Auteur Topic: Salaris aspirant beveiliger  (gelezen 14011 keer)

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Salaris aspirant beveiliger
« Gepost op: donderdag 23 september 2010, 15:57 »
Ola! Ik heb hier en daar geinformeerd over of een aspirant beveiliger ten allen tijde salaris krijgt, want ik las laatst dat een aspirant beveiliger gewoon in dienst treed bij een bedrijf en dus salaris conform cao krijgt. Ik kan binnenkort dus misschien ergens gaan stage lopen (fulltime) en tijdens het gesprek werd mij vertelt dat ik dan pas loon krijg als ik zelfstandig kan werken. De periodes dat ik meeloop met de stagebegeleider krijg ik geen loon. Dus ik heb dit doorgespeeld naar SOBB en die zeggen dat dit niet mag. Dat een aspirant beveiliger vanaf dag 1 gewoon recht heeft op salaris.

Maar ja... Hoe moet ik dat nou gaan zeggen tegen het bedrijf waar ik misschien aan de slag kan? Straks komt ik zeikerig over en hebben ze zoiets van "voor jou 10 anderen".
 :(

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Salaris aspirant beveiliger
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 23 september 2010, 20:44 »
Het is miss makkelijk praten als je je papieren al hebt maar toch zou ik me afvragen of ik daar wil werken, als ze je zo al uitknijpen dan hou ik m'n hart vast voor de rest van de financiële vergoedingen.

Maar als je het je kunt veroorloven dan kun je je stage doen daar en als je klaar bent, wegwezen.
Ik zou het toch wel aangeven dat dit niet kan en mag, en hoe lang gaat die stage (onbetaald) duren?

Het komt helaas nog voor bij bedrijven, en lappen de cao afspraken aan hun laars.

Suc6

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Salaris aspirant beveiliger
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 23 september 2010, 22:58 »
Probleem is dat ik helemaal geen andere stage hier in de buurt kan vinden dus ergens ben ik wel een beetje afhankelijk van dit bedrijf. Het gaat zeg maar zo:

dag 1 meelopen sector 1
dag 2 meelopen sector 1
dag 3 meelopen sector 1
dag 4 meelopen sector1
dag 5 alleen werken sector 1
dag 6 alleen werken sector 1

dag 1 meelopen sector 2
dag 2 meelopen sector 2
dag 3 meelopen sector 2
dag 4 meelopen sector 2
dag 5 alleen werken sector 2
dag 6 alleen werken sector 2

dag 1 alleen werken sector 1
dag 2 alleen werken sector 1
dag 3 alleen werken sector 2
dag 4 alleen werken sector 2

Enz.
Totdat ik op alle sectoren ben ingewerkt.

Het meelopen krijg ik dan niet betaald. Alleen werken krijg ik wel betaald. Ligt natuurlijk ook aan mezelf hoe snel ik dingen oppik. Maar zoiets kreeg ik doorgestuurd. En het is wel 1 van de grote beveiligingsbedrijven in het land.
Maar ja, ik heb een huis en mn eigen rekeningen. Mn vriend verdient dan wel. Maar niet zoveel dat we allebei van zijn loon kunnen leven. Dus dat is dan wel klote. Dus zou ik mn familie lief moeten aankijken. Maar als ze bij SOBB al zeggen dat het eigenlijk niet zo mag. Ik snap dan niet dat bedrijven het dan gewoon wel doen en ermee wegkomen.

Ik ben allang blij dat ik daar (misschien) mag stage lopen, want ik kan gewoon nergens anders terecht. Maar als ik dan lees dat het niet volgens de "regels" gaat, baal ik wel weer een beetje.

Ik denk dat ik gewoon eerst zijn email afwacht, waarin staat welke vakken ik gehaald moet hebben om daar te kunnen stagelopen ivm zelfstandig werken en of de stage ook doorgaat. Als het doorgaat zal ik wel voorzichtig vragen waarom ik dan niet normaal betaald wordt, zoals het hoort/moet.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Salaris aspirant beveiliger
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 24 september 2010, 14:11 »
Ja dat kun je doen.
Ze pakken 4 inwerk dagen per sector.
Het is alleen te hopen dat ze geen 20 sectoren hebben of zo.

Maar als de situatie er zo voor staat, en je bent zo gedreven, dan zou ik zeggen doen en halen dat diploma. Vanuit daar kun je altijd verder.

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Salaris aspirant beveiliger
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 24 september 2010, 21:40 »
Ik kijk wel. Ik heb vandaag mn laatste theorie examen gedaan: Veiligheidsnetwerk en die heb ik best goed gemaakt. Nul fout... Een 10!!! Haha! Ben best een beetje trots  :D

Dus nu is het afwachten wat het bedrijf zegt. Of de stage doorgaat.

pieterbouthoorn

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 111
  • all round beveiliger. BHV'er EHBO, AED
    • Bekijk profiel
Re: Salaris aspirant beveiliger
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 24 september 2010, 22:53 »
gefeliciteerd met het behalen van je theorie examen!
En suc6 met het regelen van je stage!
Don't fear the dark, embrace it!

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Salaris aspirant beveiliger
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 25 september 2010, 02:44 »
Gefeliciteerd!

Wat ik zou doen: lekker aan de slag gaan en je papiertje halen.

Maaarrr... het betreffende bedrijf is vást aangesloten bij de ECABO.
Althans; dat zijn alle erkende leerbedrijven. Ik zou dus een (anonieme) melding bij de ECABO leerleggen.
Een bedrijf moet namelijk aan een aantal voorwaarden voldoen om aangesloten te zijn bij deze organisatie. Zij kunnen dus wel degelijk druk uitoefenen op de werkwijze van een aangesloten bedrijf.

Wellicht kunnen zij het tij keren.

Succes en keep us posted!

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Salaris aspirant beveiliger
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 30 september 2010, 16:06 »
SOBB heeft bevestigd dat de geldende cao bindend is dus als ik een arbeidscontract van het stagebedrijf krijg, heb ik recht op loon vanaf dag 1. Vanmiddag gebeld met Ecabo en daar zei die mevrouw dat dat klopt, maar dat het ook kan zijn dat het bedrijf een ander soort contract opstelt en niet het "normale" arbeidscontract. En in dat geval mogen ze zelf bepalen wat ze erin zetten en afspreken. Ik zal maandag wel even vragen wat voor contract of wat het wordt. Anders heb ik gewoon "dikke pech" en moet de eerste paar weken maar kijken of ik beroep kan doen op familie om de vaste lasten te betalen. Dus dan wordt het financieel ff heeeeeeeeeel moeilijk. Maar ja, alles voor het diploma natuurlijk.

panda1967

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Dit is een geweldig forum!
    • Bekijk profiel
Re: Salaris aspirant beveiliger
« Reactie #8 Gepost op: zondag 3 oktober 2010, 14:21 »
heb je helemaal geen werk want anders kan je toch een aanvulling bij het uwv aanvragen

Christiane

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Salaris aspirant beveiliger
« Reactie #9 Gepost op: zondag 3 oktober 2010, 15:11 »
Heb ik ook over gebeld. Maar cwi zei dat ik dat niet krijg tijdens stage, omdat ik wel beschikbaar moet zijn voor werk.

Edit: Ik ga morgen toch nog maar een keer bellen. De vriend van mn schoonmoeder zei dat ik gewoon zo'n aanvulling kan krijgen. Ben benieuwd.
« Laatst bewerkt op: zondag 3 oktober 2010, 23:24 door Christiane »