Auteur Topic: Werken boven mijn contracturen  (gelezen 9528 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Werken boven mijn contracturen
« Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 10:33 »
 Mijn vraag is simpel.

Ben ik verplicht om boven mijn contracturen te werken teneinde om mijn min-uren in te halen, terwijl ik dat niet wil om extra te werken.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 11:51 »
Planner,

Graag uw expertise hierover.

De planner bij mijn werkgever Zwaaide met dit artikel heden ochtend per email.

ARTIKEL 26 MINUREN
1.   Indien de werknemer in een loonperiode minuren heeft kan hij worden verplicht deze minuren in een latere loonperiode in te halen. Per loonperiode bedraagt het aantal minuren maximaal 24. De totale omvang van het aantal minuren bedraagt maximaal 80.

De jokerdagen (max 8x) kan alleen ingezet worden als er sprake is van een calamiteit, en dient eerst bij een manager toestemming worden gevraagd, voordat deze wordt ingezet.

Dat er minuren wordt opgebouwd is een probleem voor de werkgever en niet voor de werknemer als er geen werk is.

In het verleden hadden werknemers volgens het CAO, 8 rooster vrije dagen plus een ATV. De ATV is vervallen, is gecompenseerd, dus is werk een werknemer 19 dagen x 8 uur = 152, fulltime contract. Dus houdt de werknemer het recht op de 8 rooster vrije dagen, dat is toch juist.
En de werkgever mag een werknemer in het rooster niet alle diensten omzetten in diensten van 10 uur, bijvoorbeeld, 16 x 10 uur = 160 uur (dit geef ik als voorbeeld), dat is toch JUIST?

Martos

  • Gast
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 12:17 »
20 tijdvakken van 10 uur per vier weken, daarin moeten de diensten gepland worden. Alle dagen waar geen tijdvak staat is vrij. Bij verschuiving moet toeslag betaald worden en dien je toestemming te geven, ook in overleg dus. Langer dan 10 uur werken of op een dag werken waar geen tijdvak staat is alleen in overleg! Een fulltimer mag verplicht worden tot maximaal 160 uur per periode, bijvoorbeeld twintig diensten van acht uur. Meer hoef je niet te werken, tenzij je dat zelf aangeeft. Als je ouder bent dan  55jr? hoef je niet meer dan 38 uur per week te werken en of 152 uur per periode, waardoor je dus nooit minuren in hoeft te halen en dat zelfde geldt ook als je een vast model contract hebt. Hoe dit exact in elkaar steekt kun je in het cao lezen. Minuren kan je maximaal 8 uur per periode in kunnen lopen volgens het cao als 152 uur per periode werkt.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 12:45 »
20 tijdvakken van 10 uur per vier weken, daarin moeten de diensten gepland worden. Alle dagen waar geen tijdvak staat is vrij. Bij verschuiving moet toeslag betaald worden en dien je toestemming te geven, ook in overleg dus. Langer dan 10 uur werken of op een dag werken waar geen tijdvak staat is alleen in overleg! Een fulltimer mag verplicht worden tot maximaal 160 uur per periode, bijvoorbeeld twintig diensten van acht uur. Meer hoef je niet te werken, tenzij je dat zelf aangeeft. Als je ouder bent dan  55jr? hoef je niet meer dan 38 uur per week te werken en of 152 uur per periode, waardoor je dus nooit minuren in hoeft te halen en dat zelfde geldt ook als je een vast model contract hebt. Hoe dit exact in elkaar steekt kun je in het cao lezen. Minuren kan je maximaal 8 uur per periode in kunnen lopen volgens het cao als 152 uur per periode werkt.

Ik las ook dat het maximum 168 uur is per loon periode.

Werknemers ouder dan 55jr hoeven ook geen diensten te draaien die langer dan 8 uur zijn, klopt dat ook?

Dus je ben verplicht om bv 16 x 10 uur te werken?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 14:12 »
Mijn vraag is simpel.

Helaas is het antwoord minder simpel

Ben ik verplicht om boven mijn contracturen te werken teneinde om mijn min-uren in te halen, terwijl ik dat niet wil om extra te werken.

Uiteraard ben jij in beginsel verplicht min-uren in te halen, maar wel binnen de grenzen die de CAO stelt.

Ik las ook dat het maximum 168 uur is per loon periode.

Inderdaad kan een fulltimer verplicht worden tot overwerk tot maximaal 168 uur per periode (artikel 22 lid 2)

Werknemers ouder dan 55jr hoeven ook geen diensten te draaien die langer dan 8 uur zijn, klopt dat ook?

Dat klopt (zie artikel 80 lid 1). Daarin staat ook dat deze werknemers niet verplicht kunnen worden tot het werken boven de 38 uur per week. Fulltimers van 55 jaar en ouder kunnen derhalve niet verplicht worden tot het werken boven de 152 uur

Dus je ben verplicht om bv 16 x 10 uur te werken?

