op deze site dus nu maar eens een reactie.

Nu de CAO volledig is afgebrand en we eigenlijk terug zijn in het stenentijdperk kun je alleen maar vooruit.
Maar de vraag is : zijn beveiligers nog wel bereid na de goedkeuring van deze CAO om nog lid te worden van een bond. Het verbaast me nl. dat er zo weinig lid zijn en dat degene die lid zijn er maar een handje vol van stemmen. Volgens mij leunt iedereen achterover of is bang.

De keus om lid te worden is voor iedereen anders. En waarom zijn er in de leeftijd categorie tot 32 bv zoveel beveiligers geen vakbondslid? Van de week kreeg ik daar een antwoord op van een collega die zelf kinderen heeft in die categorie,  het antwoord daarop was dat een groot deel van deze groep door het opgroeien in economische goede tijden, weinige het solidariteitsgevoel hebben.  Dit omdat deze groep vaak alles heeft gekregen en daar vaak weinig moeite voor heeft hoeven doen.
Dit opende mijn ogen ook weer want mag je verwachten van een groep mensen die haast nog nooit ergens voor hebben hoeven knokken dat nu wel ineens wel te doen?  Het antwoord is Nee dat mag je niet verwachten.  Maar hoe kunnen we bv deze groep het gevoel van solidariteit geven?  Iemand een idee?

unie lid

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 444
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 09:07 »
Hierin moet ik Planner (wederom  :P ) gelijk geven. Of je nu de huidige, vorige of toekomstige CAO in de hand hebt, als je zelf geen commentaar geeft kan alles terwijl misschien niks mag.

Daarnaast zet ik mijn vraagtekens of de nieuwe CAO daadwerkelijk voor meer vast personeel gaat zorgen. Denk het zelf niet. Waarschijnlijk dat er nog meer uitzendkrachten/inhuur e.d. bij moet. De mensen die wel een contract krijgen zullen gewoon 3x jaarcontract krijgen en daarna een pauze in moeten bouwen. Denk niet dat de CAO dit eruit zal krijgen.

Natuurlijk wordt het CAO alleen nageleefd als je hem zelfs hanteert.

Maar zoals een  timmerman niet zonder hamer kan, kan een beveiliger niet zonder CAO boekje.  ;)

En of er meer vaste contracten komen zal de tijd leren.  Maar ik zie mogelijkheden juist door het 662 verhaal. Werkgevers hoeven nu bij grote contracten geen rekening te houden met de mensen bij contract wisseling.  Dus daardoor kan er meer ruimte ontstaan voor meer vaste medewerkers. Of het in de praktijk ook zo uitpakt zal moeten blijken.
Maar ook ideeën over dit punt zijn welkom hoor.

Ad

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 211
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 09:58 »
Het 662 verhaal gaat vanaf nu in, maar weet iemand wanneer de eerste grote tender verwacht wordt? Het is dan immers interessant om te zien of het enig nut heeft.

Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als een opdracht kleiner wordt. Stel dat er 10% minder uren zijn, wat gebeurt er dan met het personeel?

Eigenlijk hoort dit bij "Contractwisseling".

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 10:13 »
De keus om lid te worden is voor iedereen anders. En waarom zijn er in de leeftijd categorie tot 32 bv zoveel beveiligers geen vakbondslid? Van de week kreeg ik daar een antwoord op van een collega die zelf kinderen heeft in die categorie,  het antwoord daarop was dat een groot deel van deze groep door het opgroeien in economische goede tijden, weinige het solidariteitsgevoel hebben.  Dit omdat deze groep vaak alles heeft gekregen en daar vaak weinig moeite voor heeft hoeven doen.
Dit opende mijn ogen ook weer want mag je verwachten van een groep mensen die haast nog nooit ergens voor hebben hoeven knokken dat nu wel ineens wel te doen?  Het antwoord is Nee dat mag je niet verwachten.  Maar hoe kunnen we bv deze groep het gevoel van solidariteit geven?  Iemand een idee?

Ik zou is beginnen met bekendheid geven van de bonden.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 10:14 »
Het 662 verhaal gaat vanaf nu in, maar weet iemand wanneer de eerste grote tender verwacht wordt? Het is dan immers interessant om te zien of het enig nut heeft.

Daarnaast is het mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurd als een opdracht kleiner wordt. Stel dat er 10% minder uren zijn, wat gebeurt er dan met het personeel?

Eigenlijk hoort dit bij "Contractwisseling".

Of wat als een grote opdracht meerdere objecten betreft. Wat voorheen één contract was, kunnen ze dat ook wijzigen in meerdere kleine contracten?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 10:17 »
Natuurlijk wordt het CAO alleen nageleefd als je hem zelfs hanteert.

Maar zoals een  timmerman niet zonder hamer kan, kan een beveiliger niet zonder CAO boekje.  ;)

Ja, maar er wordt steeds beweerd dat het juist de nieuwe arbeidstijdenregeling in deze CAO is die er voor zou gaan zorgen dat de regels beter nageleefd gaan worden, en dat is natuurlijk onzin!

Ad

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 211
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 10:25 »
Of wat als een grote opdracht meerdere objecten betreft. Wat voorheen één contract was, kunnen ze dat ook wijzigen in meerdere kleine contracten?

Dit is toegelicht op de bijeenkomsten. Dus ga er volgende keer gewoon heen.

Maar dit is niet de bedoeling. Er zou ook strikt op toegezien worden. Maar ook op dit terrein zal blijken hoe creatief opdrachtgevers worden.

Maar het is de bedoeling dat meerdere locaties worden gezien als 1 opdracht en dus 1 tender.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 10:28 »
Dit is toegelicht op de bijeenkomsten. Dus ga er volgende keer gewoon heen.

Maar dit is niet de bedoeling. Er zou ook strikt op toegezien worden. Maar ook op dit terrein zal blijken hoe creatief opdrachtgevers worden.

Maar het is de bedoeling dat meerdere locaties worden gezien als 1 opdracht en dus 1 tender.

Sorry, door omstandigheden was ik niet in die mogelijkheid. Vandaar dat ik het ook stel als een vraag!

Ad

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 211
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Positieve reacties
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 2 februari 2013, 10:39 »
Sorry, door omstandigheden was ik niet in die mogelijkheid. Vandaar dat ik het ook stel als een vraag!

En daarom krijg je ook gewoon antwoord  ;)