Auteur Topic: Projecteren rookmelders in plafond met vakken  (gelezen 1558 keer)

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Projecteren rookmelders in plafond met vakken
« Gepost op: dinsdag 5 december 2023, 23:17 »
het is voor mij al weer een hele poos geleden dat ik de cursus projecteringsdeskundige heb gedaan (was toen zelfs geen diploma voor) en er lange tijd niets mee gedaan dus e.e.a is wel een beetje weggezakt.

Nu kom ik een project tegen waar een plafond zit op 5m20 de ruimte zelf is 2400m2 dus echt wel groter dan 80m2 en aan het plafond zitten vakken gevormd door stalen balken van 35 cm van 15 x 5m (dus 75m2 per vak)

Als je NEN 2535 aanhoudt dan zit het plafond lager dan 6m dus moet je volgens tabel 5 een straal van 5,8m aanhouden
Kijk je dan in tabel 7 bij 60m2 dan staat daar groter dan 36 maar bij tot en met staat niets ingevuld.
Dan zie je dat na ruim 25 jaar dit stukje dan net iets te ver weggezakt is want betekent het dat je dan gewoon 1 melder per vak aan moet houden of moet je kijken naar het maximale bewakingsoppervlak van de melder van 60m2 en heb je dan 2 melders nodig in een vak van 75m2?
Wie kan hier uitsluitsel in geven?
Of aangeven waar ik dat stukje precies kan vinden?
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Wim63

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 74
    • Bekijk profiel
Re: Projecteren rookmelders in plafond met vakken
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 6 december 2023, 10:05 »
Dag Gerrit,

Je zit bij de verkeerde tabel te kijken. Voor een balkenplafond geldt het volgende voorschrift:
10.11.5.12 Plaatsing van thermische melders, rookmelders tegen plafonds met balken.
De dikte van de balken speelt een rol, alsmede de hoogte van de ruimte. Hiervoor wordt het in gebieden verdeeld. Het is teveel verhaal om het hier neer te zetten, maar in jouw geval valt het in gebied B. (figuur 21)
En tabel 11 vertelt hoeveel vakken één rookmelder kan beschermen.