Als je jonger als 55 bent en fulltimer bent dan zou dat kunnen. Er kan dan zelfs nog een extra dag van 8 uur bijgezet worden. Als je parttimer bent, dan kan je niet verplicht worden tot overwerk (zie definitie parttimer in artikel 1), dus het maximum is dan 152 uur. Tenzij je een vast model contract hebt, dan kan je niet verplicht worden tot het werken dan meer als je arbeidsduur.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 18:21 »
Uiteraard ben jij in beginsel verplicht min-uren in te halen, maar wel binnen de grenzen die de CAO stelt.

Welke grenzen zijn dat Planner?

Inderdaad kan een fulltimer verplicht worden tot overwerk tot maximaal 168 uur per periode (artikel 22 lid 2)


Onder welke omstandigheden kan die verplichting  zijn?

Het inzetten van de zogenaamde ''Jokerdagen'', aan welke eisen moeten deze voldoen?

Over welke calamiteiten spreekt men dan?

Waarom worden fulltimers niet beschermd tegen de willekeur van een planner, al zou dat gaan binnen de gestelde eisen in het CAO?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 19:37 »
Uiteraard ben jij in beginsel verplicht min-uren in te halen, maar wel binnen de grenzen die de CAO stelt.

Welke grenzen zijn dat Planner?

Oa de grenzen die ik genoemd heb. En dan zijn er nog steeds allerlei ATW en CAO regels die blijven gelden

Inderdaad kan een fulltimer verplicht worden tot overwerk tot maximaal 168 uur per periode (artikel 22 lid 2)


Onder welke omstandigheden kan die verplichting  zijn?

Het inzetten van de zogenaamde ''Jokerdagen'', aan welke eisen moeten deze voldoen?

Dat heb ik al in het andere topic aangegeven. De CAO zegt:

"Deze verplichte verschuiving kan op ieder moment geschieden"

Het kan dus onder alle omstandigheden

Over welke calamiteiten spreekt men dan?

Jij wilt een antwoord horen wat je niet krijgt.

Waarom worden fulltimers niet beschermd tegen de willekeur van een planner, al zou dat gaan binnen de gestelde eisen in het CAO?

De CAO en ATW zijn er nu juist voor om werknemers te beschermen. Kennelijk vind jij die bescherming niet ver genoeg gaan.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 11 mei 2017, 20:17 »
Ten eerste Planner geeft u halve en onduidelijke antwoorden.

Zoals:

"Deze verplichte verschuiving kan op ieder moment geschieden"

Het kan dus onder alle omstandigheden

Jij wilt een antwoord horen wat je niet krijgt.

De CAO en ATW zijn er nu juist voor om werknemers te beschermen. Kennelijk vind jij die bescherming niet ver genoeg gaan.


______________
Het laatste gaat niet ver genoeg, 152 uur moet dat ook blijven, En! de minuren zijn een doorn in het oog voor de werknemers. Het is de verantwoordelijkheid en plicht van de werkgever dat er voldoende werk is, en het personeel niet opzadelen met minuren.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 12 mei 2017, 00:13 »
Ten eerste Planner geeft u halve en onduidelijke antwoorden.

Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ben volgens mij de enige die consequent de moeite neemt om alle vragen m.b.t. CAO en ATW zo duidelijk en uitgebreid mogelijk te beantwoorden. Dat doe ik zowel voor, maar ook achter de schermen. Helaas kan ik de CAO niet veranderen, en ga ik mijn antwoorden dus niet aanpassen aan wat de vragensteller wenst te horen. Maar goed, als ik halve en onduidelijke antwoorden geef, waarom vraag je dan naar mijn mening?

En wat is je tweede punt?

Zoals:

"Deze verplichte verschuiving kan op ieder moment geschieden"

Wat is daar onduidelijk/half aan? Dit staat zo letterlijk in de CAO. Nergens staat iets over bepaalde omstandigheden/calamiteiten. Jij wil graag dat dit er zou staan, maar het staat er dus niet!

Het kan dus onder alle omstandigheden

Tja, ik kan geen andere conclusie trekken, zolang dus maar aan alle ATW en CAO regels wordt voldaan. En nee, ik ga echt niet alle CAO en ATW regels benoemen, want die staan in de CAO. Mocht je over een bepaalde regel iets willen weten, dan wil ik dat best uitleggen.

Jij wilt een antwoord horen wat je niet krijgt.

De CAO en ATW zijn er nu juist voor om werknemers te beschermen. Kennelijk vind jij die bescherming niet ver genoeg gaan.


En dat blijkt dus inderdaad het geval te zijn:

______________
Het laatste gaat niet ver genoeg, 152 uur moet dat ook blijven, En! de minuren zijn een doorn in het oog voor de werknemers. Het is de verantwoordelijkheid en plicht van de werkgever dat er voldoende werk is, en het personeel niet opzadelen met minuren.

Waarvan akte. Hoe ga jij zorgen dat de CAO aangepast gaat worden? Zolang dat niet gebeurt zal je het er mee moeten doen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 mei 2017, 00:15 door Planner »

Martos

  • Gast
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 16 mei 2017, 20:23 »
Minuren zijn voor het bedrijf. De planner dient u te voorzien van voldoende uren! Het minuren systeem is oud, achterhaald en zorgt voor scheve gezichten. EN het zou de werkgever(s) sieren weer terug over te gaan naar een vierweeks rooster of desnoods langer zodat u weer zelf zaken kan plannen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 16 mei 2017, 23:45 »
Minuren zijn voor het bedrijf. De planner dient u te voorzien van voldoende uren!

De CAO zegt dus van niet

Het minuren systeem is oud, achterhaald en zorgt voor scheve gezichten.

Het is helemaal niet oud, maar nieuw. Het is een alleen een systematiek die niet goed werkt. Overigens is het helemaal niet zo vreemd dat werknemers in de ene periode meer/minder werken als in andere periodes. In vele branches/CAO's is iets dergelijks geregeld, zoals bijvoorbeeld jaarurensystematieken. Ook de oude ADV dagen waren een manier voor een werkgever om uren naar andere periodes te gaan verplaatsen. Waarom de bonden niet gewoon een bestaande, gangbare systematiek uit andere CAO over hebben genomen snap ik niet. Nu is er een gedrocht geschapen waar helemaal niemand, zowel werkgevers als werknemers op zitten te wachten.

EN het zou de werkgever(s) sieren weer terug over te gaan naar een vierweeks rooster of desnoods langer zodat u weer zelf zaken kan plannen.

De wereld om u heen veranderd in rap tempo.....

Martos

  • Gast
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 02:28 »
De CAO zegt dat minuren max 24 uur per periode opgebouwd kunnen worden tot totaal max. 80 uur in het minurenpotje. Ze kunnen ingehaald worden voor een uit diensttreding van een werknemer met inachtneming van het maximaal aantal meer-uren per periode waartoe je verplicht kunt worden. Bij een opzegtermijn van 2 maanden en een fulltime contract van 152 is dat tot 168 uur per periode. Als je 80 uur hebt staan zal dus 48 uur voor rekening werkgever komen. Wat ze hadden moeten doen was een nullijn zetten op periode 1 van ieder jaar voor de minuren. Als een loonstijging zorgt voor een waardevermeerdering van een verlofuur wordt deze naar beneden bijgesteld, waarom niet het minuur ook naar beneden bijstellen? Of die minuren helemaal niet invoeren, wat mij betreft werkt het niet en niemand wordt er beter van. Vroeger was er leegloop. Er zijn zoveel bedrijven die het aantal contracturen doorbetaald en er niet naar kraaien als er een uur minder gewerkt wordt, je hebt immers een contract voor een aantal uur, die ben je beschikbaar als je die niet kan maken omdat er geen werk is of omdat de planner niet goed plant, is dat meteen het probleem van de werknemer. Accepteren. Teruggaan naar een vooruit gepland rooster zou een hoop rust brengen in ieders leven. Benieuwd naar september.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Werken boven mijn contracturen
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 18 mei 2017, 10:52 »
Wat ze hadden moeten doen was een nullijn zetten op periode 1 van ieder jaar voor de minuren.

Maar dat hebben ze dus niet gedaan

Als een loonstijging zorgt voor een waardevermeerdering van een verlofuur wordt deze naar beneden bijgesteld, waarom niet het minuur ook naar beneden bijstellen?

Ook dit hebben ze dus niet gedaan. Dit punt is toendertijd wel aan de bonden meegegeven, maar helaas, die wilden daar niet op reageren.

Of die minuren helemaal niet invoeren, wat mij betreft werkt het niet en niemand wordt er beter van.

Het kan wat jou betreft wel niet werken, ik denk dat anderen daar anders over denken.

Vroeger was er leegloop.

Ach ja, vroeger was alles beter.....

Er zijn zoveel bedrijven die het aantal contracturen doorbetaald en er niet naar kraaien als er een uur minder gewerkt wordt, je hebt immers een contract voor een aantal uur, die ben je beschikbaar als je die niet kan maken omdat er geen werk is of omdat de planner niet goed plant, is dat meteen het probleem van de werknemer.

Nou, als er zoveel bedrijven zijn die dat zo oplossen, dan is dat toch mooi?

Teruggaan naar een vooruit gepland rooster zou een hoop rust brengen in ieders leven.

Tja, en een hoop problemen geven voor bedrijven.

Benieuwd naar september.

Ik zou er niet te veel van verwachten! Ten eerste verwacht ik in september helemaal niets, want de ervaring leert dat deadlines niet gehaald worden. En ten tweede verwacht ik geen grote veranderingen.